شناسه خبر : 58439
سه شنبه 22 اسفند 1396 , 16:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قانون بازنشستگی با سنوات ارفاقی

صمد مهدی پور- در رابطه با قانون بازنشستگی با سنوات ارفاقی

1- بنده اگر جای واضعین این قانون بودم، بعد از ابلاغ این قانون به دستگاه هایی که مشمول این قانون هستند یادآوری می نمودم که هرگاه فرزند شهید یا جانبازی که مشمول این قانون می شود و زمان استفاده آن رسیده به محض اینکه فرد ذینفع در خواست کتبی به دستگاه تسلیم نمود دستگاه مکلف و موظف است طبق قوانین مصوب نسبت به انجام مراحل بازنشستگی فرد درخواست کننده  اقدام کند، این فرد ذینفع که می خواهد از سنوات ارفاقی استفاده کند هیچ فرقی با آن فردی که 30 سال خدمت کرده است ندارد.

 در واقع ما قانون گذاران بعد از بررسی ها و جلسات مختلف به این نتیجه رسیده ایم که یک فرزند شهید یا ... به دلیل اینکه در اثر شهادت پدر (والدینش) دچار یک صدمه و خسارت جبران ناپذیری شده است، به این نتیجه رسیده ایم که مثلا" به جای اینکه مثل بقیه کارکنان 30 سال کار کند، 20 سال یا 22 سال که سوابق کاری داشته باشد بقیه را به او ارفاق کنیم شاید اندکی مرهمی بر روی آلام و دردها و صدمات جبران ناپذیری که روی همه ابعاد وجودی او (ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی) گذاشته کم شود. این یک قانون الهی و بشری و انسانی است، امتیازی نیست یک حق مسلم و طبیعی است.

2- حالا اگر دستگاه های اجرایی به هر دلیل قانون بازنشستگی با سنوات ارفاقی را عمل نکردند، فرزند شهید یا هر فرد ذینفعی حق دارد از مجاری قانونی اقدام کند و مثلا در این مورد در دیوان عدالت اداری بر علیه دستگاه دادنامه را تنظیم نماید، اگر دیوان عدالت اداری در نهایت به نفع فرد دادخواست دهنده رای صادر نمود آن دستگاه در این مدت که فرد را در حالت بلاتکلیفی یا انتظار قرار داده است، مجرم و متخلف است و باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد و حداقل به فرد متقاضی بازنشستگی خسارت و جریمه ای پرداخت کند.

اگر قانون گزاران هدفشان این است که کمکی مثلا به فرزند شهید یا ... بکنند، قانون را باید اینگونه تصویب نمایند تا هر کسی و هر دستگاهی خودسرانه، سلیقه ای یا مغرضانه عمل نکند.

در واقع این قانون با این وضعیت فعلی به نوعی قوانین ضد ایثارگری است و به شخصیت فرد ایثارگر، فرزند شهید و ... آسیب زده است و حرمت و احترام افراد را مخدوش می نماید و از طرفی ضعف و عدم اقتدار قانون گزاران را نشان می دهد. یا قانون وضع نکنند یا اگر قوانینی وضع کردند به گونه ای باشد که به شخصیت و حرمت افراد خسارت مادی و معنوی وارد نشود، ایثارگران واقعی طلبکار نظام و دولت نیستند و توقع و انتظاری نداشته و ندارند

 همانطور که بابای شهید من و دیگر عزیزان هیچ توقع و انتظار و ادعایی نداشتند. بعضا فرزندان و خانواده آنها هم انتظار و توقعی ندارند، اما حالا که این قانون را وضع نموده اند و ما هم دیگر ظرفیت و تحمل دستگاه را نداریم، انگیزه و دل خوشی برایمان نگذاشته اند پس چه بهتر که برویم، تا زمانی که در دستگاه بودم بر حسب وظیفه و وجدان و تعهد وظایفم را با انگیزه و ماهرانه انجام دادم و همواره سعی می نمودم تغییر و تحول و اصلاحی انجام دهم، این ادعا نیست! خودستایی نیست! یک واقعیت است و آن اسناد و مدارک هم موید ادعای صادقانه بنده می باشد.

 منتقدی مشفق و فرزند شهید همیشه سرافراز و دلاور دفاع مقدس

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
با سلام
وقتی قانون گذار قوانین نادرستی متناسب با شرایط خودش به تصویب می رساند البته بازتاب های منفی فراوانی دارد .
قانون گذار باید طوری قانون بنویسد که همه فرزندان شهدا حتی در دورافتاده ترین نقطه ها و روستاها دارای شغل و درامد باشند و عدالت را احساس کنند ،
تسهیلات و قوانین ناشی از شغل با قوانین ناشی از ایثارگری باید از هم تفکیک شود تا همه فرزندان شهدا چه انهایی که دارای شغل دولتی هستند چه انهایی که کارگز و یا حتی فاقد شغل هستند عدالت را احساس کنند .
سلام برهمه عزیزان ایثارگر
شما بهترین قانون رو برای هرکسی وضع کن ولی کسی اجرا نکنه به چه دردی می خوره!!!! الان وضعیت خانوادههای ایثارگران به همین صورت است چه اقایون قبول کنن وچه قبول نکنن خیلیها از این قوانین زمانی اجرایی می شن که دیگه به درد ایثارگر نمی خوره./.
با درود به همه انسانهای آزاده و آزاد اندیش، آنهایی که تظاهر به دینداری و مسلمانی نمی کنند اما انسانیت دارند.
روز دوشنبه چهارم بهمن نود و پنج یک جلسه آموزشی و یا سمینار از طرف اداره اطلاعات اصفهان در دانشگاه محل کارم بر گزار شد که مدیر محترم حراست دانشگاه از بنده هم دعوت نمود در این جلسه شرکت نمایم، استاد آقای....... از دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی دعوت شده بود ، سمینار بسیار آموزنده و جالب بود، و ای کاش اینگونه جلسات را همه گیر می نمودند و در سطحی وسیع تر مردم را آگاه می ساختند، استاد و مدرس آقای ..... بسیار عالی ، پر توان و پر انرژی مطالب ارزشمندی را مطرح نمودند، ایشان بیش از بیست کشور رفته بود و یکی از آن کشور ها کشور آلمان بود، یک خاطره و مسئله ای را تعریف کرد که اگر بعضی از مردم و بعضی از مسئولان این کشور ذره ای انسانیت ، غیرت و جوانمردی در آنها وجود داشته باشد بهتر است قبل از اینکه دیر شود و به حساب آنها برسند خودشان بروند و به حساب خود برسند که ناگهان خیلی زود دیر خواهد شد و دیگر پشیمانی سودی نخواهد داشت.
ایشان فرمود در کشور آلمان متوجه شدم که به یک سری از سگ ها توجه و عنایت خاصی دارند و ازآنها بخوبی نگه داری می شود و از همه امکانات لازم بهره مند هستند، برایم سوال شد چرا به این سگ ها این قدر توجه دارند، جوابی که دریافت نمودم مرا شگفت زده نمود ، ایشان فرمود مسئول نگه داری از این سگ ها گفت این سگ ها از نوه ها و خاندان سگ هایی هستند که در جنگ به ارتش آلمان و سربازان آلمانی بسیار خدمت نمودند و بخاطر همین الان از این یادگاران آن سگ ها اینگونه نگه داری می شود. حالا توجه کنید به بعضی از مردم و بعضی از مسئولان کشور جمهوری اسلامی ایران که خود را مسلمان و پیرو دستورات و فرامین قران دانسته و خود را از پیروان ائمه اطهار می دانند و ادعای پیروی از سیره و سنت نبوی و علوی دارند، چقدر با حرفهای احمقانه خود، با طعنه و کنایه و زخم زبان دل فرزندان شهدا و خانواده آنها را خون نمودند.
گفته اند :
سگ با زبان به زخم تنش می زند دوا
کمتر ز سگ ، کسی است که زخم زبان زند !
ما ، دیده ایم قفل به در می زنند لیک
خوش آن بود که قفل کسی بر دهان زند
و گفته اند :
جراحتی که ز تیغ زبان رسد به دلی
به هیچ ز مرهم راحت نکو نخواهد شد
میانه ی تو و او گر زبان زدی زخمش
به غیر صحبت سنگ و سبو نخواهد شد

صمد مهدی پور فرزند شهید سرافراز و دلاور دفاع مقدس که از سر درد و رنج می گوید و می نویسد.
این اولین باری نیست که قانون شکنی میکنند
هر گاه قانونی به تصویب میرسد باید نظارت هم باشد وگرنه یا اجرایی نمیدونم و یا اینکه با تبصره و لایحه قانون را دور میزنند
اختصاص کلیه حمایت ها به ایثارگران شاغل و عدم هرگونه حمایت از ایثارگران فاقد شغل دولتی خودش مهمترین بی عدالتی است .
و هر جا تبعیض و بیعدالتی باشد ، فساد گسترش می یابد .
سلام:بااحترام من درسال 94بازنشسته شدم بعدازاینکه حکم حقوقم برقرارشد مبلغ 450هزارریال حقوقم کم شده بود به اموراداری مراجعه کردم آخرش گفتند چه 20/0 درصد افزایش حقوق شاغلی راکم کردن من که کارمند رسمی بودم وآزاده وجانباز هستم مگرباآخرین حکم بازنشسته نمی کنند
با سلام برادر گرامی من این موضوع را برای همکارانم خیلی پیگیری کردم
اگر بیش از 30 یا 31سال سابقه نداشته باشید باید از صندوق به دیوان شکایت کنید صندوق براساس رای دیوان حق شما را خواهند داد .
ولی اگر بیش از 30سال سابقه داشته باشید افزایش 2.5درصد به ازای هر سال سابقه اضافه تر به شما تعلق نمی گیرد و شکایت بی فایده میشه
اقای مهدی پور فرزند گرامی شهید:اون استاد محترم دانشگاه وزارت اطلاعات نگفت که در ۲۵سال گذشته که از جنگ دور شدیم و هرسال فاصله از ارزشها بیشتر شد این اقا و دیگر دوستانشان چه میکردن. نگفت که اگر به این طیف بی احترامی و حتی بی اعتنایی بشه ساختن ارتشی از نیروهای مردمی و با عنوان مقدس بسیج سخت و شاید غیر ممکن خواهد بود. اون وقت که همه حزب الهی های دوران جنگ از حزب الهی های بعد جنگ نالیدند و حتی اعتراض کردن که اینان تیشه به ریشه جنگ ایثار ونظام خواهند زد. نتیجه امروز خودش را نشان داد‌.تا جاییکه که دوستی در اولین کامنت به همه انسانهای سلام میفرستد که بدون تظاهر و ریا کار میکنند. همه دلسوزان تذکر داده بودند که این گروه متواری از جنگ بلای جان ایثارگران ونظام میشوند ولی کو گوش شنوا
در بعضی از کشورهای اروپایی کسانی که قبلا در جنگ حضور داشتند و مجروح شده اند دولت به آنها مدال افتخار داده تا در سینه ها نصب کنند و وقتی مردم آنها را ببیند افتخار کنند .--- در کشور ما هم ادای خدمت رسانی میکنند و هر روز به مشکلات ایثارگران می افزایند .--- حالا جای شکر دارد که نمایندگان مجلس اکثرا ایثارگرند و اگر روزی برسد که اینها نباشند وای به حال بقیه ایثارگران ----- پس اگر قانونی تصویب میکنید آن را اجرایی فرمایید .
باسلام حرفهات جالب ودرست کدام مسئول به قانون توجه میکونه بولا فسم شاهد بیش از80درصد مسئولین اصلی برضد خانواده شهدا وایثارگران هستند درکشورما بهترین قوانین دنیا را داریم ولی مسئول ومدیرانی نداریم که بادل باز به این قوانین ببپردازن باز خدا پدر واقوام قضات شری دیوان عدالت را اگر انها نباشن که هیچ قاون هست چرا منو وامثالهم باید به دیوان شکایت کنیم انشاالا خداوند صبر عطا فرماید
بنام خدا
قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران (مصوب 14/12/1395 مجلس شورای اسلامی)
ماده 88-

الف- دولت موظف است کلیه مطالبات معوق خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران(جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و کلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل حداکثر در دو سال اول اجرای قانون برنامه مطابق بودجه سنواتی تأمین و توسط بنیاد پرداخت نماید. به نحوی که در پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هیچگونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده شهدا باقی نمانده باشد.

تبصره- مطالبات مذکور در این ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال نیز بر حسب مورد باید توسط بنیاد و دستگاه مربوطه در طی دو سال اول اجرای قانون برنامه طبق بودجه سنواتی تأمین و پرداخت گردد.
با سلام و احترام
جانباز 30درصد بسیجی هستم که از شهریور 75 تاکنون تحت پوشش قانون حالت اشتغال قرار گرفته ام .چند سال قبل مدارک ازقبیل کپی آخرین مدرک تحصیلی و ... جهت صدور احکام حقوقی نیروهای مسلح وافزایش حقوق دریافتی از من گرفتند و از مهر ماه امسال دریافتی بنده افزایش یافت. این سالها که قانون ویا آیین نامه مربوطه وجود داشته وبه علت کسری بودجه و یا طی کردن روند اداری و یا دلایل دیگر که از آنها اطلاع دقیقی ندارم حقوق کاملی نگرفته ام و برای امرار معاش مشکلات عدیده ای داشته ام.
سوال من این است آیا معوقات بابت حقوق علی الحساب تعلق می گیرد یا خیر؟و آیا لازم است از طریق دیوان عدالت اداری شکایت انجام دهم؟ ظاهرا بنیاد در مورد پیشگیری از شکایت احتمالی همه تمهیدات راقبلا اندیشیده است.
تاریخ مجروحیت اسفند 65 درصد جانبازی درسال71 بیست وپنج درصد ودرسال 83 سی درصد متاهل و دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم
لطفا مرا راهنمایی فرمایید.
باتشکر فراوان از زحمات شما
ماده 40 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران : حقوق بازنشستگی شهدا، جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال، معادل آخرین حقوق و مزایای دریافتی تعیین و هر ساله متناسب با افزایش ضریب حقوق شاغلان اضافه و به شکل تبصره ‌های زیر عمل می‌شود.
تبصره1 . حقوق بازنشستگی مشمولان قانون حالت اشتغال، اعم از اینکه در اجرای قانون مذکور و یا سایر قوانین و مقررات مربوط بازنشسته شده باشند مشابه کارکنان همطراز (بازنشسته در سال تصویب این قانون) تطبیق و اعمال می‌گردد.
تبصره 2 .حقوق بازنشستگی و وظیفه شهدا، جانبازان و آزادگان غیرمستخدم دولت توسط بنیاد و حقوق بازنشستگی و وظیفه جانبازان و آزادگان مستخدم دولت توسط صندوق بازنشستگی دستگاه ذی‌ربط پرداخت می‌گردد.
تبصره 3. مشمولان قانون حالت اشتغال هنگام نیل به بازنشستگی از کلیه امتیازات منظور شده برای شاغلات همطراز (مانند پاداش پایان خدمت و غیره) برخوردار می‌گردند. دستگاه مجری حکم حقوق بازنشستگی مکلف به تامین و پرداخت حقوق و امتیازات مذکور خواهد بود.
حال دوستان ایثارگر و جانباز این ماده قانونی را با قانون نحوه بازنشستگی جانبازان مصوب 1367 مطابقت نمایند که هریکی از کلمه به کلمه هردو قانون با همدیگر در تناقض هستند و همدیگر را خنثی می کنند بنده به عنوان جانباز 50 درصد به دیوان شکایت کردم ولی نتیجه ای نگرفتم . و فقط نتیجه ای که گرفتم این است که این قوانین برای اجرا نشدن تصویب شده اند و برای خالی نماندن عریضه و کم نیاوردن در عرصه بین المللی تصویب شده اند و سرکاری هستند .
باسلام اینجانب فرزند شهید دارای ۲۰ سال و ۴ماه سابقه کارمندرسمی بانک ازاین جهت که مریض شده ام و ادامه کار برایم مقدور نیست خواهشا اینجانب را راهنمایی بفرمایید تا بتوانم ار بازنشستگی پیش از موعد استفاده نمایم با تشکر
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi