شناسه خبر : 59218
شنبه 29 ارديبهشت 1397 , 09:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سهمیه‌های استخدامی و تثبیت موقعیت شغلی ایثارگران(۱)

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایثارگران همسر و فرزندان آنان به پاس فداکاری‌ها و جانفشانی‌هایی که در جهت حفظ انقلاب و ارزش‌های آن داشته‌اند مورد حمایت قانونگذار بوده‌اند و در استخدام دستگاه‌های اجرایی کشور سهمیه‌هایی برای آنان منظور و در جهت تثبیت موقعیت شغلی آنان گام‌های مؤثری برداشته شده است.

یوسف مجتهد - پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایثارگران همسر و فرزندان آنان به پاس فداکاری‌ها و جانفشانی‌هایی که در جهت حفظ انقلاب و ارزش‌های آن داشته‌اند مورد حمایت قانونگذار بوده‌اند و در استخدام دستگاه‌های اجرایی کشور سهمیه‌هایی برای آنان منظور و در جهت تثبیت موقعیت شغلی آنان گام‌های مؤثری برداشته شده است. البته این قوانین و مقررات همواره با مشکلاتی در اجرا مواجه بوده و گاهی اعمال سلیقه‌های شخصی توسط دستگاه‌های اجرایی موجبات تضییع حقوق قانونی آنان را فراهم کرده است.

آخرین مصوبه مجلس درباره سهمیه استخدامی ایثارگران، ماده 21 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن است.

برابر ماده 21 قانون جامع، تمامی دستگاه‌های موضوع ماده 2 این قانون مکلفند حداقل 25درصد از نیازهای استخدامی و تأمین نیروهای مورد نیاز خود را که وفق ضوابط و مجوزهای مربوط و جایگزینی نیروهای خروجی خود اخذ می‌کنند به خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان 25درصد و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک سال و بالای یک سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و 5درصد سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر 25درصد و آزادگان کمتر از یک‌سال اسارت اختصاص دهند.

قبل از بررسی تبصره‌ها و اصلاحات مرتبط با این ماده قانونی به نکات مهمی که در این ماده وجود دارد اشاره می‌کنیم:

1- تمامی دستگاه‌های موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مکلف به اعمال این سهمیه شده‌اند.

با مراجعه به ماده 2 قانون جامع، دستگاه‌های مشمول این ماده به 2بخش الف و ب تقسیم شده‌اند، در بند الف ماده 2 از همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دولتی و ملی شده تحت پوشش یا مدیریت دولتی اعم از اینکه دارای قوانین و مقررات خاص باشند یا نباشند، قوه قضاییه اعم از کادر قضایی و اداری و سازمان‌ها و مؤسسات وابسته و تابعه آنها، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، قوه مقننه، نهاد ریاست جمهوری، سازمان صدا و سیما، نیروهای مسلح اعم از نظامی و انتظامی، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و شرکت‌های تحت پوشش وابسته یا تابعه آنها و همه شرکت‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی استفاده می‌کنند و یا قسمتی از بودجه آنها توسط دولت تأمین می‌شود، بانک‌ها، مؤسسات بیمه‌ای، هلال‌احمر، شهرداری‌ها و شرکت‌های تحت پوشش آنها شرکت‌های ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز، شرکت‌های هواپیمایی، سازمان انرژی اتمی، اعضای هیأت علمی و کادر اداری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و دانشگاه آزاد اسلامی نام برده است. با دقت در حوزه شمول بند الف ماده 2 قانون جامع به این نتیجه می‌رسیم که هیچ سازمان، مؤسسه و دستگاه اجرایی از قلم قانونگذار جا نمانده و به جرأت می‌توان گفت که 100درصد همه آنان در این بند ذکر شده‌اند و جای هیچ تردیدی باقی نمی‌ماند که مقنن همه آنان را مکلف به اجرای قانون کرده است، لکن چگونه است که برخی از آنان که تعدادشان کم نیست از اجرای این قانون امتناع ورزیده و راه‌های فرار از آن را در پیش می‌گیرند و بنیاد شهید با همه اختیارات و ابزارهای قانونی در اختیار در پیگیری حقوق قانونی ایثارگران عاجز مانده است.

در بند ب ماده 2 حوزه شمول دستگاه‌های اجرایی فراتر رفته و به سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌ها و مراکز توزیعی و خدماتی که تحت پوشش قانون کار یا مقررات تأمین اجتماعی و قوانین خاص هستند، تسری پیدا کرده است.

با عباراتی که در بند ب ماده 2 به‌کار رفته است، می‌توان با اطمینان این ادعا را کرد که هیچ دستگاه و سازمانی اعم از دولتی و غیردولتی، عمومی و خصوصی از نظر قانونگذار مغفول نمانده و برابر قانون مکلف به اعمال سهمیه شده است. حال چرا اعمال سهمیه استخدامی ایثارگران فقط به وزارتخانه‌ها و آن هم در قالب آزمون و سهمیه استخدامی با اعمال محدودیت‌های فراوان خلاصه شده است؟‌

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
آقای مجتهد دست شما درد نکند.معلوم نیست چرا فرزندان رزمندگان که دردستگاه های دولتی بصورت قرارداد کارمعین اشتغال دارند را به رسمی تبدیل وضعیت نمی کنند.
میشه لطف کنید شماره وتاریخ مصوبه را در این ستون اعلان فرمائید
سلام ، میگویند طبق قانون 25 درصد از استخدام ها میبایست از اقشار ایثارگر باشد اما دستگاهها پستهای دور افتاده و بد آب و هوا که هیچکسی حاضر به اشتغال نیست برای ایثارگران در نظر گرفته است لذا میبایست سهمیه به کلیه استخدامها تسری یابد تا دستگاه اجرایی اینطور سرند شده سهمیه را اعمال نکند. این ظلم بزرگی است که فرزند شهید یا جانباز بجای استخدام در محل زندگی والذین یا محل پرونده بنیاد مجبور شود در جزیره خارک و اطراف بوشهر و بندرعباس مشغول بکار شود در حالیکه همان مقطع تحصیلی و رشته بصورت سهمیه آزاد در ادارات کل مرکز استان پذیرش شوند؟
انگار پستهای مناسب که بصورت سهمیه آزاد معرفی شده افرادی از فامیل یا نزدیکان مسئولان مربوط در نظر گرفته شدند.
با سلام آفرین بر شما که این حقیقت را بیان فرمودید گو کوش شنوا
سلام این ها را میتوان در غفلت مجلس از نظارت جستجو کرد
ضمن سلام و عرض خسته نباشید به برادر گرانقدر آقای مجتهد
قانون را متاسفانه از برای بزک و خودنمایی در مجلس و دولت می نویسند ولی برای ضمانت اجرایی آن هیچ احدی مسئول نیست در همین قانون جامع ماده 51 وجود دارد رفتیم از اداره مربوطه مان نزد کمسیون ماده 16 شکایت کردیم و پس از یکسال و نیم رای به نفع ما هم صادر گردید و رای مربوطه به سازمان و اداره مربوطه ابلاغ شده است ولی مشکلی که هست اجرای این رای و تصمیم کمسیون بر اساس ماده 58 قانون جامع است ولی با شکایت به دادگستری استان خواسته قانونی ما مبنی بر عدم اجرای رای از سوی بازپرسی بدلیل خصوصی اصل 44 بودن شرکت رد گردید حال این رای دستمان مانده و باد کرده .
با این مثال خواستم بگویم که حتی با گرفتن رای هم اجرای قوانین عقیم است چرا که مجریان فرار می کنند و از سویی نیز خود بنیاد نیز هیچ استفاده ای از ابزار قانونی خود نمی کند لذا بقیه مواد قانونی هم به این حالت عقیم هستند چون در جلسات مسئولان اجرائی آنقدر با تعارف به همدیگر با مسائل برخورد می کنند که خروجی قوانین با قابلیت اجرایی لازم نوشته نمی شوند و فقط از سر رفع تکلیف اقدام می شود .
سلام
همه سهمیه ها باید ادغام شود و کلمه 25% در کل قوانین حذف شود ، چه استخدام و چه کنکور و هر نوع تسهیلات باید به صورت یکسان به ایثارگران تعلق بگیرد و ایثارگران در سهمیه خود بر اساس شایستگی رقابت داشته باشند .

قانون باید به صورت متعادل و متعارف تعریف شود به نحوی که نه حق مردم عادی نادیده گرفته شود و نه حق ایثارگران .
اگر قانون گذار درست قانون بنویسید و انصاف را رعایت کند و فقط به فکر خود و اطرافیان خود نباشد ، همه راضی خواهند شد و همه دستگاهها هم با میل خودشان ان را اجرا خواهند کرد .
ولی در حال حاضر بسیاری از حمایت ها فقط برای ایثارگران شاغل دولتی است
آن هم بدون تامین اعتبار بودجه لازم
سلام ، از نمایندگان جماعت ضد انقلاب و گرین کارتی و کاخ نشین چه انتظاری بجز ضدیت با ایثارگران و بسیجیان و نیروهای انتظامی و سپاه و انقلابیون دارید؟ عده ای با دروغ و فریب رای گرفتند اگر کسی در خانه است بایستی فریبکاران و دروغگویان را مجازت کنند زیرا اینها ثابت کردند اهل انقلاب اسلامی و عزت مسلمانان نیستند. ذلت برجام نمونه آشکاری برای نمایان شدن اهداف این گروه است که بحمدالله از جانب حق تعالی بدون هیچگونه خدشه ای به آرمانهای انقلاب اسلامی باعث رسوایی و پوچی وعده ها و عربده بد مستی از قدرت شده است.
در حقیقت بنی صدر و شاهان غرب پرست قاجار هم نتوانستند چنین افتضاحی ببار آورند.
(( بنام خدا ))
با سلام وعرض ادب واحترام محضر جناب آقای مجتهد وتمامی عزیزان فاش نیوز ..
جناب مجتهد عزیز کدام مکلف . کدام موظف . برادر من زمانی مکلف وموظف میشوند که بنیاد پیگیر وپشتت باشه . وقتی بنیاد هیچ حرکتی انجام نمیدهد ما همچنان در جا هستیم . تا پسر عمو وپسر خاله ودایی هست جانباز وفرزند جانباز کیلوی چند ...
جانباز 50 درصد جنگ تحمیلی
بنیاد شهید در اخرین شیرین کاری خود
برای کسانی که به هر شکل و به هر نحو بیمه تامین اجتماعی دارند سهمیه ای در ازمون های استخدامی لحاظ نمیکند!!!
درحالی که داشتن بیمه مانعی برای استخدام نیست
بنده فوق لیسانس گرفتم و چون کار نبود در تراشکاری برادرم مشغولم .
ایا این حق استخدام رو از من میگیره!!!!
بنیاد تعریف شاغل و بیکار رو جلو میکشه!
در حالی که بحث استخدامه نه شاغل بودن و بیکار بودن!!!
خیلی جالبه! ده سال بیکار بودیم و تو صف
بنیاد کاری نکرده ،حالا خودمون رفتیم در یک حای خصوصی مشغولیم تا کار مناسب بدست بیاریم
حالا میگه شما شاغلی!!!!!
و تو ازمون استخدامی سهمیه ای نداری!!!
انقدر مسخرس این حرف ک ادم نمیدونه چی باید بگه!
خیلی واضحه ک ادم تنها یک جا نمیتونه واس استخدام شرکت کنه اونم استخدام تو دستگاه دیگه و داشتن شماره کارمندی و یا ب موجب حکم قضایی!
حالا چرا بنیاد سهمیه ما رو لحاظ نمیکنه!
لطفا پیگیری کنید
سلام پدر بنده سابقه دو سال حضور در جبهه داشتن.. که چند سالی هست فوت شدند... آیا به خانواده ایشان وام تعلق میگیرد... راهنمایی کنید
گذارید پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ‌وخم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند حضرت امام خمینی
بنده جانباز دوران دفاع مقدس و 15 ماه جبهه بسیجی داوطلب دارم دو فرزند فارغ التحصیل دانشگاهی دارم و خودم در ارشاد اسلامی 28 سال خدمت می کنم در یکی دوسال اخیر هم ارشاد و هم کتابخانه ها 4 نیرو گرفته بصورت قراردادی و ... اما متاسفانه این قانون رعایت نمی کنند حتی کسی که خود را ولایی و پیرو رهبر معظم انقلاب می داند در نهاد کتابخانه ها ، این مهم انجام نمی دهد و جواب رد بما می دهد . دیگه ما چه باید بگیم و انجام دهیم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi