شناسه خبر : 59514
سه شنبه 15 خرداد 1397 , 10:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بررسی وصیت‌نامه شهید ردانی پور

سلسله نشست‌های بررسی «مبانی تربیت در سند تحول بنیادین در وصیت نامه شهدا»/۲

بررسی وصیت‌نامه شهید ردانی پور/ شهدا شادی و سرور جاوید را باور داشتند

خبرگزاری فارس: بررسی وصیت‌نامه شهید ردانی پور/ شهدا شادی و سرور جاوید را باور داشتند

 شهدا شادی و سرور جاوید را باور داشتند؛ حال باید پرسید، سکانداران تعلیم و تربیت دینی چه حوزه و چه آموزش و پرورش تا کنون چه اقدامی برای عوامل شادی آفرینی که شهدا به آن دست یافتند و منابع روایی و تفسیری ما سر شار از آن است، انجام داده و به صورت درس‌های تربیتی در آورده‌اند.

 به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌ های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش، سلسله نشست‌هایی را عنوان «بررسی مبانی پنج گانه تربیت در سند تحول بنیادین در وصیت نامه شهدا» برگزار کرده است که در نظر داریم هر روز گزارشی از یکی از این نشست‌ها را ارائه دهیم.

***‌ دنیا طلبی مانع رسیدن به  حیات طیبه

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی با تبیین بخش‌هایی از مبانی اساسی تربیت در سند تحول بنیادین گفت: ممکن است این سؤال در اذهان به وجود آید که چرا سند تحول، دنیا طلبی را مانع تربیت و رسیدن به حیات طیبه می‌داند که برای تبیین این مهم ابتدا باید تعریفی از موانع تربیت داشته باشیم.

وی افزود: موانع تربیت به امور و پدیده‌هایی اطلاق می‌شود که در تحقق اهداف و فرایند تربیت تأثیر منفی دارند؛ البته این موانع ممکن است بیرونی یا درونی، در اختیار مربیان و یا از اختیارشان خارج باشد.

*** مصادیق موانع تربیت

 این کارشناس حوزه و آموزش و پرورش به برخی از مصادیق موانع تربیت پرداخت و افزود: دنیا طلبی و هوای نفس، حاکمیت رذائل اخلاقی نظیر لجاجت، تعصب، تکبر، غرور و... از عناوینی است که اگر هر فرد یا جامعه به آن مبتلا شود، هویت تربیتی آن به شدت آسیب خواهد دید و نباید توقع به وجود آمدن یک نسل پاک با وجود این رذائل اخلاقی داشت.

 وی ادامه داد: فقر اقتصادی، کمبود معاش، وجود حکومت طاغوتی، غلبه وسوسه شیطان و فکر و خیال باطل بر فضای ذهن و اندیشه، وجود شبهات فکری و عقیدتی، غفلت از یاد خدا، استفاده از غذا و اموال حرام، دسترسی مطلق و بی حد وحصر به وسایل ترویج فساد و فحشا، همه و همه از موانع اصلی تحقق تربیت پایدار بر اساس آموزه‌های دینی باالهام از قرآن و عترت می‌تواند باشد.

*** سبک زندگی شهدای شاخص تربیت  

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی  با بیان بخشی از وصیت‌نامه شهید والا مقام حجت‌الاسلام والمسلمین ردانی پور گفت: وقتی سیره شهدایی چون این روحانی خدوم را می‌خوانیم به این حقیقت پی می‌بریم که برای اینکه بخواهیم انقلاب و نظام را در برابر توطئه‌ها بیمه کنیم، باید شاخص تربیت را سبک زندگی این ستاره‌های ایثار و شهادت بدانیم.

 وی ادامه داد: خدا باوری در روح و جسم و جان شهید ردانی پور موج می‌زند و ماباید نسلی را تربیت کنیم که با خدای خود اینگونه عشق بازی کند، آنجا که در طلیعه وصیتش می نویسد؛ { سپاس خداوندی را که انوار جلال او؛ از افق عقول بندگانش تابان است و خواسته اش؛ از زبان گویای کتاب و سنت نمایان، خدایی که دوستان خود را از دلبستگی به دنیای فریبا رهانید و به شادیهای گوناگون رسانید......}

 وی خاطر نشان ساخت: با تأمل در فرازهای نورانی وصیت نامه شهید ردانی پور پاسخ های خود را در یافت می کنیم که چرا سند تحول، غفلت از خداوند را با مدرسه صالح قابل جمع نمی‌داند زیرا تفکر شهدا در بستر حیات طیبه و انس با خدا، قرآن و عترت و عصر یگانه دوران حضرت امام خمینی(ره) بارور و ثمربخش شده است.

*** شهدا شادی و سرور جاوید را باور داشتند

 معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مشکلی که نوع شیعیان و مکتب محبان مکتب اهل بیت علیهم السلام با آن مواجه هستند این است که هنوز حقیقت‌های  بستر تربیتی مکتب تشیع را نشناخته‌ایم و اگر به این حقیقت خدا محور پی ببریم بسیاری از گره‌های تربیتی با الهام از این مکتب نورانی به راحتی باز می شود. 

 وی در این رابطه یاد آور شد: شهدا شادی و سرور جاوید را باور داشتند، حال باید پرسید، سکانداران تعلیم و تربیت دینی چه حوزه و چه آموزش و پرورش تا کنون چه اقدامی برای عوامل  شادی آفرینی که  شهدا به آن دست یافتند و منابع روایی و تفسیری ما سر شار از آن است، انجام داده و به صورت درس های تربیتی در آورده اند.

*** شهدا لذت عادی را با لذت شرافت قابل مقایسه نمی‌دانستند

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی در همین زمینه به نشاط غیر قابل وصف شهدایی چون ردانی پور پرداخت و گفت: شهدا لذت عادی را با لذت شرافت قابل مقایسه نمی دانستند و میزان و شاخص شوق و خوف خود را ملاقات حق تعالی قرار داده بودند، آنجا که شهید رادنی پور با هیجان وصف ناپذیری در بخشی از وصیت نامه خود می نویسد، {.....سپاس خداوندی که بندگان را توفیق عنایت فرمود، که به کردارهای کامل خو گیرند تا از هر چه به جزء اوست؛ آسوده خاطر گشته و مذاق جانشان؛ با لذت شرافت خشنودی حق؛ آشنا گردد}

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران عصاره همه رنج ها، زحمات و جانفشانی‌هایی است که همه دلدادگان به مکتب اهل بیت(ع) در طول تاریخ کشیده‌اند و راه پاسداری از این نظام گران ارج، اهتمام همه مسئولان به مقوله تعلیم و تربیت است؛ اگر این پایه و اساس را بر مبنای حیات طیبه مورد نظر آن جاودانه های تاریخ پایه گذاری کنیم امید می رود آرزوی دیرینه امام راحل، یعنی صدور انقلاب به اقصی  نقاط جهان تحقق یابد.

انتهای پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi