شناسه خبر : 59387
یکشنبه 06 خرداد 1397 , 12:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اعلام موضع ۵۰ هنرمند برای خرمشهر

«شنوندگان عزیز توجه فرمایید، شنوندگان عزیز توجه فرمایید. خونین شهر، شهر خون آزاد شد.» این جملات گوینده رادیو در سوم خرداد 1361 از همان لحظه به تاریخ پیوست و شعف ناشی از شنیدن و درک و دریافت آن تا عمق جان میلیون‌ها ایرانی رسوخ کرد، به قدری که تا همیشه از یادآوری آن خاطره شیرین، وطن‌پرستی‌شان در چشم به هم زدنی دوباره گل می‌کند و به خاطر این پیروزی بزرگ، احساس غرور می‌کنند؛ تبختری متاثر از رشادت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان ایرانی در آن سال‌های دفاع مقدس.

آزادسازی خرمشهر، به‌قدری اتفاق بزرگ و مبارکی است که باوجود گذشت 36 سال از آن، طراوتش را حفظ کرده و مردم از هر قشری و با هر گرایش سیاسی از آن به نیکی یاد می‌کنند و نشان می‌دهند باوجود همه مشکلات و اختلاف سلیقه‌ها، همچنان چیزهای محکمی برای پیوند، وحدت و همدلی وجود دارد. سینماگران، چهره‌ها و سلبریتی‌های سینما و تلویزیون فارغ از برخی اختلاف نظرها و انتقاداتی که هرازگاهی به موضوعات مختلف دارند، اما در بزنگاه‌های تاریخی و به وقت دفاع از اعتقادات و آرمان‌های کشور، همگی پای کارند و فعل همدلی و وحدت را یکصدا صرف می‌کنند. یکی از این روزهای عهد و میثاق دوباره، همین سوم خرداد است. اگر در این روز گذرتان به فضای مجازی و بویژه اینستاگرام افتاده باشد، حتما شاهد این وفاق و عرض ارادت و ادای دین بیش از 50سلبریتی بویژه سینمایی‌ها به روز آزادسازی خرمشهر، شهید محمد جهان آرا و دیگر عزیزانی شدید که برای آزادی خاک کشورمان در برابر تجاوز و هجوم دشمن جنگیدند. در این گزارش، به‌طور فهرست وار و گذرا برخی از پست‌های چهره‌های نام آشنای سینما و تلویزیون درباره آزادسازی خرمشهر را گردهم آورده‌ایم.

نوید محمدزاده، بازیگر سینما در این رابطه عکسی معروف از آن روزها اثر بهرام محمدی فرد را منتشر کرد که رزمنده‌ای در حال کمک به یک رزمنده زخمی است.

سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده، با انتشار روزنامه کیهان آن زمان با تیتر درشت «خرمشهر آزاد شد» با هشتگ خون دل‌ها خورده ایم، نوشت: «سلام علیکم. خرمشهر، شهر خون آزاد شد.»

مریم دوستی، کارگردان فیلم دفاع مقدسی «دریاچه ماهی» عکسی از آزادسازی خرمشهر به اشتراک گذاشت و نوشت: «جان دادند باباها، ولی خاک وطن ندادند. سلام بر غیرت و عزت و شرفتان که نایاب است این روزها. واقعا کجایید؟»

پوریا پورسرخ هم با انتشار عکسی از خودش در فیلم مشهور «روز سوم» ساخته محمدحسین لطیفی که درباره خرمشهر و سالهای جنگ
است، نوشت: «خرداد... سوم خرداد... آزادی خرمشهر... روز سوم.» او همچنین در ادامه یاد حمید آخوندی، تهیه‌کننده فقید روز سوم را هم گرامیداشت.

امیر جدیدی که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با بازی در فیلم دفاع مقدسی «تنگه ابوقریب» خوش درخشید، با انتشار عکس رزمنده‌ها و هشتگ‌هایی چون عشق، خرمشهر، جانبازان و شهدا و گذاشتن استیکر قلب نوشت: «سوم خرداد مبارک»

ستاره اسکندری و لاله اسکندری هم که بازی در آثار مهم دفاع مقدسی را در کارنامه دارند، با گذاشتن پست‌هایی نسبت به سوم خرداد واکنش نشان دادند.

مهناز افشار، بازیگر سینما هم با انتشار شمایل شهید جهان‌آرا و با اشاره به ترانه معروف «ممد نبودی ببینی» کویتی‌پور و فخری نوشت: «ممدجان نیستی ببینی.»

مسعود ده‌نمکی، کارگردان سری فیلم‌های موفق اخراجی‌ها که زاویه نگاه جدید و متفاوتی به جنگ و دفاع مقدس داشت، با انتشار عکسی از پیکر یک رزمنده کم سن و سال که در کنار گل‌ها آرمیده، نوشت: «گل‌های شادی ایرانیان در آزادسازی خرمشهرها، بر روی خون جوانان وطن روییده. مبادا روی این گل‌ها پا بگذاریم.»

پژمان جمشیدی با انتشار عکس فرماندهان شهید جنگ نوشت: «شروع روزهای سخت امروز از رفتن شهادت مردان واقعی کلید خورد. سالروز آزادسازی خرمشهر عزیز خجسته. روح شهید جهان‌آرا و همه شهدای جنگ شاد و آرام. ما تا همیشه مدیون رشادتهای شما هستیم. پژمان.»

تهمینه میلانی، کارگردان سینما هم با انتشار یک نقاشی درباره جنگ نوشت: « سوم خرداد روز آزادی خرمشهر است. روزی که هرگز از یاد نخواهم برد. با این بهانه، یاد برادران و خواهران رزمنده در جنگ هشت ساله را که برای حفظ کشور زیبایمان ایران، جان و بخشی از وجودشان را از دست دادند همواره گرامی می‌داریم.»

محمدرضا هدایتی، بازیگر تلویزیون و سینما هم با هشتگ‌های شهید حسن باقری، شهید محمد جهان‌آرا، سیده زهرا حسینی و کتاب دا و انتشار عکسی با جمله «خرمشهر آزاد شد» نوشت: «سالروز دلاور مردی جوانان وطن پرست ایرانی خجسته باد.»

رضا یزدانی، خواننده با انتشار ویدئویی روی تصاویر دوران دفاع مقدس، نوشت: «امیدوارم مردم سرزمینم همیشه در صلح زندگی کنن و هرگز مجبور نباشن برای حفظ آب و خاک و ناموس این سرزمین بهترین‌ها و عزیزترین‌هاشون رو از دست بدن. مردان و زنانی که از همه چیزشون گذشتند و جان خودشون رو فدای این سرزمین کردند.»

علیرام نورایی، زیر این پست یزدانی یک استیکر گل و تشکر گذاشت و نوشت: «بااجازه کپی.»

مریم بوبانی، بازیگر سینما و تلویزیون هم با هشتگ «مرد تو بودی پسرم بقیه حتی نتونستن اداتو دربیارن»، عکس معروفی از شهادت دو رزمنده جوان را منتشر کرد و نوشت: «آزادی خرمشهر باوجود و حضور شماها امکانپذیر شد، با سینه‌های سپرشده‌تون، با دستهای خالی تون و قلبهای پاکتون.»

او اضافه کرد: «خرمشهر آباد نشد، چون نسل شریف و بی‌ادعا و بی‌توقع شما دیگه نبود! همین.»

کوروش زارعی، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما عکسی از شهید جهان آرا را با این جمله معروفش منتشر کرد، همان که گفته بود: «بچه‌ها! اگر شهر سقوط کرد، نگران نباشید. دوباره فتح می‌کنیم. مراقب باشید، ایمانتان سقوط نکند.» زارعی بااشاره به جمله شهید جهان‌آرا نوشت: «خدا کند ایمانمان سقوط نکند که اگر سقوط کند... سالروز آزادسازی خرمشهر را به مردم شریف و مقاوم خرمشهر تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.»

بیژن بنفشه‌خواه هم با انتشار عکسی مربوط به آن دوران نوشت: «امروز سوم خرداد سالگرد آزادسازی خرمشهر و مناطق وسیعی از ایران بود که پونصدوهفتادوهشت روز در اشغال عراق بود و در سال شصدویک آزاد شد و بعد از آن متاسفانه نزدیک به هفت سال جنگ طول کشید. درود می‌فرستم به شهدا، جانبازان و اسرا.

پی نوشت: هیچ‌وقت اون روز یادم نمیره چهارم ابتدایی بودم، چقدر تو مدرسه خوشحال شدیم وقتی این خبر رو ناظم مدرسمون داد.»

مژده لواسانی، مجری تلویزیون با انتشار شمایلی از شهید جهان آرا نوشت: «من «خرمشهر» را با نام مقدس تو می‌شناسم حضرت جهان آرا... خدا به چشمانت نگاه کرد و سندِ آزادی شهر را امضا کرد. کاش آنهایی که می‌توانند هم به نام بلندت نگاه کنند و به حرمت خونت،خرّمشهر را «آباد» سازند...» او در تکمله آورده: «نبودی که ببینی شهر آزاد شد

قانون تمام عاشقانه‌ها همین است

که نباشی! که نبینی!

که روز واقعه؛ رفته باشی...»

علی ضیاء، مجری تلویزیون با انتشار عکسی که یک رزمنده اسلحه به دست را در میان انبوه کلاهخودهای جنگی افتاده بر زمین نشان می‌دهد، نوشت: «مادرهایی که به دل داغ فرزند را نگه داشتند و پدرانی که اشک‌هایشان را پنهان کردند، صبر همسرانی که در جوانی بی همراه شدند و خرمشهری که امروز 80 میلیون جمعیت دارد، آزادی خرمشهر مبارک هممون باشد.» او در ادامه باتوجه به تعداد کلاهخودهای افتاده بر زمین اضافه می‌کند: «سرها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت.»

الهام پاوه‌نژاد، بازیگر تئاتر و تلویزیون با انتشار عکسی قدیمی از دایی‌اش با لباس نظامی نوشت: «دایی بزرگم، هشت سال در جبهه، واحد توپخانه جنگید نمی‌دانم سمتش را رئیس یا فرمانده گردان یا چه می‌گفتن... هر بار آمدنش معنای سرور و شادی برای خانواده بود و برگشتنش یعنی وداع تا شاید دیدار به قیامت... از جنگ جان سالم به در برد اما سالها بعد در ابتدای میانسالی تازه وقتی که بازنشسته شد از آن همه خطر، قلبش تاوان آن همه اضطراب و فشار را پس داد و ناتوان شد به اندازه‌ای که امانِ خوردن یک استکان چای و پاسخ به همسر نازنینش که سر از آشپزخانه بیرون آورد و پرسید (چی گفتی مهدی؟) را نداد... پَر کشید. همیشه و هرسال، بیش از پیش می‌ایستم به احترام تمام آنان و خانواده‌های صبورشان که در آن سال‌ها رفتند... با آرزوی این‌که هرگز این لحظات را هیچ جای جهان هیچ کسی تجربه و زندگی نکند...»

کوروش سلیمانی، بازیگری که بازی در چند اثر دفاع مقدسی از جمله «روزهای زندگی» و «اتوبوس شب» را در کارنامه دارد، با انتشار عکسی از خودش و یک بازیگر دیگر نوشت: «در نقش رزمنده فیلم‌ها و سریال‌های جنگی بسیاری بازی کرده ام اما نخستین بار در سریال «همسفران» ، در سال ۸۲ و در نقش مهندس جواد طریقت بود که افتخار بازی در نقش رزمنده را یافتم. افشین کتانچی (که در این عکس در کنار هم هستیم)، رزیتا غفاری، شهرام عبدلی، محسن قاضی مرادی، مریم بوبانی، زهرا سعیدی و تعدادی دیگر از دوستان و همکاران عزیزم با من در این تجربه همراه بودند ... در این کار و در صحنه‌های جنگی و جبهه‌ای آن بود که من با سختی‌ها و دشواری آنچه رزمندگان ما با آن روبه‌رو بودند در مقیاس و اندازه‌ای کوچک آشنا شدم... یادش بخیر، بد ندیدم در روز بزرگ آزادی خرمشهر یادی کنم از آن سریال. سالروز آزادی خرمشهر مبارک، روز بزرگی در تاریخ ماست این روز... یاد شهدا و رزمندگان عزیز هم گرامی.»

*جام‌جم

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi