شناسه خبر : 58117
سه شنبه 01 اسفند 1396 , 10:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

لزوم آموزش مهارت های زندگی به خانواده جانبازان!

جنگ به عنوان یکی از عوامل تأثیر گذار بر میزان شیوع اختلالات روانی به حساب می آید. به سبب تنیدگی های ناشی از جنگ و آثار مخرب آن بر روح و روان فرد بازگشته از جنگ، تأثیر نامطلوب جنگ روی خانواده، به خصوص همسر تا مدتها پس از جنگ ادامه می یابد.

بهروز ساقی ( دکترای ادبیات و جانباز نخاعی 70%) محقق و نویسنده و خبرنگار حوزه دفاع مقدس- از آنجایی که جنگ عراق با ایران، یک جنگ دو جانبه نبوده و این جنگ با حملات عراق در زمان صدام حسین اتفاق افتاد و مرزهای کشوری و امنیت جانی و مالی و ... مردم و کشور را به مخاطره انداخت، کشور ایران مجبور به دفاع از حریم ها و مرزها و مردم خود شد. بنابراین جنگ عراق با کشور ما، دفاع مقدس نامیده شد چراکه به هدف حفظ مرزهای آبی و خاکی، جان و مال و ناموس کشور در برابر حمله و تخاصم صورت گرفت. 

 همانگونه که هر جنگی، عوارض و آسیب های بسیاری را با خود به ارمغان می آورد، جنگ تحمیلی نیز باعث شهادت و مجروحیت بسیاری از مردان و زنان ایران شد و پس از آن بود که به مجروحان دفاع مقدس که در راه دفاع از وطن به جبهه رفته بودند، لقب " جانباز " اطلاق شد.

در میان انواع مجروحیت ها، یکی از انواع آن آسیب به طناب نخاعی بدن و بسته به نوع و محل آسیب به نخاع، قطع نخاع کمری یا گردنی می باشد که افراد در این حالت، قدرت راه رفتن را از دست داده و بسته به شدت جراحت، قدرت حرکت دستان، بالاتنه، توان جنسی و ... را نیز از دست خواهند داد.
 
در همین ایام انقلاب و دفاع مقدس و حتی هم اکنون که بحث دفاع از حرم وجود دارد و هنوز نیز مجروحیت های نخاعی اتفاق می افتد، جانبازان نخاعی بسیاری در کشور هستند که اکثرا مجروحیتشان به سال های انقلاب و جنگ تحمیلی برمیگردد و اغلب ایشان در همان زمان های جنگ تحمیلی ازدواج نمودند. از آنجا که بسیاری از رزمندگان دفاع مقدس، در زمان مجروحیت نوجوان یا جوان بودند، با توجه به شرایط روحی و جو اعتقادی حاکم بر جامعه عموما" با زنانی ازدواج کردند که برای این امر داوطلب بودند.

 در این میان بسیاری از این زنان فداکار، هرچند با نیتی الهی مبادرت به ازدواج با جانبازان نخاعی نمودند اما به دلیل نداشتن آگاهی، مواجهه با مشکلات جسمی، روحی و بیماری های فراوان، با سختی هایی در زندگی خود روبرو شدند که بعضا" خود ایشان را دچار عوارض جسمی و روحی فراوان نمود.

  روبرویی با بیماری های فراوان همسر، جبران کمبودهای ناشی از عدم توانایی های همسر، عارضه ptds که دامنگیر اغلب قربانیان جنگ است، نداشتن توانایی جنسی و ضعف در روابط زناشویی، مسئولیت های سنگین تر زندگی بر دوش زن خانواده، نداشتن شرایط نرمال خانوادگی به دلیل مشکلات زیاد و در نتیجه داشتن عوارض بر فرزندان یا حتی محرومیت از داشتن فرزند، نداشتن فرصت برای تحصیل و کسب آگاهی های بیشتر و ... عواملی از این دست، باعث شد که همسران جانبازان نخاعی در معرض آسیب روحی و بعضا" کاهش رضایت زناشویی و ... قرار بگیرند.

 هرچند که بسیاری از همسران جانبازان با توجه به اعتقادات قوی و امید و انگیزه های الهی، پس از سالها به خوبی به زندگی خود ادامه می دهند اما در اینکه آموزش مهارت های زندگی میتواند بر کیفیت زندگی ایشان اثر بگذارد، شکی نیست!

  برنامه های مهارت های زندگی که در بخش های مختلف جهان استفاده می شود و توسط WHO (سازمان بهداشت جهانی) داده شد، به برنامه ای عمل گرایانه و کارآمد تبدیل شده است.  مهارت های زندگی شامل 10 بخش است:

    1. تصمیم گیری، 2. حل مشکل ، 3. تفکر خلاق، 4. تفکر انتقادی، 5. ارتباط موثر، 6. مهارت های بین فردی،   7. خودآگاهی  8 . همدلی ، 9. برخورد با احساسات، 10. مقابله با استرس(WHO, 1994)

   در پژوهش های مختلف نشان داده شده، آموزش مهارت های زندگی توانسته بر بهبود کیفیت زندگی مردم اثر بگذارد و سطح کیفی زندگی افراد را ارتقا ببخشد. ما نیز در این پژوهش قصد داریم به بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر ارتباط موثر و مدیریت هیجان بر رضایت زناشویی، امید به زندگی و اعتماد به نفس بپردازیم.

 با توجه به این نکته که داشتن مهارت ارتباط موثر و مدیریت هیجان میتواند در بهبود ارتباطات بین فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد، حل بهتر مشکلات و مسائل و مدیریت احساسات در شرایط مختلف و سخت که مخصوصا" در زندگی جانبازان نخاعی کم نیست! موثر باشد، بنابراین بر آن شدیم تا بررسی کنیم که یادگیری چنین مهارت هایی چقدر میتواند بر میزان رضایت زناشویی، امید به زندگی و اعتماد به نفس همسران جانباز نخاعی موثر می باشد!

جنگ به عنوان یکی از عوامل تأثیر گذار بر میزان شیوع، زمان شروع و  سیر  اختلالات روانی  به حساب می آید. به سبب تنیدگی های ناشی از جنگ و آثار مخرب آن بر روح و روان فرد بازگشته  از  جنگ، تأثیر نامطلوب جنگ روی خانواده، به خصوص همسر،  همچنان تا  مدتها  پس  از  جنگ،  ادامه می  یابد.  بر  اساس  گزارش  سازمان  جهانی  بهداشت، 55 درصد  بیماران  مبتلا  به  اختلال  روانی  با  خانواده  خود زندگی  می کنند. ( دژکام، 2003 )

 هرچند بدون تردید حال و نگاه و باور همسران جانبازان نخاعی با همسران معلولین نخاعی که در اثر حوادث و اتفاق نخاعی شده اند یا همسران مجروحان جنگی دیگر کشورها که بحث ایمان و دفاع را نداشته اند، متفاوت است اما باید توجه کرد که هرچند روح همسران جانبازان نخاعی بزرگ است اما این زنان مومن و معتقد، زخم هایی هم دارند که ناشی از سختی هاست و باید به داد زخم هایشان رسید.

  بنابراین آموزش مهارت های زندگی به همسران جانبازان نخاعی، باتوجه به شرایط بعضا پراسترس و خاص زندگی ایشان باعث افزایش کیفیت و بهبود زندگی این خانواده ها خواهد شد و از طرفی بنیاد شهید و سازمان های دفاعی که متولیان رسیدگی و دادن خدمات به این خانواده ها هستند، از نتیجه تاثیر چنین آموزش هایی به همسران جانبازان بهره خواهند برد و میتواند باعث صرفه جویی در صرف هزینه های مادی  و معنوی بیشتری دررابطه با کمک به این خانواده ها  بشود.
 
  در بسیاری از موارد نبودن و نداشتن مهارت های ارتباطی و کنترل هیجان در خانواده و در میان زوجین، باعث ایجاد عوارض روحی و روانی در خانواده و بر روی فرزندان می شود. حال اگر شرایط خاص و سخت تری همچون یک همسر قطع نخاعی نیز، در یک طرف قضیه باشد، این کمبودها میتواند منجر به ایجاد معضلات اجتماعی نیز گردد. چراکه همسران جانبازان نخاعی و فرزندان ایشان نیز قسمتی از جامعه را تشکیل می دهند. بنابراین آموزش مهارت های زندگی به همسران جانبازان نخاعی کمک به بهبود زندگی قشری از جامعه است که حتی آسیب پذیرتر از اقشار دیگر می باشند.

   درصدی از همسران جانبازان نخاعی و فرزندان آنها به دلیل محدودیت ها و محرومیت های زیادی که از طرف پدر در طول سالها متحمل می شوند، با وجود داشتن زمینه معنوی و اعتقادی بالا بعضا دچار معضلات خانوادگی یا اجتماعی می شوند که درصد زیادی از آن به نداشتن مهارت هایی مانند مهارت کنترل هیجان، استرس، خشم و مهارت های ارتباطی و باقی مهارت های زندگی برمیگردد.

  با توجه به محدود بودن رسیدگی های متولیان امور این قشر از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران و از طرفی برخورداری این خانواده ها از مشکلات و نیازهای خاص تر مادی، درمانی، روحی و اجتماعی و ... و همچنین نداشتن بعضا" این مهارت ها در بسیاری از موارد باعث ایجاد تنش های اداری و معضلات ارتباطی اجتماعی این خانواده ها در هنگام طرح نیازها یا مشکلاتشان در بنیاد شهید می شود که در مواردی منجر به مشکلاتی همچون مشاجره در ادارات و شکایت شده است.

 از طرف دیگر درصد بسیار اندکی از همسران جانبازان نخاعی که در سالهای دفاع مقدس با نیت هایی الهی تصمیم به ازدواج با جانبازان نخاعی گرفتند، احتمالا به دلیل نداشتن یکسری از مهارت های زندگی بعلاوه بار سختی ها، توان حفظ خانواده خود را از دست داده و اقدام به جدایی و طلاق کرده اند که این موضوع به خودی خود باعث ایجاد معضلات خانوادگی و اجتماعی و عوارض آسیب زای ناشی از طلاق می باشد.
 
   باتوجه به اینکه نتایج پژوهش های مشابه پیشین درباره آموزش مهارت های زندگی برای همسران جانبازان در شهرهای مختلف و مجروحیت های مختلف، مثبت بوده است، به نظر میرسد که آموزش این مهارت ها میتواند به رضایت زناشویی این افراد کمک کند.

بسیاری از همسران جانبازان که به درجه والایی از صبر و اعتقاد و ایمان رسیده اند و در مسیر خود عاشقانه قدم برمیدارند، شاید هیچگونه نارضایتی و مشکلی به چشمشان نیاید اما جامعه به عنوان کسانی که خود را مدیون ایشان و فداکاری های شان می دانیم، وظیفه داریم که از هر نظر که در توان داریم به بهبود زندگی این شیرزنان و مردان و قهرمانان سرزمین مان کمک کنیم.

شاید آموزش هایی مانند مهارت های زندگی و سبک زندگی بتواند قدم کوچکی باشد در این مسیر.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
معضلات ومشکلات نخاعی را باید دردرجه اول متولیان امور درک کنند تا بتوانند مددکار حرفه ای این عزیزان باشند متاسفانه بنیاد مسِولانه ودلسوز عمل نمی کندفقط حقوق یا نامه به اداره ای مشکل نخاعی نیست که به بعض آنها در مقاله اشاره شده متاسفم بگویم که بعضی از افراد متولی در برابر درخواستهای نخاعی میگویند دوقورتی نیمتان باقیست ما رها شده ایم ودر مرگ تدریجی هرچند قهرمان ملی دوران دفاع بوده ایم ولی مهره سوخته وپل عبور نظام از سهمگین ترین خطراتیم وامروز به لطف پروردگار این دوران سخت را تا مرگ شاکریم محبت لازمه دردمندست که قانونی ندارد اشتغال درمانی اصلا مطرح نیست یک میلیون جانباز مطرح شد در مقابل جامعه هدف واین شایسته درمان نبود مثالی می آورم اسب تنها به علوفه نیست به تربیت ومحبت وکار آموزی دارد برا ی جانباز یا معلول نخاعی بعد از سی سال چه کاری بایدکرد مقاله دردی دوا نمی کند همانگونه که ما را در انزوا ودرد تنها گذاشتید از خدا بترسید وتا عذاب نازل نشده تسلی خاطر دردمندان نخاعی که شهیدان زنده اند باشید که عقوبت الهی سخت است والسلام من التبع الهدی
سلام
بسیار عالی و کاربردی
گاهی میشود که احساس می کنیم آن حال معنوی سابق را نداریم. انگار آدم قبلی نیستیم! گویی خوبی هایی در ما وجود داشت که اکنون وجود ندارد. خود را سرزنش می کنیم. حسرت دیگران را میخوریم. آنهایی که گمان می نماییم از ما بهترند. دلمان میخواهد به همان حال سابق برگردیم اما انگار نمی شود! ...

واقعیت آن است که علت بسیاری از این حالات چیزی است بنام "ترک". یعنی چه؟ یعنی اینکه اعمال و رفتارهایی وجود داشت که ما آنها را انجام می دادیم و اکنون آنها را ترک کرده ایم. مثلا هر روز قرآن میخواندیم اما الان نمی خوانیم یا کمتر میخوانیم. یا به خویشاوندان و دوستان سری میزدیم و احوالی می پرسیدیم و به گرفتاران اقوام کمکی می نمودیم و یا اینکه ضامن یک بنده خدایی برای رفع و رجوع مشکلش می شدیم و کمتر نیازمندی را با کلمه ببخشید!! از خود می راندیم و نیز بعد از نماز دقایقی می نشستیم و ذکری داشتیم اما اکنون این کارها را "ترک" کرده ایم. سجده ای طولانی داشتیم و ترک گفتیم؛ نماز را سروقت میخواندیم ولی الان نه. قبلا گاهی سعی وافر برای تسکین دردها و آلام افراد، و خصوصا قوم و خویش هایمان میکردیم ولی الان با بهانه و یا متاسفانه حتی دروغ اظهار عجز و گرفتاری می کنیم و "نه" میگوئیم. یا بسیاری از ماها شبها قبل از خواب قرآن تلاوت میکردیم، اما اکنون گوشی در دست و غرق در فضای مجازی خوابمان می برد و...

اگر می خواهیم آن "حال" و هوای زیبای سابق برگردد، باید به آن اعمال "ترک" شده بازگردیم و آنها را از سر گیریم. در این مسیر چه بسا لازم شود باز هم از "ترک" کمک بگیریم! اما این دفعه از ترک کارهایی که موجب ترک آن اعمال خوب و اذکار خالصانه ای که داشتیم،شد.

"ترک" کارهایی بسیار که به شخصیت و هویت انسانی ما لطمه زده است..مثلا": چون وقت گذاشتن افراطی در شبکه های اجتماعی و سیاسی و کانال های موسیقی های شیطانی! و کاهش تعداد کانال ها و گروه های متعددی که عضویم و .....
باسلام به تمام مردان جنگ جانبازان وآزادگان ورزمندگان وخانواده های شهدای جنگ امابعد ای کاش درکشورماقانون گزاران یک سازمان یا نهادی راهم تشکیل می دادنندفقط پیگیری میکردکه چراقوانین اجراءیادلبخواهی اجراءمیشودیااصلاهستندقوانینی که فقط دربوق وکرناشده چرابایددرکشوراسلامی امام زمان اینهمه ظلم وستم به قشرآسبب دیده ازجنگ بشودآیایک رزمنده ای که ماه هادرخط مقدم دردل آتش گلوله امروزحتی اززندگی اولیه هم محروم باشدیک بازیگرسینمابعدازچندین سال که ازجنگ گذشته است میروددیک منطقه شبی منطقه جنگ بابهترین امکانات رفاهی برای اجرای نقش رزمنده ای که سالهاقبل دربدترین شرایط دردل دودوآتش ونبودآب وغذایک فیلم میسازنندکه این بلزیگرفقط نقش آن رزمنده رابه نمایش درمیاوردهرچقدرکه بخواهددولت بهش میدهدولی برای یک رزمنده جنگ همیشه ناله کرده گفتندبودجه نداریم پس چرابرای دیگران داریددوستان درکل خودمامقصراصلی هستیم نبایدمفت خودمان رابفروشیم بایدبااتحادوهمدلی وهمفکری حداقل خواستاروضعیت جسمانی خودمان ازدولت بشویم ماسن وسالمان بالارفته انواع مشکلات راداریم هیچ دکترهم درک نمیکندکه بنده بیش از8سال دراسارت ازنبودآب بهداشتی وکمبودبهداشت ومشکلات پوستی ومجاری ادراری ومعده وگوارش واعصاب وانواع پادردوکمرودست وسرکه ازهمه بدترهست روزبه روزبدترمیشودخدایاخودت کمک کن حداقل کمتردردبکشیم
سلام بنده امسال نزدیک 33سال جانباز40% مغز واعصاب هستم و در حدود26سال از زندگی مشترکمان با همسرم می گذره که در این مدت زندگی با توجه به مشکلات روحی و روانی و حسمی وحتی مادی(خدا را شاهد می گیرم)اگه هرکسی غیر این فرشته(همسرم)بود تا حالا چندین بار طلاق گرفته بود ولی به حق این فرشته مهربان با همه کاستی های من سوخته(یواشکی) وساخته وکمترین توقع مادی را از من نداشت و به خوبی وضع من از همه لحاظ(به خصوص مادی)درک می کرد تااینکه درقانون بودجه سال96مجلس تصویب کرد که یه کمک هزینه ایی تحت عنوان حق پرستاری هم به همسران بالای 25%هرماهه بدهند که حداقل بنده بعنوانی کسی که همسرش جوانی و زیبایی خودرا به پای من ریخته بود خوشحال بودم که با اصرار بنده همسرم برای این منظور به بنیاد مراجعه کردند که باانکار مسئولین بنیاد روبرو شدن!!! حالا من موندم و کلی شرمندگیاز روی همسرم./. حالا کی مسئول پیگیری اجرای این قوانین تصویب شده مجلس و عدم اجرای ان توسط دولت است بماند!!! بنده بیش از 25سال با این روش (قبل از تصویب قانون مذکور)همراه خانواده زندگی می کردم ودنبال این چیزها نبودم ولی چرا اقایون درمجلس با تصویب این گونه قوانین که ضمانت اجرایی ندارد تا ذهن همه خانواده هایی مثل من را مشغول ودرگیر کنند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi