شناسه خبر : 59640
پنجشنبه 24 خرداد 1397 , 14:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نبرد سرنوشت ساز بر سر بندر استراتژیک یمن

نبرد سرنوشت ساز بر سر بندر استراتژیک یمن؛ انصار‌الله: الحدیده را گورستان متجاوزان می‌کنیم
همزمان با اعلام خبر حمله زمینی، هوایی و دریایی ائتلاف سعودی به بندر الحدیده، انقلابیون یمن اعلام کردند که این شهر را گورستان و باتلاق متجاوزان خواهند کرد.


بندر الحدیده در غرب یمن به عنوان تنها راه ارتباطی انقلابیون این کشور با جهان خارج در چند هفته گذشته شاهد درگیری بین مزدوران سعودی با نیروهای انصارالله بوده است. اما دیروز خبرهای بسیار مهمی در مورد این بندر منتشر شد. دیروز رسانه‌های عربی به نقل از دولت مستعفی و فراری یمن از آغاز عملیات نظامی برای ‌اشغال بندر الحدیده در یمن خبر دادند. البته در هفته‌های گذشته درگیری‌ها در این منطقه ادامه داشته و 650 مزدور سعودی نیز به هلاکت رسیده‌اند. طبق گزارش‌های خبری پس از حملات توپخانه‌ای و هوایی گسترده متجاوزان سعودی و اماراتی، نیروهای این دو کشور همراه با مزدوران یمنی خود، حمله زمینی برای ‌اشغال بندر استراتژیک الحدیده را آغاز کردند که نگرانی‌ها درباره سرنوشت هزاران غیر نظامی ساکن این شهر را افزایش داده است. سایت خبری العربیه عربستان در این رابطه اعلام کرد، تیپی از ارتش دولت (مستعفی) یمن عملیات یورش به الحدیده را با حمایت هوایی و دریایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان آغاز کرده است.
خبرگزاری رویترز نیز صبح دیروز گزارش داد، ائتلاف عربی خود را برای ورود به بندر الحدیده آماده می‌کند و نیروهای اماراتی عضو این ائتلاف، قبلا دو روز به نیروهای وابسته به انصارالله مهلت داده بودند که سه شنبه شب این مهلت به اتمام خواهد رسید.
هشدار ارتش و انصارالله
انصارالله و ارتش یمن هم اعلام کرده اند که استان الحدیده را به باتلاق متجاوزان تبدیل خواهند کرد. سرلشگر «شرف لقمان» سخنگوی ارتش یمن گفت: نبردها از مدتی پیش در جریان است و همه مسیرهای منتهی به بندر الحدیده (از سوی متجاوزان) آزمایش شده است. اگر خواسته باشند به جاده «میدی» بازگردند، ما در انتظار آنها هستیم و آمادگی زیادی داریم. وی افزود: صالح الصماد رئیس ‌فقید شورای عالی انقلاب یمن تهدید کرده بود که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تنگه باب المندب را خواهند بست. ما برای جنگ خیابانی و شهری آماده هستیم و در همه سطوح دفاع خواهیم کرد. سرلشکر شرف لقمان درباره آمادگی نظامی در داخل بندر الحدیده گفت: «الحدیده شهر بزرگی با سه میلیون نفر جمعیت است و ورود به آن، مشکل بزرگی برای ائتلاف متجاوز خواهد بود و در باتلاق آن غرق خواهند شد. این ائتلاف نخواهد توانست به جایی در الحدیده وارد شود، زیرا نتیجه چنین کاری به طور قطع به نفع ما خواهد بود، ما آنجا را می‌شناسیم.»
محمد علی الحوثی رئیس ‌کمیته عالی انقلاب یمن هم تاکید کرد، یمنی‌ها هراسی از هرگونه تنش آفرینی نظامی متجاوزان ندارند. الحوثی افزود: هرگونه ماجراجویی از این دست شکست خواهد خورد. دیگر سران انصارالله نیز جملات مشابهی را بیان کردند. آنها تهدید کردند که الحدیده را گورستان متجاوزان خواهند کرد و اقدامات آنها در آینده، غافلگیرکننده خواهد بود.
انهدام ناوچه اماراتی
در جریان نبردهای الحدیده، نیروی دریایی ارتش یمن صبح دیروز ضربه‌ای سنگین به متجاوزان وارد کرده و یک ناوچه آنها را در سواحل بندر الحدیده منهدم کردند تا بر آمادگی خود برای دفاع از این شهر تاکید کنند. یک منبع نظامی یمنی در این باره گفت: «دو ناوچه اماراتی حامل نیرو و تجهیزات، مامور پیاده کردن نظامیان در نزدیک سواحل یمن بودند. در عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یکی از این ناوشکن‌ها در سواحل منطقه «غلیفقه» منهدم و دیگری مجبور به فرار به سمت جزیره «زقر» شد. ستون‌های دود بر فراز ناوچه منهدم شده، قابل مشاهده است.» یک منبع در نیروی دریایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شبکه تلویزیونی المسیره گفت: «ناوشکن اماراتی با دو فروند موشک دریایی هدف قرار گرفت و آتش از آن شعله می‌کشد و تلاش متجاوزان برای نجات سرنشینان آن ادامه دارد.»
در همین راستا، یک مقام نظامی یمنی موفقیت نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در انهدام ناوچه اماراتی را ضربه بزرگ و یک سیلی به مزدوران ‌آمریکا و رژیم صهیونیستی قلمداد کرد. معاون سخنگوی ارتش یمن تاکید کرد ضربه نیروی دریایی به متجاوزان پیامی به همراه دارد مبنی بر اینکه نیروی بازدارندگی در آغاز راه است. این مقام نظامی یمن به جنگ روانی و تبلیغاتی رژیم سعودی و دیگر متحدانش در ائتلاف جنگ افروزان علیه یمن‌اشاره کرد و گفت: جنگ روانی پس از این شکست زودهنگام به خود دشمن بازگشته و به زیان آنها شده است. معاون سخنگوی ارتش یمن تاکید کرد: آنچه برای متجاوزان در مراحل آینده تدارک دیده شده، توانمندی‌های رعب‌آور در سطح نبرد است.‎
هشدار درباره فاجعه انسانی
این در حالی است که براساس برآوردهای سازمان ملل، این جنگ بزرگترین بحران انسانی جهان را رقم خواهد زد. به رغم این هشدار، ائتلاف متجاوز عربی هزاران مزدور را با سازوبرگ نظامی تحت عنوان کذایی «مقاومت یمن» روانه الحدیده کرده است. این نیروها شامل سه گروه از نیروهای جنوب آموزش دیده توسط امارات، همچنین تعدادی از ساکنان الحدیده حامی منصور هادی رئیس‌جمهوری مستعفی یمن و نیز نیروهایی به سرکردگی محمد علی صالح، برادرزاده علی عبدالله صالح هستند.
انصارالله بر بندر استراتژیک الحدیده که ۷۰ درصد واردات یمن از این بندر انجام می‌شود، تسلط دارد. بندر الحدیده شریان اصلی حیات برای ورود کمک‌های انسانی به یمن محسوب می‌شود. طبق گزارش‌ها ۲۵۰ هزار یمنی در صورت بالا گرفتن آتش جنگ با احتمال خطر مرگ و نیز بیش از هفت میلیون در شمال یمن با خطر مرگ بر اثر گرسنگی در صورت توقف ارسال کمک‌های غذایی و دارویی در نتیجه بسته بودن بندر الحدیده روبه‌رو خواهند شد. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز هشدار داد که این حمله، جان 300 هزار کودک یمنی را تهدید می‌کند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi