شناسه خبر : 58717
یکشنبه 26 فروردين 1397 , 10:27
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قدرت دفاعی ما پاسخگوی هر تهدیدی است

اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران که در شرایط فعلی به عاملی برای کمک به کشورهای منطقه در مقابل تروریسم و بحران های ساخته شده توسط آمریکا و متحدانش تبدیل شده، یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.
29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و سالروز حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی قهرمان است. به این مناسبت، گفت‌وگویی را با امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش انجام دادیم.

* چرا 29 فروردین به عنوان روز ارتش نامگذاری شد؟
در زمان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، ارتش تنها نیروی سازمان یافته در کشور بود و انقلاب اسلامی نیز در آن روزها معاندین و مخالفین خاص خود را داشت، این افراد با ادعاهای واهی سعی داشتند که انقلاب نوپای اسلامی را با ترفندهای متعدد ضعیف نمایند. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مخالفین، انحلال ارتش بود، البته باید به این نکته مهم‌اشاره کرد که بدنه ارتش از کارکنان مومن و انقلابی تشکیل شده بود و در کنار حضرت امام خمینی(ره) بودند و خط آنها خط ولایت بود. حضرت امام (ره) با علم و آگاهی و شناختی که از افسران مومن و انقلابی ارتش داشت در مقابل تمام هجمه‌های مخالفین و دشمنان انقلاب ایستاد و در روزهای پایانی فروردین سال 1358 روز 29 فروردین را روز ارتش اعلام کردند و به ارتش دستور دادند در این روز با تمام قوا و تجهیزات رژه رفته و آمادگی خود را به مردم و انقلاب اعلام نمایند. ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این روز برابر فرمان تاریخی حضرت امام (ره) با تمام قوا رژه باشکوهی را در اقصی نقاط کشور به نمایش می‌گذارد.
* برابر منویات رهبر معظم انقلاب، نیروی زمینی به عنوان ستون فقرات ارتش محسوب می‌شود، بفرمایید وضعیت آمادگی رزمی این نیرو در حال حاضر چگونه است؟
فرماندهی معظم کل قوا همیشه به ارتش جمهوری اسلامی ایران و به خصوص نیروی زمینی عنایت داشته‌اند و این نگاه ویژه معظم‌له در کارکنان ارتش، روحیه و نشاط را به همراه دارد. نیروی زمینی ارتش به عنوان بزرگ‌ترین نیروی نظامی در سطح نیروهای مسلح در تمامی نقاط کشور مستقر است، حضور نیروی انسانی مومن و متدین از ویژگی‌های بارز این نیرو است. امروز نیروی زمینی ارتش در آمادگی رزمی و دفاعی بسیار بالایی قرار دارد؛ برنامه‌ها و طرح‌های مطلوبی را در نیروی زمینی ارتش در دستور کار قرار دادیم که در حوزه‌های رزمی و دفاعی در آینده نزدیک پیشرفت‌های چشمگیری را به همرا ه خواهد داشت؛ تجهیزات مورد نیاز برابر تهدیدات در صنعت دفاعی کشور و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی و تولید می‌شود که برابر آموزش‌هایی که کارکنان دیده‌اند از این تجهیزات به ویژه در رزمایش‌ها مورد استفاده و ارزیابی قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های نیروی زمینی ارتش برگزاری رزمایش‌ها در مناطق مختلف کشور است. ما در این رزمایش‌ها دستاورد‌های جدید تجهیزاتی را رونمایی می‌کنیم و در واقع تست نهایی میدانی را انجام می‌دهیم.
* چرا در ساختار برخی از تیپ‌های نیروی زمینی ارتش تغییراتی بوجود آمد و آیا این تغییرات اثر بخش بود؟
نیروی زمینی ارتش دارای تجهیزات بسیار قدرتمند و سنگینی است و برای جابه‌جایی تجهیزاتی مانند‌تانک‌ها، نفربرها، توپ‌های کششی و خودکششی و... باید زمان زیادی را صرف می‌کردیم. در طرح چابک سازی نیروی زمینی ارتش ما برابر عملکرد تیپ‌ها ساختار جدیدی را ترسیم کردیم و تعدادی از یگان‌ها را در قالب یگان‌های واکنش سریع و مخصوص درآوردیم و با این کار سعی کرده‌ایم در مدت زمان بسیار کم، یگان‌ها به ماموریت خود اعزام شوند. همچنین تیپ‌های مخصوص را با تمام قوا تجهیز کرده‌ایم و امروز شاهد تیپ‌های مخصوص و واکنش سریع بسیار چابکی در سطح نیروی زمینی ارتش هستیم.
درخصوص اثرات این برنامه، مصداق‌های بسیار زیادی را می‌توان ذکر کرد. به عنوان مثال پس از حادثه دلخراش زلزله در سرپل ذهاب، سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج و چندین نمونه دیگر ما می‌بینیم اولین نیروهایی که وارد عمل شدند یگان‌های مخصوص و تیپ‌های واکنش سریع نیروی زمینی ارتش در محل حادثه بودند، البته اینها در قالب طرح‌های مردم یاری هستند، با توجه به حضور تیپ‌های مقتدر در نیروی زمینی ارتش به جرات باید گفت هیچ‌گونه تهدیدی نمی‌تواند مناطق مرزی و سرزمینی ما را تحت شعاع خود قرار دهد.
*با توجه به اینکه تیپ 65 نیرو مخصوص، یکی از نیروهای زبده نیروی زمینی است آیا لزومی دارد که تیپ‌های واکنش سریع در این نیرو تاسیس شود؟
تیپ 65 نیرو مخصوص یکی از یگان‌های تاثیرگذار در ماموریت‌های نیروی زمینی ارتش است و از نظر نیروی انسانی، تجهیزات و قدرت آتش و سرعت عمل منحصر به فرد است، کارکنان تیپ 65 از توانمندی بسیار بالایی برخوردار هستند و در ماموریت‌ها حضوری پررنگ دارند. اما نیروی زمینی ارتش برابر رصدی که از تهدیدات منطقه داشته نیاز به تغییراتی در حوزه دفاعی و ارتقاء رزمی داشت و در همین راستا تیپ‌های واکنش سریع را در نیروی زمینی راه‌اندازی کردیم.یکی از ویژگی‌های بارز تیپ‌های واکنش سریع، سرعت عمل آنها در کمترین زمان ممکن است. در واقع خصوصیت این تیپ‌ها این است که با تجهیزات و ادوات مورد نیاز در کوتاه‌ترین ساعت به دور‌ترین نقاط منتقل می‌شوند. کارکنانی که در نیروهای واکنش سریع هستند علاوه‌بر اینکه آموزش‌های لازم را طی کرده‌اند دوره استفاده از سلاح‌های ضد زره را نیز دیده‌اند. باید به این نکته‌اشاره کنم که نیروی زمینی ارتش در سال جاری در نظر دارد تیپ‌های واکنش سریع را به تجهیزات مدرن تجهیز کند تا بتواند در ماموریت‌هایی که پیش رو دارد نسبت به گذشته موفق‌تر باشد.تیپ‌های واکنش سریع در کنار تیپ ۶۵ نیرو مخصوص قدرت عظیمی را در نبرد با دشمنان خلق خواهد کرد.با خصوصیاتی که از تیپ‌های واکنش سریع ارائه شد، بنده از مخاطبان می‌خواهم که به سؤال شما پاسخ دهند که آیا لازم است در کنار تیپ 65 نیرو مخصوص، تیپ‌های واکنش سریع قرار بگیرند و مکمل هم باشند یا خیر؟
*برنامه‌های معیشتی که برای کارکنان نیروی زمینی ارتش در نظر گرفته‌اید را برای مخاطبان مطرح فرمایید؟
یکی از موضوعات مهم که فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای عزیز در حکم انتصاب بنده تاکید فرموده‌اند: رسیدگی به موضوع مهم معیشت است، در نیروی زمینی ارتش ما بنا را بر سه اصل، ولایت محوری، عدالت محوری و شایسته‌سالاری قرار دادیم. موضوع مهم ولایت محوری که الحمدلله نهادینه شده است و برنامه‌ها و فعالیت‌های نیروی زمینی ارتش برابر اوامر مطاع مقام معظم رهبری (حفظه‌الله‌تعالی) انجام می‌شود. از ماه‌های پایانی سال 95 برنامه‌های نسبتا مطلوبی را درخصوص ارتقاء سطح معیشتی کارکنان نیروی زمینی ارتش در دستور کار قرار داده‌ایم که احداث منازل سازمانی، پرداخت وام‌های طرح حکمت، رسیدگی به بیماران صعب العلاج، خرید جهیزیه برای زوج‌های جوان و... ازجمله آنهاست، البته هنوز کار‌های زیادی در دست اقدام است که در سال جاری علاوه ‌بر ادامه فعالیت‌های گذشته درخصوص ارتقاء منزلت اجتماعی همرزمان عزیزمان در نیروی زمینی ارتش گام‌های بزرگی برداشته خواهد شد. برنامه دیگری که بنده در سال 97 باید انجام دهم این است که چنانچه هریک از همرزمانم مشکلی داشته باشند باید برطرف سازم. در این مسیر مهم از تمامی همکارانم می‌خواهم بنده را یاری کنند. در نظر دارم همرزمانی با روحیه، با نشاط و با آمادگی رزمی بالا تحویل نیروهای مسلح دهیم.
* سال 97 را رهبر معظم انقلاب«سال حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری‌فرمودند، نیروی زمینی ارتش چه برنامه‌هایی را در این خصوص دارد؟
نیروی زمینی ارتش خوشبختانه از سال 96 این موضوع مهم را در دستور کار خود قرار داد و به تمامی یگان‌ها نیز اعلام شد از کالاهای خارجی خریداری نشود،با این مضمون که کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود خریداری و استفاده شود.
ما باید در هر حوزه‌ای به سمت خودکفایی نهایی برسیم و در این راه نیز جوانان علمی و نخبه کشور باید حمایت شوند، توانمندی‌های علمی بسیار بالایی را در جامعه داریم که می‌توانند با حضور در بخش‌های صنعتی چرخه اقتصاد کشور را به راحتی بچرخانند. نیروهای مسلح نیز باید همچنان‌که در حال حاضر در زمینه تجهیزات خودکفا هستند این خودکفایی را در تمامی ابعاد گسترش دهند. ما شعاری داریم که می‌گوییم «توانسته‌ایم» تمام موفقیت‌هایی را که دانشمندان جوان نیروهای مسلح در بخش تولید و صنعت قطعات برداشته‌اند با تدابیر و رهنمود‌های رهبر عزیزمان بود که امروز خوشبختانه برابر هر نوع تهدیدی از سوی مخالفان ما تجهیزات آن را طراحی و تولید کرده‌ایم.
* استکبار جهانی به دنبال ایجاد تنش در منطقه است. سؤال اینجاست آیا خطری را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوجود خواهد آورد؟ تحلیل خودتان را در این زمینه بفرمایید.
منطقه آسیای غربی در همه دوران به ویژه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برای استکبار جهانی مهم بود تا بتواند منافع خود را از این منطقه ببرد، انقلاب ما زنجیر محکمی بود تا پای جنایتکار استکبار جهانی را در هم بپیچد. با گسترش نفوذ فرهنگ انقلابی در دیگر کشور‌ها استکبار جهانی خطر بزرگی را پیش روی خود دید؛ وقتی دیدند نمی‌توانند منافع خود را در ایران پیدا کنند از طریق دیگر کشورها مجددا وارد منطقه شدند و با ایجاد تنش‌های سیاسی و نظامی سعی در ایجاد آشوب در منطقه را دارند. البته چهار دهه از هرنوع تهدیدی استفاده کرد تا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به خطر اندازد، تحلیل در این خصوص به فرصت بیشتری نیاز است بنده به چند مورد اکتفا می‌کنم، اول اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نایب امام زمان (عج) رهبری می‌کند، ثانیا، کشور با حمایت میلیونی مردم مومن، انقلابی و همیشه در صحنه همراه است، ثالثا، نیروهای مسلح جان برکف، متحد و با آمادگی رزمی بالا با هوشیاری تمامی تهدیدات را رصد می‌کنند و آماده هر نوع ماموریتی هستند. دشمن به آمادگی رزمی و بالای نیروهای مسلح به خوبی واقف است و می‌داند کوچک‌ترین حماقتی با بزرگ‌ترین سیلی از طرف ما روبرو خواهد شد. با این تفاصیل حضور بیگانگان در منطقه هیچ تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.
* آیا برای روز ارتش دستاورد‌های جدیدی را تولید کرده‌اید که رونمایی شود؟
یکی از دستاوردهایی که نیاز داشتیم و تولید کرده‌ایم توپ 155 م.م عاشورا بود که در نوع خود بی‌نظیر است، توپ 155 م.م را در رزمایشی که در منطقه جنوب شرق برگزار کرده‌ایم تست میدانی کرده و انشاءالله به تولید انبوه خواهیم رساند. امسال نیزتجهیزات جدیدی را سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی و تولید کرد که در ایام هفته ارتش از آنها رونمایی و در رژه روز ارتش در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام خمینی (ه) به نمایش گذاشته خواهد شد.
*و صحبت پایانی؟
در پایان 29 فروردین روز ارتش و بزرگداشت حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی قهرمان را به رهبر معظم انقلاب، ملت قدر شناس ایران، خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان و به ویژه به همرزمان عزیزم تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi