شناسه خبر : 58646
سه شنبه 21 فروردين 1397 , 16:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند:

ایثارگران در بودجه ۹۷ (۱)

از نکات مهم در بودجه سال ۹۷، حذف بند ۵ تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۹۶ در این قانون است.

یوسف مجتهد -  از نکات مهم در بودجه سال 97، حذف بند 5 تبصره 11 قانون بودجه سال 96 در این قانون است. بند 5 تبصره 11 قانون بودجه سال96، فرزندان ایثارگران مشمول ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی را علاوه بر بهره‌مندی از امتیازات این ماده، از خرید خدمت سربازی با دارا بودن شرط عدم غیبت و انجام خدمت وظیفه عمومی توسط پدر آنان و اعمال تخفیف 50درصدی برابر ردیف اول جدول تخفیفات، برخوردار کرده بود. هر چند این قانون با کوتاهی مسئولان در سال96 اجرایی نشد لکن جای امیدواری بود که با تثبیت آن در قانون بودجه سال97 از این سال اجرایی شود.

این موضوع در حالی است که سایر مشمولین این تبصره همچنان از مزایای آن برخوردار هستند. برابر بند ج تبصره 17 قانون بودجه سال 97، بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد درآمد که مشمول دریافت حقوق وظیفه نیستند تا زمانی که فاقد شغل و درآمد هستند معادل حداقل حقوق کارکنان دولت کمک معیشت پرداخت کند. برابر بند هـ تبصره 17 و در راستای اجرای ماده 62 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت2، دولت و بانک مرکزی مکلف به تأمین تسهیلات لازم برای تأمین مسکن یکصدهزار نفر از ایثارگران هستند.

ضمنا ایثارگرانی که در سنوات گذشته از تسهیلات ارزان‌قیمت تا سقف 200میلیون ریال بهره‌مند شده و تا پایان سال95 وام خود را تسویه کرده‌اند، می‌توانند به شرط خرید یا ساخت مسکن جدید از تسهیلات مسکن ارزان‌قیمت ایثارگری بهره‌مند شوند. بر اساس بند ح تبصره 17، بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌تواند 4هزار و 500 فقره وام از محل سهمیه‌ سال97 را مجددا به ایثارگرانی که در سنوات قبل، از این تسهیلات استفاده کرده و در حال حاضر در زمینه مسکن دارای مشکلات اساسی و حاد بوده و فاقد مسکن هستند، اختصاص دهد و بدون رعایت سایر ضوابط برای ساخت یا خرید مسکن معرفی کند.

این مصوبه دست مدیران بنیاد را باز می‌گذارد تا با استفاده از اختیارات قانونی، مشکلات ویژه‌ای که در خصوص مسکن ایثارگران وجود دارد را با درایت رفع کنند. یکی از مشکلات اساسی در خصوص فرزندان اناث شهید در تبصره 3 ماده واحده قانون حالت اشتغال عدم پیش‌بینی فوت همسران فرزندان دختر شهید برای برقراری مجدد حقوق آنان بود. در این تبصره صراحتا به فرزندانی اشاره شده بود که مطلقه شده و ضرورت طلاق آنها مورد تأیید بنیاد قرار گرفته باشد. این فرزندان با وجود این دوشرط می‌توانستند مجددا از حقوق شهید برخوردار شوند.

غفلت در تصویب این تبصره، سبب شده بود فرزندان اناث شهید که همسر آنان فوت کرده و شدیدا نیازمند برقراری مجدد حقوق بودند، نادیده گرفته شوند و این حقی که برای عموم در قوانین پیش‌بینی شده بود از آنان سلب شود. در بند ط تبصره 17 قانون بودجه سال 97، این تبصره اصلاح و فرزندان اناث شهید که همسر آنان فوت کند به آن افزوده شد. از عمده ضعف‌هایی که در قوانین مصوب ایثارگران همواره وجود داشته و با نقد آن و تذکرات لازم هیچگاه اصلاح نشده است، ‌الحاق گروهی از ایثارگران به گروهی دیگر در بهره‌مندی از امتیازات قانونی بدون تعیین مصادیق آن است.

این تجربه ناموفق نیز قبلا در خصوص همسران شهدا در تبصره 2 ماده 24 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به شرح زیر آمده است: کلیه همسران شاهد شاغل، همانند همسران جانبازان از کاهش ساعت کاری برخوردار می‌گردند. غافل از اینکه در قوانین گذشته هیچگاه کاهش ساعت کاری برای همسران جانبازان به تصویب نرسیده است تا این امتیاز به همسران شهدا تسری پیدا کند، به همین دلیل این بند قانونی به یک مصوبه بی‌خاصیت تبدیل شده و ضمانت اجرایی پیدا نکرده است.

یا مصوبه بهره‌مندی فرزندان شهدا از امتیازات و تسهیلات جانبازان 50درصد و بالاتر در قانون برنامه پنجم و قانون برنامه ششم که همواره با مشکلات جدی مواجه بوده و فرزندان شهدا هیچگاه نتوانستند از این دو مصوبه در قوانین برنامه‌های پنجم و ششم به درستی استفاده کنند.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
مهمتراینکه فراریان برایثارگران ارجحیت دارنددرخریدخدمت
سلام اول تکلیف ایثارگران را روشن کنند ، اصلا رزمنده ایثارگر هست یا نه گناه رزمند چی بود بد کردند مقاومت کردند ، این قانونهاییکه از روز اتمام جنگ تا به امروز برای رزمندگان تصویب شده فقط کاغذ پاره نصیب رزمنده ها شده ،از قانون با تبصره یا سوء استفاده شده ویا حقی نا حق شده نمایندگان محترم باید قانونها را شفاف تصویب کنند تا نیاز به تفسیر سلیقه ایی نشود
چرا قانون خرید خدمت فرزندان ایثارگران اجرا نمی شود چرا کسری خدمت برای ایثارگران اجرا نمی شود .حتما فرزندان ایثارگران از فرزندان فراری از خدمت بی ارزشترند .مسئولین مملکت هم کار به ایثارگران ندارند برایشان اهمیت ندارند.
با سلام اقای مجتهد حدود 30 سال است قراره بنیاد برای نحوه پرداخت حقوق ایثارگران طرح معسرین ایین نامه بنویسد ولی نمی نویسد و بیشتر مایل است طبق سلیقه و براساس ظاهر ایثارگران قضاوت کند !
چرا مجلس پیگیری نمی کند تا وزارت امور ایثارگران تشکیل شود ؟
تا همه امور، قانون مدار و متعارف اجرا شود
ان شاءالله در دست اقدام است!!!!البته برای دولتهای دیگه !!!!!!واین قبل مصوبه ها که برای دولتهای اینده می نویسند ویا نوشتن زیاده!!!!
تنها گناه جانبازان زیر25% ، ایثار مضاعف و مراجعه دیرهنگام به کمیسیون های پزشکی و نادیده شمردن اسیب های موج گرفتگی و شنوایی و اعصاب و روان و شیمایی از همان کمیسیون هاست .
شما مسئولین محترم که خود اطلاع کامل دارید، بیاید و برای سهیمه دانشگاه فرزندان انها به طرح ادغام رای مثبت بدهید. تا فرزندان همه ایثارگران بی حقوق و بی معیشت ، حداقل بتوانند در دانشگاهها قبول شوند و هزینه زندگی خانواده های خود را تامین کنند .
باور کنید رای دادن به این طرح همان رسم پهلوانی جهان پهلوان تختی است .
مگه چقدر بار مالی برای دولت داشت که حق مشمولان ایثارگر و براحتی پایمال کردن بازهم پولدارها مگه ده یا 15میلیون رقمی براشون حساب میشه در مدت 8سال غیبت چندین برابر درآمد داشتن واقعا که دولتیها خوب دارن جواب خون شهدا و نصایح خمینی کبیر رو میدن
چرابعدازسی سال بعدازحنگ به رزمندگان کوچکترین توحهی به لحاظ خدمات درمان. مسکن ووام های ۴٪ درصد حهت تامین بخشی از نیازها وعلی رغم مشکللات حسمی وباتایید ها سپاه درعملیات ها وضایعات حسمی بعلت فاقد درصد بابیماری های جسمی وروحی سرباری برای خانواده ها و نیازبه نگهداری وتامین دارو هستند این بی توجهی ها درشان عزیزان رزمنده گان ومشکللات موجود انان نیس. دیدار به قیامت درود برخمینی که سفارش رزمندگان راکرده بود ند.
باسلام بنده جانبازشیمیایی وموج ترکش هستم بنده به علت. اینکه ساکن روستاهای دورافتاده استان فارس بودم نه برق ونه امکانات خبررسانی نبود؛که بتوانیم ازحق جانبازیمان بهره مندبشویم تااینکه درسال ۸۶فهمیدیم اززبان دیگران مدارک جانبازی رابنیادتحویل میگیرد؛مدارک جانبازی شیمایی فقط روی پرونده ام توکمسیون مطرح نمودندمدارک موج وترکش ماده ۳نخورده بود؛به بنده ۱۵/بیشترندادندازسال۸۶تاحالاحرچه پرونده کمسیون میروند؛به بهانه مدرک همزمان پزشکی ردش میکنندآخربنده اگرسلامتی داشتم همان موقع مدارکهارانگه میداشتم بخاطراستهلاجی که درمنزل بسرمیبردیم بعدازبرگشت به محل خدمت تمام مدارکهای بالینی راقضایی سپاه بخاطرغیبت میگرفت ولی متاسفانه روی پرونده نگذاشته حالا مشکلی بزرگی شده برای حق بنده که درمنزل زمین گیرشده ام هیچ کس به حق بنده رسیدگی نمیکند۳ماه حق پرسداری به بنده بیمه ایران پرداخت نمودحالا ۷ماه هست که قطع شده بنده بایدچکارکنم با۳فرزنددانشجوبیکارکارگرهستم خداخیرتان بدهدیه فکری بحال جانبازان زیر۲۵/درصد۵۰سال سن بیکاربکنیدحدعقل بازنشسته ماراکنیدتامحتاج دیگران نشویم چون سلامتی نداریم آواره کوچه وخیابان نشویم آخرپیری ممنون میشویم ازآن کسی که مشکل جانبازان راحل میکندیاحسین بفریادبرس؟
سلام اول تکلیف ایثارگران را روشن کنند ، اصلا رزمنده ایثارگر هست یا نه گناه رزمند چی بود بد کردند مقاومت کردند ، این قانونهاییکه از روز اتمام جنگ تا به امروز برای رزمندگان تصویب شده فقط کاغذ پاره نصیب رزمنده ها شده ،از قانون با تبصره یا سوء استفاده شده ویا حقی نا حق شده نمایندگان محترم باید قانونها را شفاف تصویب کنند
سلام اقای مجتهد
بسیاری از رزمندگان هنوز مستاجر هستند و با پرداخت اجاره خانه های بالا با این افزایش قیمت ها امیدی به خانه دار شدن ندارند ،
لطفا با مسئولین صحبت کنید تا قانون وام مسکن رزمندگان از سوی ساتا امسال اجرایی شود و همه همرزمان صاحب خانه شوند .
باور کنید حق همه رزمندگان که ایران را از دست صدام نجات دادند این است که حداقل در کشور خودمان یک مسکن داشته باشند .
یک بار برای زیر25% ها همت کردید و خدا را شکر انها نیز به تدریج در حال خانه دار شدن هستند و همه انها قطعا مسببین این امر خوب را دعا می کنند .
دعای خیر رزمندگان همراهتان .
به امید ابادی ایران عزیز
باسلام از سال 94 سند راهبردی رزمندگان توسط دولت ومجلس تنظیم شد و کلی بابت تدوین این سند از بیت المال حقوق مزایای میلیاردی پرداخت گردید وبعد از آن شورا با حصور 40 -50 عضو از وزیر و وکیل گرفته تا سردار و........با ابلاغ معاون اول رییس جمهورعضو این شورا شدند ودبیرخانه تشکیل دادند وکلی دفتر ودستک ورییس وکارمند و.........ولی در عمل این سند راهبردی با اینهمه تفاسیر شد یه سری کاغذ پاره بی مصرف که نه بدرد دنیا میخورد نه بدرد آخرت وتنها چیزی که نصیب ما شد کوهی از منت مجلسیان ودولتمردان که مانده این که این دین را چطوور ادا کنیم تا در آخرت گرفتار ومدیون نباشیم .چون احتمالا" این غصه سر دراز دارد وآقایون بابت این قانون میخواهند هر سال در بودجه مورد بحث وبررسی قرار دهند وگویا از این نمد هرساله برای خود کلاهی ببفاند حالا میگویند سال 95 نشد سال 96 وسال 96 نشد در بودجه سال 97 دیده شود ما دراین 30سال چیزی نخواستیم وونخواهیم خواست ولی انگار آقایان از بیت المال دست بردار نیستند واین داستان همچنان ادامه دارد.(معافیت30 درصدی رزمندگان از پرداخت شهریه -وام مسکن 4درصدی به 50 هزار رزمنده درسال 95. نشد میگیم 96 وسال 96 نشد دوباره میگیم ایثارگران در بودجه 97 رزمندگان هم که صاحبی ندارند که بخواهند اعتراضی بکنند چون اگر داشتند دراین 30 سال معلوم میشد چنانچه کسی هم اعتراض کرد میگوییم شما برای رضای خدا رفته اید جبهه یا برای وام یا وعده سر خرمن میدهیم وهمه چیز ختم بخیر میشود واین داستان ادامه دارد ایثارگران در بودجه 98 - ایثارگران در بودجه 99 و.......................
چرا جانبازان کارمند زیر 25 درصد در آموزش و پرورش استان آذربایجانشرقی از قانون ماده 51 محرومند ؟
با سلام ، آيا براي فرزندان دوم نيز در رابطه با كسر خدمت، طرحي پيش بيني شده است ؟
سلام من فرزند شهید از کار افتاده کلی هستم ودرامدی ندارم به علت بیماری از کارافتادگی قادر به کار نیستم بادو بچه چکار کنم رفتم کمیته امداد من قبول نکرد قانون جامع امده باید بنیاد تحت پوشش ببره اما بنیاد شهید ه یچ کاری نکرده .لطفا جواب مرا بعد ۴ سال بدهید از دامغان
2سال درجبهه خط مقدم منطقه جنوب کارت ایثار گری دارم وحتی لوح تقدیر ازمقام معظم رهبری حال نه شغلی دارم نه درامدی خواهشمند پیگیری هستم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi