شناسه خبر : 59662
یکشنبه 27 خرداد 1397 , 09:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بشار اسد: مانعی برای پایگاه‌های ایرانی در سوریه نیست

رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با العالم روابط تهران – دمشق را رابطه‌ای بیرون از بازار معاملات نامید و آن را راهبردی و استراتژیک خواند و گفت که در سوریه پایگاه نظامی ایرانی وجود ندارد چون ایرانی‌ها تاکنون چنین درخواستی نکرده‌اند و هدف آنها به صورت واقعی مبارزه با تروریست‌ها بوده است.

«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «العالم» و در پاسخ به این پرسش که «آیا موضوع اخراج ایرانی‌ها از منطقه جنوب در ازای خروج آمریکا از التنف واقعیت دارد؟ چه بها و هزینه‌ای باید بدهید تا طرف آمریکایی با حل تنش در منطقه جنوب موافقت کند؟» می‌گوید: «درباره آمریکا باید بگویم که این کشور یک اصل مهم و قاعده اصلی بدون در نظر گرفتن موضوع و مکان دارد و آن سلطه‌گری و هیمنه‌طلبی است. این بها بالطبع از سوی ما تقدیم نمی‌شود.»
وی سپس در ادامه می‌افزاید: «اما درباره موضوع ایران، باید به صورت واضح تأکید کنم، رابطه سوریه و ایران رابطه‌ای راهبردی است و تحت تاثیر مسائل جنوب و شمال قرار ندارد، این رابطه با همه جوانبش به صورت واقعی با حال و آینده منطقه مرتبط است و تحت تاثیر قیمت‌های بازار بین‌المللی قرار نمی‌گیرد. نه سوریه و نه ایران هرگز این رابطه را در بازار سیاسی بین‌المللی مطرح نمی‌کنند، تا بخواهد مکانی برای سازش باشد. هر آنچه مطرح شده، طرح اسرائیلی است، وهدف از آن به چالش کشیدن و در تنگنا قرار دادن ایران است. این مسائل همچنین همسو با تبلیغات بین‌المللی ضد ایران درباره پرونده اتمی است و جدا از این مسئله نمی‌باشد. هر آنچه که اکنون در ارتباط با ایران اتفاق می‌افتد، با هدف ایجاد فضای بین‌المللی ضد ایران است. از نظر ما، تصمیم گیری دربارۀ سوریه فقط متعلق به خود سوری‌ها است. ما در یک نبرد یکسان هستیم و اگر تصمیمی درباره ایران داشته باشیم، با ایرانی‌ها سخن خواهیم گفت و با هیچ طرف دیگر صحبت نخواهیم کرد.»
از اسد پرسیده می‌شود که «برخی ادعا می‌کنند چنانچه ایرانی‌ها از خاک سوریه بیرون رانده شوند دمشق به امتیازاتی در مقابل این اقدام دست می‌یابد. آیا هیچ بهای سیاسی، معنوی و نظامی مشخصی در این زمینه وجود دارد؟» و او در پاسخ می‌گوید: «همانطور که در ابتدا گفتم مادامی که این رابطه در بازار معاملات، عرضه نشده است نمی‌توانند برای آن هیچ قیمتی تعیین کنند.»
رئیس‌جمهور سوریه سپس تاکید می‌کند: «پاسخ نیز کاملا واضح خواهد بود. کشورهای مختلفی از جمله عربستان از زمان آغاز جنگ علیه سوریه تاکنون بارها در مراحل مختلف این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند که در صورتی که دمشق روابطش را با تهران قطع کند، وضعیت سوریه به حالت طبیعی بازخواهد گشت. ولی این امر از نظر ما کاملا مردود است.»
بشار اسد در پاسخ به این سؤال که «چه موضوعی سبب شد رژیم‌ اشغالگر اسرائیل با بازگشت ارتش سوریه به مرزهای جولان ‌اشغالی موافقت کند که همان بازگشت اوضاع به سال 2011 پس از 7 سال تلاش مستقیم و غیرمستقیم صهیونیست‌ها برای ضربه زدن به ثبات سوریه است؟» گفت: «به طور حتم، اخلاق و قانون بین‌المللی هیچ مفهومی برای اسرائیلی‌ها ندارد.»
اسد در ادامه افزود: «توپخانه و نیروهای هوایی اسرائیل همان توپخانه تروریست‌ها و نیروی هوایی تروریست‌ها و طبیعتا جبهه النصره بود، هیچ چیزی وجود ندارد که رویکرد اسرائیلی‌ها را تغییر دهد، موافقت اسرائیلی‌ها برای ما اهمیتی ندارد. درنتیجه اسرائیل چه موافق باشد و یا یا نباشد، این امر (نبرد در این جبهه) تصمیم سوریه و  وظیفه‌ای ملی است، که ما آن را انجام خواهیم داد.»
رئیس‌جمهور سوریه درباره شکل حضور ایران در سوریه چنین توضیح می‌دهد: «کلمه «مشاور» گاهی در معنای گسترده و شاملی به کار می‌رود... قطعا مشاوران ایران در سوریه حضور دارند. همچنین گروه‌هایی از داوطلبان ایرانی برای حضور در جنگ وارد سوریه شده‌اند و فرماندهان ایرانی آنها را مدیریت و فرماندهی می‌کنند. درباره اصطلاح «مشاور» باید گفت: دلیل استفاده از آن، عدم وجود یگان‌های جنگی رسمی ایران در سوریه است.»
اسد در ادامه می‌گوید: «تشکیلات کامل اعم از گردان، تیپ یا لشکر ایرانی در سوریه وجود ندارد. زیرا اولا نمی‌توان آن را پنهان کرد. و اساسا [اگر وجود داشته باشد] چرا باید از‌اشاره به آن ابا داشت؟»
 وی در پاسخ به این پرسش که «چندین بار‌اشاره کردید که در سوریه هیچ پایگاه ایرانی وجود ندارد. چرا در حالی که مشاهده می‌کنیم روس‌ها در سوریه پایگاه دارند پایگاه‌های ایرانی‌ها در سوریه وجود ندارد؟» گفته است: «از آنجا که ایران، مانند روسیه، یک کشور همپیمان سوریه است هیچ مانعی بر سر وجود چنین پایگاه‌هایی وجود ندارد.»
بشار اسد سپس در این باره که «اگر ایران در این زمینه درخواست کند آیا شما موافقت می‌کنید؟» تصریح می‌کند: «اگر ما بخواهیم از آن کشور می‌خواهیم با آن موافقت کند و برعکس. یعنی ما درخواست می‌کنیم چنین پایگاه‌هایی در کشورمان برپا شود تا به ما کمک کنند. ایران چنین درخواستی را مطرح نکرده است و تنها منافع آن کشور نیز در مبارزه با تروریسم است. اما گسترش دامنه جنگ منجر به گسترش ماهیت این حضور شد و درباره روس‌ها نیز این گونه بود.»

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi