شناسه خبر : 58459
پنجشنبه 24 اسفند 1396 , 09:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نقض ادعای دولتی ها در نظر یک سنجی


نتایج یک نظرسنجی اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد ریشه اصلی گلایه‌های مردم، اقتصادی است و به عملکرد دولت ائتلافی  مدعیان اصلاحات و اعتدال بازمی‌گردد.
به گزارش جهان‌نیوز، هرچند دولت روحانی تلاش کرد تا ریشه اعتراضات دی‌ماه امسال را غیراقتصادی معرفی کند، اما نظرسنجی یکی از احزاب‌ اصلاح‌طلب که اخیرا منتشر شده است، حقایق تلخی را برای دولت روشن کرد.
در روزهایی که عده‌ای از مردم، دست به اعتراض زده بودند، اگرچه بعد از مدتی با مداخله عناصر ضدانقلاب به اغتشاش انجامید اما به نظر می‌رسید ریشه این اعتراضات را باید در مشکلات اقتصادی دنبال کرد. با این حال دولتمردان و حامیان روحانی تمام تلاش خود را کردند تا انگیزه اعتراضات را غیراقتصادی و سیاسی معرفی کنند تا شاید به این نحو ناکارآمدی‌ها به نام دولت تمام نشود.
به طور مثال روزنامه جمهوری اسلامی که همواره به عنوان یکی از رسانه‌های حامی دولت شناخته می‌شود یکشنبه 10 دی یادداشتی را منتشر کرد که عنوان می‌داشت: «نمی‌دانم چرا دوستان از «گرانی و تورم» به عنوان عامل اعتراضات اخیر سخن می‌گویند؟ کدام گرانی و کدام تورم؟ آنچه آزاردهنده است، هرچه باشد تورم و گرانی نیست.»!
یادداشت‌نویس این روزنامه ادامه می‌دهد: «مگر اخیرا چه گرانی بی‌مهاری رخ داده است که مردم را به خیابان بکشاند؟ فقط تخم‌مرغ گران شده که موقتی است و حرف از گرانی بنزین در لایحه بودجه 97 به میان آمد که آن هم توسط مجلس، حذف شده است. پس کدام گرانی بی‌حساب و کتاب؟». تحلیلی که برآمده از اظهارات دولتمردان روحانی بود. به طور مثال جهانگیری شب قبل از تجمعات خیابانی مشهد با طرح برخی آمارها مدعی شد اوضاع اقتصادی خوب است!  جهانگیری در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه کنترل تورم یکی از شاخص‌های اصلی رشد اشتغال است، بیان کرد: تورم 40 درصدی در دولت یازدهم به زیر 10 درصد رسید و در 2 سال گذشته نیز نرخ تورم تک رقمی شد که تحقق این مهم کار بزرگی است. آمارهایی که تلاش می‌کرد، وضعیت اقتصادی را مطلوب نشان دهد.
از سوی دیگر روحانی تمام تلاش خود را انجام داد تا به نحوی علت اعتراضات را جایی غیر از اقتصاد نشان دهد. در همین راستا وی در اولین کنفرانس خبری بعد از این اعتراضات، در واکنش به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر درباره «شنیدن صدای مردم» در اعتراضات اخیر نسبت به رکود، تورم و ناکارآمدی برخی مدیران گفت: «من اشکالم به همین سبک سوال است. وقتی شما خواست مردم را فقط به بخش اقتصاد می‌برید همین نشنیدن صدای مردم است».
حسن روحانی با تاکید بر اینکه قسمتی از انتقادات مردم به مشکلات اقتصادی کشور باز می‌گردد افزود: «فقط بحث اقتصادی نیست. مردم در بحث سیاسی و اجتماعی و سیاست خارجی خیلی حرف دارند. گوش ما باید شنوا باشد و بدانیم مردم چه می‌خواهند.»
حالا حزب اتحاد ملت، از احزاب اصلاح‌طلب و حامی روحانی اقدام به انتشار نتایج نظرسنجی خود در روزهای بعد از اعتراضات دی‌ماه کرده است.
حدود دو سوم پاسخگویان (بیش از 67 درصد) بیکاری را یکی از سه مشکل عمده کشور می‌دانند. این سوال به صورت باز پرسیده شده است. همچنین لازم  به توضیح است که بعضی از پاسخ‌ها به لحاظ معنایی با یکدیگر همپوشانی دارند. با این حال، تفکیک آنها از یکدیگر کمک می‌کند تا بدانیم خود  پاسخگویان چه تعابیری برای مشکلات کشور به‌کار می‌برند. گرانی، مشکلات اقتصادی، تورم، وضعیت مسکن و  رکود از دیگر گزینه‌های انتخابی مردم بوده است. درصد بسیار ناچیزی، اولویت خود را مسائل سیاسی عنوان کرده‌اند.
بیش از نیمی از پاسخگویان گفته‌اند وضعیت اشتغال نسبت به سال 92 (روی کار آمدن دولت روحانی) بدتر شده است.
میانگین نمره پاسخگویان به عملکرد دولت در زمینه اشتغال، 2/6 (از 10) است!
حدود نیمی از پاسخگویان از عملکرد کلی دولت ناراضی هستند. تنها 15 درصد از پاسخگویان از عملکرد دولت اعلام رضایت کرده‌اند. 36 درصد نیز میزان رضایتشان از عملکرد کلی دولت را بینابین اعلام کرده‌اند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi