شنبه 12 خرداد 1397 , 09:13
سهمیههای استخدامی و تثبیت موقعیت شغلی ایثارگران(۲)
در ادامه بررسی تبصرهها و اصلاحات مرتبط با ماده ۲۱ قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران، در بررسی نکات مهم آن به نکته بعدی اشاره خواهیم کرد
یوسف مجتهد - در ادامه بررسی تبصرهها و اصلاحات مرتبط با ماده 21 قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران، در بررسی نکات مهم آن به نکته بعدی اشاره خواهیم کرد:
2- در اصلاحیه قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران توسط مجلس شورای اسلامی خواهر و برادر شهید در سهمیه 25درصد لحاظ شدهاند که این موضوع باید در اعلام سهمیههای استخدامی و جذب در دستگاههای اجرایی ملاک عمل قرار گیرد.
3- برابر مصوبه مجلس آمده است: به دلیل اینکه ماده 21 قانون جامع از بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم جامعتر است، لذا ماده 21 با اصلاحاتی ابقا و بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم برای مجریان قابل استناد نخواهد بود، لکن تبصرههای آن به قوت خود باقی خواهد ماند.
4- نکات مهمی در تبصرههای بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم که مجلس آنها را ابقا کرده است وجود دارد که به آنها در ذیل همین بند اشاره خواهد شد:
الف- برابر تبصره یک بند «و» اولویت جذب فرزندان ایثارگران به ترتیب با فرزندان شاهد، سپس فرزندان جانبازان براساس درصد جانبازی و فرزندان آزادگان براساس مدت اسارت خواهد بود. معیار تعیین اولویتها در آزمونهای استخدامی شفاف نیست و لازم است بنیاد در قالب آییننامهای شفاف، اطلاعات آن را در اختیار عموم ایثارگران و خانوادههای آنان قرار دهد. چیزی که اکنون انجام میشود فاقد استانداردهای لازم کارشناسی در این زمینه است و علاوه بر آن که با روح عدالت سازگاری ندارد با شاخصه شایستهسالاری که یکی از ضروریات نظام اداری ماست، منافات دارد. اولویتبندی در آزمون استخدامی ایثارگران باید به نحوی دقیق و کارشناسی باشد تا ضمن رعایت آن شایستگان از بین جامعه ایثارگری و فرزندان آنان حذف نشوند.
ب- برابر تبصره 2 بند «و» ماده 44، رزمندگان با حداقل 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان، آزادگان، همسران و فرزندان شهدا، همسران و فرزندان جانبازان و همسران و فرزندان آزادگان از شرط جنسیت، رعایت شرط سنی، تحصیلی، معدل و آزمون معاف بوده و با احراز شرایط عمومی گزینش و با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران از ابتدا به صورت رسمی قطعی استخدام میشوند. بنابر این اقدام برخی دستگاههای اجرایی که ایثارگران و فرزندان آنان را ابتدا به صورت پیمانی و غیر عنوان رسمی استخدام میکنند، اقدامی برخلاف قانون و قابل تعقیب در مراجع قضایی و قانونی است. بنیاد از طریق کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات ایثارگران میتواند دستگاههای اجرایی را به تمکین از قانون مجاب کند و شاهد پیگیری آنان از طریق سایر مراجع قانونی و قضایی نباشیم.
پ- نکته بسیار مهمی در تبصره 3بند «و» وجود دارد که نظارت بر اجرای دقیق آن میتواند متضمن تحقق حقوق قانونی ایثارگران و فرزندان آنان در جذب و استخدام در دستگاههای مشمول ماده 2 قانون جامع باشد. برابر این تبصره کلیه مسئولین دستگاهها پس از تعیین تکلیف سهمیه مذکور در این قانون میتوانند اقدام به جذب نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه خود کنند. با متخلفین از اجرای این قانون مطابق قوانین و مقررات مربوط رفتار میشود. با این تبصره بنیاد نمیتواند از کوتاهی و قصور سایر دستگاهها گلهمند باشد. علاوه بر این مصوبه قانونی، بنیاد با دراختیار داشتن کمیسیون ماده 16 به سهولت میتواند با تخلفات دستگاهها و مسئولین آنها برخورد و در صورت عدم تمکین، آنان را به مراجع قضایی معرفی کند.
در ادامه بررسی تبصرهها و اصلاحات مرتبط با ماده 21 قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران، در بررسی نکات مهم آن به نکته بعدی اشاره خواهیم کرد: 2- در اصلاحیه قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران توسط مجلس شورای اسلامی خواهر و برادر شهید در سهمیه 25درصد لحاظ شدهاند که این موضوع باید در اعلام سهمیههای استخدامی و جذب در دستگاههای اجرایی ملاک عمل قرار گیرد. 3- برابر مصوبه مجلس آمده است: به دلیل اینکه ماده 21 قانون جامع از بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم جامعتر است، لذا ماده 21 با اصلاحاتی ابقا و بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم برای مجریان قابل استناد نخواهد بود، لکن تبصرههای آن به قوت خود باقی خواهد ماند. 4- نکات مهمی در تبصرههای بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم که مجلس آنها را ابقا کرده است وجود دارد که به آنها در ذیل همین بند اشاره خواهد شد: الف- برابر تبصره یک بند «و» اولویت جذب فرزندان ایثارگران به ترتیب با فرزندان شاهد، سپس فرزندان جانبازان براساس درصد جانبازی و فرزندان آزادگان براساس مدت اسارت خواهد بود. معیار تعیین اولویتها در آزمونهای استخدامی شفاف نیست و لازم است بنیاد در قالب آییننامهای شفاف، اطلاعات آن را در اختیار عموم ایثارگران و خانوادههای آنان قرار دهد. چیزی که اکنون انجام میشود فاقد استانداردهای لازم کارشناسی در این زمینه است و علاوه بر آن که با روح عدالت سازگاری ندارد با شاخصه شایستهسالاری که یکی از ضروریات نظام اداری ماست، منافات دارد. اولویتبندی در آزمون استخدامی ایثارگران باید به نحوی دقیق و کارشناسی باشد تا ضمن رعایت آن شایستگان از بین جامعه ایثارگری و فرزندان آنان حذف نشوند. ب- برابر تبصره 2 بند «و» ماده 44، رزمندگان با حداقل 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان، آزادگان، همسران و فرزندان شهدا، همسران و فرزندان جانبازان و همسران و فرزندان آزادگان از شرط جنسیت، رعایت شرط سنی، تحصیلی، معدل و آزمون معاف بوده و با احراز شرایط عمومی گزینش و با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران از ابتدا به صورت رسمی قطعی استخدام میشوند. بنابر این اقدام برخی دستگاههای اجرایی که ایثارگران و فرزندان آنان را ابتدا به صورت پیمانی و غیر عنوان رسمی استخدام میکنند، اقدامی برخلاف قانون و قابل تعقیب در مراجع قضایی و قانونی است. بنیاد از طریق کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات ایثارگران میتواند دستگاههای اجرایی را به تمکین از قانون مجاب کند و شاهد پیگیری آنان از طریق سایر مراجع قانونی و قضایی نباشیم. پ- نکته بسیار مهمی در تبصره 3بند «و» وجود دارد که نظارت بر اجرای دقیق آن میتواند متضمن تحقق حقوق قانونی ایثارگران و فرزندان آنان در جذب و استخدام در دستگاههای مشمول ماده 2 قانون جامع باشد. برابر این تبصره کلیه مسئولین دستگاهها پس از تعیین تکلیف سهمیه مذکور در این قانون میتوانند اقدام به جذب نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه خود کنند. با متخلفین از اجرای این قانون مطابق قوانین و مقررات مربوط رفتار میشود. با این تبصره بنیاد نمیتواند از کوتاهی و قصور سایر دستگاهها گلهمند باشد. علاوه بر این مصوبه قانونی، بنیاد با دراختیار داشتن کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات ایثارگران به سهولت میتواند با تخلفات دستگاهها و مسئولین آنها برخورد و در صورت عدم تمکین، آنان را به مراجع قضایی معرفی کند. اختیارات و قدرتی که بنیاد در اعمال سهمیههای استخدامی ایثارگران دارد، تاکنون در قوانین و مقررات مصوب به این اندازه وجود نداشته است و اگر تخلفی صورت میپذیرد از ضعف و ناتوانی بنیاد در نظارت بر اجرای قانون است. علاوه بر موارد فوق در انتهای مصوبه قانونی مجلس، معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهور که اکنون در زمینه امور استخدامی با عنوان سازمان امور اداری استخدامی فعالیت میکند به همراه بنیاد شهید و امور ایثارگران بر حسن اجرای این قانون در دستگاههای اجرایی نظارت میکنند. با وجود نظارت بنیاد و سازمان امور اداری و استخدامی نباید شاهد تخلفات گسترده دستگاههای اجرایی در زمینه جذب و استخدام ایثارگران و فرزندان آنان برابر سهمیههای تعیین شده باشیم
سوالی دارم خواهشمندم یک کارشناس اشتغال ایثارگران جواب بدهند . یک مقطع ایثارگری که داده اند فقط حقوق به آن تعلق میگیرد یا با آن پست بالاتر هم میتوان گرفت محل خدمت ما که فقط توی حکم آورده و تاثیری در حقوق ایجاد نشده . با توجه به اینکه دولتی هستیم فوق دیپلم با یک مقطع بالاتر میشه کارشناس یا نه چون فرق حقوق زیادی داره . ممنون میشم از دوستان که راهنمایی کنند .
یک مقطع تحصیلی که به ایثارگران تعلق می گیرد یعنی اینکه با داشتن فوق دیپلم شما می توانید از امتیازات حقوق لیسانس بهره مند شوید.
با احتساب لیسانس ، محل خدمت شما می تواند پست کارشناسی هم به شما بدهد ولی پست های مدیریتی ارتباطی به مدرک ندارد بلکه براساس دستورالعمل انتصاب مدیران باید اجرا شود
پیشنهاد می کنم حتما برای ادامه تحصیل و حداقل مدرک کارشناسی اقدام کنید تا در اینده بتوانید از مزایای کارشناسی ارشد بهره مند شوید .
علی الظاهر در دستگاه نیمه دولتی خدمت میکنید با پیگیری مستمر و ارائه نتیجه از طریق سایت مقدس فاش نیوز اطلاع رسانی کنید تا مسئولان مربوط مجبور به اجرای قانون شوند.
تا هم سایر مردم و هم ایثارگران عدالت را احساس کنند .
طرح امتیاز مندی ایثارگران می توانست در این راه موثرباشد .
در حال حاضر یک جانباز 5% عضو هیات علمی مربی مبلغ بیش از حداقل حقوق هر سال، فقط بابت تفاوت ایثارگری با استادیاری و معافیت بیمه و مالیات و......از دولت دریافت می کند درحالیکه جانباز فاقد شغل 5% حتی ا زدریافت کمک معیشت هم محروم است !
به نظر شما ایا این عدالت است ؟
چرا با وجود اینکه می دانید عادلانه نیست هیچ اقدام موثری انجام نمی شود ؟
من نفهمیدم فرزندان رزمندگان و جانبازان زیر 25 درصد که در سازمانهای دولتی با قرارداد کارمعین مشغول کار هستند باید رسمی بشوند؟ لطفا این سئوال را شفاف جواب بدهید . اگر باید استخدام شوند و مسئولین انجام ندادند به کجا شکایت کنیم . برویم کمیسیون ماده 16. آیا این کمیسیون نمی گوید رزمندگان به ما ربطی ندارند ؟ متشکرم
دست شما درد نکند . شماره رای دیوان عدالت اداری و تاریخ آن را اگرممکن است در سایت قرار بدهید . تا بتوانم آنرا پیدا کنم .ممنون از لطف شما.
صرفا کارمندان ایثارگران مطابق تعریف مندرج در بند (الف) ماده (۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران (جانباز،آزاده و رزمنده) و همچنین فرزند شهید مستند به مفاد بند (ز) ماده (۸۸) قانون برنامه ششم توسعه، مشمول محدودیت بیش از یک مقطع تحصیلی بالاتر، نمی باشند.
دو مقرره جدید در خصوص محدودیت اِعمال بیش از یک مقطع تحصیلی برای کارکنان دولت
۱ . بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه اعمال مدرک تحصیلی ایثارگران به همراه نظریه سازمان اداری و استخدامی کشور در این زمینه
منتفعین این بخشنامه: جانبازان با هر درصد جانبازی، فرزندان جانباز ۲۵ درصد به بالا، فرزندان شهدا و آزادگان، رزمندگان با بیش از شش ماه (متوالی یا متناوب) خدمت داوطلبانه، همسر، والدین، برادران و خواهران شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی
۲ . رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص درخواست اصلاح تاریخ اجرای بخشنامه ممنوعیت اعمال بیش از یک مقطع تحصیلی، از «بدو استخدام» به «تاریخ تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری»وتاكيد كرد كه اگراين قوانين ومقررات اجراء نمي شوند.بايد فقط از طريق دفتر مقام معظم رهبري وديوان عدالت اداري بطورمستمروقاطعانه پيگير باشيد.وبراي پيگيري غيرازدوراه راههاي ديگر هيچ فايده اي ندارند.با كمال تشكراز سايت وزين فاش نيوز
درحال حاضر وبا قوانین فعلی آیا رزمنده باسابقه 9ماه درجبهه میتواند استخدام رسمی دستگاه شود ؟؟ اگر دستگاه مربوط استدلال کردکه مجوز استخدامی نداردچطور؟
درضمن سایت دیوان عدالت اداری دوروز است که دچار مشکل شده وباز نمیشود لطفا اطلاع رسانی کنید
درضمن مدرک تحصیلی دراستخدام رسمی شدن رزمندگان تاثیر داره؟؟