شناسه خبر : 58809
یکشنبه 02 ارديبهشت 1397 , 09:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نخبه اطلاعات عملیات دوران جنگ

شهید حسن باقری(افشردی) یکی از متفکرین نظامی ایران در دوران جنگ تحمیلی بود که در کار خود هوش بالایی را نشان می‌داد.
روز سوم شعبان برابر با 25 اسفند 1334 شمسی، زادروز فرخنده امام حسین‌(ع) در تهران چشم به جهان گشود. از این رو او را (غلامحسین) نامیدند. غلامحسین در دو سالگی همراه پدر و مادرش، به کربلای معلا سفر می‌کند. دوره دبیرستان را در مدرسه مترجمه الدوله واقع در خیابان آیت‌الله سعیدی و دوره متوسطه را در دبیرستان مروی تهران به پایان رساند. در دوران تحصیل، عشق و علاقه خاصی نسبت به فراگیری علوم دینی از خود بروز می‌داد. با عضویت در هیئت محبان الحسین(ع) پای سخنرانی‌های شهید آیت‌الله دکتربهشتی می‌نشست و هر آنچه می‌آموخت، به دوستان و همسالان خود منتقل می‌کرد. در سال1354  در رشته دامپروری دانشگاه ارومیه پذیرفته شد. در این دوران نیز از تحقیق و مطالعه پیرامون اصول عقاید و قرآن غفلت نمی‌کرد و هر از گاه در کلاس‌ها و مسجد دانشگاه، برای دانشجویان سخنرانی می‌کرد. وی به عنوان یک چهره مذهبی فعال در سطح دانشگاه مورد توجه قرار گرفت. چند بار هم با استادان غربزده به بحث و مجادله پرداخت. فعالیت‌های او سرانجام منجر به درگیری با گارد رژیم و اخراج وی از دانشگاه شد. غلامحسین اسفند1356  به سربازی اعزام شد. از آنجا که روحی جستجوگر و سری پرشور داشت، در دوران سربازی نیز یک لحظه از ارشاد و هدایت فکری سربازان باز نمی‌ایستاد. ازاین رو، او را از پادگان جدا کرده، راننده یک افسر جزء نمودند تا با سربازان نتواند ارتباط برقرار بکند. به دنبال فرمان امام خمینی‌(ره) مبنی بر فرار سربازان از پادگان‌ها، سربازی را ترک کرد و به طور جدی همراه با مردم، به مبارزه علیه رژیم شاه ادامه داد. در تصرف کلانتری 14 و پادگان  عشرت آباد، نقش موثر و فعالی را ایفا کرد. در کمیته استقبال از امام نیز عاشقانه فعالیت می‌نمود.

غلامحسین پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌، در نهادهای مختلف فعالیت می‌کرد. یک بار نیز به عنوان خبرنگار سفر پانزده روز به  لبنان و اردن انجام داد و گزارش تحلیلی جامعی از وضع نابسامان مسلمانان آن جا تهیه کرد. خرداد 1358 دیپلم ادبی گرفت و در رشته حقوق قضایی  دانشگاه تهران قبول شد. وی در دانشگاه، نقش مؤثری در مقابله با توطئه‌های ضد انقلاب ایفا می‌کرد. باقری اوایل سال 1359 به عضویت سپاه درمی‌آمد و در واحد اطلاعات مشغول خدمت شد. در این واحد بود که نام مستعار «حسن باقری» را انتخاب کرد.

با شروع جنگ تحمیلی راهی جبهه‌های جنوب شد. در بدو ورود به اهواز، اقدام به راه‌اندازی واحد اطلاعات و عملیات رزمی برای دستیابی به اطلاعات دقیق از موقعیت دشمن کرد. او خود شخصاً همراه با دیگر نیروهای اطلاعاتی، به شناسایی مواضع نیروهای عراق می‌پرداخت. در برخی موارد تا عقبه دشمن نفوذ می‌کرد.

باقری توان، هوش و استعداد شگرفی در تحلیل اطلاعات دشمن از خود نشان می‌داد؛ به طوری که در اغلب مواقع، تحرکات احتمالی دشمن را پیش‌بینی می‌کرد. اقدامات پیگیر و اساسی او در زمینه اطلاعات، به راه‌اندازی واحد اطلاعات ـ عملیات در ستاد عملیات جنوب منتهی شد. نیروهای این واحد، در کمتر از سه ماه، در همه محورهای جنوب، با تمام قدرت مستقر شد و به عنوان چشم فرماندهی، در محورهای مختلف عمل می‌کرد. از دیگر اقدامات مهم شهید باقری، تشکیل بایگانی اسناد جنگ، ترجمه اسناد و شنود بی‌سیم دشمن بود که هر کدام نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کرد. همچنین طراحی گردان‌های رزمی و سازماندهی آنها از کارهای خوب او محسوب می‌شود. شهید باقری، به دلیل برخورداری از توانمندی فکری و شهامت نظامی، دی 1359 به عنوان یکی از معاونان ستاد عملیات جنوب انتخاب شد و در شکست محاصره سوسنگرد، فرماندهی عملیات امام مهدی(عج) را برعهده گرفت. در فتح ارتفاعات الله‌اکبر و دهلاویه نقش بسیار ارزنده و مهمی ایفا کرد. در اجرای عملیات فرمانده کل قوا شرکت کرد و در این عملیات به عنوان فرماندهی لایق و کاردان شناخته شد. در عملیات ثامن‌الائمه(ع)، فرماندهی محور دارخوین را به او سپردند و در شکست حصر آبادان در طراحی و سازماندهی عملیات و کسب اخبار و اطلاعات از دشمن، نقش مؤثری ایفا نمود. در عملیات طریق‌القدس برای اولین بار قرارگاه مشترک نصر میان سپاه و ارتش ایجاد و شهید باقری به عنوان فرمانده این قرارگاه منصوب شد و در عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان، با لیاقت و شایستگی تمام، انجام وظیفه نمود. پس از پایان عملیات رمضان، از سوی فرماندهی کل سپاه، به سمت فرماندهی قرارگاه کربلا و جانشین فرماندهی کل در قرارگاه‌های جنوب منصوب شد. بعد از شکل‌گیری سازمان رزمی سپاه، با توجه به توان و تجربه‌هایی که شهید باقری داشت، به عنوان جانشین فرماندهی یگان زمینی سپاه پاسداران برگزیده شد و بنیان یک یگان رزمی استوار و شکست‌ناپذیر را بنا نهاد.

شهید باقری میقاتش را در جبهه‌ها یافته بود. از این روی، ماندن در جبهه را به سفر حج در سال 1361 ترجیح داد. روز 9 بهمن 1361، روز میعاد شهید باقری بود و شناسایی ضیافتی برای یک ملاقات جاودانه.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi