شناسه خبر : 58448
چهارشنبه 23 اسفند 1396 , 09:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ترس آمریکا و اسرائیل از شیعیان مسلح

جروزالم‌پست: آمریکا و اسرائیل از تهدید شیعیان مسلح در منطقه می‌ترسند
یک روزنامه صهیونیستی تصریح کرد، شیعیان مسلح در منطقه به ویژه در عراق، بزرگترین چالش برای آمریکا هستند. جروزالم پست نوشت: «اگرچه کردهای منطقه حمایت کامل خود را برای به رسمیت شناختن طرح آمریکا برای انتقال سفارت واشنگتن به اورشلیم (قدس) اعلام کرده‌اند، اما شبه نظامیان شیعه بزرگترین چالش در این خصوص هستند چرا که از یک سو سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از شکل‌گیری انتفاضه جدید در سرزمین‌های فلسطینی حمایت کرد و از سوی دیگر، قیس الخزعلی، رهبر شبه نظامیان شیعه عصایب اهل الحق تحت حمایت ایران در عراق نیز به تازگی بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بر تصمیم قبلی خود برای تعیین اورشلیم (قدس) به عنوان پایتخت اسرائیل صحه گذاشت، روز پنجشنبه در یک پیام توئیتری با هشتک جدید عربی بر «پایتخت فلسطینی بودن» قدس تاکید کرد.
خزعلی در این پیام که جنبه بیانیه نیز داشت نوشت: «آمریکا بدون اجرای طرح عادی‌سازی مناسبات اعراب به سرکردگی عربستان سعودی با اسرائیل هرگز جرأت نمی‌کرد طرح انتقال پایتخت اسرائیل از تل‌آویو به قدس را عملی کند و سفارتش را نیز به این شهر منتقل سازد».
این بیانیه در واقع مصداق بارز خشم حلقه شبه نظامیان شیعه در عراق است که می‌تواند تهدید جدی علیه ائتلاف نیروهای تحت رهبری آمریکا در عراق نیز باشد.
خزعلی که یک بار در سال 2007 به سبب حمله به نیروهای آمریکایی در عراق زندانی و در سال 2009 آزاد شد، به همراه نیروهای تحت امر خود نفوذش را گسترش داده است؛ نیروهای او بودند که نقش اساسی در آزادسازی حومه موصل از دست تروریست‌های داعش بازی کردند و هم او بود که در ماه اکتبر (دی‌ماه) گذشته در تصمیم بغداد برای خارج کردن کنترل کرکوک از دست حکومت خودمختار کردستان عراق موثر بود.
شبه نظامیان تحت امر خزعلی از سال 2016 به عنوان بخشی از جبهه شبه نظامی شیعه حشدالشعبی یا نیروهای بسیج مردمی عراق عمل کرده و امروزه حتی به عنوان بخشی از نیروهای امنیتی آن کشور عمل می‌کنند.
یا در همان اکتبر، زمانی که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، دولت عراق را وادار به خلع سلاح شبه نظامیان کرده بود، خزعلی با تهدید آمریکایی‌ها از آنها خواسته بود به کشورشان باز گردند.
وی حتی روز پنجشنبه در پیام توئیتری خود نوشته بود: «تصمیم ترامپ برای تعیین قدس به عنوان پایتخت اسرائیل آغازی بر پایان اجرای پروژه ایجاد یک رژیم نژادپرست اسرائیلی است».
او گستاخانه و با تقبیح و محکوم کردن تصمیم ترامپ، خواستار نابودی اسرائیل شده و از همه کشورهای خاورمیانه خواسته بود سفارتخانه‌های آمریکا در پایتخت‌های خود را تعطیل کنند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi