شناسه خبر : 58027
سه شنبه 24 بهمن 1396 , 08:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

افتخار می‌کنم که فیلمساز وابسته به این نظام هستم

اعتراض حاتمی‌کیا به جو غیرانقلابی حاکم بر سینما؛ افتخار می‌کنم که فیلمساز وابسته به این نظام هستم
حاتمی‌کیا در آئین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به فضای غیرانقلابی حاکم بر جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد.

اجرای ضعیف و داوری غیراستاندارد سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که طی روزهای اخیر بر فضای رسانه‌ای کشور سایه افکنده بود، با صحبت‌های اعتراضی ابراهیم حاتمی‌کیا مسیری تازه پیدا کرد.
کارگردان فیلم «به وقت شام» پس از دریافت سیمرغ بهترین کارگردان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: من فیلمساز وابسته‌ام. فیلمساز این نظامم. من 30 سال است که در این مراسم می‌آیم و می‌روم، اما دلم می‌خواهد که از بچه‌های سازمان اوج تشکر کنم که زحمت می‌کشند و کسانی هستند که واقعا باید واژه سربازان گمنام امام زمان(عج) را به آنها داد.
وی با ‌اشاره به افرادی که با اطلاق واژه‌هایی چون ارگانی به فیلم «به وقت شام» حمله می‌کنند، اظهار کرد: من افتخار می‌کنم که فیلمی درباره مدافعان حرم ساختم. من افتخار می‌کنم که برای ساختن این فیلم از عزیزی مثل حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم. افتخار می‌کنم به بچه‌های سپاه، بچه‌هایی که زحمت می‌کشند و امثال بنده را رشد دادند؛ من بابت کارهایی که کردم شرمنده نیستم.
حاتمی‌کیا در ادامه به «رضا رشیدپور» مجری این مراسم که در برنامه تلویزیونی «هفت» علیه فیلم «به وقت شام» فضاسازی کرده بود ‌اشاره کرد و گفت: امثال آقای رشیدپور، واژه‌هایی را می‌سازند که کم‌کم در تلویزیون مطرح می‌شود. من اعتراض می‌کنم به تلویزیونی که فیلم‌های بنده را ده‌ها بار پخش می‌کند اما به محض اینکه باید افرادی را دعوت کنند که از این نوع نگاه دفاع کنند، عملا به اپوزیسیون تبدیل می‌شوند. من از مسئولین شبکه سه، از مسئولین شبکه دو شکایت به خدا می‌برم، بابت این رفتارهای زشتی که با ما داشتند. حاج قاسم سلیمانی به فیلم «به وقت شام» گفت ‌گریستم؛ اُف بر آن کسی که می‌گوید «به وقت شام» کمدی است. این نگاه، نگاه زشتی است برای این مملکت.
در این مراسم همچنین فیلم دفاع مقدسی «تنگه ابوقریب» جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد.
گفتنی است، روند برگزاری و به ویژه داوری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با انتقادات بسیاری مواجه شد. به طوری که برخی از آثار برجسته این رقابت ازجمله انیمیشن سینمایی «فیلشاه» و فیلم «لاتاری» به طور کامل نادیده گرفته شدند. نکته جالب این است که برخی از داوران جشنواره، خشونت‌آمیز بودن را عامل نادیده گرفتن «لاتاری» دانستند. این درحالی است که همین داوران، فیلمی پر از جنایت و خونریزی و خشونت را حائز بیشترین نامزدی در این دوره از جشنواره دانستند! همچنین داوران، جایزه بهترین فیلمنامه را به اثری مثل «کامیون» که از سوی مردم و کارشناسان یکی از ضعیف‌ترین آثار جشنواره شناخته شد اهدا کردند! پیش از این نیز در اقدامی محیرالعقول، دو بازیگر از یک فیلم به عنوان نامزد بهترین «بازیگر نقش اول» زن معرفی شده بودند، درحالی که همان طور که از این واژه مشخص است، هر فیلمی صرفا یک بازیگر نقش اول مرد یا زن دارد. نکته دیگر این است که معرفی بهترین فیلم از نگاه مردم در این مراسم، بدون ارائه هیچ آماری انجام شد و مشخص نیست که این فیلم چند درصد از نظرات مردم را به خود جلب کرده است.
استقبال از سخنان حاتمی‌کیا
در فضای مجازی
اظهارات ابراهیم حاتمی‌کیا در آئین پایانی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، موج تازه‌ای را در فضای مجازی به وجود آورد. کاربران فضای مجازی با داغ کردن کلیدواژه #من_وابسته_ام مطالبی را در نقد سینمای جشنواره‌ای و در حمایت از حاتمی‌کیا، به وقت شام و حرف‌های این فیلمساز منتشر کردند.
ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینمای انقلاب و دفاع مقدس ازجمله افرادی بود که واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «جهاد با طاغوت و نفاق، ملکوتی‌تر از آن است که جهان غرب‌اندود پادوهای بی‌بی‌سی معنایش را فهم کنند. این عرصه، عقل و شرفی خلیفه‌اللهی نیاز دارد که وابسته به نظام و منظومه فکری سرخ شهیدان باشد؛ آنچنان که سرافرازانه فریاد کند من فیلمساز وابسته به این نظامم...»
کاربر دیگر هم نوشته: «اتحادیه اروپا پول داد فیلم «گذشته» ساخته شد یا خواهر امیر قطر صدها هزار دلار داد تا فیلم «فروشنده» ساخته شود. کسی نگفت سازنده گذشته و فروشنده وابسته است. اما وقتی فیلم «به وقت شام» ساخته می‌شود تا شجاعت مدافعان حرم را نشان دهد، انگ وابسته می‌خورد.»
ادامه حمله صداوسیما به حاتمی‌کیا
به رغم تأکید رئیس ‌سازمان صداوسیما به ‌اشتباه بودن برخورد با فیلم «به وقت شام» یکی از برنامه‌ها روز گذشته نیز به حملات خود علیه حاتمی‌کیا ادامه داد. مجری برنامه صبحگاهی «آری به ایران» که توسط همان عوامل «حالا خورشید» رشیدپور تولید می‌شود عنوان کرد: حاتمی‌کیا در آئین اختتامیه سعه صدر نداشت... هر اتفاقی هم که در جشنواره افتاده آقای حاتمی‌کیا نباید آن حرف‌ها را می‌زد!
محراب قاسم‌خانی، از همکاران سابق صداوسیما نیز در فضای مجازی به حاتمی‌کیا حمله کرد.
برخی از مردم نیز در واکنش به رفتارهای اخیر رشیدپور در فضای مجازی فیلمی را دست به دست می‌کنند که در آن رشیدپور با حرکات ریتمیک مردم را به حمایت از حسن روحانی تشویق می‌کند!
در عین حال، محمد ذوقی مدیر روابط عمومی سازمان اوج اعلام کرد: در آینده نزدیک طرح تخریب «آقا ابراهیم» را افشا می‌کنم.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi