شناسه خبر : 58390
دوشنبه 21 اسفند 1396 , 09:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

باز هم اعتدال و امید به بیگانه(!)


26 ماه پس از اجرای یکطرفه برجام و نقض پیاپی آن توسط آمریکا و اروپا، سفیر کشورمان در انگلیس می‌گوید ایران قصد دارد از دولت آمریکا به علت نقض توافق شکایت کند.
حمید بعیدی‌نژاد (از اعضای تیم مذاکره‌کننده) در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو ژاپن گفت: «از آنجایی که آمریکا همواره این توافق جامع امضای شده در سال 2015 میان ایران و قدرت‌های جهانی را نقض و موجبات نگرانی ایران را فراهم کرده است، تهران قصد دارد هفته آینده در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آی‌ای‌ایی‌ای) در شهر وین علیه واشنگتن طرح دعوی کند».
به گزارش کیودو، قرار است معاونین وزرای خارجه کشورهای گروه موسوم به 5+1 شامل آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین، آلمان و ایران در 16 مارس (25 اسفند) در وین گردهم آمده و ضمن مرور مراحل اجرای برجام، دغدغه‌های امضا‌کنندگان آن را نیز بررسی کنند.
تهران به تازگی کشورهای اروپایی را به اتخاذ یک موضع واهی درباره برجام تحت القائات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا متهم کرده است.
ایران به طور خاص معتقد است که دولت آمریکا همچنان تلاش می‌کند، درباره عواقب برجام در میان تجار و سرمایه‌گذاران اروپایی که با شرکت‌های ایرانی تعامل اقتصادی دارند ترس و وحشت ایجاد کند، بنابراین از اتحادیه اروپا انتظار دارد تا برای حل این مسئله  به نفع برجام اقدامی صورت دهد.
اگرچه دولت ترامپ چندبار تهدید کرده که می‌خواهد از برجام خارج شود، اما اتحادیه اروپا نیز در زمینه برخی موضوعات اساسی از جمله برنامه موشک‌های بالستیک با ایران مشکل دارد، این در حالی است که ایران آن برنامه را دارای صرفا اهداف دفاعی می‌داند.
بعیدی‌نژاد با اشاره به موضع‌گیری دولت آمریکا نسبت به برجام گفت: «آنچه که همه ما (ایران و گروه 5+1) پیش‌تر در سال 2015 توافق کرده بودیم این بود که برجام یک مقوله مستقل است و هیچ ربطی به موضوعات دیگر ندارد».
بر اساس این گزارش، قدرت‌های اروپایی قرار است یک روز قبل از برگزاری نشست هسته‌ای هفته آینده در وین، در برلین با مقامات آمریکایی دیدار کنند و از قضا دستورکار نشست برلین نیز این نیست تا زمینه را برای دور دیگری از مذاکرات بر سر موضوعات هسته‌ای و موشکی ایران فراهم آورند.
سفیر ایران در لندن در این خصوص گفت: «دولت انگلیس به تهران اطمینان داد تا در نشست برلین با زبانی شفاف مقامات آمریکایی را متقاعد سازد تا همچنان به برجام پایبند بماند و در واقع انتظار دولت لندن از دولت ترامپ چیزی غیر از این نیست».
سخنان اخیر بعیدی‌نژاد درباره اطمینان دادن دولت انگلیس در حالی است که سال 94 نیز مقامات وزارت خارجه می‌گفتند «امضای کری تضمین است» و «وزیر خارجه آمریکا قول داده تا بدعهدی انجام شده را جبران کند»!!
بعیدی‌نژاد  توضیح نداده که چرا انگلیس در 26ماه گذشته آمریکا را به تعهد به برجام متقاعد نکرده است.
بعیدی‌نژاد دو هفته پیش مدعی شده بود ایران و انگلیس برای حل بحران یمن توافق کرده‌اند اما دو روز بعد دولت انگلیس قطعنامه‌ای ضدایرانی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi