شناسه خبر : 59252
یکشنبه 30 ارديبهشت 1397 , 10:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خروش همه‌­جانبه فلسطین در راهپیمایی بزرگ بازگشت

«فلسطین» پاره‌تن مسلمانان و مسئله اصلی جهان اسلام و «آزادی قدس» و «نابودی رژیم‌اشغالگر قدس» آرمان بزرگ مسلمین است.
سالها بود که دشمنان اسلام و مستکبران عالم با حمایت و پشتیبانی از داعش و تکفیری‌ها جهان اسلام و گروه­های مقاومت را درگیر جنگ‌های خونین فرسایشی کرده و می­‌کوشیدند تا موضوع فلسطین را به حاشیه رانده و توجهات را از مسئله اصلی جهان اسلام منحرف نمایند اما با نابودی داعش و فروکش کردنِ خطر تکفیری‌ها بار دیگر موضوع رهایی فلسطین و آزادی قدس پررنگ­تر مطرح گردید و در ماه‌­های اخیر نیز اتفاقاتی رخ داد که فلسطین را به کانون توجهات جهانی بازگرداند.  
فلسطین تا کنون سه جنگ بزرگ و سه انتفاضه عظیم را پشت سر گذاشته است اما مدتها بود که کمتر موضوع فلسطین در صدر اخبار بین‌­المللی قرار می­‌گرفت تا آنکه موضوع راهپیمایی بازگشت مطرح و عملیاتی گردید که این امر به خروش و خیزش عمومی و همه­‌جانبه­‌ای منجر شد که پایه­‌های لرزان و نامشروع رژیم صهیونیستی را متزلزل‌­تر نمود.
راهپیمایی بزرگ بازگشت
 ابتکار حماس  
رژیم صهیونیستی در سال 1976 شش فلسطینی ساکن فلسطین‌اشغالی را که برای بازپس­‌گیری زمین‌های مصادره شده خود اقدام کرده بودند به شهادت رساند و از آن سال به بعد فلسطینیها این روز را روز زمین نامیدند.
امسال جنبش حماس از فلسطینیان دعوت کرد در روز زمین با راهپیمایی به سوی مرزهای‌اشغالی، «راهنمایی بزرگ بازگشت» را برپا نمایند. این راهپیمایی با حضور پرشور و گسترده ملت فلسطین در روز زمین مصادف با 10 فروردین 1397 آغاز شد اما تنها به این روز منحصر نگردید و در روزهای دیگر نیز تداوم یافت و در روز نکبت(سالروز تأسیس رژیم صهیونیستی) که توأم با انتقال سفارت آمریکا به قدس و افتتاح آن بود شدت بیشتری پیدا کرد. واکنش ددمنشان صهیونیست، خشونت و سرکوب نظامی با استفاده از گلوله و بمب دودزا و گاز‌اشک­‌آور بوده است که همین امر موجب شده است راهپیمایی بازگشت تا کنون بالغ بر 60 شهید و حدود سه هزار زخمی داشته باشد.
مبارزه با «معامله قرن»
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای راهپیمایی بزرگ بازگشت مبارزه با «معامله قرن» است.
«معامله قرن» اصطلاحی است که در ماه‌های گذشته از سوی ترامپ، مسئولین تل‌آویو و حتی جریان‌های مقاومت فلسطین (علیه آن) بسیار تکرار می‌شود. منظور از «معامله قرن» پایان بخشیدن به مسئله فلسطین و عادی‌سازی روابط میان اعراب و رژیم صهیونیستی است. این مسئله هیچ طرح یا ایده‌ای مشخص و علنی شده‌ای ندارد و به نظر می‌رسد تنها هدفی است که برای مقدمه‌سازی آن سازشگران عربی چون بن سلمان بسیار عجله دارند. ابتکار حماس برای مقابله با خطر «معامله قرن» و «عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی» بسیار کارساز بوده است به‌گونه‌ای که فضایی بسیار شدید علیه صهیونیست‌ها در داخل فلسطین و جهان اسلام و حتی اروپا و آمریکا ایجاد شده و باری دیگر فلسطین را به رأس مسئله رسانه‌های جهان اسلام بازگردانده است.»(به نقل از خبرگزاری فارس؛1397/1/26)
دستاوردهای راهپیمایی بازگشت
راهپیمایی بزرگ بازگشت دستاوردهای عظیمی داشته است.
این دستاوردها را می‌توان چنین تبیین نمود:
«1- راهپیمایی بازگشت، مسئله فلسطین را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.
2- این راهپیمایی مواضع پوچ و بیهوده تشکیلات رام‌الله را عریان و برملا ساخت.
3- راهپیمایی بازگشت اعتبار غزه و مقاومت را زنده کرد.
4- این راهپیمایی‌ها چالشی جدید برای ابومازن ایجاد کرد و وی مجبور شد علاوه ‌بر تغییر مواضع گفتاری خود در قبال غزه به توقف مجازات‌ها علیه این باریکه مجبور شود.
5- وضعیت پرنوسان و پرچالش و لرزانی که اسرائیل در آن بسر می‌برد را آشکار کرد.
6- پیامی واضح به کشورهای منطقه که هم‌پیمان رژیم صهیونیستی هستند رساند با این عنوان که با وجود هر گونه تلاشی از سوی آنها برای انجام توافق قرن، ملت فلسطین توانایی دارد، روند تحولات را کاملا تغییر دهد و اوراق بازی را به دست خود گیرد.
7- فلسطینی‌ها توانستند در پی راهپیمایی بازگشت زمام امور و شرایط را به دست خود گیرند و گروههای مقاومتی و مردمی به یک جریان زنده و فعال در تاثیرگذاری بر حوادث تبدیل شدند.
8- گزینه­‌های فلسطینی‌ها را در پی شرایط بغرنجی که غزه با آن روبرو بود، افزایش داد و آنها در پی شکست مذاکرات آشتی، گزینه‌ای جز تسلیم به امر واقع و یا انتظار برای آنچه رخ خواهد داد از جمله جنگ نداشتند، اما راهپیمایی بازگشت باعث شد گزینه­‌های ملت فلسطین در مواجهه با این شرایط سخت، افزایش یابد.
9- راهپیمایی بازگشت روند تحلیل‌های دوایر صهیونیستی درباره وضعیت غزه را به طور جدی تغییر داد و در شرایط کنونی غزه در صدر اهتمام دوایر سیاسی، نظامی، اجتماعی و رسانه­‌ای اسرائیل قرار گرفته است.»(خبرگزاری بین­‌المللی قدس ، 14/1/1397)
اذعان صهیونیست‌ها
 به دستاوردهای راهپیمایی بازگشت
برخی دیگر از دستاوردها را خود صهیونیستها اعتراف کرده‌­اند که نقل می­‌نماییم.
به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا)، یونی بن مناحم کارشناس صهیونیست مسائل جهان عرب در تحلیلی در یک نشریه صهیونیستی اعتراف کرد که مهم‌ترین دستاورد این راهپیمایی‌ها، موفقیت در ایجاد نقطه‌ای همواره داغ و ملتهب در مرزها با غزه به عنوان استراتژی فلسطینی ترسیم شده برای ایجاد الگوی جدید از انتفاضه در برابر طرح‌های ترامپ و تمایلات اعراب برای عادی­‌سازی روابط با اسرائیل است.
به گفته او، این راهپیمایی‌ها حالت آرامشی را که بر مرزها از زمان پایان تجاوز نظامی اسرائیل به غزه در سال 2014 حاکم بوده، برهم زده است که این مسئله اسرائیل را وادار کرده است نیروهایش را برای مقابله با این راهپیمایی‌ها به حالت آماده‌باش درآورد، زیرا اسرائیلی‌ها معتقدند که این راهپیمایی‌ها، استراتژی جدید مقاومت فلسطین پس از انتفاضه‌های سنگ، چاقو و سلاح گرم است و اکنون زمان انتفاضه مردمی برای خیزش به سمت مرزها با هدف بازپس‌گیری حقوقی که اسرائیل غصب کرده، فرا رسیده است.
... یوآف لیمور کارشناس نظامی صهیونیست در روزنامه اسرائیل الیوم اذعان کرده است راهپیمایی بازگشت که فلسطینی‌ها در مرزهای نوار غزه (و مناطق‌اشغالی 1948) برگزار می‌کنند، توانسته است ارتش اسرائیل را به نقطه‌ای بازگرداند که از آن انزجار دارد وآن باقی نگه داشتن نیمی از نیروهای اسرائیلی در حالت آماده‌باش بالا در مرزهای غزه و تبدیل کردن زندگی نیمی از اسرائیلی‌های مقیم در اطراف غزه به زندگی که از امنیت بی‌بهره است.
لیمور تاکید کرد: آنچه محافل امنیتی و سیاسی اسرائیل می‌ترسند و نظامیان بیشتری برای ممانعت از آن به خدمت خواهند گرفت، این است که مردم غزه بتوانند نظامیان داخل را به عمق تظاهرات بکشانند و از ایده قدرت و برتری نظامی که در فکر و ذهن نظامیان اسرائیلی وجود دارد، بهره‌برداری کرده تا آنها (صهیونیست‌ها) خود را در محاصره امواج غیرنظامیانی که قیام کرده‌اند، ببینند کسانی که از روحیه بسیار بالایی برخوردارند بر عکس نظامیان اسرائیلی که می‌ترسند.
حمایت همه‌­جانبه ایران
از مقاومت فلسطین
چند روز پس از آغاز راهپیمایی بازگشت، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در 15/01/1397 در پاسخ به نامه آقای اسماعیل هنیه رئیس‌دفتر سیاسی حماس همچون گذشته حمایت همه‌­جانبه جمهوری اسلامی ایران از مبارزه و مقاومت در فلسطین اعلام فرمودند: «در روزهایی که شدت یافتن ظلم و قساوت دشمن صهیونیست در غزه، دلبستگان به مسئله‌ فلسطین را غمگین و خشمگین ساخته، لازم می‌دانم بار دیگر بر مواضع همیشگی جمهوری اسلامی در این مسئله‌ مهم که در صدر مسائل امت اسلامی است تأکید کنم. بی‌شک مبارزه و مقاومت تنها راه نجات فلسطین مظلوم و تنها نسخه‌شفابخش جراحات وارد بر پیکر آن ملت شجاع و سرافراز است.... ما خود را موظف به حمایت از شما از هر نوع آن می‌دانیم. این وظیفه‌ای دینی و نیز فریضه‌ای انسانی و فراتر از حوادث و تحولات سیاسی است و ان‌شاءالله همچون گذشته به این وظیفه عمل خواهیم کرد. دولت‌ها و ملت‌های مسلمان و جریانات اسلامی همگی مخاطب و موظف به این وظیفه‌ بزرگند. امروز بازگشت به عزّت و اقتدار برای امت اسلامی منحصراً در گرو ایستادگی در برابر استکبار و نقشه‌های خباثت‌آمیز آن است، و مسئله‌ فلسطین در رأس همه مسائل بین‌الملل اسلامی در مقابل استکبار است.»
حمایت از خیزش مجدد
ملت فلسطین
رهبر انقلاب در 27/2/97 از خیزش مجدد ملت فلسطین حمایت نموده و سکوت و بی‌تفاوتی دنیای اسلام را محکوم و ریشه آن را دوری از قرآن دانستند: «امروز بلای دنیای اسلام دوری از قرآن است؛ نکبت بعضی از جوامع اسلامی به‌خاطر دوری از قرآن است؛ وضع فلسطین را ببینید! یک ملّتی از خانه خود دور افتاده، آنهایی که در این خانه مانده‌اند، زیر انواع فشارها قرار دارند که یک نمونه‌اش را همین چند روز [گذشته] مشاهده کردید؛ شهدای فراوان، چند هزار مجروح و زخمی، به دست یک رژیمِ غاصبِ خبیثِ جعلیِ دروغین، و مسلمان‌ها دارند همین‌طور نگاه می‌کنند، تماشا می‌کنند. بعضی‌ها گِله می‌کنند که «چرا آمریکا موضع نگرفته»؛ مگر آمریکا باید موضع بگیرد؟ آمریکا خود شریک جرم است؛ بسیاری از دولت‌های غربی شریک جرمند؛ انتظار دارید اینها موضع بگیرند؟ موضع را باید مسلمان‌ها بگیرند؛ موضع را باید امّت اسلامی بگیرد؛ امّت اسلامی، دولت‌های اسلامی، حکومت‌های اسلامی هستند که باید بِایستند و نمی‌ایستند. چرا؟ چون از قرآن دورند؛ چون به قرآن بی‌اعتقادند. آیه‌ شریفه‌ سوره‌ انّافتحنا را تلاوت کردند: اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم؛ در مقابل دشمنان دین و در مقابل کفّار بایستی سرسخت بود، بین خودمان بایستی مهربان باشیم؛ [امّا] عکسش را عمل می‌کنند.»
تولد فلسطین قدرتمند
معظم­‌له در 1397/1/25 از تبدیل ملت فلسطین به یک فلسطین قدرتمند که دشمن تا دندان مسلح و دارای تسلیحات اتمی را به زانو در آورده است، خبر دادند: «حالا البتّه فشارها بر روی مردم فلسطین در این ایّام و ایّام گذشته -در این هفتاد سال- فراوان بوده است امّا شما ملاحظه کنید که همان جمعیّت مظلوم محدودی که صهیونیست‌ها توانستند به ‌آسانی بر آنها غلبه پیدا کنند و یک ملّت را از کشور خودش بیگانه کنند و دستش را کوتاه بکنند و بر آن کشور مسلّط بشوند، همان ملّت ضعیف، امروز تبدیل شده است به یک فلسطین قدرتمند که حکومت صهیونیستی را تهدید می‌کند و حکومت صهیونیستی در مواجهه‌ با آن احساس ضعف می‌کند، احساس عجز می‌کند.»
فلسطین از دست دشمنان
 خلاص خواهد شد
رهبر معظم­ انقلاب در 1397/2/27 مژده فرمودند: «فلسطین به توفیق الهی و باذن‌الله‌تعالی از دست دشمنان خلاص خواهد شد؛ بیت‌المقدّس پایتخت فلسطین است و آمریکا و بزرگ‌تر از آمریکا و کوچک‌تر از آمریکا و اذناب آمریکا، در قبال حقیقت و سنّت الهی در مورد فلسطین هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.»
اقدامات جنایتکارانه و ددمنشانه صهیونیست‌ها علیه راهپیمایی بزرگ بازگشت موجب افزایش بی­‌سابقه­ بغض و کینه و نفرت بین­‌المللی علیه اسرائیل شده است و بدون شک همین امر پیروزی ملت فلسطین و آزادی قدس و نابودی رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی را نزدیکتر خواهد نمود.

منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi