شناسه خبر : 59458
شنبه 12 خرداد 1397 , 10:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گیج می زنند!

فاش نیوز - این روزها به موازات جنگ  اقتصادی علیه جمهوری اسلامی که اتاق فرمان آن در وزارت خزانه داری آمریکاست؛ درقامت یک جنگ روانی و رسانه ای این گزاره پمپاژ می شود که دولت ترامپ به دنبال براندازی در ایران است. این موضوع مشخصا پس از سخنان اخیر مایک پمپئو بالاگرفته که به اصطلاح از راهبرد جدید واشنگتن در قبال ایران رونمایی کرد و از اعمال شدیدترین تحریم های ضدایرانی پس از خروج آمریکا از برجام، خبر داد. رسانه های بیگانه و معاند هم در دستور کار مشترکی ، این رویکرد دولت ترامپ را نشانه سوگیری و پیگیری براندازی در کشورمان تحلیل و تفسیر کردند. البته پیش از این ، عنصری مانند جان بولتون که همواره موضوع براندازی در ایران را مطرح کرده ، این بار در مقام  مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا و در گفت و گو با شبکه تلویزیونی "ای بی سی "می گوید:  "مواضع قبلی من در مقام فردی آزاد بوده و الان تغییر رژیم- بخوانید حکومت- در دستور کار دولت ترامپ نیست." ولی به هرحال براساس آنچه که  شواهد و قرائن نشان می دهد دولت ترامپ، طرح فشار جامع اقتصادی علیه کشورمان را با بیشترین و شدیدترین حجم و دریک بازه زمانی کوتاه مدت در دستور کار قرار داده است. سوال این است که آیا رویکرد ترامپ، نسبت به دولت قبلی آمریکا تفاوت کرده است؟ موضوع پمپاژ براندازی در شرایط فعلی بر چه مبنایی و طرحی استوار است؟
برای پاسخ، باید به چند سال قبل تر بر گردیم. استفاده از ادبیات براندازی و تغییر حکومت در ایران از سوی آمریکایی ها سابقه ای به اندازه عمر انقلاب اسلامی دارد و در چهل سال گذشته همه دولت های آمریکایی به نوعی این مساله را هم طرح کرده و هم دنبال کرده اند ولی اوج آن در فتنه سال 88 بود.
به عنوان نمونه در سال 88 و بعد از انتخابات ریاست جمهوری ، مرکز سابان وابسته به اندیشکده آمریکایی بروکینگز(اتاق فکر و مشاوره دموکراتها)  ، گزارشی 160صفحه ای منتشر کرد که آشکارا نشان می داد آمریکا تغییر حکومت در ایران را از طریق کودتای مخملی دنبال می کند. گزارشی مبسوط که توسط استراتژیست های نام و نشان دار بروکینگز همچون «کنت ام پولاک»، «مارتین ایندیک»، «دانیل ال بای من»، «سوزان مالونی»، «مایکل ای اوهانلون» ،«بوروس ریدل» و ... تدوین ، تهیه و طراحی شده بود.
نکته قابل تامل این است که یکسال پس از فتنه 88 که خط براندازی نظام جمهوری اسلامی را دنبال می کرد؛ مرکز سابان در اواخر سال 89 طی یک گزارش تحلیلی که در وب سایت مؤسسه بروکینگز منتشر شد به صراحت و عجزآلود اعتراف کرد که؛ "وقوع براندازی در جمهوری اسلامی ایران غیرممکن است."
اینجا بود که پس از ناکامی بزرگ و شکست در فتنه 88،  آمریکا و چند کشور غربی همسو با آن، از آنچه که تحت عنوان "براندازی و تغییر حکومت در ایران" نام می بردند به موضوع "تغییر رفتار ایران" نزول کردند!
طرفه آنکه در همین موضوع "تغییر رفتار ایران "هم ، موفقیتی بدست نیاوردند و اندیشکده بروکینگز در گزارشی به قلم سوزان مالونی در فروردین 1391، نوشت: "واشنگتن آنجا که باید کم آورده است: ایجاد تغییرات اساسی در رفتار ایران." همچنانکه تام دونیلون،  مشاور امنیت ملی دولت اوباما نیز به صراحت گفت: " واشنگتن در تغییر اساسی رفتار ایران ناموفق بوده است."
خب؛ دولت ترامپ وقتی تجربه تغییر رفتار ایران در دولت قبل از خود را ناموفق دیده، به مساله براندازی و تغییرحکومت در ایران روی آورده است ولی اشکال کار در اینجاست که این رویکرد براندازی هم در عالی ترین سطح ممکن در فتنه 88 تجربه شده و طعم شکست آن را آمریکایی ها فراموش نکرده اند. بنابراین واقعیت مساله این است که مساله براندازی از سوی دولت ترامپ چیزی جز جنگ روانی با هدف تاثیرگزاری بر افکارعمومی و حتی ذهن برخی مسئولان کشورمان نیست. براندازی، آرزویی است که به گور خواهند برد و در واقع ترامپ هم نهایتا همان رویکرد اوباما در افزایش تحریم ها و فشار اقتصادی را دنبال می کند و مساله براندازی بلوفی بیش نیست، چون در ایران اسلامی ، خودِ مردم حافظ نظام و حکومت اسلامی هستند. نمونه عملی و خارج از شعار آن هم صحنه محشری بود که مردم در 9دی 88 آفریدند.
و بالاخره باید گفت؛ اینکه آمریکایی ها از مساله تغییر حکومت و براندازی به تغییر رفتار و سپس از تغییر رفتار به تغییر حکومت و براندازی روی می آورند ناشی از این است که در محاسبات دچار خطای در تحلیل هستند و گرفتار یک تسلسل باطل و استراگیجی شده اند و از همه مهم تر اینکه همه گزینه ها را تجربه کرده و چیز تازه ای هم در چنته ندارند و نتایج همه سناریوهای ضدایرانی این شده که امروز نه تنها با حربه تحریم های وحشیانه برای جدایی مردم از نظام ، ناکام مانده اند ؛ بلکه خاورمیانه آمریکایی به دلیل مانع بزرگی چون جمهوری اسلامی شکل نگرفته و از سوی دیگر؛ پایان سیطره داعش هم با نقش آفرینی جمهوری اسلامی بوده است.خب؛ با این وضعیت ،باید هم به جنگ روانی و رسانه ای روی بیاورند و بلوف فروپاشی سر بدهند تا شاید کمی شکست راهبردها و سیاست هایشان را تحت الشعاع قرار بدهند.

حسام الدین برومند

اینستاگرام
سلام ، با عنایت به فعالیت انواع رسانه در جهان بر کسی پوشیده نیست فعالیتهای دشمنان جمهوری اسلامی ایران با ناکامی و ناامیدی و شکست های متوالی در مقابل مسلمانان در جبهه های مختلف با همکاری سایر دشمنان مشترک با تمام قوا و توان اعم از نظامی ، اقتصادی ، سیاسی و غیره در حال انجام است. ملت ایران قدر انقلاب اسلامی را دانستند و از انقلاب اسلامی مانند برگ پیروزی جهانی و نهایی حق بر علیه باطل محافظت میکنند.
تا اینجا موضع دوست و دشمن معلوم است بطوریکه بادیه نشینان نیز از اوضاع منطقه مطلع هستند اما موضوع قابل تامل وادادگی عده ای از مسئولان و ادامه دریوزگی برجام است و همچنان سرشان را بر دیوار محالات فشار میدهند.
مهمترین غفلت و آنچه نیاز به توجه جدی و برنامه ریزی متفکرانه برای توجیه افکار عمومی دارد اینست که گناه و کوتاهی خودمان را به حساب دشمنی بیگانگانی ننویسیم که آخرین تیرهای دشمنی را با ناامیدی در کمان میگذارند زیرا تکلیف با دشمنان داخلی و خارجی مشخص است لیکن هنگامی که سلبریتی ها را مقصر معرفی و محکوم میکنند باید بدانیم پرچم جلوداری مردم را برخی روحانیون حزب زده و جناحی بر پرده سینما و تلوزیون به دست سلبریتی ها دادند و خودشان بجای جلوداری یا پرچم داری نظام ، فارغ البال به دنبال حزب سازی و سیاست بازی میدان را رها کردند. آن آیت الهی که میگوید با انتشار کتابهای دینی ارتزاق میکند قطعا به همان نسبت که سلبریتی ها به وزیر ارشاد نیازمند هستند ایشان نیز در کسوت روحانی اهل جناح سیاسی و دکانداری دین فروشی برای روزی و ارتزاق ، نیازمند مجوز چاپ کتابش از همان وزیر خواهد بود.
در طول تاریخ ایرانیان سرافراز ، آزادگان ، جوانمردان و پهلوانها هرگز خود را شرایطی خاص برای لقمه ای نان مدیون شخص و گروه نکردند تا بتوانند همچنان به امید و توکل به خداوند متعال سرافراز و جوانمرد و آزاده و پهلوان باشند لذا از قدیم گفتند نه بدزد نه بترس !!
شاعر میگوید :
آنچه شیران را کند روبه مزاج ، احتیاج است احتیاج است احتیاج !!!!!!
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi