شناسه خبر : 58527
دوشنبه 06 فروردين 1397 , 12:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روستای تاریخی دماب+ عکس

 

نوروز کجابرویم/روستای تاریخی دماب+ عکس



 

 

 

 

 

  روستای تاریخی «دماب» در شمال غربی اصفهان و در فاصله صد کیلومتری شهر نجف آباد، 60 کیلومتری شهر گلپایگان و 40 کیلومتری خوانسار در منطقه ای بین این سه شهر قرار دارد.

 

 

 

 

 روستای تاریخی «دماب» در شمال غربی اصفهان و در فاصله صد کیلومتری شهر نجف آباد، 60 کیلومتری شهر گلپایگان و 40 کیلومتری خوانسار در منطقه ای بین این سه شهر قرار دارد. تاریخ ایجاد روستای دماب به عنوان یک محل سکونت دائم بین سال های 1100 تا 1150 برآورد می‌شود. این روستا با قدمت سه قرن، به دلیل پاره‌ای از ویژگی‌های معماری و سیاسی آن دوران چندین اثر تاریخی را در خود جای داده است.

 گفته می‌شود بانبان اصلی آبادی دو برادر مهاجر از خراسان، به نام های محب و صالح بوده‌اند که دو خانواده اصلی محبی‌ها و صالحی‌ها از فرزندان این دو برادر هستند. به ظاهر شکل‌گیری اقتصادی و اسکان در این مزرعه، با حفر یک رشته قنات به دست همین مهاجران آغاز می‌شود. محور تحولات اصلی در شکل‌گیری روستا بیشتر محبی‌ها بوده‌اند. در پاره‌ای اسناد قدیمی از دماب به عنوان «سبز دره مراد آباد» نام برده شده است. قلعه سنگ، کاروانسرای جلوگیر، قلعه حاج حسن و قلعه علی احمد از آثار تاریخی این منطقه است.

 
روستای تاریخی دماب
 

منبع: سیری در ایران 

 

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi