شناسه خبر : 58484
یکشنبه 27 اسفند 1396 , 12:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نظرات جدید قالیباف درباره جنگ و دهه‌شصتی‌ها

محمدباقر قالیباف با حضور در مراسم گرامیداشت شهدای بدر و خیبر در شهرستان ارومیه با درود بر روح پرفتوح شهدا و امام راحل گفت: امت اسلامی امروز مدیون شهدا و امام شهداست. عزت ما احیای مجدد اسلام در سایه رشادت و شهامت مردان بزرگ، شهدای عزیز و مجاهدت خالصانه حضرت امام (ره) است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه به گفته رهبر معظم انقلاب زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از اجر شهادت نیست، اظهار کرد: لازم است فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ شهید باکری‌ها و شهید بروجردی‌ها و... بازخواتی شود. جنگ و دوران دفاع مقدس و شهدای گرانقدرمان، تبلور فرهنگ مردم ما در ایران اسلامی هستند. این سرزمین برخاسته از منطق قران و اهل بیت شد و این مردم با انگیزه الهی به میدان آمدند و قصد و هدف شان عزت اسلام و حکومت اسلامی بود به همین دلیل هم توانستند افتخار آفرینی کنند.

قالیباف با تاکید بر اینکه در این ۳۰۰، ۴۰۰ سال گذشته در این کشور هروقت این سرزمین مورد تعرض دشمنان قرار گرفت، حوادث تلخی رقم خورد، بیان کرد: ثمره جنگ را دیدیم و دیدیم اگر مبتنی بر سنت‌های الهی حرکت کنیم پیروزی تضمین شده است. اگر کسانی در دوران دفاع مقدس ان قلت‌هایی بر جنگ و حتی بر ادامه جنگ بعد از عملیات بیت المقدس به ناحق وارد کردند، ولی امروز بعد از طی ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی کدام تحلیلگر با انصاف و اگاهی است که این را درک نکند که قدرت آن روز جمهوری اسلامی و امروز ما در منطقه و نیز همه اهدافی که آن روز و پس از پایان دوران دفاع مقدس –ولو به ظاهر سال ۶۷ به آن نرسیده بودیم-، اما امروز انقلاب اسلامی به همه اهدافی که دوران جنگ ترسیم کرده بودیم رسیده است.

رمز موفقیت‌مان در دوران دفاع مقدس این بود که اداره جنگ به دست مردم افتاد

‎وی با اشاره به فرموده حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه راه قدس از کربلا می‌گذرد، گفت: آن زمان هنوز دشمن در خاک ما بود و ما در خرمشهر می‌جنگیدیم که امام راحل این جمله مهم را فرمودند. امروز می‌بینیم که در این مسیر حرکت کردیم و با موفقیت پیش رفتیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: رمز موفقیت‌مان این بود که در دوران دفاع مقدس ملت ما و مسئولان ما و مجموعه ایران اسلامی ما ۳ ویژگی داشتند. اول اینکه اداره جنگ اداره مردمی بود. در چندماه ابتدایی دوران دفاع مقدس که اداره جنگ مردمی نبود موفقیتی کسب نشد. با اینکه جبهه اسلام بود و همین جامعه و مردم و امام بودند، اما فضای دوران دفاع مقدس در دوران بنی صدر فضای پیروزی که نبود هیچ فضای مذاکره و ... این‌ها بود بنابراین موفقیتی هم کسب نشد. اما وقتی اداره جنگ به دست مردم افتاد و مردم خود را در میدان حس کردند ولو با فرستادن دو عدد تخم مرغ بستر موفقیت فراهم شد. فراموش نکنیم که دستاورد حضور دانشجویان و تحقیقاتشان موفقیت موشکی نیروهای مسلح شد.

قالیباف در ارومیه

قالیباف با بیان اینکه در دوران جنگ حتی در حد سیم خاردار هم تحریم بودیم به ذکر خاطره‌ای پرداخت و اظهارداشت: با مقام معظم رهبری که آن دوران رییس جمهور بودند قرار داشتم. فصل تابستان و ماه رمضان بود. در خیابان داشتم می‌رفتم یکی از دوستان که از مبارزین بود در دوران انقلاب نیز همراه مقام معظم رهبری بود را دیدم با ظاهری بسیار ساده داشت پیاده به سمت نهاد ریاست جمهوری می‌رفت. سوارش کردیم و پرسیدم چه خبر گفت: دنبال گرفتن موتور یخچال هستم. بیش از ۳ ماه است که موتور یخچال منزل رییس جمهور سوخته و درنوبت گرفتن موتور برای یخچال هستیم، اما هنوز موفق نشده ام، چون نوبت مان هنوز نشده است. باید مواد موردنیاز را خورده خورده بگیریم تا خراب نشود. منظورم از بیان این خاطره بود که مسئولان همانند مردم بودند.

از زمانی مشکلات‌مان آغاز شد که مردم را از صحنه تصمیم‌گیری حذف کردیم

وی تاکید کرد: در دوران مقدس کسی با سفارش شدن به جایی نمی‌رسید بلکه همه به دنبال لیاقت‌های‌شان مسئولیت می‌پذیرفتند. این‌ها یعنی اداره مردمی. اما آیا امروز در اداره کشور اداره مردمی داریم؟ از زمانی مشکلات‌مان آغاز شد که مردم را از صحنه تصمیم‌گیری و مردم را از صحنه بروز و ظهور برای حل مشکلات حذف کردیم.

قالیباف دومین ویژگی را فرهنگ جهادی و روحیه مجاهدت در میدان دفاع مقدس خواند و تشریح کرد: اگر ویژگی‌های شهید باکری را نگاه کنیم، بسیار مهربان بود، اما بسیار سرسخت. بسیار اهل گذشت بود، اما قاطع. بسیار آرام و متین است، اما پرتلاش و پر تحرک. با فکر و منطق و تحلیل و ذکر راه را بر دشمن بست و بااخلاص کار می‌کرد. امروز ما برای انجام کارها در اداره کشور نیازمند فرهنگ مجاهدت و از خودگذشتگی هستیم. برای انجام کارها نباید از فصل اختلافاتمان شروع کنیم بلکه باید از انجا که اختلاف نداریم و با هدف حل مشکلات مردم کار کنیم.

اگر امروز در حوزه اقتصادی دچار چالش بزرگ هستیم راه حل مشکل اقتصاد مردمی است. همه مردم باید در حوزه اقتصاد ایفای نقش کنند نه فقط یک گروه خاص. همه بتوانند در مسئولیت‌ها قرار بگیرند براساس لیاقت‌های‌شان نه فقط یک گروه خاص. این‌ها رمز موفقیت در دوران دفاع مقدس بود که اگر امروز امنیت‌مان برقرار است مرهون به کارگیری مردم در دوران مقدس و وجود روحیه مجاهدت و جهادگری بوده است. حتی درمسائل اجتماعی و فرهنگی که دچار مشکل هستیم به دلیل عدم حضور مردم در عرصه های تصمیم گیری و حل مشکلات است.

آن‌هایی که با چپاول ملت به قدرت رسیده‌اند از مردم سو استفاده می‌کنند

وی با بیان اینکه نگاه به مسائل خیلی مهم است، گفت: در دوران مقدس اینطور می‌فهمیدیم که هر کسی بهتر است قوی‌تر است و باید آن را در میدان به کار بگیریم، اما امروز اینگونه فکر نمی‌کنیم. امروز اینطور فکر نمی‌کنیم بلکه می‌گوییم هرکسی قوی تراست بهتر است؛ لذا آن‌هایی که با چپاول ملت به ثروت رسیده و قوی‌تر هستند و به هر طریقی از مردم سو استفاده می‌کنند.

قالیباف ادامه داد: وقتی یاد شهید و فرهنگ دفاع مقدس را زنده نگه می‌داریم باید بدانیم اگر امروز شهید باکری در میان ما بود حتما یک لحظه از احقاق حقوق محرومین و مستضعفین و مشکلات اقتصادی کشور غفلت نمی‌کرد. اگر آن روز در میدان دفاع مقدس ایشان مردانه ایستاد و جنگید، امروز هم حضور در سنگر رفع مشکلات اقتصادی مردم را وظیفه خود می‌دانست.

فرمانده لشگر نصر دوران دفاه مقدس سومین ویژگی را اینطور تشریح کرد: در دوران دفاع مقدس همه اهل پرداخت هزینه بودند. همه جان شان را می‌دادند. مال شان را می‌دادند. فراموش نکنیم که هر تصمیم بزرگ و هر اتفاق بزرگ حتما موافقین و مخالفینی دارد، اما اگر رسیدید به تصمیمی که خرد جمعی بر آن صحه گذاشت و همه علما و با تجربه‌ها و اهل نظر بر آن صحه گذاشتند، نباید تردید کرد و باید آن را انجام داد. البته که انجام آن کار ممکن است هزینه داشته باشد ولو هزینه سنگینی مانند اینکه آبرو ما را ببرند، اما باید انجام دهیم، چون اگرانجام ندهیم مشکل مردم حل نمی‌شود. ممکن است انگ بزنند و تهمت بزنند، اما مهم نیست باید این هزینه‌ها را بپذیریم.

قالیباف افزود:معلوم است که وقتی شما تصمیمات مهم برای حل مشکلات اقتصادی بگیرید حتما بخشی از داد و ستدهایی که در اقتصاد کشور عده‌ای فرصت طلب از طریق آن ارتزاق می‌کنند، کنسل شده و حتما برایشان مشکل ایجاد می‌شود پس به شما تهمت می‌زنند و شما حتما هزینه حذف آن را باید بدهید. باید هزینه داد و پیش رفت. این هزینه ممکن است مادی، شخصیتی، ابرو، جان یا مال باشد. اما باید مانند دوران دفاع مقدس باور داشته باشیم که فقط باید از خدا بترسسیم و بس؛ و به دنبال رضایت الهی باشیم.

این انقلاب، انقلاب محرومین و مستضعفین بوده، اما امروز محرومان کجای اداره این کشور هستند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه باید باور داشته باشیم که تبلور رضایت الهی در رضایت مردم است، تاکید کرد: باید به مردم خدمت کنیم. این انقلاب انقلاب محرومین و مستضعفین بوده، اما امروز محرومان کجای اداره این کشور هستند؟ آیا ما آن‌ها را مانند دوران دفاع مقدس می‌بینیم و صدای شان را می‌شنویم؟ آیا اگر ظرفیتی داشتند مانند هزاران رزمنده شهیدی که در دوران دفاع مقدس حضور یافتند و افتخار آفریدند، امروز هم در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی دست شان را می‌گیریم و از ظرفیت شان استفاده می‌کنیم؟ آیا به یاد آن‌ها هستیم؟ وقتی در این مسیر حرکت نکنیم و با افراد محدود و ظرفیت محدود بخواهیم حرکت کنیم بی شک مشکلاتی مانند همین مشکلات امروز پیش روی ماست.

باید نگاه‌مان به توان و قدرت مردم خودمان باشد

قالیباف افزود: ما امروز باید از این تجربه دوران دفاع مقدس استفاده کنیم. بعضی می‌گویند اقتصاد موضوع پیچیده‌ای است. ازاین دوستان می‌پرسم به تجربه و علوم دنیا نگاه کنید و ببینید علوم دفاعی حساس‌تر و پیچیده‌تر است یا علم اقتصاد. چطور در دوران دفاع مقدس مردم امدند و اینگونه پیروزی رارقم زدند، اما امروز نمی‌توانند بیایند در عرصه اقتصاد و موفقیتی رارقم بزنند. ان‌هایی که امروز در عرصه اقتصاد هستند از کجا آمده اند که بقیه مردم نیامده اند؟ نمونه‌های متعددی در این رابطه وجود دارد. به جای اینکه نگاه مان به بیرون از کشور باشد نگاه مان به مردم خودمان و به توان و قدرت مردم باشد. نگاه مان با اولویت به جوانان باشد. همان طور که حضرت اقا فرمودند: جوانان امروز یعنی متولدین دهه شصت نسبت به متولدین دهه چهل در همه عرصه‌ها قابل ترند.

دهه شصتی ها بی شک توانمندتر از ما جوانان دوران انقلاب هستند

وی با تاکید بر توانمندی جوانان امروز بیان کرد: ما جوانان پیروزی انقلابیم. من شهادت می‌دهم وقتی متولدین دهه ۶۰ را می‌بینم که از همه ابعاد از ما برترند. اما اشکال این است که ما مدیران این جوانان عزیز را دسته بندی و گروه بندی می‌کنیم. همه را یک طور نمی‌بینیم. ممکن است جوانی در باور دینی چندان مصمم نباشد آن وقت باقی توانمندی هایش را نادیده می‌گیریم و کنارش می‌گذاریم. جوان دیگر را به بهانه دیگر کنار می‌گذاریم. آن وقت دیگر اداره کشوراداره مردمی نمی‌شود. در دوره دفاع مقدس کسی را نگذاشتیم کنار. از کسی نپرسیدیم نماز می‌خوانی روزه می‌گیری بلکه وقتی می‌گفت: می‌خواهم مقابل حزب بعث بایستم و برای حفظ انقلاب بجنگم، دستش را هم می‌بوسیدیم. هر اشکالی هم داشت در فضای پاک انجا از بین می‌رفت و مشکل حل می‌شد. خب چرا امروز از ظرفیت جوانان استفاده نمی‌کنیم؟

قالیباف در پایان بابیان اینکه این انقلاب دوبال بیشتر ندارد؛ مردم و اسلام، اظهار کرد: بقیه دیگر ذیل این دو است. ما باید مردم و اسلام را داشته باشیم تا موفق باشیم. مردم بدون اسلام و اسلام بدون مردم به جایی نمی‌رسد. برای حل هر مشکلی باید به مردم پناه ببریم. امام راحل هم هروقت مشکلی پیش می‌آمد می‌گفتند خطاب من مردم است و مردم خود مشکلات را حل می‌کنند.

منبع: فردا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi