شناسه خبر : 58769
چهارشنبه 29 فروردين 1397 , 14:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند:

ایثارگران در بودجه ۹۷ (۲)

برابر بند ی تبصره ۱۷ قانون بودجه سال۹۷، والدین شهدای شاغل در دستگاه‌های اجرایی مندرج در ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری از کلیه امتیازات قانونی همسر شهید برخوردارند.

 یوسف مجتهد - برابر بند ی تبصره 17 قانون بودجه سال97، والدین شهدای شاغل در دستگاه‌های اجرایی مندرج در ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری از کلیه امتیازات قانونی همسر شهید برخوردارند. منابع این حکم تا سقف 500 میلیارد ریال از محل اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران تأمین خواهد شد. بنابر این تبصره قانونی والدین شهدایی که در وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است، از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی، مشغول خدمت هستند می‌توانند از امتیازاتی که برای همسران شهدا به تصویب رسیده است بهره‌مند شوند.

مهم‌ترین امتیازاتی که برای همسران شهدا در قوانین به تصویب رسیده است و والدین شهدا می‌توانند از آن بهره‌مند شوند عبارتند از: الف- استفاده از 8 سال سنوات ارفاقی با دریافت حقوق و مزایای کامل به هنگام بازنشستگی به استناد بند خ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه ب- اعاده به خدمت در دستگاه‌های اجرایی به استناد بند ژ ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه، که همسران و فرزندان شهدا را به ماده 60 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اضافه کرده است. پ- عضویت هیأت علمی برای والدین شهدایی که دارای مدرک علمی دکترای مورد تأیید وزارتخانه‌های مربوطه می‌باشند از طریق استخدام، انتقال یا تبدیل وضعیت به صورت عضو هیأت علمی رسمی قطعی به استناد بند پ ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه از نکات منفی این مصوبه محدود کردن آن به والدین شهدای شاغل در دستگاه‌های اجرایی است و این تصور را به وجود می‌آورد که امتیازات در نظر گرفته شده فقط شامل آن امتیازاتی می‌شود که در مقررات استخدامی دستگاه‌های اجرایی برای همسران شهدا به تصویب رسیده، شامل والدین شهدا می‌شود و سایر امتیازات مانند سهمیه‌‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، معافیت شهریه دانشگاه و... شامل آنها نمی‌شود.

با عنایت به اینکه برخی امتیازات همسران شهدا فراتر از مقررات استخدامی دستگاه‌های اجرایی است، شایسته است این مصوبه اصلاح و به کلیه والدین شهدا اعم از مستخدم و غیرمستخدم تسری یافته و به صراحت شامل کلیه امتیازات اعم از امتیازات استخدامی در دستگاه‌های اجرایی و سایر امتیازات شود. البته از این نکته نباید غافل شد که به دلیل عدم وجود آمار دقیق از والدین شهدای شاغل در دستگاه‌های اجرایی ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و شرایط سنی آنان، احتمال دارد این قانون بخش بسیار اندکی از والدین شهدا را تحت پوشش قرار دهد که در تصویب چنین قوانینی نکات قابل‌تأملی وجود خواهد داشت. برابر بند ک تبصره 17 قانون بودجه سال 97، بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است علاوه بر افزایش سنواتی، مستمری کلیه والدین معظم شهدای فاقد حکم حقوقی(شهید) را به میزان تا 25درصد افزایش دهد.

این حکم از محل اعتبارات بنیاد تا سقف 500میلیارد ریال تأمین می‌شود. بنابر این احکام والدین شهدا ضمن آنکه 1/5برابر حداقل حقوق کارکنان دولت افزایش خواهد یافت، پس از اعمال این افزایش به میزان تا 25درصد نیز مشمول افزایش این تبصره خواهد شد. علاوه بر موارد فوق، تعیین میزان حداقل حقوق کارگران به میزان یک میلیون و 111هزار و 267 تومان بود که مبنای تعیین حق پرستاری جانبازان است. بنابر این مصوبه شورای عالی کار ضریب k که معیار هر واحد حق پرستاری بر جانبازان است به میزان مبلغ فوق تعیین شده و از ابتدای سال97 به جانبازان و سایر مشمولان حق پرستاری پرداخت خواهد شد.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
این هم یکی از همان مصوبات نا متعارف است و باعث تبعیض و بی عدالتی بیشتر بین ایثارگران شاغل و غیر شاغل است که هیچ توجهی ندارد .
عادلانه این است که همه مصوبات نا متعارف و غیر قابل اجرا لغو شوند .
با 50 میلیاد تومان بنیاد می توانست برای هر استان چندین کلینک بسیار مجهز دندانپزشکی بسازد .

سلام آقای مجتهد خواهشمند است در خصوص ماده 51ایثارگری جهت بازنشستگان پیگری نماید چه فرقی بین فرزندان شهید شاغل وبازنشسته و بیکار در اجرای قانون می باشد
باسلام و خسته نباشید
میخواستم اینرو بدونم که تکلیف همسر جانباز ۷۰ درصدی که شهید شده باشه چیه بعد ینکه حق پرستازی همسر جانباز قطع بشه همسر جانباز تکلیفش چیه آیا برای اینگونه از خانواده شهید چیزی در نظر گرفته شده یا نه .در ضمن چرا باید اینجور باشه تا جانباز هست حق پرستاری برقرار اما اگه جانباز شهید بشه بعضی از مزایا رو لغو میکنن بجایی اینکه این دسته از خانواده ها جانباز و سرپرست خانواده رو از دستت دادن تازه باید تحت حمایت دولت قرار بگیرن چون به اندازه کافی خانواده داغدار هستن و سختیهاشون تازه شروع میشه
بنظرشما والدین شهدا الان چندساله هستند؟ واز این عزیزان چند نفرشان هم اکنون شاغل هستند که مشمول این قانون شوند؟ ترا به خدا افرادی را برایه قانون گذاری انتخاب کنید که کمی قدرت تجزیه وتحلیل داشته باشند این قانون برایه 20 -10 سال پیش خوب بود ولی الان دیگر بعد از 30 سال از گذشتن زمان جنگ دیگر کاربردی ندارد .اگر فرزند عزیزی حتی 1روزه بوده وشهید شده باشد الان پس از 30 سال کار والدین او بازنشسته شده اند
چند روز پیش به مسئول امورایثارگران در استانداری شهرمان گفتم چرا فرزندان رزمندگان و جانبازان که در استانداری بصورت قراردادی سالها مشغول کار هستند را رسمی نمی کنند مگر نه براساس تبصره الحاقی به ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران این نیروها باید رسمی شوند . پاسخ داد بله رسمی خواهند شد ولی آیین نامه اجرایی و بودجه ای را دولت نفرستاده است فقط مجلس تصویب کرده است .
.............ضریب k که معیار هر واحد حق پرستاری بر جانبازان است به میزان مبلغ فوق تعیین شده و از ابتدای سال97 به جانبازان و سایر مشمولان حق پرستاری پرداخت خواهد شد.

یعنی امسال برابر قانون مصوب مجلس(همون برنامه ششم توسعه) به جانبازان 25 تا49 درصد حق پرستاری می دهند؟؟

ما که باور نمی کنیم
اینم مثل هدیه ایثار که قانونش روی کاغذ موند وبه تعداد انگشت شماری هدیده دادند وبقیه هیچ..!!!!!!
سلام همسران والدین شهدا که از قبل شامل حقوق بودند، چرا برای جانبازان زیر25% بی حقوق و بی معیشت و اسیب دیده که سرپرست خانوار هستند، هیچ بودجه ای تصویب نشده و توجه کافی ندارید .
اقای مجتهد ایا این عدالت است که برای انهایی که حقوق دارندباز هم حق جدید تصویب کنید و برای بی حقوق ها باز هم سختی و رنج ؟
ایا سکوت در مقابل بی عدالتی گناه نیست ؟
با عرض باسلام وخسته نباشید به تمام دل سوزان نظام جمهوری اسلامی ایران
مگر این ضریب kقرار نیست نسبت به درصدی که دارد حق پرستاری بگیرن یعنی اون کسانی که بیست پنج درصد دارد بیست پنج درصد حق پرستاری دریافت کند از پنجا به بالا که مشخص است تمام حق پرستاری دریافت می‌کنند با این قانون تمام جانبازان حق پرستاری دریافت می‌کنند نسبت به درصدی که دارد باید دریافت کنند لطفاً اطلاع رسانی بفرمایید باتشکر از زحمات جناب آقای مجتهدی
باسلام وعرض خسته نباشی به تمامی دل سوزان نظام جمهوری اسلامی ایران والله ما میدیم با این قانون گذاری های مجلس اون کسی که دوتا از انگشتان دستش قطع شد ایشان نسبت به درصد حق پرستاری میگیره ولی کسانی که یک چشم تخلیه شد وحداقل چهل درصد داره حق پرستاری تعلق نمیگیره حالا این مطلب نوشتم که تمام مردم ایران ببین تا بدونن که چه کسانی فرستادن به مجلس
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi