شناسه خبر : 58957
سه شنبه 11 ارديبهشت 1397 , 10:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دامادی که جانشین شهید «الصماد» شد+عکس

مهدی المشاط

دوست و دشمن، «مهدی محمد حسین المشاط» که پس از شهادت «صالح الصماد» به ریاست شورای عالی سیاسی یمن انتخاب شد، را به مرد مذاکرات انصار الله می شناسند و به ثبات رای و تیزبینی اش در گفتگوها اذعان دارند.

«مهدی محمد حسین المشاط» جوان 30 ساله ای از استان «صعده» است که در میان یمنی ها به شخصیت سیاسی سخت و نفوذ ناپذیری معروف شده که شکست و ناکامی در مذاکرات در قاموسش جای ندارد.

مخالفان و دشمنان جنبش «انصار الله» او را مردی بسیار سر سخت و خشک توصیف می کنند، درحالی که اعضای جنبش او را مرد کارهای سخت و شرایط دشوار می دانند.

المشاط کیست؟

المشاط یکی از بارزترین رهبران سیاسی جنبش انصار الله یمن است که او را هم ردیف شخصیت هایی چون محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی این جنبش، حمزة الحوثی، شهید صالح الصماد، حسین العزی، عبدالملک العجزی و غیره می دانند.

مهدی محمد حسین المشاط

وی صرف نظر از نقش سیاسی پر رنگی که تاکنون در جنبش ایفا کرده، در عرصه میدانی نیز مشاور نظامی بی همتایی است. در عرصه سیاسی،‌ المشاط را باید جزو معدود رهبران انصار الله شمرد که در تمام مراحل بحرانی و بحران های ایجاد شده، بین جنبش و دولت وقت یمن تا 22 سپتامبر سال 2014 میلادی در کنار انصار الله بوده و یکی از اعضای کمیته استقبال کننده و مذاکره کننده با هیئت های میانجی به نمایندگی از دولت وقت این کشور پیش از سقوط صنعا بوده است.

شخصیت مورد اعتماد الحوثی

از المشاط به عنوان فرمانده اصلی نیروهای انصارالله و مسئول مقابله با شبه کودتای «علی عبدالله صالح» در سال جاری یاد می شود.المشاط از جمله شخصیت های بسیار مورد اعتماد «عبد الملک الحوثی»، رهبر جنبش انصار الله است. گفته می شود، وی داماد خانواده الحوثی (شوهر خواهر سید عبدالملک الحوثی) و در فاصله زمانی سال های 2004 تا 2009 میلادی طی جنگ های شش گانه جنبش با دولت وقت یمن که از آن به عنوان یکی از سخت ترین و دشوارترین دوره های حیات و فعالیت انصار الله یاد می کنند، مسئول دفتر عبدالملک الحوثی بود و در میان اعضای این جنبش از مقبولیت و اعتبار بسیاری برخوردار است.

زادگاهش در کوه های «حیدان» در استان صعده در شمال یمن و از فرماندهان اصلی نبرد با سلفی های وهابی در این استان به ویژه در منطقه «دماج» بود. از وی همچنین به عنوان فرمانده اصلی نیروهای انصارالله و مسئول مقابله با شبه کودتای «علی عبدالله صالح» در سال جاری یاد می شود.

المشاط؛ مرد مذاکرات انصارالله

رسانه های سعودی نیز در تحلیل های خود از وی به عنوان دست پروره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله یاد می کنند! و او را حلقه ارتباطی جریان های درون انصارالله با سید عبدالملک الحوثی و مخزن الاسرار وی می دانند.

نماینده انصار الله در تمام مذاکرات

نزدیکی المشاط به عبد الملک الحوثی و اعتماد بسیار زیاد رهبر انصار الله به وی موجب شده بود تا وی به عنوان نماینده جنبش در تمام مذاکرات صورت گرفته با «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری وقت یمن و «جمال بن عمر»، نماینده وقت سازمان ملل در پرونده یمن حضور و مشارکت داشته باشد.

همچنین وی یکی از بارزترین و مهمترین شخصیت های انصار الله است که به نمایندگی از طرف جنبش توافق نامه «صلح و شراکت» را تحت نظارت و اشراف بن عمر با عبد ربه منصور هادی امضا کرد تا در ادامه احزاب سیاسی شرکت کننده در نشست گفتگوی ملی، از جمله حزب کنگره ملی و تجمع اصلاح و سازمان الوحدوی الناصری و دیگر جناح های مستقل سیاسی یمنی نیز به این توافق نامه ملحق شده و آن را امضا کنند.

پس از امضای توافق نامه صلح و شراکت المشاط در تمام نشست های طولانی و متعدد برگزار شده با رهبران احزاب و جریان های سیاسی یمن مشارکت داشت که به توافق برسر «پیوست امنیتی» بین طرف های شرکت کننده در مذاکره منتهی شد.

عبدالله صالح و المشاط

در ادامه و علی رغم تلاش های گسترده صورت گرفته برای پایان دادن به بحران احزاب سیاسی یمن با انصار الله و دستیابی به راه حل سیاسی جامع و فراگیر تحت اشراف و نظارت بن عمر، نماینده وقت سازمان ملل در امور یمن، اما المشاط با درک درست و هوش و ذکاوت بالای سیاسی اش اهداف نهفته در پس این تلاش ها و طرح را درک کرده و همواره با برملا کردن حقایق در طول مذاکرات و نشست های هتل «موفنبیک» در صنعا مخالفان و دشمنان انصار الله را غافلگیر می کرد.

یکی از مهمترین موضوعات مورد اختلاف المشاط با رهبران احزاب سیاسی یمن طی مذاکرات موفنبیک صنعا، مصادف با شب فرار عبد ربه منصور هادی از صنعا در تاریخ بیست و دوم فوریه سال 2015 میلادی، در تلاش احزاب سیاسی جهت تحمیل «طرح شورای همکاری خلیج فارس» و «دستاوردهای گفتگوهای ملی» که هنوز درباره آنها توافقی حاصل نشده بود، بر جنبش و واداشتن المشاط به پذیرش خواسته های آنها نمود پیدا می کرد و در حالی که المشاط تنها نماینده انصار الله در گفتگوی بی قید و شرط با جمال بن عمر شمرده و تصور می شد، به این طریق امکان تحمیل این خواسته ها بر انصار الله وجود دارد، المشاط یک باره در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی فیس بوک پرده از اهداف واقعی این طرح برداشت تا به فاصله اندکی پس از آن شاهد اعلام جنگ دشمنان یمن موسوم به «ائتلاف عربی» به رهبری رژیم عربستان سعودی علیه یمن باشیم.

بیشتر بخوانید:

سعودی‌ها چگونه مرد شماره ۲ انصارالله را ترور کردند/ «ابو فضل»در آخرین سخنرانی‌اش چه گفت؟

همزمانی این افشاگری ها با اعلام جنگ ائتلاف عربی ضد یمن، بسیاری از ناظران را بر آن داشت تا به این باور برسند که مذاکرات و نشست های موفنبیک پوششی جهت تدارک و آمادگی برای جنگ بود و هیچ قصد و نیتی برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز سیاسی که همه طرف های درگیر یمنی را راضی و خشنود کند، وجود نداشته است.

المشاط پس از برملا کردن اهداف واقعی مذاکرات موفنبیک، در مذاکرات ژنو در ماه می سال 2015 میلادی که در کشور سوئیس تحت نظارت و اشراف سازمان ملل برگزار شد و همچنین مذاکرات کویت یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده از سوی انصار الله بود و از جمله طرف های جنبش شمرده می شد که همه طرف های شرکت کننده در مذاکرات وی را به صراحت لهجه، ثبات رای و هوش و ذکاوت در گفتگوهایش می شناختند.

المشاط و عضویت در شورای عالی سیاسی انصارالله

به ویژه آنکه هیئت انصار الله خود را طرف مذاکره با طرف های یمنی نمی‌دید، بلکه مذاکرات مستقیما با «ماتیو تایلر»، سفیر آمریکا در یمن انجام می شد و قاطعیت و ثبات، لازمه چنین مذاکراتی بود و چه کسی بهتر از مهدی المشاط می توانست، چنین نشست هایی را اداره کند که در آن سفیر آمریکا تلاش داشت، راه حل های مورد نظر واشنگتن را بر جنبش تحمیل کند.

المشاط و عضویت در شورای عالی سیاسی

زمانی که رسانه ها خبر تشکیل و آغاز فعالیت کمیته موسوم به «شورای عالی سیاسی» یمن را به عنوان دستاورد توافق حاصله بین «أنصار الله» و «حزب کنگره ملی» در ماه آگوست سال 2016 میلادی اعلام کردند، نامی از المشاط به عنوان عضو این شورا مشاهده نمی شد، اما در ادامه و پیامدهای این توافق و بروز بحران بی اعتمادی بین طرف های امضا کننده توافق، عضویت المشاط در شورا را به امری بایسته و ضروری برای انصار الله تبدیل کرد و به این ترتیب، مهدی المشاط به عنوان جانشین «یوسف الفیشی»، از رهبران جنبش معرفی شد تا چهارم ماه می 2017 میلادی پس از ادای سوگند در برابر پارلمان یمن به عضویت شورای عالی سیاسی یمن درآید.

اواخر سال گذشته میلادی مسئولیت رسیدگی به پرونده اقتصادی از سوی ریاست کمیسیون عالی اقتصادی این شورا به المشاط سپرده شد که در آن موفقیت های بزرگی احراز کرد.

شهید صالح الصماد

المشاط و شهید صالح الصماد

المشاط یکی از بازوهای اجرایی قدرتمند شهید «صالح الصماد»، رئیس شورای سیاسی عالی یمن بود. علاوه بر اینکه وی هم سنگر و رفیق راه شهید الصماد از جنگ دوم رژیم اسبق یمن به رهبری علی عبد الله صالح علیه انصار الله در استان صعده بود، به همین دلیل پس از حادثه ترور صالح الصماد در تاریخ 19 ماه می جاری که به شهادت وی منتهی شد، المشاط به عنوان جانشین وی و ادامه دهنده راه آن شهید به ریاست شورای عالی سیاسی یمن منصوب شد.

به نقل از مشرق

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi