شناسه خبر : 58447
چهارشنبه 23 اسفند 1396 , 09:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

انتشار سه کتاب جنگی در روزهای پایانی سال

مسئول انتشارات و آماده‌سازی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار ما بابیان اینکه در مراحل چاپ و انتشار کتاب، در تعامل با مدیریت گروه‌ها در مرکز اسناد هستیم، گفت: چهار گروه مطالعاتی در مرکز داریم که عبارت‌اند از گروه مطالعاتی غیرنظامی، نظامی، تاریخ شفاهی و روزشمار.

وی افزود: درگذشته، با توجه به اینکه مدیریت آماده‌سازی را مجزا داشتیم، کار آماده‌سازی، در گروه مستقلی انجام می‌شد اما اکنون آماده‌سازی کار به گروه‌ها واگذار شد و گروه‌ها کار ویراستاری، صفحه‌بندی و طراحی جلد را به‌طور کامل انجام می‌دهند.

مسئول انتشارات و آماده‌سازی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در رابطه با ادامه روند چاپ کتاب، توضیح داد: وقتی‌که پروژه تمام و کار نهایی شد، فرم نهایی را مدیر گروه برای ما ارسال می‌کند. ما نیز، برای دریافت فیپا (فهرست‌نویسی پیش از انتشار کتابخانه ملی) و مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا پس از طی مراحل خاص دیگر و تائید آن‌ها توسط ناظر چاپ، کتاب برای انتشار به چاپخانه تحویل داده می‌شود و کتاب، زیر چاپ می‌رود. بعدازاینکه کتاب چاپ شد، برای توزیع و فروش تحویل انتشارات می‌شود.

وی بابیان اینکه در حوزه کتاب، آثاری را آماده نشر داریم، به برخی از آن‌ها اشاره و عنوان کرد: جلد اول کتاب «تاریخ شفاهی جنگ ایران و عراق به روایت سردار سرلشکر صفوی» که از سنندج تا آزادسازی خرمشهر، در این کتاب مطرح‌شده است. همچنین اولین اطلس نبردی با عنوان «اطلس بیت‌المقدس» نوشته امیرحسین کیهان پناه است و روایتگر رویدادهای آغاز جنگ تحمیلی تا پایان نبرد برای آزادی خرمشهر است.

بابا نژاد افزود: کتاب سوم که تا پایان امسال قرار است چاپ شود، روزشمار 28، با عنوان «نخستین عملیات بزرگ در شمالغرب» که به عملیات والفجر 4، انفجار مقر تفنگداران آمریکایی بیروت و سفر فرستاده ویژه ریگان به بغداد اشاره دارد و بازه زمانی 23 مهر تا 30 آذر سال 62 را روایت می‌کند.

وی متذکر شد: برای سال 96 کتاب‌های دیگر را هم در دستور انتشار داریم و منتظر هستیم تا فایل نهایی این کتاب‌ها به دستمان برسد، مانند کتاب «روزهای پر التهاب»، کتاب خاطره از سردار کریمی راد است. کتاب «جنگ شهرها» مربوط به شهر دزفول است. کتاب‌های «شهدای محراب در دفاع مقدس»، «بررسی مواضع امام خمینی در دفاع مقدس» و «مراکز اقتصادی خوزستان در جنگ» .

مسئول انتشارات و آماده‌سازی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مورد اقداماتی که در انتشارات در سال 96 انجام‌شده؛ یادآور شد: در ابتدای سال مسئول محترم مرکز اسناد را از دست دادیم و در غم فقدان مرحوم دکتر اردستانی هستیم، به همین دلیل در یک بازه زمانی یکسری کارها با کندی مواجه شد. کتاب «اطلس یگانی لشکر 41 ثارالله در 8 سال دفاع مقدس» که این اثر با مقدمه سردار سلیمانی منتشرشده و کتاب بسیار جامع و کاملی برای لشکر 41 ثارالله بود.

وی ادامه داد: کتاب دوم، روزشمار شماره 15، با عنوان «شکستن محاصره آبادان»، کتاب سوم تاریخ شفاهی همسران فرماندهان دفاع مقدس که سرکار خانم دکتر شبابی همسر سردار صفوی از همراهی با ایشان در هشت سال دفاع مقدس مطالبی را عنوان کردند و اسم کتاب «همراه» است. کتاب آخر جلد چهارم، «تاریخ‌نگاران و راویان صحنه نبرد» است.

راه‌اندازی سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سال 96

بابا نژاد راه‌اندازی سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سال 96 را از اقدامات دیگر برشمرد و گفت: یکی از اقداماتی که انتشارات انجام داده، راه‌اندازی سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بود که در خردادماه سال 96 به‌صورت رسمی شروع به کارکرد.

وی اظهار داشت: این فروشگاه، امکاناتی مانند ثبت سفارش و پرداخت الکترونیک دارد. همچنین کلیه آثار مرکز به همراه چکیده‌ای از مطالب کتاب در سایت موجود است و مخاطب می‌تواند بامطالعه چکیده اثر، نسبت به انتخاب و سفارش کتاب، اقدام کند.

مسئول انتشارات و آماده‌سازی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در خصوص برنامه‌های آتی نیز عنوان کرد: بنا داریم در سطح کشور چند نمایندگی جذب کنیم تا آثار ما را به‌سرعت به مخاطب برساند. تمایل داریم با حوزه هنری نیز همکاری اتفاق بیافتد تا با استفاده از ظرفیتی که در حوزه هنری است، آثارمان را سریع‌تر و بهتر به دست مخاطب برسانیم.

وی افزود: سال آینده نیز سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در پیش داریم و ما نیز با آثار جدید در نمایشگاه شرکت خواهیم کرد.

بابا نژاد اصلاحات در طرح جلد کتاب‌ها را از دیگر برنامه‌های انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برشمرد و گفت: بعد از گذراندن چند جلسه با مسئول مرکز به این نتیجه رسیدیم که نیاز است کتاب‌ها، اصلاح ساختاری و محتوایی در طرح جلدشان داشته باشند و برخی از کتاب‌ها نیاز است یونیفرم داشته باشند و برای مخاطب، ساختاری را تشکیل دهد تا بتواند بهتر از کتاب‌ها استفاده کند.

وی ضمن اشاره به از سر گرفته شدن انتشار فصلنامه نگین، گفت: مرکز علاوه بر انتشار کتاب، دو نشریه با عنوان «فصلنامه نگین ایران» و «پژوهشنامه دفاع مقدس» را منتشر می‌کرد که از ابتدای امسال هردو متوقف شد، اما در دوره جدید ریاست مرکز، کارها سرعت بسیار خوبی پیدا کرده است و شروع کارمان، مجددا با فصلنامه نگین ایران است و تاکنون شماره‌های 57، 58 و 59 را منتشر کرده‌ایم.

شناسایی جامعه هدف آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از مهم‌ترین کارهای پژوهشی است

مسئول انتشارات و آماده‌سازی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس شناسایی جامعه هدف و مخاطب موردنظر آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کارهای پژوهشی در مرکز و انتشارات دانست و توضیح داد: ما باید مخاطبمان را پیدا کنیم و بر اساس آن نیاز، اثر تولید کنیم. حتی نیاز است آثار، باکیفیت بالایی چه ازلحاظ محتوا و چه ازلحاظ چاپ و نشر تولید شود.

وی متذکر شد: اسناد دفاع مقدس به لحاظ وجودی بسیار خشک و شاید بی‌روح باشد، اما این هنر مرکز است که این اسناد را برای مخاطب نسل جدید به‌صورت چندرسانه‌ای و جذاب که موردنظر و ذائقه مخاطب باشد، تولید کند تا مخاطبین با این‌گونه آثار آشنا شوند.

بابا نژاد در خاتمه با یادآوری اینکه در هفدهمین دوره بهترین کتاب دفاع مقدس، در سال 96، انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزیده شد، اظهار کرد: در این دوره، هشت کتاب، حائز رتبه و شایسته تقدیر شدند و همین موضوع باعث شد تا انتشارات مرکز هم جزو ناشرین برگزیده هفدهمین دوره بهترین کتاب دفاع مقدس قرار بگیرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi