شناسه خبر : 58722
یکشنبه 26 فروردين 1397 , 10:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت‌وگو با خلبان بهمن ایمانی، رئیس‌هیئت معارف هوانیروز اصفهان

پرواز با بال ایمان و اخلاص

هوانیروز یکی از فعال‌ترین یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران است. نقش هوانیروز در هشت سال دفاع مقدس یک نقش بسیار اثرگذار و کلیدی است، هیچ عملیاتی در هشت سال دفاع مقدس انجام نشد مگر اینکه هوانیروز در آن عملیات شرکت داشت. این یگان هم در دوران دفاع مقدس و هم پس از آن و هم مقابله با‌اشرار وگروهک‌ها و حتی خدمات‌رسانی به مردم در بحران‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کرده است و یکی از یگان‌های کارآمد و بسیار موثر نیروی زمینی ارتش و در خدمت ملت ایران بوده است. درباره وضعیت فعلی هوانیروز این بار گفت‌و‌گویی با یکی از استاد خلبان‌های پایگاه چهارم هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی تر‌تیب داده‌ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:
* جناب سرهنگ ایمانی پس از معرفی خودتان،کوتاه برای خوانندگان بفرمایید در این منطقه‌ای که هستیم چه کاری انجام می‌دهید؟
به نام خدای مهربان بنده، سرهنگ دوم خلبان بهمن ایمانی که در پایگاه چهارم هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران مشغول به خدمت به ایران اسلامی هستم.همه ساله از نیمه اسفند به عنوان راوی در مناطق عملیاتی جنوب کشور حضور پیدا می‌کنم تا هم زیارت این سرزمین شریف نصیبم شود و هم به عنوان راوی،حماسه ماندگار شهدا و رزمندگان هوانیروز ارتش را برای کاروان‌های راهیان نور بازگو کنم.
* برای شروع بهتر است بفرمایید که هوانیروز چیست؟ تا مردم با هوانیروز بیشتر آشنا بشوند.
هوانیروز، یگان هواپیمایی نیروی زمینی ارتش است. هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران،یک یگان بسیار قدرتمند بالگردی است که زیرامر فرمانده نیروی زمینی ارتش،پشتیبانی هوایی از نبرد‌های نیروی زمینی را بر عهده‌ دارد.در سال‌های دفاع مقدس، رزمندگان بسیجی و ارتشی و سپاهی، پرواز‌های حماسه آفرین هوانیروز ارتش را بر فراز صحنه نبرد بسیار دیده‌اند. به صراحت می‌توان گفت هر عملیاتی در هر نقطه‌ای در دفاع از ایران اسلامی انجام شد، هوانیروز در آنجا نقش موثر و بی‌بدیل خود را ایفا کرده است.
* هوانیروز در چه زمینه‌هایی نقش‌آفرینی داشته است؟
وجود مردان بزرگی همچون شهید خلبان احمد نجاریان و شخصیت‌های پرشمار شبیه ایشان در هوانیروز در دروان مبارزه و قبل از پیروزی انقلاب باعث شد طاغوت هرگز نتواند از این قدرت نظامی برای حمله به مردم استفاده کند. درعاشورای سال57 که رژیم پهلوی تصمیم گرفته بود توسط خلبانان و بالگرد‌های هوانیروز به مردم عزادار و انقلابی حمله کند، با اقدام پاک و شریف خلبانان و امتناع آنان از پرواز و آتش علیه مردم، رو‌به‌رو شد وهمین مسئله باعث شهادت چند نفر از خلبانان و نیرو‌های فنی هوانیروز در تهران و بازداشت بقیه آنان در اصفهان شد. در 23 بهمن سال۵۷ دقیقا یک روز بعد از پیروزی انقلاب، فرماندار نظامی خوزستان یک فروند بالگرد را همراه با بادیگارد و کیفی از پول‌های مردم و اسناد مهم را تحت اختیار خود در آورد و خلبان را مجبور کرده بود او را به خارج از کشور انتقال دهد ولی خلبانان این خیانت را نپذیرفتند که بعد از شهادت یک خلبان و زخمی شدن خلبان دیگر این اقدام ناکام ماند و این روحیه ادامه داشت تا اینکه طی چند روز فتنه کردستان به وجود آمد که با جانفشانی و پشتیبانی هوانیروز، کردستان به آغوش ایران عزیز بازگشت. هوانیروز در تمامی لحظه‌ها پشتیبان انقلاب و مردم بوده است و به همین جهت امام راحل(ره) در نامه‌ای ارزشمند درباره این هوانیروز فرمودند: «شجاعت شما دل تمامی میهن دوستان و اسلام باوران را شاد کرده است. شما در صحنه‌های سخت کارزار به دشمنان میهن عزیزمان آموختید که دیگر خیال تعرض به کشورمان و مکتب حیات بخش هم‌میهنانمان را ننمایند.» شهید دکتر چمران نیز درباره هوانیروز گفته‌اند: هوا نیروزی‌ها فرشتگان آسمانی‌اند.
* نقش هوانیروز در برخی از این پیروزی‌ها را بیان کنید؟
هوانیروز و تاریخ هوانیروز را می‌توان به یک رشته کوه عظیم تشبیه کرد که شهیدانی مثل سهیلیان و کشوری و وطن‌پور و شیرودی، قله‌های مرتفع این رشته‌کوه سر بلندند. نگاه به کوه بازی‌دراز در غرب کشور، ناخودآگاه آدمی را یاد شرف و ایمان و غیرت شیرودی می‌اندازد.یاد آن جانفشانی‌هایی که خلبانان هوانیروز ارتش با 23 فروند بالگرد توانستند منطقه بازی دراز را از چنگ دشمنان در آوردند و سربلندی را به این کوه هدیه دهند.
وقتی در بین مردم استان‌های غربی کشورمان، صحبت از شهید کشوری می‌شود آنان بسیار ابراز علاقه می‌کنند و وقتی از دلیل اینکارشان می‌پرسیم می‌گویند شهید کشوری و همرزمانشان یار ما بودند. شهید خلبان احمد کشوری فرمانده دسته پروازی در میمک، وقتی مورد هجوم میگ‌های دشمن قرار گرفت، به تیم پروازی خود دستور ادامه پرواز داد و خود به رویارویی با میگ‌ها رفت و با انهدام یکی از میگ‌ها توسط پدافند هوایی ارتش، میگ دوم دشمن شهید کشوری را هدف اصابت قرار داد.نحوه رشادت و جانفشانی شهید خلبان وطن‌پور در دفاع از خوزستان امروز برای خلبانان هوانیروز یک درس ماندگار است. و در بازخوانی تاریخ این رشادت‌ها و پیروزی‌ها نقش خلبانانی که همراه این شهیدان جنگیدند و آماده شهادت بودند را نمی‌توان از یاد برد.ما و تاریخ ما مدیون این پرواز‌های عاشقانه هستیم.
* از تعداد ساعت پرواز در دفاع مقدس و شهدایی که هوانیروز تقدیم کرده است بگویید؟
هوانیروز ارتش با بیش از330 هزار ساعت پرواز عملیاتی در دفاع مقدس و تقدیم صد‌ها شهید خلبان و فنی توانست نقش تاریخی خود را در عزت اسلام و آزادی ایران عزیز ایفا کند.رهبر معظم انقلاب در فرازی فرمودند: هوانیروز محبوبیت خود را با خون و شجاعت به دست آورده است.
* هوانیروز در عملیات مرصاد هم نقش موثری داشت در این باره توضیح دهید؟
درباره بررسی ابعاد عملیات مرصاد که نیروهای هوانیروز نقش به سزایی داشتند باید بگویم یاد شهید صیاد شیرازی و حضور تکاوران ارتش و بسیجیان و پاسداران عزیز به خیر باشد. کسانی که با همکاری دقیق پایگاه یکم هوانیروز ارتش در کرمانشاه توانستند مرصاد و کمینگاه را برای دشمنان و منافقان ایجاد کنند که یادمان این حماسه در تنگه چهارزبر برای پاس‌داشت این حماسه ایجاد شده است.یکی از شخصیت‌های که در عملیات مرصاد نقش زیادی داشت و به عنوان شهید مرصاد از اول یاد می‌شود شهید سرلشگر خلبان حسین فرزانه است که انشاالله یاد و نام‌اش جاودان باشد.
* قدرت هوانیروز در دفاع از مرزها چگونه بوده است؟
در ذهن بنده، کسی که تفنگ در دست دارد نظامی است. ولی کسی که درعرصه دفاع، جان به دست می‌گیرد، سرباز است. الگوهایی همچون شهید بابایی و شهید صیاد شیرازی و شهید خرازی نمونه‌هایی از امرا و سردارانی هستند که سربازی کردند. امروز هوانیروز مجموعه‌ای توانمند از بالگرد‌ها و سلاح هاست که به وسیله مردانی اداره می‌شود که قبل از سلاح ،جان به کف گرفته‌اند. جنگ، میدان مقایسه قدرت است و یکی از مهم‌ترین عوامل برترساز در این میدان مقایسه نیروی انسانی باورمند و عاشق و جان بر کف است. هوانیروز تخصص را با تعهد و سلاح را با عشق با هم دارد و آماده دفاع از ایران اسلامی عزیز است.
* برایمان از راهیان نور بگویید فضا را چگونه می‌بینید؟
راهیان نور، یک فرصت مغتنم برای شناخت نقاط قوت و توانمندی‌هایی است که باعث سربلندی ما در سال‌های دفاع مقدس شد.راهیان نور یک نگاه عمیق از سوی جوانان و نسل امروز به حماسه‌هایی است که رزمندگان و شهدای ما در جنگ تحمیلی آفریدند تا برایمان عزت آفرین شد. راهیان نور یک نگاه راهبردی و دقیق به چگونگی و چرایی شهیدشدنها و جان دادن هاست و بدیهی است همه اینها یک گنج است.گنجی که از آن، تداوم عزت‌ها و آزادی‌ها به دست خواهد آمد.حضور نسل جوان در راهیان نور، یک حرکت راهبردی و اصیل برای حفظ فردای کشور و خلق امنیت پایدار برای ایران اسلامی است.حضور گسترده و پرشور جوانان را در این چند روز، دیدم و این برایم نویدبخش است.نوید تداوم حضور عزت‌بخش برای اقدامات عزت آفرین برای ایران اسلامی انشاءالله.
* چه مدت است که در راهیان نور حضور دارید و چه برداشت‌هایی از آن دارید تاثیر آن در کار و زندگیتان چگونه است؟
هشت سالی است که ایام نوروز را در مناطق عملیاتی می‌گذرانم و هر سال لحظات تحویل سال را همسفر زائران و همسفره شهیدان گمنامی بوده ام که جان و جوانی خود را در غریبانگی و سکوت تقدیم عزت و آزادی ما کرده‌اند و هر سال درس‌های جدیدی را از این سفرم دریافت کرده‌ام، اینجا برای خود من یک مدرسه است، الگو‌هایی برایم دارد و درس‌های بزرگی دارد. یکی از این الگو‌ها، شهید سید عبدالهادی ملک حسینی، فرزند حضرت آیت‌الله ملک حسینی است. این شهید آقازاده در حالی که پدرش نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان و نماینده ولی فقیه در استان بود و خودش از نخبگان و دانشجویان کشور بود، با شروع تجاوز دشمن، با عنوان ناشناس و گمنام به غرب می‌رود و در بازی دراز حماسه می‌آفریند.سپس وقت سربازی‌اش فرا می‌رسد و با ادامه گمنامی‌اش به تیم ۵۵ هوابرد ارتش در شیراز می‌رود و با کسب عنوان نخست در آموزش‌ها مفتخر به دریافت درجه افسری شده و به تیپ ۲۳ نیرو‌های ویژه ارتش پیوسته و به جنوب می‌رود و فرمانده بخشی از تکاوران در محور پاسگاه زید می‌شود و در عملیات رمضان و با زبان روزه در خط مقدم نبرد به شرف شهادت نایل می‌شود. حتی بعد از شهادت ایشان بنا به خواسته شهید و پدر گرانقدرشان، خدمت‌های بی‌منت و ایثار‌های در سکوتشان به شهادت در مظلومیت و سکوت پیوند می‌خورد. حماسه زندگی این مرد بزرگ برای من یک درس است و من از این درس‌ها در این سفر، بسیار آموخته‌ام، لباس من لباس جان دادن و خدمت کردن به ایران عزیز ومردم شریف این سرزمین است، از خدای مهربانم به خاطر اهدای افتخار این خدمت ممنونم، بنده و همرزمانم می‌ایستیم تا ایران اسلامی بایستد و هر گاه که لازم شد، می‌افتیم تا پرچم کشورمان و قامت ایستاده مردم بر زمین نیفتد.

منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi