شناسه خبر : 59230
شنبه 29 ارديبهشت 1397 , 09:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برای جنگ با ایران؛ صدام ۹۵ میلیارد دلار کمک بلاعوض گرفت

سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در نشست «واکاوی عملیات الی بیت‌المقدس» در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بابیان اینکه هدف اساسی هر حکومتی حفظ بقای ملی، استقلال، سرزمین، ارزش، منافع و امنیت ملی است، گفت: بنابراین هرگاه جنگی شکل می‌گیرد، این هدف‌ها را موردتهاجم قرار می‌دهد. حمله صدام برای سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران بود و تصمیم داشت که نظام سیاسی ایران را ساقط کند اما امام (ره) و ملت ایران و فرماندهان با تمام توان خود با صدام مقابله کردند.

وی به رابطه اقتصاد با دفاع مقدس پرداخت و گفت: عراقی‌ها در سال 1972، 75 میلیون دلار درآمد نفتی در سال داشتند با بستن قرارداد 1975، درآمد نفتی عراق در سال 1975 که به ما حمله کرد به هشت میلیارد دلار رسید و هنگامی‌که به ایران حمله کردند 35 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشتند. در طول جنگ65 میلیارد دلار کردند. ایران در آن زمان 12 درصد از درآمد ناخالصی خود را به جنگ اختصاص داد و عراق 57 درصد از درآمد.

درباره عملیات بیت المقدس بیشتر بخوانیم:

وصیت یک دانشجو برای دو سلاح کُلت و جانمازش + عکس

۲۴ساله‌ای که ۳۶سال پیش پرکشید + عکس

مادر شهید: تصمیم گرفتم صاحب فرزند نشوم


سرلشکر صفوی افزود: همچنین کشورهای خارجی به عراق در این جنگ ازنظر نیروی انسانی کمک می‌کردند و این کشور 85 تا 95 میلیارد دلار وام یا کمک بلاعوض دریافت کرد.


وی با اشاره به وقایعی قبل از جنگ تحمیلی، یادآور شد: صدام کسی بود که در دوره حکومت پهلوی خودش از نخستین پیش‌قدمان برای امضای قرارداد 1975 الجزایر بود. اما شاهدیم که در فروردین سال 59 با برآوردهایی که از ایران داشتند ابتدا شهید صدر و خواهرش بنت‌الهدی را به شهادت رساندند، و پس‌ازآن کودتای نوژه شکل گرفت، همچنین شاپور بختیار و غلامعلی اویسی اطلاعات سیاسی و نظامی ما را در اختیار این کشور قراردادند و پنجم اردیبهشت‌ماه سال 59 حمله نظامی آمریکا به طبس روی داد و تمام این‌ها زمینه‌های حمله عراق به ایران است که باید موردتوجه قرار بگیرند.


سرلشکر صفوی بزرگ‌ترین اشتباه صدام را دست‌کم گرفتن قدرت امام (ره)، ملت ایران و ارتش دانست و گفت: به همین خاطر عراق شکست خورد.


جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه مرکزی کربلا در مقطع عملیات بیت‌المقدس به مؤلفه‌های پیروزی ایران در جنگ با عراق پرداخت و عنوان کرد: تفکر ما در دورانی که جنگ آغاز شد تا زمان اجرای عملیات الی بیت‌المقدس این بود که با انجام حملات پی‌درپی فرصت به عراق ندهیم و نیروهای نظامی‌اش را به مرزهای بین‌المللی بازگردانیم. پس‌ازآن آموزش نیروها و توسعه سازمان رزم کار اصلی ما شد. عملیات‌های ما کاملا با اصول نظامی و عقلانیت همراه بود و در این جنگ از برتری فکری برخوردار بودیم. اگرچه آن‌ها تجهیزات بیشتری داشتند. وحدت ارتش و سپاه و عامل ایمان نیز از دیگر مؤلفه‌های پیروزی ما بود.


وی با اظهار به اینکه برای اجرای عملیات الی بیت‌المقدس دو تاکتیک و یک هدف داشتیم، عنوان کرد: تاکتیک نخست ما این بود که از شمال به جنوب در منطقه حمله کنیم و طرح دوم نیز این بود که با عبور از کارون به قلب دشمن حمله ببریم که باید در یک‌شب انجام می‌شد. هدف نهایی ما نیز آزادسازی خرمشهر بود چراکه در آن زمان برای عبور از مرزهای بین‌المللی نیاز به مجوز از امام (ره) و فرمانده کل قوا داشتیم بنابراین هدف ما بصره نبود.


دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به اینکه هم‌اکنون تهدیدها علیه ایران فرا منطقه‌ای است، خاطرنشان شد: هیچ کشور همسایه‌ای ما را نمی‌تواند به‌تنهایی تهدید کند و این قدرت‌های بزرگ همچون آمریکا است که می‌خواهند ما را تهدید کنند. تحولات آینده نشان می‌دهد تهدیدها هوا پایه یا دریا پایه خواهند بود. آمریکا می‌داند اگر روی زمین بجنگد بسیجی‌ها آن‌ها را تکه‌پاره می‌کنند بنابراین ماهیت جنگ‌ها در آینده دور ایستا، نابرابر، کوتاه‌مدت و پر شدت خواهد بود.


وی به عوامل اصلی پیروزی در عملیات بیت‌المقدس اشاره و عنوان کرد: اولین عامل اصلی، رهبری و اقتدار امام بزرگوار بود، امام (ره) هم مردم و هم ارتش و سپاه و بسیج و هم سیاست خارجی را مدیریت کردند. در این جنگ امام (ره)، آمریکایی‌ها و شوروی‌ها را مدیریت کردند. یک روز به همراه صیاد شیرازی و فرماندهان لشکرها و تیپ‌های سپاه به دیدن امام (ره) رفته بودیم، وقتی می‌خواستیم بیرون بیاییم، دیدیم امام (ره) دست شهید صیاد شیرازی را گرفت و در دست آقا محسن رضایی قرار داد و دست خودش را بر روی آن دست‌ها گذاشت و فرمودند من این را از شما می‌خواهم.


سرلشکر صفوی وحدت و همدلی ارتش و سپاه را عامل دوم مطرح کرد و گفت: مودت و همکاری بین ارتش و سپاه باعث پیروزی شد. عامل سوم، تفکر انقلابی است؛ ما با عراقی‌ها کلاسیک جنگ نکردیم و اشراف اطلاعاتی داشتیم و باید گفت تفکر انقلابی، جنگ انقلابی را رقم زد. عامل چهارم قدرت ایمان، شجاعت، ایثارگری همه بود.


وی تأکید کرد: عوامل و قدرت ملی ما و اقتدار ملت ایران در ابعاد مختلف به سطحی رسیده است که به‌عنوان یک عامل بازدارنده مطرح می‌شود. ما ازنظر ژئوپلیتیک افزایش وزن داشته‌ایم. اگر مردم درصحنه بیایند در تمامی ابعاد، حتی اقتصاد مقاومت حماسه ایجاد خواهیم کرد. نظام سیاسی و انقلاب ما با مشارکت مردم و دخالت دادن آن‌ها پیشرفت و اقتدار داشته است.


سرلشکر صفوی با اشاره به یکی از آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس که در خصوص آزادسازی خرمشهر است، بیان کرد: کتاب «روزشمار نوزده جنگ ایران و عراق» که توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده، تمام حوادث و اتفاقات آن دوران را به‌صورت جز به‌جز مطرح کرده و همه با اسناد و مدارک نوشته شده است، پیشنهاد می‌کنم این روزشمار  را بخوانید  و از اتفاقات و تصمیم‌گیری‌هایی که در آن زمان انجام‌شده، اطلاع یابید.


وی عملیات بیت‌المقدس را نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس ملت ایران برشمرد و پیشنهاد داد: ای‌کاش ما روز فتح خرمشهر را  به‌عنوان روز پیروزی و روز رژه نیروهای مسلحمان تعیین می‌کردیم و نه روزی که عراقی‌ها به ما حمله کردند. پیشنهاد بنده به مسئولان و سیاست‌گذاران این است که بجای 31 شهریور روز سوم خرداد، پیروزی خرمشهر را یک رژه بگذارند تا نیروهای مسلح ما اقتدار خودشان را به جهانیان نشان دهند.


همچنین در این نشست امیر سرتیپ عبدالحسین مفید از افسران اطلاعات عملیات ارتش بابیان اینکه عراقی‌ها ازنظر اطلاعاتی در عملیات بیت‌المقدس، غافلگیر نشدند، توضیح داد: با پیروزی در فتح المبین به سمت عملیات بیت‌المقدس حرکت کردیم. به علت وظیفه‌ام، وضعیت نیروهای عراقی را رصد می‌کردم؛ قبل از عملیات فتح المبین، دشمن یک جابه‌جایی بین لشکر سه زرهی و تیپ 10 خودش ایجاد کرده بود و همه را به منطقه فتح المبین آورده بود. وقتی به جنوب برگشتیم در منطقه غرب اهواز متوجه شدیم که سنگرها پر از نیروهای عراقی است و دشمن همه نیروهایش را از فتح المبین به این منطقه برگردانده بود، یعنی زودتر از ما به این منطقه آمده بود.


وی با ا اظهار به اینکه عراق تا زمانی از ما شکست خورد که روش جنگیدن ما را نمی‌دانست، گفت: شیوه جنگیدن ما به این صورت بود که شب اول و در تاریکی خودمان را به یکی از مواضع اصلی دشمن می‌رساندیم و با این روش دشمن غافل‌گیر می‌شد. عملیات بیت‌المقدس نیز ویژگی خاص خودش را داشت چراکه توانستیم پس از اجرای موفق سه عملیات این عملیات را به پیروزی برسانیم.


معاون اطلاعاتی شهید صیاد شیرازی در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی یادآور شد: ما به دنبال این بودیم که از نقاط ضعف عراق و نقاط قوی خودمان استفاده کنیم؛ نقطه قوت عراق نیروی زرهی و ارتش منسجمش بود و نقاط قوت ما نیروهای پیاده و انگیزه و قوت ایمان و تفکر و ابتکار ما بود. ما توانستیم با طرح‌ریزی دقیق اطلاعاتی و عملیاتی در شب به جاده اهواز و خرمشهر برسیم و همین زمان را از عراق گرفت و ما توانستیم دشمن را غافلگیر کنیم.


وی افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی‌های ما، وحدت، انسجام و یکدلی بین سپاه و ارتش بود. از اواخر مهرماه سال 60 قرارگاه مشترک کربلا بین ارتش و سپاه تشکیل شد و منجر به طرح‌ریزی‌های هماهنگ، مشترک و هم پا شد.


در ادامه حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدی بهداروند بابیان اینکه تحلیل جنگ و دفاع مقدس بدون توجه به مردم ناقص و ابتر است، اظهار داشت: همه اذعان دارند که دفاع مقدس بر محور مقاومت مردمی شکل گرفت و یکی از مطالبات امام (ره) بود که به‌عنوان یک تکلیف شرعی اعلام کرد و جبهه‌ها سراسر از رزمنده‌ها شدند و یکی از خطاهای محاسباتی  ارتش بعث عراق، دقت نداشتن به مؤلفه مردم بود که سبب شد شکست بخورند و برگردند.


وی خاطرنشان شد: نیروهای مسلح ما در پناه نیروهای مردمی بود که قدرت عملیات‌های موفق را پیدا کردند و ما توانستیم به دستاوردهای بسیار خوبی برسیم، استفاده از نیروهای مردمی به‌عنوان یک الگو در کشورهای دیگر صادر شد به‌عنوان بخشی از صدور انقلاب اسلامی که در عراق به‌عنوان حشد الشعبی مطرح است. صدام از این الگوی ما مهندسی معکوس کرد و جیش الشعبی را تشکیل داد که میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است.


دبیر علمی دبیرخانه دائمی قطعنامه 598 با اظهار به اینکه وحدت و مشارکت اجتماعی سبب شد تا نظام جمهوری اسلامی یک ثبات صددرصدی پیدا کند و این الگو امروز به عراق و سوریه و لبنان صادرشده است، متذکر شد: باید به مردم به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی در دفاع مقدس، توجه جدی و به آن پرداخته شود.

منبع: مشرق
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi