شناسه خبر : 58568
سه شنبه 14 فروردين 1397 , 09:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تشریح عملکرد بنیاد شهید در سال ۹۶

در سال ۹۶، بیش از ۵۷۵ هزار نفر از بیمه عمر و حوادث بهره مند شدند و منازل مسکونی بیش از ۷۵۰ هزار ایثارگر تحت پوشش بیمه سیل، اتش‌سوزی و زلزله قرار گرفت.

تشریح عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 96

گزارشی از عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 96 که تا انتهای بهمن ماه محاسبه شده است در ادامه قابل مشاهده است:

از ابتدای سال 96 تا پایان بهمن‌ماه 76 هزار نفر از ایثارگران در 710 اردو و سفر زیارتی و سیاحتی بنیاد شهید و امور ایثارگران شرکت کردند. 7 مسابقه ملی ورزشی برگزار شد که در این مسابقات 70 هزار نفر از ایثارگران شرکت کردند. به همت بنیاد شهید 195 هزار ایثارگر از 22 موزه بازدید کردند، یک هزار و 121 حسینیه و 212 مرکز فرهنگی مراسم‌های مختلفی در طول سال برگزار کردند.

43 نشریه و 72 کتاب در طول سال به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شد. جمع آوری دو هزار و 342 سند شفاهی و خاطره نگاری از والدین شهدا و 243 سند مکتوب در طول سال 96 انجام شد. 253 هزار و 495 نفر از ایثارگران در 9 برنامه ویژه قرآن و معارف اسلامی که در طول سال 96 برگزار شد، شرکت کردند. 50 هزار دقیقه برنامه تلویزیونی تولید و پخش شد و 99 هزار برنامه رادیویی به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه و پخش شد.

158 هزار و 218 دانشجو و 51 هزار و 436 دانش آموز از خانواده بزرگ ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفتند. در طرح سپاس که هر ساله برای دیدار از خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود، در سال 96، 375 هزار و 517 دیدار انجام شده است.

اشتغال و کارآفرینی یکی از حوزه‌های رفاه و معیشت ایثارگران است که با ایجاد فرصت‌های شغلی و استفاده از سهمیه‌های استخدامی و تسهیلات خوداشتغالی سعی در برطرف کردن مشکلات ایثارگران دارد. در سال 96، 9 هزار و 901 طرح کارآفرینی و خوداشتغالی انجام شد. یک هزار و 482 استخدام ایثارگران در دستگاه‌های غیردولتی و 5 هزار و 850 استخدام در دستگاه‌های دولتی صورت گرفت.

همچنین در طی سال با ارائه مشاوره شغلی و فنی و آموزش های توانمندسازی شغلی اقداماتی در جهت افزایش توان ایثارگران در جامعه و در بازار کار به عمل آمد. 8 هزار و 218 مشاوره شغلی، فنی و تخصصی انجام گرفت. 900 نفر از ایثارگران در دوره‌های آموزش فنی مهارتی شرکت کرده‌اند. 130 نفر در طرح آموزش کارورزی شرکت کردند و 512 مورد از مشکلات شغلی ایثارگران در کمیسیون موارد خاص اشتغال بررسی شد.

یکی دیگر از اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران که جزو شرح وظایف آن‌ها برای ایجاد تسهیلات رفاهی ایثارگران قرار می‌گیرد پرداخت بیمه عمر، حوادث و بیمه درمان همگانی و تکمیلی ایثارگران است که در حوزه سلامت و بهداشت و درمان ایثارگران قرار دارد. در سال 96، بیش از 575 هزار نفر از بیمه عمر و حوادث بهره مند شدند و منازل مسکونی بیش از 750 هزار ایثارگر تحت پوشش بیمه سیل، اتش‌سوزی و زلزله قرار گرفت. بیش از یک میلیون و 656 هزار نفر تحت پوشش بیمه درمانی تکمیلی قرار گرفتند و بیش از 771 هزار نفر تحت پوشش بیمه درمانی همگانی قرار گرفتند.

صندوق سلامت ایثارگران یکی از امکانات بنیاد شهید در حوزه بهداشت و درمان است که با هدف تأمین هزینه‌های درمانی مازاد از تعهدات بیمه‌های همگانی و تکمیلی و درمان‌های خاص ایثارگران ایجاد شده است. این صندوق در سال 96 سه میلیارد تومان جهت هزینه‌های پزشکی ایثارگران  پرداخت کرده است. معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید در سال 96، 14 نفر از جانبازان را جهت درمان در خارج از کشور به کشورهای دیگر اعزام کرده است. یک هزار و 250 جانباز در سال 96 ویزیت شدند و 17 تیم پزشکی متشکل از 25 نفر شامل پزشکان خارجی جهت درمان جانبازان به کشور سفر کرده اند.

بنیاد شهید با رویکرد حفظ منزلت ایثارگران و تلاش برای افزایش سلامت جسمی آنان طرح پایش سلامت ایثارگران را پیگیری می‌کنند. در این طرح که از اولین طرحهای مراقبت مستقیم و نزدیک از افراد پرخطر در معرض بیماری می‌باشد انجام خدمات بالینی در منزل، مانند ویزیت پزشکی، خدمات مراقبتی و پرستاری، فیزیوتراپی، پانسمان و تزریقات و خدمات آی سی یو است براساس وضعیت بالینی بیمار و نظر پزشک معالج ارائه می‌شود.

در سال 96، 160 هزار نفر از جانبازان، والدین و همسران شهدا در پایش سالانه سلامت ویزیت شدند. همچنین 62 هزار و 408 پرونده پزشکی در کمیسیون‌های پزشکی بنیاد بررسی شد. متقاضیان شرکت در این کمیسیون‌ها برای تعیین درصد و تجدید نظر در مورد درصد جانبازی اقدام می‌کنند.

با توجه به توزیع نامناسب نیروهای تخصصی درمانی در سطح کشور و به منظور رعایت عدالت و سهولت دسترسی به خدمات درمانی بنیاد شهید تیم‌های تخصصی و فوق تخصصی درمانی را بر اساس نیاز ایثارگران به استان‌های کم برخوردار اعزام کرده است. در سال 96 هفت تیم تخصصی، 669 ایثارگر را در استانهای کم برخوردار ویزیت کرده‌اند.

کمک به تأمین مسکن مناسب برای ایثارگران یکی دیگر از وظایف بنیاد شهید است.اقدامات و طرح‌های به انجام رسیده در طول سال 96 در حوزه مسکن به شرح زیر است. ثبت نام متقاضیان جهت بهره مندی از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن از طریق اینترنت ایجاد وب سرویس مشترک با سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص سوابق تسهیلات ارائه شده خرید یا ساخت مسکن به منظور شفافیت و دسترسی سریع به اطلاعات، ایجاد بستر الکترونیک تحت پوشش سیستم سجایا جهت ورود به برنامه مصوب جانبازان و ساماندهی مسکن همسران و والدین شاهد. در سال 96 یک هزار و 34 کمک بلاعوض مسکن به ایثارگران داده شده است. 4 هزار و 865 زمین واگذار شده و 34 هزار و 930 نفر تسهیلات مسکن دریافت کرده‌اند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi