شناسه خبر : 59103
شنبه 22 ارديبهشت 1397 , 12:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کمبود حاتمی‌کیاها در سینمای کشور

در خصوص عملکرد مسئولان در راستای معرفی شهدا به نسل جوان اظهار داشت: در حال حاضر بحث حمایت از شهدا چندان قوی نیست این را می‌شود از مقایسه‌ی بین عکس‌های خوانندگان و سلبریتی‌ها با تصاویر شهدا به راحتی دریافت. اینکه امروزه تصاویر افراد مشهور در تمام نقاط با بهترین کیفیت دیده می‌شود درصورتی که درمورد شهدا اینگونه نیست و نام و نشان آنها به عکسی قدیمی و اسمی در کوچه‌ها و خیابان‌ها خلاصه شده است.

وی ادامه داد: در راستای معرفی شهدا حرکت چشمگیری از سوی مسئولان انجام نمی‌شود و اغلب حرکت‌ها مردمی است.

این مستندساز با اشاره به کم‌کاری‌های هنری نیز افزود: اینکه سال می‌گذرد و ما در سینما یک شهید را به مردم نشان نمی‌دهیم و معرفی نمی‌کنیم نشان از ضعف‌های هنری است.

موگویی با اشاره به آثار ابراهیم حاتمی‌کیا و روایت دوران جنگ از سوی برخی کارگردانان دیگر گفت: متأسفانه تعداد کارگردانانی که دغدغه‌ی اصلی‌شان شهدا و روایت ۸ سال دفاع مقدس باشد، محدود است و به عبارتی ما با کمبود حاتمی‌کیاها در سینمای کشور مواجهیم.

وی با اشاره به عدم معرفی شهدا در جامعه و اثرات آن، بیان کرد: درحال حاضر شرایط به گونه‌ایست که اگر یک کارگردان فیلمی در خصوص خواننده‌ای بسازد بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد تا زمانی که همان فیلم را با موضوع شهدا بسازد.

این مستندساز در رابطه با عملکرد صدا و سیما ادامه داد: فعالیت صدا و سیما حکایت یک بام دو هوا است زیرا در مواردی از شهدا حمایت می‌کند اما در مواردی ژست‌های روشنفکرانه به خود می‌گیرد و کمتر به این موضوعات اهمیت می‌دهد.

موگویی تصریح کرد: درحال حاضر مؤثرترین نهادهایی که باعث می‌شوند تا شهدا و روایت‌های دوران دفاع مقدس به نسل جوان معرفی و منتقل شوند، سپاه، ارتش و بسیج هستند که عملا در این راه بار سنگینی را به دوش می‌کشند.

وی ادامه داد: غیر از این سه نهاد که خودشان درگیر جنگ بودند و هنوز تبعات جنگ را دارند، باقی ارگانها چندان که شایسته است عمل نمی‌کنند.

این مستندساز با بیان اینکه سپاه، ارتش و بسیج می‌توانند در حمایت از شهدا قوی‌تر عمل کنند، اظهار داشت: سپاه می‌توانست طی دو، سه سال اخیر به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که از مدافعان حرم فیلم یا کتاب شایسته‌ای ساخته و منتشر کند اما متاسفانه این موضوع برای تعداد محدودی از شهدا اتفاق افتاد.

موگویی با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه "از جنگ می‌شود ۵۰ سال دیگر هم گفت" تصریح کرد: حوادثی که ما در دوران جنگ داشتیم اگر هر کشور دیگری داشت تاکنون تعداد قابل توجهی فیلم و آثار هنری از آن خلق می‌کرد اما متأسفانه ما با وجود داشتن سوژه‌های مختلف از دوران جنگ و دفاع مقدس، کمتر به این موضوعات پرداخته‌ایم.

وی گفت: ما ۳ عملیات مهم (کربلای پنج، بیت‌المقدس و والفجر ۸) در دوران جنگ داشته‌ایم اما از همین عملیات‌ها که در معیار جهانی نیز نمره‌ی قابل قبولی گرفته‌اند چه آثاری در کشور ساخته شده است؟

این مستندساز در پایان با انتقاد از برخی سریال‌های تلویزیونی عنوان کرد: امروزه هزاران قهرمان خود را رها کرده‌ایم و به جای آن در فیلم‌های کره‌ای به دنبال قهرمان می‌گردیم که این امر برای فرهنگ کشور ما یک فاجعه است.

انتهای پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi