شناسه خبر : 59098
شنبه 22 ارديبهشت 1397 , 11:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در نشست معرفی کتاب «حماسۀ کاوه» مطرح شد؛

«کاوه»؛ حاج قاسمِ دفاع مقدس

نشست معرفی کتاب «حماسۀ کاوه» از نشر ستاره‌ها با حضور حمیدرضا صدوقی، نویسندۀ کتاب و هم‌رزم شهید و سردار علی ناظری، معاون نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در غرفۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

سردار شهید «محمود کاوه»

صدوقی دربارۀ این اثر گفت: «کتاب «حماسۀ کاوه» به خاطرات و زندگی سردار شهید محمود کاوه، در 380 صفحه و با 80 خاطره از شهید، از زبان هم‌رزمانش پرداخته. این کتاب حاصل سه سال تحقیق و مصاحبه با افراد متفاوت در سطح کشور است که در حدود هفت ماه تألیف شده.»

این هم‌رزم شهید دربارۀ شخصیت سردار کاوه گفت: «این جوان 25ساله از فرماندهان حیرت‌آور دفاع مقدس است؛ به طوری که با رزمندگان تمام استان‌ها همکاری نموده و به اعتراف کارشناسان نظامی، قسمت عظیمی از نیروهای ضدانقلاب را این شهید از بین برده است.»

صدوقی با اشاره به سخنان رهبری دربارۀ شهید کاوه گفت: «در بین سخنان مقام معظم رهبری، غنی‌ترین و احساسی‌ترین سخنان، متعلق به شهید کاوه است. جملۀ "یک لشگر را یک جوان بیست‌وچهارپنج‌ساله اداره می‌کند؛ در حالی که در هیچ جای دنیا افسری به این جوانی پیدا نمی‌شود که یک لشگر را اداره کند" و این شاگرد ما بود، حالا استاد ما، از مقام معظم رهبری دربارۀ شهید کاوه هستند.»

همچنین شهید امیر سرلشکر حسن آبشناسان دربارۀ سردار کاوه گفته است: «هر کارآموزی باید برای آموزش به سراغ کاوه برود» و شهید سپهبد علی صیاد شیرازی نیز گفته: «کل لشکر کاوه، همانند فرماندهشان الگوی نظم و انضباط بوده‌اند.»

صدوقی با اشاره به حضور نداشتن این فرمانده در اکثر عکس‌های به‌جامانده از دفاع مقدس گفت: «شهید کاوه مرد عمل بود، از کمترین فرصت‌ها هم برای طراحی و اجرای عملیات‌های مختلف استفاده می‌کرد؛ به حدی که حتی بعد از به دنیا آمدن تنها فرزندش، یک ماه بعد به دیدارش در مشهد مقدس رفت و والدینش برای دیدارش به منطقه می‌رفتند. چون کم به مرخصی می‌آمد.»

صدوقی دربارۀ نحوۀ شهادت سردار کاوه تشریح کرد: «سه ماه پیش از شهادت، سردار کاوه در یکی از عملیات‌های تن به تن از ناحیۀ سر مورد اصابت 15 ترکش نارنجک قرار گرفت و در حالی که برای حفظ سلامتی‌اش نباید در محیط‌های تنش‌زا و خطرناک قرار می‌گرفت، با پلاستیک داروهایش به جبهه برگشت. ترکشی که باعث شهادتش شد نیز دقیقاً به همان قسمتی که 15 ترکش داشت، برخورد کرده بود. نکتۀ قابل توجه این است که پیکر شهید کاوه، نزدیک‌ترین پیکر به سنگرهای ضدانقلاب بود.»

نویسندۀ کتاب «حماسۀ کاوه» گفت: «در این کتاب سعی شده از تمام مقاطع زندگی شهید گفته شود و شخصیت شهید را به عنوان الگویی قابل دسترس جوانان معرفی کند. این شهید از جمله فرماندهانی بود که با همه رابطۀ دوستانه‌ای داشت و حتی در اوقات فراغت فوتبال هم بازی می‌کرده است.»

هم‌رزم شهید گفت: «سردار کاوه جز اولین پاسداران انقلاب اسلامی بود و همیشه در خط مقدم کنار رزمندگانش می‌جنگید. تاکتیک خاصی که شهید در عملیات‌ها به کار می‌برد، استفاده از سه عنصر قدرت، آتش و سرعت به صورت هم‌زمان بود که باعث شده بود آوازۀ طراحی و اجرای عملیات او در همۀ مناطق بپیچد.»

منبع: فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi