شناسه خبر : 58942
دوشنبه 10 ارديبهشت 1397 , 12:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حاج سعید به وقت کرمانشاه

مجاهدت در میدان‌های جنگ و حالا جهادگری در خدمت‌رسانی به مردم. حاج‌سعید قاسمی فرمانده سال‌های دفاع‌مقدس، روایتگر و فعال فرهنگی و اجتماعی سال‌های پس از جنگ بلافاصله پس از زلزله سرپل‌ذهاب کرمانشاه به همراه تعدادی از همراهان همیشگی خود از نجف عازم مناطق آسیب دیده شد و با استفاده از کمک‌های مردمی و خیرین به کمک‌رسانی اولیه در روزهای ابتدایی حادثه و ساخت‌وسازهای قابل‌توجه برمبنای استانداردهای بین‌المللی در روزهای بعدی پرداخت و گره‌های بزرگی از مصائب مردم زلزله باز کرد؛ اتفاقی که مردم آن مناطق از سلبریتی‌هایی که کمک‌های میلیاردی مردم را در حساب‌های خود دپو کرده‌اند انتظار داشته‌اند ولی محقق نشده است.

 سعید قاسمی کیست؟

سعید قاسمی، دانشجو، معمار و رزمنده سال‌های پیش و پس از انقلاب 57 است. او پیش از انقلاب وارد دانشگاه علم و صنعت می‌شود و در همان دوران دانشجویی بین فعالان اسلامی که بعدتر انجمن اسلامی را شکل می‌دهند، شروع به فعالیت می‌کند. در همین دوران و با شروع ناآرامی‌ها و درگیری‌های کردستان عازم این منطقه می‌شود و از آنجا هم جبهه جنوب مقصد بعدی‌اش می‌شود؛ جایی که هم‌پای حاج‌احمد متوسلیان و حاج‌ابراهیم همت در لشکر 27 محمد رسول ا...‌(ص) با دشمن می‌جنگد.

در بیان اهم فعالیت‌ها و حضور سعید قاسمی در جایگاه‌های مختلف و مسئولیت‌های گوناگون نظامی‌اش می‌توان به حضور در کردستان و سپاه منطقه 7 و مسئولیت دفتری در دفتر فرمانده سپاه منطقه 7 (شهید بروجردی) در سال 1358، پیوستن به سپاه مریوان به فرماندهی حاج‌احمد متوسلیان و جانشینی شهید عباس کریمی در واحد اطلاعات و عملیات سپاه در سال 1360، فرماندهی واحد اطلاعات و عملیات تیپ حضرت رسول (ص) در عملیات بیت‌المقدس و راهی لبنان شدن بعد از فتح خرمشهر هم‌پای تیپ محمد رسول‌ا... (ص) و عهده‌داری فرماندهی واحد اطلاعات و عملیات قوای اعزامی به لبنان، جانشینی شهید عباس کریمی و فرماندهی واحد اطلاعات و عملیات در عملیات رمضان، فرماندهی واحد اطلاعات و عملیات لشکر حضرت رسول(ص) در عملیات‌های والفجر مقدماتی، والفجر یک، مسلم بن عقیل و والفجر 3 و 4 در سال 1361، معاونت اطلاعات سپاه منطقه 10 تهران به فرماندهی شهید عباس کریمی در سال 1362، جانشینی تیپ ویژه اطلاعات و عملیات حر بن یزید ریاحی به فرماندهی حسین ا...کرم در سال 1362، جانشینی فرماندهی اطلاعات و عملیات قرارگاه نجف در سال 1363، معاونت طرح و برنامه سپاه تازه تاسیس ولی‌امر به فرماندهی سردار عروج در سال 1366 و فرمانده محور عملیاتی در عملیات مرصاد در سال 1367 اشاره کرد. این فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلفی بوده و فقط معطوف به مرزهای کشور خودمان نبوده است. سعید قاسمی در سوریه، لبنان، بوسنی و ... هم حضور فعال و مثبتی داشته است.

 حاج‌سعید از نگاه آوینی

قبول این مسئولیت‌ها و سربلندی ایشان در جایگاه‌های مختلف و انجام وظیفه در آنها باعث شد شهید آوینی در مستند مرصاد از او به طور ویژه یاد کند و بگوید: «آقا سعید فرمانده این محور عملیاتی، همان کسی بود که ما در جست‌وجوی او بودیم. او مظهر همان روحی است که حزب‌ا... را از انسان‌های دیگر جدا می‌کند و البته در میان رزم‌آوران ما دلاورانی چون سعید کم نیستند... . باز هم بالاخره مصاحبه ما با آقا سعید ناتمام می‌ماند و حسرت ادامه صحبت‌های او بر دل ما. او یکی از پرورده‌های میدان رزم و جهاد فی‌سبیل‌ا... است. اگر انقلاب اسلامی، هیچ دستاوردی جز پرورش انسان‌هایی این‌چنین نداشته باشد باز هم می‌ارزید تا حزب‌ا...، جان و سر خویش را فدای حفظ آن کند.» این آغازی بر ارتباطات آوینی و قاسمی بود. بعدها این رابطه ادامه پیدا می‌کند. در روز شهادت مرتضی آوینی، سعید قاسمی در منطقه شهادت او در حال روایتگری بوده و از نزدیک شاهد شهادت آوینی بوده است.

سعید قاسمی در نمایی از روایت فتح

 سرپل، سنگر جدید حاج‌سعید

اما سعید قاسمی، استاد معماری دانشگاه شهید رجایی و فرمانده میدان‌های نظامی و فرهنگی دست از فعالیت برنداشته و همچنان مجاهدانه در حال تلاش برای زنده نگه‌داشتن روحیه جهاد و مقاومت است. حضور سعید قاسمی در مرکز تحولات مختلف داخلی و بین‌المللی و فعالیت جدی در زمینه‌های مختلف همواره مورد توجه جمعیت حزب‌اللهی و انقلابی بوده است. سرپل‌ذهاب آخرین ایستگاهی است که در روزهای سخت پس از زلزله و در نارسایی‌های مشهود دولتی و سازمانی، این فرمانده دغدغه‌مند را در کنار خود می‌بیند که هم در کلام و مطالبه‌گری از آسیب‌دیدگان و زلزله‌زدگان حمایت می‌کند و هم در فعالیت‌های عملی و عمرانی بی‌وقفه در تلاش است. بعد از کاستی‌های فراوانی که از سوی سازمان‌های دولتی و مسئول در امر خدمت‌رسانی به مناطق زلزله‌زده مشاهده شد و پس از سنگ‌تمام مردم کشور در خدمت‌رسانی‌های اولیه، موج رسیدگی‌ها به وضعیت زلزله‌زدگان به کندی گرایید و وضعیت از آنچه بود سخت‌تر شد. مردم به منظور کمک به همنوعان خود راه اعتماد به چهره‌های شاخص فرهنگی و ورزشی و هنری پیش گرفتند و مبالغ هنگفتی را به حساب‌های اعلام شده از سوی آنها واریز کردند اما عایدی مردم چشم انتظار مناطق زلزله‌زده تقریبا هیچ بود. سعید قاسمی اما بدون هیچ شوآف رسانه‌ای و سروصدای ریاکارانه‌ای به همراه جوانان و دانشجویان و مدافعان حرم حضرت زینب‌(س) از همان روزهای ابتدایی در مناطق آسیب‌دیده حاضر شد و در چندین مرحله امر خدمت‌رسانی به مردم را به انجام رساند.

 فرمانده جنگ، فعال فرهنگی و اجتماعی

در تعریف زندگی سعید قاسمی توجه صرف به بعد نظامی اجحاف در حق او و چشم‌پوشی بر بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی‌اش است. از دستگیری موسسه میثاق توسط سعید قاسمی و آغاز به کار دوباره این مجموعه و تولید مستندهای مختلف در ارتباط با دفاع مقدس، موضوعات اجتماعی و دغدغه‌های فراملی انقلاب اسلامی تا ظاهر شدن به عنوان یک فعال فرهنگی و روایتگر دفاع مقدس و همچنین پایه‌گذاری حرکت‌های خاصی همچون عاشورای فکه، یادواره شهدای حج خونین، واقعه طبس و نقش‌آفرینی مستقیم یا غیرمستقیم در بعضی حرکت‌های دانشجویی و مردمی مثل جنبش عدالتخواه دانشجویی، تحصن فرودگاه مهرآباد، موسسه عصر کتاب و خیزش نو، اتحادیه بین‌المللی امت واحده‌ و... در کارنامه پر از اتفاق و مسئولیت سعید قاسمی وجود دارد.

 فراتر از چشم‌انداز مدنظر

تحصیل سعید قاسمی در فرانسه و سپس دانشگاه علم و صنعت در سال‌های پیش از انقلاب و ادامه تحصیلش پس از سال‌های انقلاب و کسب جایگاه استادی معماری و تخصص در گرایش مصالح نوین باعث شد اقدامات و سازه‌های ساخته شده تحت‌هدایت او متمایز از سایر سازه‌ها باشد. ساخت خانه‌هایی با استاندارد ICF و مقاوم دربرابر زلزله‌های قدرتمند با بنای 100 متری در زمینی 140 متری طی 27 روز دستاورد سال‌ها تلاش علمی و دغدغه‌مندی عمرانی او بوده است که حالا در سرپل‌ذهاب قابل مشاهده و بهره‌برداری است؛ خانه‌هایی که با فاصله از ساختمان‌سازی سنتی، تحت‌استانداردهای آلمانی و آمریکایی و با همت نیروهای جهادی و خدمتگزار حاج‌سعید در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته‌اند. در روزهای ابتدایی کمک‌ها تنها به توزیع ارزاق، پتو، لباس و... محدود بود؛ رفته‌رفته آواربرداری جهت استقرار چادر یا کانکس‌ها آغاز شد و برای این عملیات از 25 دستگاه ماشین‌آلات مهندسی با هزینه‌کرد 2.5 میلیارد تومان بهره‌گیری کردند. بعد از این امر، بالای 40 کانکس، 50 سرویس حمام، دستشویی و... تحویل مردم شد. پس از آن با رایزنی‌هایی که صورت گرفت و علی‌رغم بی‌مهری‌های برخی مسئولان محلی 25 دستگاه اتوبوس فرسوده که قرار بود امحا شوند به همت شهرداری به روستای کوئیک منتقل شد. این اتوبوس‌ها را طوری تجهیز کردیم تا کاربری کانکس را ارائه دهند. در ادامه اما با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت ایده‌آل این گروه جهادی که ساخت 20 خانه بوده، محقق شده است. هزینه هر خانه نیز 55 میلیون تومان می‌شود. یک واحد 57 متری هم سوای اینها در همان مکانی که مقام معظم رهبری وارد چادر یکی از زلزله‌زدگان شدند به نام مسکن انقلاب 57 ساخته شده است. همچنین یک نانوایی مجهز و جدید در کنار این مسکن دایر شده است.

اما این همه کارها نیست؛ تیم حاج‌سعید قاسمی- که بلادرنگ پس از زلزله از نجف‌اشرف عازم کرمانشاه شد- علی‌رغم فعالیت‌های عمرانی سه پروژه شهری ساخته و آماده تحویل است؛ یکی از این پروژه‌ها با تامین مالی مسجد ارگ تهران و با نظارت حاج منصور ارضی بوده است، مضاف‌بر این حاج‌منصور ارضی حدود 20 میلیون تومان ارزاق و تغذیه و... برای تامین معاش نیروهای خدمت‌رسان در این منطقه به آنجا ارسال کرده است و طبق قرار ایجاد شده، تمام درآمد و مبالغ ناشی از شب‌های احیای مسجد ارگ در ماه مبارک نیز به حساب حاج سعید قاسمی برای هزینه در مناطق آسیب دیده واریز خواهد شد.

 هیاتی‌ها و کمک به حاج‌سعید

ساخت و بازسازی دو مدرسه لقمان و اندیشه در دو روستای کوییک مجید و کوییک عزیز و ترمیم یک دبیرستان در روستای کوییک عزیز نیز از دیگر اقدامات تیم جهادی حاج سعید قاسمی و قرارگاه سازندگی جاویدالاثر حاج‌احمد متوسلیان بوده است. مدرسه 6 کلاسه لقمان با کمک این قرارگاه و هیات ریحانه‌النبی‌(س) و خیریه همدردی و دانشگاه شهید رجایی ساخته شده و حدود 93 میلیون تومان هزینه داشته که از سوی این نهادها تامین شده است. اینها تنها بخشی از خدمات این رزمنده روزهای گذشته و فعال فرهنگی و اجتماعی این روزهای کشور است که بی‌چشمداشت در حال خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان مناطق زلزله‌زده است. تامل در مستند آقا سعید که شرح حضور حاج‌سعید قاسمی در مناطق زلزله‌زده است به خوبی نشان می‌دهد تخصص و تعهد با روحیه جهادی و بهره‌برداری از نیروها و امکانات حداقلی می‌تواند گره‌های بزرگی را از مصائب و مشکلات مردم باز کند و منشا خیر و امیدواری بین مردمانی باشد که دست‌برقضا درگیر بلایای طبیعی شده‌اند.

اقدامات حاج سعید قاسمی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

ساخت و بهره برداری 20 منزل مسکونی هرکدام در زمینی
به مساحت 140متر، با بنای 100 متر و با هزینه 55 میلیون تومان
مطابق با استانداردهای روز دنیا تحت نظارت حاج‌سعید قاسمی
ساخت و بازسازی دو مدرسه و ترمیم یک دبیرستان
در روستاهای زلزله‌زده
ساخت سه پروژه شهری و آماده بهره‌برداری
ساخت یک خانه تحت‌عنوان مسکن 57 در مکانی که مقام معظم رهبری
در روزهای پس از زلزله حضور یافتند
ساخت یک نانوایی مجهز نزدیک به مسکن 57 برای استفاده عموم
ساخت و بهره‌برداری از چندین کانکس و دستشویی و حمام
تهیه و توزیع اقلام خوراکی و مایحتاج ضروری آسیب‌دیدگان
بلافاصله پس از حادثه تا امروز

منبع: فرهیختگان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi