شناسه خبر : 59483
یکشنبه 13 خرداد 1397 , 10:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

امام خمینی(ره) رهبری برای تمامی نهضت‌های مقاومت در جهان

امام خمینی(ره) همواره از گروه­‌های مقاومت و نهضت‌های آزادیبخش و مبارزان راه استقلال و آزادی دفاع و پشتیبانی نموده‌­اند.
پیش از انقلاب اسلامی ایران این نهضت‌ها یا وجود نداشتند یا فعالیتشان وسیع و چشمگیر و برجسته نبود. قبل از انقلاب این جنبش‌ها از پشتیبانی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برخوردار نبودند و اگر هم گاهی حمایتی ظاهری از آنها می­‌شد در جهت منافع قدرت‌های استکباری و با هدف بهره‌برداری‌های بعدی بود.
مقاومت به جای تسلیم
پیروزی انقلاب اسلامی، ملت‌های مظلوم را به سوی مقاومت و عدم­ تسلیم سوق داد.
حسن عبدالله مفتی صور و جبل عامل لبنان همزمان با سی و ششمین سالروز انقلاب اسلامی ایران تأکید کرد که این انقلاب معانی زیادی در زندگی ملت‌ها دارد و سبک زندگی آنها را به سوی مقاومت و مقابله به جای تسلیم شدن تغییر داده است.(خبرگزاری فارس، 22/11/1393)


جمهوری اسلامی ایران با احساس مسئولیت اسلامی از این نهضت‌ها و گروه­‌ها پشتیبانی و رابطه تنگاتنگی با آنها برقرار نموده است.
امام خمینی مکرراً با اعضای گروه‌­های مقاومت و جنبش‌های آزادیبخش دیدار داشته و بارها به آنان پیام داده و بارها حمایت و پشتیبان‌ی­شان از این جنبش‌ها را اعلام نموده‌­اند.
اثرگذاری بر حرکت‌های آزادیبخش در آمریکای لاتین
انقلاب اسلامی ایران بر حرکت‌های آزادیبخش در آمریکای لاتین اثرگذار بوده است.
آمریکای لاتین شامل بیست کشور است که به دلیل میلیاردها دلار بدهی خارجی و وابستگی خارجی در فقر شدید به سر می‌­برند. آمریکای لاتین از دهۀ 1960 شاهد برخی وقایع بوده است مانند: پناه بردن مردم به کلیساها، سیاسی شدن کشیشان و ظهور پرشمار انجمن‌های مسیحی با افکار سیاسی. فیدل کاسترو در مصاحبه‌­ای به وجود این حرکت گسترش یافته اشاره کرده است. سوموزا دیکتاتور سرنگون‌شده نیکاراگوئه در انقلاب 1979 این کشور، ضمن تأکید بر نقش کشیشان در این انقلاب، به وجود ارتباط بین انقلابیون نیکاراگوئه و ایران اشاره نموده و ادعا کرده است کشیش‌هایی که در انقلاب نیکاراگوئه نقش داشتند، پیش از پیروزی انقلاب به ایران رفت و آمد می­‌کردند و با امام خمینی ملاقات می­‌نمودند.(برگرفته از: انقلاب اسلامی ایران(ویراست چهارم)، صص: 215 و 216)


حمایت ایران از گروه­‌های مقاومت
جمهوری اسلامی ایران در همان نخستین سال‌های پس از پیروزی انقلاب به شدت از حزب الدعوه در عراق، حزب‌الله در لبنان، مجاهدین در افغانستان و حماس در فلسطین حمایت نمود.
در کتاب جمهوری اسلامی ایران و تحولات فلسطین نوشته دکتر ولایتی آمده است:
«پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، به ویژه در کشورهای اسلامی، گروه‌های مستقلاً یا منشعب از گروه‌های قبلی به وجود آمدند که موجودیت خود را تا حد زیادی مدیون انقلاب اسلامی بودند. علاقه­‌مندی این جنبش‌ها به انقلاب اسلامی ایران و تأثیرپذیری آنها از انقلاب اسلامی، در بیانیه‌­ها، سخنان و آثار رهبران این نهضتها کاملاً مشهود است. در برخی کشورهای عربی همچون الجزایر و مراکش نیز پس از انقلاب ایران گروه‌هایی به نام «اسلام» ظهور کردند که به ظاهر هیچ ربطی به انقلاب اسلامی نداشتند، اما با دقت نظر می‌توان دریافت که اینان نیز تحت تأثیر مستقیم انقلاب ایران به وجود آمدند، زیرا گرایش فزاینده به اسلام در سال‌های دهۀ 1980 که بر اثر انقلاب اسلامی ایجاد شد، در شکل‌گیری این گروه‌­ها تأثیری اساسی داشته است. انشعاب در جنبش اسلامی اخوان‌­المسلمین و ظهور جریان‌های نوپای اسلامی در میان آنها، این مسئله را اثبات می‌کند که جوانان طرفدار گرایش اسلامی، متأثر از انقلاب اسلامی ایران، روش قهرآمیزی در برابر دولت‌های حاکم در کشورهای اسلامی در پیش گرفتند. ظهور سازمان الجهاد در اواخر دهۀ 1970 و اوایل دهۀ 1980 در مصر و تلاش اعضای آن برای سرنگونی حکومت سادات، اوج‌گیری نهضت تندرو اخوان‌­المسلمین سوریه در 1982 و رودررویی گستردۀ آن با حکومت بعث حاکم، حیات دوبارۀ جنبش اخوان در عربستان سعودی و تلاش برای تصرف مسجدالحرام و سرنگونی حکومت آل سعود و همچنین آغاز ناآرامی‌های شیعیان در مناطق نفت‌خیز شرق این کشور، آغاز فعالیت‌های اسلامی در بحرین و کویت، مخالفت گروه‌­های دانشجویی مسلمان و حرکت علما و روشنفکران مذهبی در الجزایر و تونس و سرانجام ظهور جنبش‌های شیعه و سنی در لبنان از قبیل جنبش امل، حزب‌الله، حرکت توحید اسلامی همگی نشان‌دهندۀ این واقعیت بود که وقوع انقلاب اسلامی در ایران و موفقیت آن در سرنگونی قوی­‌ترین حکومت منطقه، عامل اصلی رشد دوبارۀ جنبش‌های اسلامی در جهان اسلام است.
پشتیبانی معنوی ایران از این نهضت‌ها سبب شد که ایران در این جنبش‌ها عمیقاً نفوذ کند.»(جمهوری اسلامی ایران و تحولات فلسطین(1385-1357 / 2006-1979)، صص: 20 و 21)
جمهوری اسلامی ایران به جنبش‌ها و نهضت‌های اسلامی کمک‌های شایان و مؤثری نموده است که از جمله آنها می‌­توان به حمایت‌های علنی و آشکار در موضع‌گیری‌های مسئولان جمهوری اسلامی، اعطای کمک‌های آموزشی و فرهنگی و تبلیغاتی، اجازه ایجاد و تأسیس دفاتر برای جنبش‌ها در ایران و اجازه جهت برگزاری همایش و کنفرانس در ایران اشاره نمود.
امام خمینی، رهبری برای تمامی نهضت‌های آزادیبخش جهان
نقش امام خمینی و انقلاب اسلامی در پشتیبانی از نهضت‌های آزادیبخش و گرایش این نهضت‌ها به جمهوری اسلامی بسیار اساسی و تعیین‌­کننده است و این حقیقتی است که بارها جهانیان به آن اعتراف نموده‌­اند.
نلسون ماندلا در این باره می‌گوید: «امام خمینی نه تنها رهبری بزرگ برای ایران بود، بلکه رهبری برای تمامی نهضت‌های آزادیبخش جهان به شمار می‌رفت.»(کرانه‌های نور، ج1، ص: 117)
حافظ اسد رئیس‌­جمهور متوفای سوریه می‌گوید: «اکثر انقلاب‌های زمان ما اگرچه سال‌ها از عمر خود را سپری کرده و اصیل هم هستند، لیکن نتوانسته‌­اند به اندازه انقلاب اسلامی و جوان ایران، به نهضت‌های آزادیخواه جهان و احقاق حقوق ملت‌های تحت ستم دنیا، خدمت کنند.»
(کرانه‌های نور، ج1، ص: 160)
ملحم کرم رئیس اتحادیه روزنامه­‌نگاران عرب می­‌گوید: «تمام حرکتهای استقلال‌‌طلبانه و آزادیبخش در بیست سال اخیر مدیون اندیشه‌های خمینی هستند که در انقلاب اسلامی او طرح اندیشه نو، الگوی بی­‌نظیری برای ملت‌های تحت ستم ارائه کردند.»(امام خمینی(س) از نگاه نخبگان جهان، ص: 421)
جبهه مقاومت
 تحت فرمان جمهوری اسلامی
جمهوری اسلامی ایران تا کنون حمایت‌های آشکار و گسترده‌­ای از نهضت‌های آزادیبخش و گروه­‌های مقاومت در فلسطین و لبنان و سایر کشورها نموده است.
سردار علی شادمانی معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح در مورد حمایت ایران از گروه‌های مقاومت می­‌گوید:
«در حوزه جبهه مقاومت، ما در جنگ هشت‌ساله تنها قادر بودیم بخشی از کُردهای عراق را در شمال این کشور سازماندهی کنیم چون با ما هم‌فکر بودند و علیه صدام کار می‌کردند اما الان چه؟
الان جبهه مقاومت تحت فرمان جمهوری اسلامی است. در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، یمن، افغانستان همه مردمی که علاقه‌مند به مبارزه با استکبار هستند و همه مردمی که به نوعی تحت ستم قرار دارند، از انقلاب اسلامی الگو می‌گیرند و زیر بیرق ولی ­فقیه ما ایستاده‌اند.»(خبرگزاری فارس، 05/02/94، شماره: 13940201000625)
تبدیل گروه‌­های مقاومت به قدرت
روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات چاپ لندن در یادداشت تحلیلی خود نوشت: قرار گرفتن ایران در جایگاه مرجعیت دینی و سیاسی برای شیعیان دنیا و طرح ایده ولایت‌فقیه، امتیاز دیگری بود که جایگاه خاصی به ایران در کشورهای مختلف از افغانستان تا لبنان داد. موفقیت ایران در بسیج نیروهای هوادار خود در عراق و لبنان، برای مقابله با سقوط نظام بشار اسد، مؤید این قدرت و جایگاه است. ایران با شعار مقابله با اشغالگران آمریکایی در عراق و مقابله با اسرائیل در منطقه توانست زنجیره‌ای از ارتش‌های کوچک در سرزمین‌های خارج از مرزهای خود ایجاد کند و تحولات منطقه از بیروت تا صنعا نیز ثابت کرد این نیروها توان مانور بالایی در منطقه دارند. الحیات خاطرنشان کرد: ایران به حمایت از این «ارتش‌ها»ی همپیمان پرداخت که حالا دیگر به قدرت بلامنازع مناطق خود تبدیل شده‌اند گرچه رسماً زمام قدرت را در دست ندارند. (روزنامه کیهان، 8 آذر ۱۳۹۳)
اعتراف دشمنان
 به عظمتِ محور مقاومت
نشریه آمریکایی نشنال اینترست نوشت: در محور استراتژی ایران، ایدئولوژی انقلابی این کشور یا آنچه از آن با نام «مقاومت اسلامی» یاد می‌شود، قرار دارد. ایران تصویری از مقاومت اسلامی را نشان داده که از مرزهای قومی فراتر رفته و با رویکردهای محبوب ضدآمریکایی، ضدصهیونیستی و ضدافراط‌گرایی در منطقه ارتباط برقرار می‌کند. با وجود اینکه به دلیل ماهیت فرقه‌گرایانه برخی بحران‌های منطقه، این تصویر با چالش‌هایی نیز مواجه شده، ایران همچنان منطقی‌­ترین متحد برای شمار زیادی از اعرابی است که به دولت‌های منطقه خلیج فارس بی‌اعتماد بوده و نیازمند سلاح برای مبارزه با افراط‌گرایان هستند. نشنال اینترست تصریح کرد: در کنار ایدئولوژی انقلابی، مسئله مهم دیگر، وجود این حقیقت است که ایران خود را در پاسخ دادن به بحران‌های منطقه‌ای ماهر نشان داده است. در جایی که دیگران شکست خورده‌اند، ایران راه‌حل‌­های سیاسی و نظامی خود را مطرح کرده که توانسته به سرعت سبب پر کردن خلأ قدرت و به موفقیت رسیدن متحدانش شود. نمود این امر به خوبی در عراق قابل مشاهده است. ایران به مدت بیش از سه دهه، تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار داشته است. از سوی دیگر، درست در میان جنگ ویرانگر ایران و عراق بود که ایران توانست ریشه شکل‌گیری حزب‌الله را در لبنان ایجاد کند که اکنون به مهم‌ترین بازیگر غیردولتی در منطقه تبدیل شده است.(تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴)
دستاوردهای حیرت­‌انگیز مقاومت
 به رهبری ایران
محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران تا کنون توانسته است دستاوردهای بسیار درخشان و حیرت­‌انگیزی در مقابل جبهه دشمن به‌دست آورد که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
پیروزی محور مقاومت فلسطین در سه جنگ اخیرش با رژیم صهیونیستی(جنگ‌های بیست و دو روزه و پنج روزه و پنجاه و یک روزه)، پیروزی حزب‌­الله لبنان در جنگ سی و سه روزه در برابر رژیم صهیونیستی، پیروزی محور مقاومت در عراق و سوریه در برابر داعش و پشتیبانانش از حدود هشتاد کشور جهان، مقاومت جانانه انصارالله در یمن در برابر تجاوزات گسترده و طولانی‌مدت عربستان سعودی، پیروزی اخیرِ محور مقاومت در انتخابات مجلس لبنان و پیروزی محور مقاومت -ضدآمریکایی در انتخابات مجلس عراق و...

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi