شناسه خبر : 59047
سه شنبه 18 ارديبهشت 1397 , 12:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ترجمه تحلیلی واقعی از جنگ منتشر شد

کتاب «پیشینه‌ها و روند تشدید تعارض جنگ ایران و عراق» نوشته جروم داناون به‌تازگی توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشرشده و قرار است روز سه‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه از آن رونمایی شود؛ بر آن شدیم تا با مترجم این کتاب، حمیدرضا جاوید زاده استاد دانشگاه و محقق به گفتگو بنشینیم. قابل‌ذکر است که مترجم این کتاب در حدود 4 سال به‌عنوان پژوهشگر با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در تدوین و ترجمه اسناد سازمان ملل متحد در مورد جنگ ایران و عراق همکاری و فعالیت داشته است.

حمیدرضا دانشگاه جاوید زاده استاد و محقق با اشاره به انتشار کتاب «پیشینه‌ها و روند تشدید تعارض جنگ ایران و عراق» در خصوص محتوای این کتاب گفت: کتاب «پیشینه‌ها و روند تشدید تعارض جنگ ایران و عراق» یک اثر علمی و تحلیلی دانشگاهی و محور اصلی آن، علل وقوع جنگ ایران و عراق است.
وی افزود: نویسنده در این کتاب تلاش کرده مجموعه عوامل، شرایط و بسترهایی که تنش، مناقشه و اختلافات میان دو کشور را به جنگ تمام‌عیار سوق داده است، تحلیل کند. بنابراین، کتاب بیان صرف تاریخ و توصیف نیست بلکه محتوای تحلیلی دارد. چنین برمی‌آید که نویسنده به‌عنوان پژوهشگر در مقام ارائه یک تحلیل علمی مبتنی بر واقعیت‌هاست و پیش‌داوری در این پژوهش نداشته است.  
مترجم کتاب «پیشینه‌ها و روند تشدید تعارض جنگ ایران و عراق» با تأکید بر اینکه در ترجمه این کتاب هدف این بوده که اصالت متن اصلی کاملا رعایت شود، درعین‌حال بیان کرد: در موارد بسیار اندکی اگر ضرورت ایجاب نموده که توضیحی برای رفع ابهام داده شود با قید مترجم اقدام شده و بنابراین ضمن امانت‌داری، عبارات و نوشته‌های نویسنده عینا منعکس‌شده است.
وی با اظهار به اینکه رویکرد و نوع تحلیل در این کتاب تازگی دارد، تصریح کرد: چون این اثر، علمی و دارای معیارهای دانشگاهی و مبتنی بر پرسش پژوهشی و فرضیه است، از این دیدگاه نوآورانه تلقی می‌شود.
جاوید زاده در خصوص نقاط قوت و احتمالا ضعف کتاب «پیشینه‌ها و روند تشدید تعارض جنگ ایران و عراق» عنوان کرد: به باور من کتاب ازلحاظ علمی و نوع تحلیل غنی است و نگاه همه‌جانبه به همه عوامل و لحاظ آن‌ها در رویکرد تحلیلی، از نقاط قوت آن به‌حساب می‌آید. درعین‌حال به نظر می‌رسد عدم استفاده از منابع عربی و فارسی و تحلیل‌ها و استدلالات دو طرف جنگ یک نارسایی تلقی می‌شود.

منبع: مشرق
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi