شناسه خبر : 59072
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 , 15:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کدام برجام را بدون آمریکا ادامه می‌دهید؟

خبرگزاری فارس: کدام برجام را بدون آمریکا ادامه می‌دهید؟

آقای روحانی باید به این سوال پاسخ دهد، اینکه گفته‌اید ما برجام بدون آمریکا را ادامه می‌دهیم منظورتان «کدام برجام است؟

مالک شریعتی عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در یادداشتی با عنوان «کدام برجام؟!» به بررسی موضوع برجام و خروج آمریکا پرداخت که در ادامه می‌آید: 

روزی استاد فلسفه ای از دانشجویان خود تنها با یک سوال امتحان گرفت. او صندلی خود را جلوی کلاس گذاشته و به دانشجویان گفت: «لطفا با توجه به مطالبی که تا به امروز درس دادم، ثابت کنید که این صندلی وجود ندارد.» همه شروع کردند به نوشتن روی برگه ها، اما تنها بعد از چند لحظه یکی از دانشجویان برگه خود را تحویل داد و از کلاس خارج شد. روزی که نمره ها اعلام شده بود، بالاترین نمره را همان دانشجو گرفته بود! او فقط در برگه‌اش یک جمله نوشته بود: «کدام صندلی؟»

آبان سال 92 در توافق اولیه ایران با کشورهای 1+5 که به توافق ژنو مشهور شد، جمله ای راهبردی وجود دارد که خود را بر تمام مراحل بعدی توافق تا پایان گام نهایی ـ یعنی برجام ـ حاکم کرده است. آن جمله این بود: «در خصوص گام نهایی و هر یک از گامهای میانی، این اصل اساسی که "تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است" اعمال می‌شود.

اگر آمریکا را ـ آنچنان که آقای حسن روحانی در ابتدای راه کدخدایش نامید و هرگونه توافق بدون حضور آمریکا را بی‌فایده می دانست ـ همه چیز برجام هم ندانیم، لااقل تعهدات آمریکا در قبال ایران در متن برجام، بخشی از همه چیز برجام که هست؛ لذا با اقدام روز گذشته رئیس جمهور آمریکا در اعلام صریح خروج یکجانبه از برجام و امضای فرمان اجرایی بازگرداندن تحریمهای هسته ای، طبق "فرمول یا همه یا هیچ" در توافق ژنو عملا توافقی به اسم برجام دیگر وجود خارجی ندارد که سایر طرفها بخواهند به آن پایبند باشند یا نباشند و ادامه حرکت طبق آن را دنبال کنند.

اکنون آقای روحانی باید به این سوال پاسخ دهند: اینکه گفته اید ما برجام بدون آمریکا را ادامه می دهیم، «کدام برجام؟

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi