شناسه خبر : 58785
سه شنبه 29 خرداد 1397 , 15:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در برابر کودکان جبهه گیرى نکنید

در برابر کودکان جبهه گیرى نکنید

به اعتقاد کارشناسان، در تربیت موثر وجود حد و مرز براى کودکان ضرورى است. اگر ما آنها را درست راهنمایی کنیم، فرزندانمان آماده پذیرش مى شوند؛ چرا که کودکان دوست دارند والدین خود را خشنود کنند؛ اما بیشتر ما در تعیین حد و مرز براى کودکانمان مهارتى نداریم. زیاد صحبت می کنیم، نمى توانیم به طور واضح منظور خود را بیان کنیم، ولى اگر مى خواهیم فرزندانمان از ما حرف شنوى داشته باشند، مثلا کتک کارى نکنند، اسباب بازى هایشان را مرتب کنند یا بموقع به رختخواب بروند، بهتر است راهبردهاى خاصى را به کار گیریم.
واضح و روشن صحبت کنید

بسیار دیده ایم که والدین برای حد و مرز گذاشتن و ادب کردن فرزندانشان سربسته و مبهم صحبت مى کنند. می گویند مودب باش، اذیت نکن، شلوغ نکن. این راهنمایی هاى کلى براى هر کودکى معناى خاصى دارد. کودکان از ما مى خواهند، انتظاراتمان را به طور روشن و واضح بیان کنیم. حد و مرز مشخص به کودک مى گوید دقیقا چگونه باید رفتار کند. مثلا در کتابخانه آهسته صحبت کن، وقتى از خیابان عبور می کنیم دست مرا بگیر یا موقع غذا خوردن حرف نزن. این راهبرد در واقع میزان پذیرش و حرف شنوى کودکان را افزایش مى دهد.
انتخاب هاى دیگر

در بسیارى موارد مى توانید به فرزندانتان فرصت یک انتخاب محدود شده بدهید تا خودش تصمیم بگیرد که چگونه دستورات شما را انجام دهد. گاهى آزادى عمل در تصمیم گیری به کودک احساس قدرت و تسلط مى دهد که این امر بتدریج باعث کاهش مقاومت در برابر والدین مى شود. به طور مثال به او بگویید: الان وقت حمام است. مى خواهى دوش بگیرى یا در وان حمام کنى ؟ مى خواهى نیم ساعت صبح، نیم ساعت بعدازظهر ریاضى تمرین کنى ؟ یا یک ساعت صبح؟ و… از این رو والدین بهتر و سریعتر مى توانند به کودک خود پیشنهادهایى بدهند. آنها انتخاب محدودى برای کودکان تعیین مى کنند؛ اما مى توانند تغییراتی در آن پدید آورند. به عبارتى دیگر این گونه انتخاب محدود، اما تغییر پذیرند.
قاطع باشید

زمانى که عدم پذیرش و سرپیچی رخ داد و احتمالا کودک به خودش یا دیگران آسیب رسانده باشد به موقعیت محدود کننده قاطع نیاز داریم. یک محدودیت قاطع به کودک مى گوید باید رفتار نامطلوبش را متوقف کند و فورا حرف شما را بپذیرد.

مثلا همین الان برو تو اقامت، بس کن، اسباب بازى هایت را پرت نکن. البته این قاطعیت از طریق جدیت در چهره و صدا بخوبى نمایان می شود. همان طور که نرمش بیش از حد والدین براى کودک مفید نیست، رفتار خصمانه والدین نیز براى آنها مضر است؛ اما قاطعیت مرز میان نرمش بیش از حد و رفتار خصمانه است.
تاکید بر نقاط مثبت

کودکان بیشتر پذیراى فرمان هاى مثبت هستند تا منفى. به طور کلی بهتر است واضح و روشن به کودک بگوییم باید چه کار کند. بر عکس دستورات منفى مثل نرو، نریز و نکن به کودک مى گوید چه چیزی قابل قبول نیست؛ اما رفتارى که از او انتظار مى رود را بیان نمى کند. والدین مستبد بیشتر از فرمان هاى منفی استفاده مى کنند، در حالى که والدین موفق دریافته اند که بیشتر باید از فرمان هاى مثبت استفاده کنند.
اعلام بى طرفى

وقتى مى گویید الان برو بخواب، ممکن است نیروى کشمکش شخصى میان او و شما ایجاد شود. روشن بهتر این است که دستورات را به حالت غیر شخصى بیان کنید. به طور مثال به او بگویید ساعت ۹ است و وقت خواب تو و به ساعت اشاره کنید. در این حالت هر تعارض و حس ناخوشایندی پدید بیاید، میان کودک و ساعت است نه میان او و شما. یا هنگامى که به او مى گویید خانه جای توپ بازى نیست او از این قاعده ناراحت مى شود نه از شما.
توضیح دهید

مردم توضیح در مورد قاعده یا دستوری توجیه شوند، بهتر مى توانند آن را بپذیرند؛ اما در غیر این صورت آن را مستبدانه مى پندارند. بنابراین هنگامى که برای اولین بار کودک را در موقعیت محدود کننده قرار دادید، توضیح دهید چرا فرزندتان باید آن را بپذیرد.شناخت علت قواعد، باعث می شود رفتار مناسب در کودک درونى شود. یعنى تمایلات درونی اش، او را مطیع قوانین خانواده مى سازد. براى بیان علت قوانین به جاى این که از توضیحات طولانى که کودکان را خسته مى کند، استفاده کنید، به طور خلاصه، دلیل یک دستور را بیان کنید. مثلا دیگران را نزن، چون بدنشان درد می گیرد. یا وقتى اسباب بازى را از دست بچه هاى دیگر مى قاپى، آنها ناراحت مى شوند، چون هنوز بازیشان تمام نشده است.
چاره اى دیگرى پیشنهاد کنید

هر گاه رفتار کودکی را محدود کردید، سعى کنید به یک فعالیت دیگر قابل قبول اشاره کنید. از این طریق شما مستبد به نظر نمی رسید و فرزندتان حس نمى کند کسى اختیارش را سلب کرده است و احساس محرومیت هم نمى کند. بنابراین مى توانید بگویید مى دانم آن را دوست داری؛ اما این وسایل براى آرایش است نه براى بازی. بیا به جاى آن، این کاغذ و مداد شمعى را بگیر یا پسرم ! نمى توانی پیش از شام، شکلات بخورى؛ اما بعد از شام مى توانى هم بستنى و هم شکلات مورد علاقه ات را بخورى. با پیشنهاد چاره دیگر مى توانید هنگامى که احساس کودک شما قابل پذیرش است او را تربیت کنید.
ثابت قدمى در تربیت کودکان

تعیین حد و مرز براى کودکان، هنگامى موثر است که این قوانین ثابت باشند. به عبارت دیگر در هر خانه باید ضوابط خاصى حاکم باشد و والدین همواره به آن پایبند باشند و آن را تغییر ندهند. مثلا اگر ساعت خواب یک شب ۸ و شب دیگر ۳۰/۸ و شب بعد ۹ باشد، به جاى همراهى کودکان، مقاومت آنها در پیروى از این برنامه را به دنبال خواهد داشت و بعید به نظر مى رسد که بتوان آن را اجرا کرد.

سختى این روش در این است که قوانین مهم و روزمره خانواده باید هر روز بموقع اجرا شوند تا تاثیر گذار باشند.
تذکر دهید

مهم نیست بدرفتارى کودک چه باشد. ما باید براى او روشن کنیم که رفتارش ناپسند مى دانیم و آن را قبول نداریم. بنابراین به جاى این که بگوییم پسر بد، یعنى خودت را قبول نداریم، باید بگویم کتک کارى نکن یعنی رفتارت را رد مى کنیم.

بنا به گزارش پژوهشگران، زمانى که والدین عصبانى هستند، فرزندان خود را شدیدا تنبیه مى کنند و بیشتر از قبل مورد آزار زبانى و بدنی قرار مى دهند. گاهى اوقات به جاى خشونت و رفتار خصمانه باید آرامش خود را حفظ کنیم، نفس عمیق بکشیم و تا ۱۰ بشماریم.

به طور کلی تربیت یعنى آموزش رفتار صحیح به کودکان؛ اما اگر شما عصبی یا احساساتى باشید، نمى توانید آموزش را به طور موثر انجام دهید. مثلا به جاى این که به کودک خود حمله کنید و بگویید چه مرگت است؟ بهتر است یک لحظه صبر کنید بعد با آرامش از او بپرسید اینجا چه خبر است ؟ همه کودکان براى شناخت رفتار پسندیده به راهنمایى والدین نیاز دارند. مهارت ما در ایجاد قوانین و محدودیت ها، همکارى بیشتری از جانب فرزندان براى ما به ارمغان مى آورد.

 دکتر چارلز شافر

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
سلام ، ایکاش تربیت فرزندان از کودکی با روشهای صحیح انتخاب و عمل شوند.
با تشکر از مقاله مفید و الهام بخش برای تمام والدین و آن دسته از فرزندانی که بزودی به جرگه والدین وارد میشوند متن بالا شامل خلاصه چندین کتاب تربیتی بخوبی ارائه شده است.
با عنایت به سالها تجربه تربیت موفق میتوان تمام موارد تربیتی را در یک جمله خلاصه کرد یعنی مقابل فرزند و خواسته اش ایستادن را نفی کنید اما ضمن همراهی با فرزند نکات تربیتی را گوشتزد کنیم. ایستادن والدین مقابل فرزند باعث ایستادن فرزند مقابل والدین است البته موارد جانبی فراوانی نیز برای کمک به تربیت فرزندان وجود دارند مثال هماهنگی والدین و قاطعیت همراه با محبت که زیربنای تربیت هستند لذا بدون رعایت آنها بهترین رفتار نتیجه بخش نخواهد بود.
برای درک اهمیت موضوع در نظر جوانانی که بزودی تشکیل خانواده میدهند جالب است که به فرزندانی نگاه کنیم که در سن 4 سالگی تبلت و موبایل 10 میلونی دارند و علیرغم دات و باطن خوب هنگام غیبت والدین اما در ظاهر و فقط در حضور والدین بسیار لوس و مغرور هر کاری بخواهند با جیغ و فریاد و اذیت والدین بدست می آورند وای بحال چنین والدینی که هرگز آرامش و آسایش نخواهند داشت و خوش بحال آنهایی که هنگام غیبت والدین با فرزند ارتباط دارند.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi