شناسه خبر : 59265
شنبه 19 خرداد 1397 , 13:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بررسی چرایی حذف حقوق استخدامی بعضی از ایثارگران و نادیده گرفتن معافیت پرداخت عوارض بزرگراه ها

اخیرا" اتفاقاتی در رابطه با بحث قطع حقوق استخدامی جانبازان حالت اشتغال، خصوصا" اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، و نادیده گرفتن حقوق و قوانین مربوط به جانبازان و ایثارگران در عرصه اجرا، از جمله در بحث معافیت جانبازان

فاش نیوز -  اخیرا" اتفاقاتی در رابطه با بحث قطع حقوق استخدامی جانبازان حالت اشتغال، خصوصا" اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، و نادیده گرفتن حقوق و قوانین مربوط به جانبازان و ایثارگران در عرصه اجرا، از جمله در بحث معافیت جانبازان از پرداخت عوارض بزرگراه ها و... افتاده که برای بررسی موضوع برآن شدیم تا گفت و گوی تلفنی کوتاهی را با جانباز«یوسف مجتهد» کارشناس برجسته و باسابقه مسایل حقوقی و قانونی ایثارگران انجام دهیم.

فاش نیوز - در رابطه با قانون معافیت پرداخت عوارض بزرگراه ها برای جانبازان و اینکه چرا در برخی موارد رعایت نمی شود کمی توضیح دهید.

دوستان فرضشان بر این است که مثلا بحث معافیت چون قبل از قانون جامع بوده است، بین بنیاد شهید و نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی، یک توافقی بود. فرض این بود که دوستان بتوانند وارد طرح ترافیک شوند. این قانون عام تر از این قضایا است. مثلا در بحث تردد گفته: «از قبیل»؛ یعنی وقتی می گوید از قبیل، یعنی هر چیزی که به امور ترددی مربوط است.

حتی ماده 44 پیشنهادی دولت که مسکوت ماند، آنجا حتی در بحث این است که پلیس حق ندارد ماشین را توقیف کند، منتهی چون برای آقایان توسعه چنین مواردی مدنظر نیست، هم دولت مخالف است و هم آقایان بنیاد رها کرده اند و این تعهدات قانونی را پیگیری نمی کنند؛ در حالی که بحث هر عبوری اعم از پارکینگ ها، تردد در اتوبان، بزرگراه ها آخرش نوشته رایگان است.

فاش نیوز - درست است، در قانون یا می نویسند مکلف و یا ملزم، در این نیست و نوشته هماهنگی بشود.

اشکال ندارد، نیاز نیست همیشه الزام، تکلیف و مکلف بیاید. وقتی در یک امری، می گویند رایگانند یا معافند، حتی اگر در لفظش هم نباشد، خود به خود در دلش تکلیف دارد، مثلا داری به جایی پول می دهی، بعد می گویند این آقایان معافند، رایگانند.

فاش نیوز -  اگر اینطور است، چرا این آزادراه ها دارند این عوارض را از جانبازان می گیرند؟

اولا آزاد راه ها دست کیست؟ وزارت شهرسازی، که اصلا وزیرش آخوندی، معضلی در جامعه ایثارگری است. بعضی از وزرا خصلتشان اینگونه است، خیلی میانه ای با ایثارگران ندارند. اسمش این است که باجناق آقای شهیدی است ولی ایشان هیچ نگاه مثبتی ندارد. جدای از این کسی دنبال نمی کند؛ شما دیدید بنیاد پیگیری بکند و نشان بدهد که می خواهد این حق را دنبال کند؟ چنین چیزی نیست. وقتی چنین چیزی نباشد،

بقیه مواد قانون جامع رهاست. همینطور مواد را از یک تا 45 بررسی کنید ببینید غالباً رهاست.

فاش نیوز: یعنی شما استنباط می کنید که این ها غیر قانونی است؟

-بله، دریافت وجه از جانبازان صراحتا" خلاف قانون است.

فاش نیوز: یعنی تخلف از قانون می کنند؟

-بله. قطعاً تخلف از قانون است. چون ما تمام موارد تردد را می گوییم. همچنین نگفته است که تردد در تهران! گفته است تردد در کشور. لذا در جاهایی که پارکینگ عمومی است باید اینها رایگان در آنجا پارک کنند.

فاش نیوز: پس شأن کارت جانبازی رعایت نمی شود، درست است؟

-بله. نه کارت جانبازی، نه خود جانباز، نه پلاک ویژه جانبازان. هیچکدام از این ها مورد ملاحظه قرار نمی گیرد.

من خودم همه جا عوارض را پرداخت می کنم ولی چون روی این موضوع حساس شدم در چهار راه چالوس سوال کردم و گفتم: ببخشید به شما هنوز ابلاغ نکرده اند؟ گفت: نه! فقط اخیراً یک نامه برای مشمولین بهزیستی آمده است. یعنی بهزیستی در این قضیه از بنیاد جدی تر پیگیری کرده است. خب این نشان دهنده این است که کسی پیگیر نیست؛ مشکل این است.

این مطالبه به صورت کتبی و رسمی نه خواسته شده، نه ابلاغ شده و نه پیگیری شده است.

فاش نیوز: بحث رد شدن حقوق جانبازان که نباید قطع می شد در ادارات دولتی که از هیئت علمی هم شروع کردند را هم توضیح مختصری بفرمایید.

- بخش قبل از اصلاح تبصره 2 ماده 39 است تا قبل از اصلاح تبصره 2 قانون 39 اگر بنیاد این اقدام را می کرد، کمی توجیه داشت که آن هم در خصوص مشمولان تبصره 6 است نه مشمولان تبصره یک. یعنی چقدر مستخدمین دولت.

آنهایی که مستخدمین دولت تلقی می شدند در قالب نیروهای مسلح، چه کشوری و چه لشکری. این ها را می توانستند توجیه کنند که مثلاً فعلاً قانون نداریم و ابهام داریم و ... ولی در تبصره 2 ماده 39 صراحت دارد؛ مجلس هم به استعلام پاسخ داده است. استعلامات مجلس هست، استعلامات معاون حقوقی رئیس جمهور هست، ولی متاسفانه تمکین نمی شود و خلاف این قضایا بنیاد بعضی اقدامات را دارد. لذا اگر کسی بعد از اصلاح تبصره 2 این اتفاق برایش افتاده باشد و حتی آنهایی که قبل از آن قطع شده، می توانند بروند تقاضای وصل و برقراری مجدد بکنند.

فاش نیوز: ما شاهد این هستیم که در هیئت علمی شروع به قطع حقوق حالت اشتغال کرده اند.

- این خلاف است. من اسم نمی برم چون 70درصد هستند ولی خودشان آمدند اینجا و پیگیری کردند. عضو هیئت علمی شدند و آخر هم خزانه پذیرفت که البته خزانه زیر نظر وزارت دارایی است؛ خصوصاً که الان پرداخت ها در حال قالب گرفتن است و باید داخل سیستم ها بیاید. ولی در مجموع این قاعده هنوز جاری است؛ این ها استثنا هستند و می توانند علاوه بر دریافت حقوق حالت اشتغالشان، حقوق استخدامیشان را هم بگیرند.

اقداماتی هم که بنیاد شهید در این راستا دارد انجام می دهد به دلیل محدودیت منابع مالی سریع مواردی که بار مالی دارد مثل خارج کردن والدین جانباز از بیمه انجام می دهند که همه این ها خلاف قانون است. برای اینکه به مواردی استناد کردند که هیچ ارزشی ندارد. بالاخره برای اینکه بتوانند از لحاظ مالی محدودیت ایجاد کنند تا به ظن خودشان کنترل روی هزینه هایشان داشته باشند، این اقدام را کردند.

فاش نیوز: پس این اقدام خلاف قانون است؟

بله؛ کاملا خلاف قانون می باشد. دوستان باید به دیوان عدالت اداری شکایت کنند؛ چون کمیسیون ماده 16 مدیریت می شود. امروزه کمیسیون ماده 16 مستقل نیست و باید به دیوان مراجعه کرد و تشکل ها هم باید به صورت منسجم پیگیری کنند و اگر پیگیری نکنند این تخلفات هر روز بیشتر انجام خواهد گرفت. مثل امروز که بحث آزمون را به مجلس بردند که طراز علمی را از 70 به 80 و 85 بردند. یا در خصوص استخدام و درمان بحث هایی مطرح می کنند و همین طور به مرور حذف می کنند. حتی قوانینی که با مشقت و زحمت به تصویب رسیده است را دارند شروع به اصلاحش می کنند.

امروز ما ضعیفترین و بی حالترین مجلس را داریم. نمایندگان تهران بسیار ضعیف عمل می کنند و از خیلی چیزها اطلاع ندارند. و با این وضعی که این مجلس پیش می رود باید گفت مجلس آینده فاتحه اش خوانده است.

قانون جامع باید حالت هوشیاری و هشداری باشد. برای ایثارگران هوشیاری داشته باشد و برای مسئولان هشدار باشد. هیچ کدام از بندهای قانون جامع به طور کامل اجرا نشده است. رییس بنیاد هم الحمدالله با اینکه در فصل بهار هستیم در خواب زمستانی به سر می برد و اصلا به هیچ چیز کاری ندارد.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
ایا این عدالت است که یک جانباز عضو هیات علمی حالت اشتغال باشد با حقوق بالای 5میلیون و یک جانباز دیگر با حقوق 1.5میلیون ؟
در حالیکه در قانون جامع صراحتا گفته شده فرمول حقوق جانباز حالت اشتغال باید براساس قانون نیروهای مسلح باشد .
آیا سزاوار است به جانبازی که خودشان می گویند معسر و فلاکت زده 600 بدهند ایثارگران شاغل که 25 درصد پایه حقوق دارند حق بیمه نمیدهند مالیات نمی دهند اما به رزمنده ای که سه سال جبهه بوده 600 میدهند و هیچ مسئولی شرمنده نیست
شورای مشورتی ایثارگران را در سازمان ها برای حفظ حقوق ایثارگران میتوان تشکیل داد آدرس و متن مصوبات را از کجا میتوان گرفت ممنون
باسللام،آیادرهگام ثبت نام درکنکورسراسری درقسمت درج کدایثارگری، سیستم ثبت نام کد12رقمی ایثارگری راتشخیص میدهد،یاهرکد12رقمی رامیتوان واردکنیم.باتشکر
سلام و خسته نباشید پدر من سرباز منقضی 56 می باشد بلافاصله پس از شروع جنگ از تاریخ 59/7/5 لغایت 60/1/5 در جبهه مدت 6 ماه حضور داشته آیا این دوره شش ماهه داوطلبانه حساب میشود و کارت ایثار و مزایای رزمندگان به ایشون تعلق میگیرد؟؟؟ با تشکر
ملت و مسئولان هر چه دارند از رشادت ایثارگران و رزمندگان دارند ---- آنها را دریابید و خدا نکند روزی برسد که مسئولان پشیمان شوند ---- حالا حلا ها ما با دشمنان جنگ داریم و اگر روزی با دشمن روبرو شویم باز در خط مقدم ایثارگران و رزمندگان خواهند ایستاد
آقای مجتهد عزیز دارند مستقیم و غیر مستقیم می گویند که روز به روز وضع ایثارگران از این بدتر می شود و ناعادلانه تر و البته منظورشان این است که خود ما ایثارگران باید شکایت کنیم به کمیسیون ماده 16 و دیوان عدالت اداری ولی فکر کنم که خود جناب مجتهد خان هم بدانند که فایده ای ندارد چون در همه جا به نفع ایثارگران رای می دهند ولی در آخر دولت کذاب روحانی می گوید بودجه نداریم به هر حال شهیدی و روحانی و آخوندی باجناق هستند
سلام
فاش نیوز لطفا یک مصاحبه با آقای مجتهد در مورد تبدیل وضعیت فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان کنید.البته آقای مجتهد مطالب خوبی قبلا گفته اند و من آنانرا می خوانم و کپی می گیرم و بین ایثارگران مطرح میکنم ولی ابهاماتی دارم . لطفا به فکر تبدیل وضعیت بچه هایمان بیشتر باشید.
سلام جانباز70درصدمستاجر هستم که متاسفانه وقتی بیمارستان بستری بودم بخاطرقوانین که اقایان بدون کارشناسی تصویب کردن وخانواده جانبازبودن بدون گوش دادن به عدلهای خانواده یک هفته ای حکم تخلیه گرفتن متاسفانه بنیادم میگه فقط میتونی80وام بگیری ومشگلات دیگه ونفوذناپذیری دژاقای شهیدی میخواستم خبربدم جهت انتشارمیخواستم بدونم چگونه میشه خبردرفاش نیوزپخش کرد،ممنون
سلام علیکم بنده جانباز ۵۵درصد هستم وتا الان خدا وکیلی مستاجر هستم بنیاد هم امد تحقیق وتفحص کرد و این مورد رو تایید کرد که مستاجرم ولی هر سال که نوبت وام مسکن می رسه به من نمی دن از خود دفتر شهیدی مسول بنیاد تهران هم نامه اوردم باز هم بنیاد حاضر نیست وام بده نمی دونم به کی شکایتشان کنم همه شان .... خدا ان شالله گردن همه شان را خرد کنه این گفتم شاید کسی بهم زنگ بزنه وبگه دردت چیه
به نام خدا سلام جانباز ۵ در صد هستم مدت ۶ ماه جبهه ای دارم .۱۳ ماه خدمت سربازی در جبهه بود ه ام . در حین خدمت سربازی از ناحیه کمر مورد اصابت اراذل و اوباش قرار گرفته ام . ۴۰ درصد کمیسیون عالی سپاه بصورت دائم برایم رای صادر کرده . در خصوص ۴۰ درصد کمیسیون عالی سپاه هیچگونه اهمیتی به من تاکنون نداده لطفا چگونه و به کی مراجعه کنم . هروقت به ایثارگران سپاه مراجعه می کنم می گویند قیود خدمتی هستی و حتی هزینه هایی که در زمان مجروحیت متحمل شده ام ندادند . به کدام کس و به کدام قانون مراجعه کنم ..
سلام
امروز صبح یک قبض برق برایم آمد . زیر آن نوشته بود: شما طی سال 1396 مشمول خدمات بیمه دی بوده اید. لذا در صورت بروز خسارت ناشی از برق در سال گذشته نسبت به ثبت آن در سامانه بیمه به آدرس --- اقدام نمایید.
این مطلب مربوط به جانبازی بنده در سال 97 است که 5درصد جانبازی گرفتم و بیمه ام کردندولی نمی دانستم در این خصوص هم بیمه می شویم. جهت اطلاع.
ممنون از اطلاع رسانی
چه جالب یعنی خانه های ما اتوماتیک بیمه میشه ؟
پس چرا برای گرفتن وام مسکن اینقدر هرینه بیمه اتش سوزی از ما گرفتند ؟
البته فکر می کنم بستگی به شهر محل سکونت هم داشته باشه . شاید فقط شمال شامل این موضوع بشه ؟
باسلام جناب مجتهدشماکه میتوانیدحرف ودردومشکل مارابه گوش رهبری وبزرگان نظام برسانیدیک سوال کنیدآیادرقرآن دراسلام درحکومت مولاعلی بین افرادجهادگریاشرکت کرده درجنگ وجهاددرهنگام غنائم ویاامتیازات ورفاهیات عدالت رعایت نمی شده برای مثال بعداز30سال که ازجنگ گذشته است تازه بفکرکمک به قشرآسیب دیده ازجنگ اعم ازآزاده وجانبازه ورزمنده فقط قانون تصویب شده وابلاغ هم شده ولی دراجرای قانون دلبخواهی شده اگرقرارهست بابت زحمات افرادیکه درجنگ مشارکت داشته اندرفاهیات یاکمک بکنندنبایدفرق باشدولی متاسفانه الان فوق العاده ایثارگری شامل قشربازنشسته که خیلی هم درجنگ وجبهه واسارت ومجروحیت سابقه بیشتری دارنندولی الان قانون راابلاغ می کنندکه فقط شامل خودشان که مادامالعمرمشغول هستندمیشودپس اینعدالت مولاعلی واسلام وقرآن کجارفته
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi