شناسه خبر : 58798
یکشنبه 02 ارديبهشت 1397 , 08:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جانبازی زنان برای مردم عجیب است

هم‌زمان با فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) که با نام روز جانباز نام‌گذاری شده است از 4 نفر از جانبازان 8 سال دفاع مقدس دعوت کردیم تا در دفتر خبرگزاری فارس استان اصفهان حضور به هم رسانند و میزگرد صمیمانه‌ای تشکیل دهیم و پای حرف دلشان بنشینیم.

بر خلاف ذهنیتی که در جامعه در مورد جانبازان وجود دارد که باید حتماً مردانی باشند که از ناحیه دست یا پا دچار قطع عضو شده باشند جانبازان میهمان امروز ما با وجود درصد بالای جانبازی در ظاهر مشکل جسمانی در آن‌ها نمی‌دیدیم اما در صحبت‌هایشان متوجه شدیم که دچار مجروحیت‌های شدیدی شده‌اند؛ همچنین 2 جانباز خانم در جلسه ما دعوت شدند تا یادمان نرود که شیر زنانی هم نقش‌آفرینی‌های گسترده‌ای در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های جنگ از خود بروز دادند و دچار مجروحیت‌هایی هم شدند در حالی که کمتر به این عزیزان پرداخته شده است.

جنان جیزانی از نحوه مجروحیتش گفت که در دی ماه سال 65 از طرف هلال احمر بسیجی بوده است که از ناحیه دست راستش و پا دچار مجروحیت شده و همچنین جانباز اعصاب و روان شده است، وی در این زمان به مجروحان کمک می‌کرده است و مترجم زبان عربی بوده است، از طرفی علاوه بر جانبازی همسر شهید، خواهر شهید و خواهر جانباز نیز هست؛ وی در آن زمان ساکن لرستان بوده است اما اصلیتش جنوبی است.

عزت باقری میهمان دیگر خانمی بود که در میزگرد ما حضور داشت و علاوه بر جانبازی به نوعی مادر شهید هم به حساب می‌آمد، با بیان شرایط ابتدای جنگ در سال 59 که هنوز درگیر اتفاقات انقلاب بودند و جنگ به ایران تحمیل شد، گفت: هیچ آموزشی در مورد جنگ ندیده بودیم و در همین زمان در اهواز 9 ماهه باردار بودم و شوهرم نیز در آن زمان امدادگر بود؛ در آن زمان دشمن از طرف سوسنگرد تا کیلومتر 50 رسیده بود و من به خاطر بارداری نمی‌توانستم از شهر خارج شوم، در شهر ماندیم و عصر بود که عراقی‌ها شهر را گرفتند و من را از ناحیه پای راست و چپ مجروح کردند و جانباز 70 درصد شدم و در همین اتفاق بچه من هم به رحمت ایزدی پیوست؛ در طول این سال‌ها 10 سال والیبال نشسته کار می‌کردم و در تیم ملی نیز بودم.

محمدعلی مهدوی در روز 10 اسفند سال 62 از ناحیه نخاع بر اثر اصابت ترکش خمپاره در طلائیه مجروح شده است؛ وی نحوه مجروحیتش را این‌گونه مطرح کرد: به خاطر شرایط خاص طلائیه عراقی‌ها می‌دانستند بچه‌های ما در یک کانال تمرکز داشتند و آن کانال را مورد هجمه سخت آتش قرار دادند که بسیاری از بچه‌ها شهید شدند و من نیز جانباز شدم.

چهارمین میهمان ما نیز علی صادقی متولد 1344 در زرین‌شهر بود که در سن 14 سالگی به دلیل مسائل کردستان درس را رها کرده و به بسیج پیوسته بوده و در سال 59 به عضویت سپاه در می‌آید؛ در 15 سالگی در کردستان و در ادامه در جنوب کشور در مقابل رژیم بعث قرار می‌گیرد و نهایتاً نیز در عملیات خیبر که معاون گردان رسالت بوده است در کنار دجله به شدت مجروح می‌شود.

جانبازی وی از نواحی مختلف صورت می‌گیرد که در ابتدا دید چشمش را از دست می‌دهد اما به گفته خودش معجزه‌وار دید چشمانش باز می‌گردد اما عصب دستش نیز قطع می‌شود، همچنین در سال 62 در فتح فاو در حین عملیات عصب سیاتیک پای وی نیز قطع شده و روده‌هایش از هم می‌پاشد و لگنش هم مورد جراحت قرار می‌گیرد، اما این‌ها همه مجروحیت وی نیست و در کربلای 4 هم به اصطلاح خودش «مقداری شیمیایی شدم که گفتن ندارد»؛ از طرفی برادر شهید و فرزند شهید است و مادرش هم در سال 66 در دفاع جانانه در مقابل وهابیون در مکه به شهادت می‌رسد.

* راه شهادت از دفاع مقدس تا حججی‌ها

اما در ادامه در گپ و گفت‌مان خانم جیزانی در خصوص ارتباط جوانان با فرهنگ ایثار و شهادت که نهایتاً منتج به شهید حججی‌ها می‌شود اظهار کرد: به جوانان خیلی کم‌محلی شده و جوانان از دفاع مقدس کمتر اطلاع دارند و به همین دلیل از ما به راحتی دلایل آن را قبول نمی‌کنند، چرا که از ابتدا جنگ را برای مردم توضیح ندادیم به همین دلیل امروزه برخی از فرزندان جانبازان هم همانند خود جانبازان نیستند که به نظر من اگر خانواده شهدا و جانبازان جلساتی برای جوانان بگذارند و این موضوع را تبیین کنند این مشکل حل می‌شود.

وی افزود: البته در قرآن هم گفته شده است که جنگ ناپسند است و باید این را برای جوانان توضیح دهیم که جنگ 8 ساله به خواسته ما نبوده است، این موضوع را فرهنگ‌سازی کنیم و به جوانان تزریق کنیم نه این که آن‌ها را نصیحت کنیم؛ به جوانان بگوییم که حمله‌ای که به ما شده ناخواسته بوده و آن روز ما در مقابل بسیاری از کشورهای دنیا ایستادیم اما الآن در مقابل کل جهان ایستادیم و طبق خواسته‌های قرآن عمل می‌کنیم، باید بگوییم که تعصب و میهن‌پرستی تنها دلیل جنگ ما نبود، و این موضوع را باید برای جوانان تبیین کنیم.

* فرهنگ‌سازی ایثار و شهادت از طریق فضای مجازی و رسانه

جانباز دفاع مقدس بیان داشت: امروز باید از رسانه و فضای مجازی استفاده کرد و این فرهنگ را بین جوانان جا بیندازیم، یکی از راه‌ها این است که به جای ساخت این همه فیلم عاشقانه‌ای که هر ساله ساخته می‌شود برای فرهنگ‌سازی ایثار و شهادت فیلم بسازیم، در حال حاضر جنگ‌های شادی غرب‌زده‌ای در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود و تا زمانی که جوانان ما پای این جنگ‌ها می‌نشینند آیا می‌توانند مثل جوانان دوران دفاع مقدس باشند.

خانم باقری در همین رابطه عنوان کرد: ما نمی‌توانیم عقیده آن زمان را به جوان امروز تحمیل کنیم، امروز جوانان از ما خیلی آگاه‌تر هستند و فقط باید هدایت شوند، ما فیلم جنگی ندیدم، در کل اصلاً فیلم نمی‌دیدیم و ایدئولوژی ما از داخل خانه‌های ما شکل گرفت و این خانواده‌ها هستند که باید برای بچه‌ها ریشه سازی کنند، سپس مدرسه، دانشگاه و نهایتاً جامعه هستند که در شکل‌گیری ذهنیت جوان امروز ما مؤثر هستند.

وی افزود: اما فراموش نکنیم خانواده‌های امروز را همین جوانان تشکیل می‌دهند، جوانان ما خیلی کم، به بی‌راهه می‌روند؛ اگر به کنسرت و امثال آن می‌روند نیاز جوان امروز این است تا خود و هیجاناتش را تخلیه کند و تا زمانی که جایی برای این کار نداشته باشد به انتخاب نامناسب برای تخلیه هیجانات خود می‌رسند، این رابطه نخست خانواده و سپس دولت باید شرایط را برای جوانان فراهم کند.

جانباز دفاع مقدس تصریح کرد: یک روزی عشق ما پخش اعلامیه‌های امام بود، روزی اعلامیه‌های امام را در قنداق بچه‌ام پنهان می‌کردم و به اهواز می‌بردم و شور و هیجان من در این کار تخلیه می‌شد؛ به نظر من امروز هم اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد و جنگی رخ بدهد همین جوانان اسلحه به دست می‌گیرند و مقابل دشمن می‌ایستند.

مهدوی با بیان ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب خاطرنشان کرد: در هر انقلابی ریزش و رویش وجود دارد، اگر بگوییم جوانان منحرف شدند نگاه کلی و درستی نیست و باید در نظر داشته باشیم عوامل مختلف باعث می‌شود تا عده‌ای در مسیر کم بیاورند و از مسیر خارج شوند، البته باید عواملی که در دست ما است را جوری کنترل کنیم تا سرعت ریزش‌ها کم شود.

* حججی‌ها مصداق بصیرت بیشتر جوانان امروز

جوان امروز با وجود هجمه‌هایی که در زمینه‌های مختلف وجود دارد اما شهید حججی‌ها را بیرون می‌دهد و این مصداق‌ها هستند که نشان از بصیرت جوانان امروز دارد.

وی ادامه داد: نسل سوم انقلاب را در مجاری متعدد دیدیم که حضور قوی‌تر و فعال‌تری دارند، مقام معظم رهبری نیز فرمودند جوانان امروز به مراتب بصیرت بیشتری نسبت به بچه‌های اوایل انقلاب دارند؛ جوان امروز با وجود هجمه‌هایی که در زمینه‌های مختلف وجود دارد اما شهید حججی‌ها را بیرون می‌دهد و این مصداق‌ها هستند که نشان از بصیرت جوانان امروز دارد؛ به نظر من بهترین کسانی که می‌توانند در فرهنگ ایثار و شهادت مؤثر باشند خود جامعه ایثارگری هستند که باید با احساس تکلیف در این موضوع وارد شوند.

جانباز دفاع مقدس اذعان داشت: مسؤولان ما بعد از اتمام جنگ آگاهانه یا غیرعمدی خطی را دنبال کردند که در نتیجه آن مسیر ایثار و شهادت کم‌رنگ شد اما با این حال فرهنگ ایثار و شهادت آن‌قدر عمیق بود که هجمه‌ها نتوانست آن را متوقف کند اما باید اعتراف کنیم که سرعت آن را کم کرد؛ هرچند مردم با وجود همه فراز و نشیب‌ها و به خصوص شرایط نامناسب مالی اما با درایت‌های مقام معظم رهبری هنوز پای اعتقادات راسخ و استوار ایستاده‌اند.

وی ابراز داشت: همه فکر می‌کنند بچه‌های مانده از جبهه رانت‌خوار هستند؛ اما این در حالی است که برخی جانبازان ما در مسائل معیشتی زندگی خود هم مانده‌اند و مسئولان ما هم گوششان از مصاحبه و رسانه‌ای شدن پر شده است و هیچ اهمیتی به رسانه‌ای شدن برخی موضوعات نمی‌دهند.

مهدوی با بیان وجود روزی با نام روز ملی قهرمانان ملی استرالیا در این کشور گفت: استرالیا چنین روزی در کشورش دارد که از افرادی که حتی مزدور بودند و برای استرالیا جنگیدند تجلیل می‌شود؛ اما در کشور ما این اتفاق رخ نمی‌دهد و این در حالی است که بسیار دیده‌ایم که بچه‌های جانباز ما حتی در موضوعات ورزشی که ورود می‌کنند نیز از افراد سالم بیشتر می‌درخشند چراکه هنوز انگیزه زیادی دارند.

* جوانان مظلوم‌ترین قشر امروز جامعه

وی افزود: مظلوم‌ترین قشر امروز جوانان هستند چرا که با وجود عدم شناخت درست جوانان توسط مسؤولان، سنگ‌اندازی‌های زیادی بر سر راه این جوانان انجام می‌شود؛ این در حالی است که جوانان امروز پاک‌ترین افراد هستند و اگر جوانان امروز را بشناسیم می‌بینیم که فرهنگ ایثار و شهادت را می‌توان به راحتی در بین جوانان فرهنگ‌سازی کرد.

جانباز دفاع مقدس تشریح کرد: کمتر زمانی است که امتیازی به جانبازان داده شود و در رسانه‌ها خبری نشود اما این اخبار درست مطرح نمی‌شود و مردم در جامعه نگاهشان به جانبازان طوری شده که تصور می‌کنند به جانبازان رسیدگی زیادی نمی‌شود.

صادقی در خصوص دغدغه‌های جامعه ایثارگری و نپرداختن به آن‌ها توسط دولت‌مردان این چنین سخن گفت: دغدغه‌هایی برای جامعه ایثارگران وجود دارد که خیلی از زمان آن گذشته است اما آن دغدغه‌هایی که مربوط به امروز جامعه ایثارگری است را مسؤولان باید به صورت فوری حل کنند.

وی تأکید کرد: به عنوان حفظ ارزش‌ها در جامعه شعارهای اساسی در سطح جامعه در دو جناح اصلاح طلب و اصول‌گرا داده می‌شود و جوانان هم همین موضوع را می‌بینند؛ از نظر من اصولگرایی و اصلاح‌طلبی دکان منفعت‌گرایی است و هیچ معنا و مفهوم ارزشی ندارد و امروزه در انتخابات و امثال این اتفاقات با این عنوان‌ها ذهنیت‌ها را گمراه می‌کنند.

* به جای اصلاح‌طلبی و اصولگرایی انقلابی باشیم

اصول‌گرایی یعنی پایبندی به ارزش‌های واقعی و اصلاح‌طلبی یعنی مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی اما زمانی که در دل این جناح‌ها می‌رویم، می‌بینیم که هیچ کدام از این موضوعات نیست.

جانباز دفاع مقدس اظهار کرد: اصول‌گرایی یعنی پایبندی به ارزش‌های واقعی و اصلاح‌طلبی یعنی مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی اما زمانی که در دل این جناح‌ها می‌رویم، می‌بینیم که هیچ کدام از این موضوعات نیست، به همین دلیل باید به همان معنایی که مقام معظم رهبری فرمودند انقلابی بود.

وی افزود: زمانی که بازخورد روش‌های اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را در جامعه می‌بینیم، متوجه می‌شویم که در مورد مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی تأثیری نداشته است و اینجاست که باز می‌گردیم به این سؤال که «آیا جامعه ما آن چیزی شده است که امام طراحی کرده بود؟» می‌بینیم که هیچ کدام از آن اهداف امام اجرایی نشده است.

* دغدغه نماز این جانباز

صادقی در خصوص جایگاه نماز در جامعه گفت: امروز مشاهده می‌کنیم که در مساجد و نماز جمعه‌ها اکثر شرکت‌کننده‌ها از نسل ما هستند و تعداد کمی جوان حضور دارند، در این رابطه متوجه می‌شویم صدا و سیما بعد از 40 سال نتوانسته در برنامه‌هایش جایگاه نماز را درست جلوه بدهد؛ در کجای ادارات ما پایبندی به نماز وجود داشته است، در کسب و کار و بازار ما چه برنامه‌ریزی جدی در این رابطه شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب دیدیم که خبرنگاری که اخبار دفاع مقدس و انقلاب را می‌گوید ریشش را تیغ می‌زند و می‌آید در تلویزیون و در مقابل چشمان مردم، بازیکن و هنرمند ما آرایش خاصی انجام می‌دهد و در مقابل رسانه و تلویزیون قرار می‌گیرد، پس چه انتظار داریم که جوان ما از این الگوها تقلید نکند.

جانباز دفاع مقدس ابراز داشت: تا وقتی با جدیت با فساد برخورد نشود و سیستم حاکمیت دولتی با فساد برخورد نکند جوان نمی‌تواند عینک بدبینانه را کنار بگذارد؛ چرا امروز باید با عنوان جمهوری اسلامی، حقوق یک تمیزکار با یک مدیر این کشور تفاوت 30 میلیونی داشته باشد؛ هر چقدر امام و مقام معظم رهبری گفتند، این مسؤولان تحت هر عنوانی سینه زدند و گفتند «ما اهل کوفه نیستیم» اما در عمل چیز دیگری نشان دادند.

وی تصریح کرد: علمای ما یک روزی با فتوا دادن نقش داشتند و دیگران نیز به این فتوا عمل می‌کردند اما امروز علما صاحب جامعه هستند و باید دستورالعمل بدهند؛ به طور مثال اگر قانون بانکداری ما رباخواری است علما باید آن را اصلاح کنند وگرنه چرا مدیر بانک ما با حقوق آنچنانی آن را تغییر ‌دهد؟

صادقی ادامه داد: نشستیم تا 2030 بچه‌های ما را تربیت کند، نشستیم تا قانون مجازات 100 سال پیش فرانسه جامعه ما را درست کند، با «نکن نکن» ها کار ما حل نمی‌شود و باید سیاست غلط دولتی ما متوقف شود و امیدواری در جامعه ایجاد کند تا جوانان ما را از انحرافات هدایت کند.

* حرفمان را از طریق جوانان به جوانان بزنیم

پس از صحبت‌های صادقی، خانم جیزانی نیز در دلش باز شد و صحبت‌هایش را این چنین ادامه داد: باید دید که رسانه ما قوی عمل نمی‌کند و رسانه‌های غربی از ما قوی‌تر هستند و جوانان ما را منحرف می‌کنند؛ باید به وسیله خود نسل جوان این نسل سوم و چهارم انقلاب را در راستای فرهنگ ایثار و شهادت حرکت داد، جوانان حرف را از همدیگر بهتر قبول می‌کنند تا اینکه یک نفر بزرگ‌تر به آن‌ها همان حرف را بزند.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه مالی را هیچ وقت دنبال نکردیم اما دغدغه فرهنگی داریم، امروز مسأله حجاب از مهم‌ترین دغدغه‌های فرهنگی ما است، این موضوع هم از مسؤولان نشأت می‌گیرد چرا که زمانی که مشاهده می‌کنیم مسؤولی که ادعای دین و مذهب می‌کند و فرزندانش خارج از کشور مسائل شرعی را رعایت نمی‌کند چه انتظاری باید از جوانان ما داشت تا دغدغه حجاب داشته باشند و به سمت رعایت مسائل شرعی گرویده شوند؛ فعلاً کار مسؤولان ما شده تبلیغ و نه عمل کردن.

* مسأله فیلترینگ تلگرام و ماهی‌گیری جوانان

خانم باقری در خصوص راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی جوانان بیان داشت: امروز می‌بینیم که مطرح می‌شود قرار است تلگرام فیلتر شود، جوانی که می‌تواند از راه اینترنت کسب درآمد کند واقعاً باهوش است چرا که کاسب در بازار نمی‌تواند کسب روزی کند اما جوان ما در فضای مجازی پول در می‌آید، در حال حاضر باید در کشور به جای یاد دادن ماهیگیری، ماهی دست جوانان بدهند.

امروز نمی‌توانم بگویم جانبازم چرا که فکر می‌کنند دولت خیلی از من حمایت می‌کند، مهم‌تر این‌که خانم‌های جانباز اصلاً در فرهنگ جانبازی دیده نشده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امروز نمی‌توانم بگویم جانبازم چرا که فکر می‌کنند دولت خیلی از من حمایت می‌کند و تلاش‌های ما نادیده گرفته می‌شود، فرزند ما باید 75 درصد کنکور را از علم خودش بدهد اما مردم فکر می‌کنند فرزندان ما به راحتی در کنکور قبول می‌شوند، در مورد امکاناتی که در اختیار جانبازان است بزرگ‌نمایی شده است و دولت این کار را انجام داده است؛ در مجلس اعلام می‌شود ماشین به جانبازان داده می‌شود اما در عمل این‌طور نیست در حالی که مردم فکر می‌کنند جانبازان همه این امکانات را دارند.

جانباز دفاع مقدس اذعان داشت: بحث ایجاد شغل برای فرزندان جانبازان متوقف شد؛ امروز جامعه از لحاظ اجتماعی جایگاهی برای فرزندان جانباز قائل نیست؛ مهم‌تر از همه این‌که خانم‌های جانباز هم اصلاً در فرهنگ جانبازی دیده نشدند، 40 سال است که با بنیاد شهید در ارتباط هستم و می‌بینیم تمام قوانینی که می‌آید برای زنان نیست.

اکثر بچه‌های جانباز امروز دغدغه نون و آب ندارند بلکه دغدغه‌های فرهنگی دارند هرچند دلسوز مسائل معیشتی مردم نیز هستند.

مهدویان دغدغه‌های امروزش به عنوان یک جانباز را این چنین اظهار کرد: هر اصلاحی از خود انسان آغاز می‌شود، البته این دلیل نمی‌شود که از مسؤولان مطالبه نکنیم بلکه جامعه ایثارگری باید بیشترین مطالبه‌گری را انجام بدهد؛ اکثر بچه‌های جانباز امروز دغدغه نون و آب ندارند بلکه دغدغه‌های فرهنگی دارند هرچند دلسوز مسائل معیشتی مردم نیز هستند.

وی تأکید کرد: امروز دغدغه‌های قوی‌تری برای مقابله با دشمن باید داشته باشیم، امروز جامعه ایثارگری وقتی می‌بیند که ارزش‌هایی که بخاطرش جانش را تقدیم خداوند کرده است دچار تزلزل شده است دلسرد می‌شود.

این جانباز دفاع مقدس نیز در مورد دید جامعه به جانبازان عنوان کرد: در برخی موارد جانبازی خود را مطرح نکردم چرا که اگر این موضوع را مطرح کنیم کارم را حل نمی‌کردند و می‌گویند «مگر برای من جنگ رفتید» و یا پاسخ می‌دهند «می‌خواستید جنگ نروید»؛ اما این در حالی است که با افتخار به جانبازی خود می‌بالم چراکه بر اساس یک تکلیف الهی به جبهه رفتم و بعد از این هم باید بر همان اساس پایبند بمانم تا بتوانم در جایی که با همرزمان شهید خود رو به رو می‌شوم روسیاه نباشم.

یکی از دغدغه‌های صادقی جانبازان دیگر جامعه بود و این چنین مشکلاتشان را مطرح کرد: رزمندگانی در جامعه هستند که درصد جانبازی زیادی ندارند که گمنام‌تر هستند و بنیاد شهید و سپاه باید فکری برای این افراد بکنند؛ از طرفی جانبازان قطع نخاع و اعصاب و روان نیز مشکلات زیادی دارند اما جانبازانی مثل ما می‌توانند حرفشان را بزنند اما جانبازان روحی و روانی که نمی‌توانند صحبتشان را بگویند که باید مسؤولان پای حرف دل و مشکلاتشان بنشینند.

* ریخت و پاش‌های میلیاردی و نبود بودجه برای جانبازان

وی افزود: در این ریخت و پاش میلیاردی جامعه چطور نمی‌توانند برای جانبازانی که قطع نخاع هستند و توان جابجایی ندارند، افرادی قرار دهند تا آن‌ها را از گرفتاری‌های روزمره دربیاورد؛ دغدغه دیگرم موضوع سهمیه خانواده رزمندگان و ایثارگران است که آن‌قدر در موردش مانور داده‌اند که کسی جرأت نمی‌کند در موردش صحبتی بکند و این در حالی است که بسیاری از خانواده‌های جانبازان و ایثارگران هستند که نیاز به کمک‌های دولتی دارند.

جانباز دفاع مقدس خاطرنشان کرد: لفظی شکل گرفته که هر روز با آن رو به رو می‌شویم و آن لفظ این است که به ما می‌گویند «خودتان رفتید که این‌طور شده است» اما جواب این حرف روشن است که اگر ما نرفته بودیم چه می‌شد، جامعه بیشتر با این حرفم می‌خواهد تا ما جلوی این وضعیت را بگیریم که ما هم تنها کاری که می‌توانیم بکنیم فریاد زدن است و ما هم این فریاد را می‌زنیم.

در پایان این عزیزان به چند سؤال ما پاسخ کوتاه دادند:

اگر حق انتخاب داشتید مایل بودید در جبهه‌های دفاع مقدس جانباز شوید و یا در سوریه؟

صادقی: اگر امروز سالم بودم و می‌توانستم برای دفاع از حرم به سوریه بروم علاقه داشتم در این غربت مدافعان حرم قرار بگیرم.

مهدوی: دوست داشتم در جنگ با اسرائیل و آمریکا جانباز شوم، هرچند که در دفاع مقدس هم طرف غیر مستقیم ما آمریکا و اسرائیل بود.

باقری: از جنگ خوشم نمی‌آید چرا که جز ویرانی چیزی ندارد، در زمان جنگ به گنجشک‌ها نگاه می‌کردم و به خدا گفتم این دشمنان حتی آرامش گنجشک‌ها را هم بر هم زدند.

جیزانی: به نظرم هر دو دفاع مقدس هستند و بستگی به شرایط دارد که در کدام جبهه حضور داشته باشیم؛ اما چون با اراده خودم در جنگ حاضر شدم الآن هم اگر جنگ شود اولین کسی هستم که می‌روم؛ برای رفتن به سوریه نیز صحبت کردم چراکه به زبان عربی مسلط هستم اما شرایطش محیا نبود تا اعزام شوم.

روز جانباز شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟

صادقی: به یاد لحظه‌ای می‌اندازد که به آسایشگاه جانبازان رفتم و دوستی داشتم که دستانش کار نمی‌کرد، خادم آسایشگاه 2 چای آورد و من چای خودم را خوردم و به اصغر دوستم گفتم چای بخورد اما او نمی‌خورد، چند لحظه گذشت و دیدم مگسی روی گونه اصغر نشسته است و اصغر هیچ اقدامی نمی‌کند تا مگس را از صورتش رد کند و آن لحظه یادم افتاد که دستان اصغر که حرکت نمی‌کند و به خاطر این اتفاق شرمنده شدم.

مهدوی: این فضا در ذهن انسان می‌آید که روز جانباز چه وجه تسمیه خوبی با این روز که متعلق به حضرت ابوالفضل (ع) است دارد.

باقری: واژه جانبازی را لایق خودم نمی‌دانم و همان‌طور که به جانبازان خدمت می‌کنم دلم می‌خواهد خودم را به پای جانبازان بیندازم.

جیزانی: نخست این را به یاد می‌آورم که الگوی ما حضرت ابوالفضل (ع) است و ایشان کسی بوده که در راه مسائل سیاسی اجتماعی اسلام جانبازی کرده؛ دومین چیزی که یادم می‌آید، بیمارستان امام خمینی است که بخشی را به خاطر جانبازان اعصاب و روان تاریک کرده‌اند تا تحریک نشوند و شرایط نامناسبی را در ذهنم می‌آورد.

چه حرفی به همسرتان که در این سال‌ها کنارتان بود می‌زنید؟

صادقی: همسر من در 15 سالگی با من ازدواج کرد و در زمانی که باردار بود من جانباز شدم، الآن هم از وی عذرخواهی می‌کنم چراکه خیلی سختی تحمل کرد.

مهدوی: زمانی که خواستم به جنگ بروم می‌دانستم که ممکن است با اسارت، شهادت و یا مجروحیت رو به رو شوم و به تنها گزینه‌ای که فکر نمی‌کردم همین جانبازی بود اما قسمت این بود و همیشه به همسرم گفتم و از وی تشکر می‌کنم، همسران جانبازان با علم بر مشکلات این مسیر را پذیرفته‌اند اما ما نتوانستیم کاری برایشان بکنیم.

باقری: همسرم همیشه حامی من بود و کاری که وی 37 سال زندگی در کنار من کرد و با ناتوانی‌های من کنار آمد کار بزرگی است و حتی در جاهایی که من نتوانستم نیز وی توانست.

جیزانی: از همه عذرخواهی می‌کنم و می‌خواهم کمی بیشتر من را درک کنید.

دیدگاه جامعه نسبت به جانبازان خانم به چه شکلی است؟

باقری: جامعه توجیه نشده است که جانباز خانم هم وجود دارد و این موضوع برای مردم غیرقابل باور است؛ اگر از زنان جانباز در موقعیت‌ها استفاده شده بود شرایط برای جانبازان زن خیلی بهتر بود.

جیزانی: با افتخار می‌گویم یک زن جانباز هستم.

منبع: فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi