شناسه خبر : 59677
شنبه 09 تير 1397 , 16:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بی مهری و لجاجت با ایثارگران به چه انگیزه ای صورت می گیرد؟!

هر چه فاصله زمانی از سال های جنگ نابرابر و ظالمانه عراق علیه ایران بیشتر می شود، جان فشانی ها و پایمردی های غیور مردان و شیر زنانی که مظلومانه در مقابل سلاح های مدرن و گوناگون دشمن سینه سپر کرده و به شهادت رسیدند و یا تا پای جان ایستادند و متحمل دردها و رنج های فراوان گردیدند نیز بیش از پیش به دست فراموشی سپرده می شوند.

فتح الله مختاری(جانباز شیمیایی) - هر چه فاصله زمانی از سال های جنگ نابرابر و ظالمانه عراق علیه ایران بیشتر می شود، جان فشانی ها و پایمردی های غیور مردان و شیر زنانی که مظلومانه در مقابل سلاح های مدرن و گوناگون دشمن سینه سپر کرده و به شهادت رسیدند و یا تا پای جان ایستادند و متحمل دردها و رنج های فراوان گردیدند نیز بیش از پیش به دست فراموشی سپرده می شوند.

اکثزیت قریب به اتفاق ملت رشید و فهیم ایران البته همیشه  قدردان قهرمانان ملی خود و خانواده های داغدیده و یا رنج کشیده آنها بوده و خواهند بود اما متاسفانه هستند کسانی که آگاهانه و یا در اثر غفلت، تمامی معضلات و مشکلات مبتلا به کشور و مردم را رها کرده و به انحای مختلف، امتیازات نیم بندی را که در قوانین حمایتی برای جامعه ایثارگران منظور شده است مورد تعرض قرار می دهند. حیرت آور اینکه یکی از مطالبی که اخیرا در فضای مجازی منتشر گردیده و قوانین خدمت رسانی به ایثارگران را به باد اعتراض گرفته است این بار از موضع دینداری و تشرع  وارد شده  و تسهیلات قانونی اعطایی به ایثارگران را مصداق"حق الناس" دانسته و اجرای آنها را بی عدالتی! و  تبعیض! خوانده است. در ادامه البته به صورت مصداقی به موارد مطرح شده در یادداشت مورد نظز پاسخ خواهیم داد اما قبل از آن  لازم است نگارنده اش به این پزسش پاسخ دهد که آیا تمامیت ارضی کشور، شرف، جان، مال، ناموس و جمهوری نوپای برخاسته از انقلاب اسلامی مردم ایران -که همگی توسط ارتش دشمن مورد تعرض قرار گرفته بودند- "حق الناس "هستند یا نیستند؟ و اگر هستند چگونه به خود اجازه داده است کسانی را که از جان و مال و خانواده و زندگی خود گذشتند و برای احقاق "حق الناس" راهی جبهه های نبرد شدند  مورد بی مهری قرار دهد؟

متعرضان به قوانین حمایتی ایثارگران آیا تا کنون با خود اندیشیده اند که در آن هنگامه مرگباری که از زمین و آسمان، آهن گداخته و آتش و گاز سمی  می بارید علاوه بر پرسنل غیور و جان برکف نیروهای مسلح، فقط حدود 2 درصد از جمعیت آن روز کشور به صورت داوطلبانه در جبهه ها حاضر شدند؟! ما را چه شده است که به جای حق شناسی و حلالیت طلبی از مدافعان دیروز وطنمان و شرف و ناموسمان امتیازات نیم بند اعطایی به آنان را حق الناس! می خوانیم وخواهان لغو آنها می شویم؟! از عجایب روزگار است که عده قلیلی در دشوار ترین و مرگبار ترین شرایط، از  زندگی و جان شیرین دست شسته و برای دفاع از هم وطنانشان گوشت دم توپ شوند و اما بعد از رفع تجاوز، همه چیز توسط عافیت طلبان فراموش شده و حق طبیعی مدافعان کشور و خانواده هایشان مصداق تبعیض و حق خوری عنوان می گردد!

نگارنده مطلب معترضه در یادداشت خود پرسیده است: "آیا قرار دادن سهمیه های مالی مثل وام های کلان بدون بهره! و سهمیه های مراکز علمی مثل ورود به دانشگاه برای خانواده و خود کسانی که در جنگ آسیب دیده اند شرعی است؟" سپس در ادامه افزوده است: "بسیاری از مراکز علمی در پذیرش محدودیت دارند و این سبب می شود کسی که حدنصاب پایین تر دارد اما با سهمیه، جای یک نفر دیگر را که نصاب بالاتری دارد اما پدرش توفیق شهادت نداشته را بگیرد و این مصداق بارز تعرض به حقوق دیگران و حق الناس است"!

شگفت اینکه در گذشته، انتقادها و یا ابهام هایی در خصوص سهمیه های علمی البته مطرح بوده -که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت - اما قدر ناشناس ترین افراد جامعه هم به خود اجازه نمیدادند حمایتهای معیشتی، درمانی و بعضا تسهیلاتی خانواده های معظم شاهد و جانبازان مظلوم جنگ تحمیلی را زیر سوال ببرند چه رسد به اینکه در پشت آیه ها و احادیث مرتبط با "عدل "و" قسط" پنهان شده و مظلومترین قشر جامعه را هدف قرار دهند! اما به سفارشات اکید بزرگان دینی در خصوص رسیدگی به امور آسیب دیدگان جنگی و خانواده هایشان چشم ببندند. جالب این است که حتی در همان یادداشت اعتراضی نیز به یکی از این سفارشات (محتوای حمایتی نامه امیر مومنان به مالک اشتر) مبنی بر رسیدگی کامل به خانواده آسیب دیدگان جنگ اشاره شده است! شبهه و تشکیک در قوانین حمایتی ایثارگران چنان عجیب و بدیع است که حتی اهداف و مقاصدی آنچنانی را در عقبه آن تداعی می کند. به راستی وقتی که در قوانین، حتی برای کشته شدگان  و صدمه دیدگان حوادث جاده ای و امثال آن نیز پرداخت خسارت، دیه و بسته های حمایتی پیش بینی شده است و یا معلولان عادی نیز مورد حمایت قرار دارند چرا باید در قوانینی که به منظور پیشگیری از متلاشی شدن و یا عقب ماندن خانواده های شرافتمندی که صرفا برای دفاع از وطن، دین و انسانیت متحمل شدیدترین آسیب ها گردیده اند شبهه وارد شود!؟ به گونه ای از وام های کلان! بدون بهره سخن گفته شده که گویی نگارنده، خانواده شهدا و ایثارگران را با نورچشمی ها، آقا زاده ها  و نظرکرده هایی که هزاران میلیارد ریال از ثروت مردم را  اختلاس کرده اند و یا در قالب تسهیلات بانکی به یغما برده اند اشتباه گرفته است! حال آنکه کل تسهیلات بانکی منظور شده برای خانواده شهید و یا جانباز به صد ملیون تومان هم نمی رسد و بسیاری از آنها هنوز موفق به دریافت همین مبالغ مصوب هم نشده اند! اینان به کدام اسلام رجوع کرده اند که نمی دانند حتی غنائم جنگی به دست آمده از شهرها و اردوگاه های دشمن نیز در صدر اسلام بین جنگجویان تقسیم می شد، در حالی که رزمندگان ما هیچ چشمداشتی به اموال بجا مانده از دشمن  نداشتند؟!

موضوع دیگری که در یادداشت فوق الاشاره - و البته در برخی محافل دیگر - مورد هجمه و تشکیک قرار گرفته قوانین مربوط به سهمیه های علمی  است. به تصور اینجانب اعتراضات به سهمیه ایثارگران بیشتر حاصل طرز تلقی و نوع نگاهی است که به آن وجود داشته است. واکاوی این مقوله و تشریح روح حاکم بر آن تا حدود زیادی می تواند موجبات تغییر نگاهها و در نتیجه، اصلاح قضاوت های پیرامون آن را فراهم نماید.

واقعیت آن است که اعمال سهمیه در آزمون ورودی دانشگاه ها علی الاصول با هدف برقراری عدالت آموزشی است؛ برای مثال در سهمیه بندی مناطق، کشور به سه منطقه تقسیم گردیده و شهرستان های مختلف بر اساس میزان امکانات آموزشی و سایر مواهبی که می توانند در شکوفایی استعداد دانش آموزان موثر باشند در آنها ساماندهی گردیده اند. شاید برای بعضی از هم وطنان عجیب به نظر برسد اما تفاوت بین شرایط داوطلبان ساکن در منطقه 3 با کسانی که در منطقه یک سکونت دارند بسیار قابل توجه می باشد. بر این اساس ممکن است داوطلب ساکن تهران نمره آزمون(تراز) بالاتری نسبت به داوطلب ساکن -مثلا- ایلام داشته باشد اما داوطلب ایلامی موفق به قبولی در رشته پزشکی بشود اما داوطلب تهرانی نشود. مثال دیگر اینکه در همین کنکور اخیر به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه  سهمیه اختصاص داده  شد تا شرایط خاص حاکم بر آنجا بدین وسیله جبران شده باشد. سهمیه ایثارگران هم در همین راستا و در جهت برقراری عدالت آموزشی ایجاد شده است زیرا شرایط حاکم بر زندگی خانواده شهید، جانباز، آزاده و رزمنده شرایطی خاص است.

آنانکه به سهمیه های اختصاصی مناطق و سایر سهمیه های خاص معترض نمی شوند لابد پذیزفته اند که ایجاد تسهیلات برای مناطق محروم تر تبعیض و حق خوری نیست اما معترضان به سهمیه ایثارگران آیا شرایط زندگی در خانواده ای که صرفا به خاطر دفاع از میهن وپاسداری از ارزش ها از نعمت وجود پدر محروم گردیده را درک می کنند؟ آیا می دانند زندگی در کنار پدری که برای دفاع از کشور و ناموس ملت اعضای بدنش را از دست داده و یا به علت استنشاق گازهای سمی نفس کشیدن برایش به کاری سخت و طاقت فرسا تبدیل گردیده است چه معنا و مفهومی دارد؟
آیا کابوس های پیاپی، افسردگی و صداهای عجیب و غریب ایجاد شده در گوش های رزمندگان دوران جنگ که از مشاهده صحنه های خاص، قرار گرفتن در شرایط فوق دشوار و شنیدن صداهای مهیب حاصل از انفجار راکت ها برایشان قابل درک می باشد؟ آیا می دانند آثار دهشتناک اسارت در دست دژخیمانی که نه بویی از انسانیت بردهاند و نه خط قرمزی در خشونت و وحشی گری می شناسند  آزاده  و خانواده اش را در کدام شرایط قرار می دهد؟

تنها اندکی تامل لازم است تا برخی قضاوت ها در این خصوص اصلاح گردند...

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
واقعا جای تاسف داره . ناجوانمردانه تاخته شد بر همین یک ذره حق قانونی خانواده های شهدا و ایثارگران . آن روزگار بعضیا شاید نبودن و بعضی دیگه احتمالا یادشون رفته جنگ و شرایط جنگ و زحماتی که شهدا و رزمنده ها برای پاسداری از وجب به وجب خاک این کشور کشیدند . اینایی که با هیاهو و ایجاد فضای فشار با همراهی کانال هایی مثل آمدنیوز در پی لغو حق مسلم رزمنده ها و بچه هاشون هستند خوبه یه تحقیقی در مورد آلمان بکنند . آلمان بعد از جنگ جهانی بیشترین قدردانی و امتیازو برای کهنه سربازهاش قائل میشه و اونها و خانواده هاشون با کمال عزت و احترام در بین مردم زندگی میکنن . بیاید یکم منظم تر به این قضیه نگاه کنیم . در کشور ما هم قوانین مشابه وجود داشته و داره اما تا الان بخوبی اجرایی نشده . این ۵ درصد سهمیه هم در مقابل جهادی که در جبهه انجام شده واقعا قابل مقایسه نیست . خواهشا بباید به حقوق قانونی هم احترام بگذاریم .
حرمت امازاده با متولی ان است این ها همه از کوتاهی بنیاد است ما فراموش شده ایم تمام
اقا بجای ناله اماده باشید اگر مجلس تصویب کرد و دولت ابلاغ کرد به سرعت تو دیوان عدالت شکایت کنیم و رای موقت بگیریم چون این کار خلافه که قانون تصویبی امروز برای قبل تسری بدن.
وقتی رییس فراکسیون ایثارگران که با اسم ایثارگران رفته مجلس موافق باشه ادم از کی بناله؟ نوروزی ظلم بزرگی کرد که تاوانش دور بعد انتخابات میده. بنیاد شهید هم حتی یه اعتراض نکرد.عجب ترس میزی دارن اقایون!؟
تمام مشکل زیر سر بنیاد و فراکسیون ایثارگران است اگر دفاع کرده بودن قانون ضد ایثارگران و خانواده شهدا تصویب نمیشد. نوروزی به فکر دور بعد انتخابات مجلس نه ایثارگران. اگر تصویب شد باید به دیوان عدالت شکایت کنیم چون قانون تصویب شده در امروز نباید به گذشته تسری پیدا کنه
وزارت علوم و بهداشت از خداشه که این سهمیه اختصاص داده شده به فرزند شهید و ایثارگر کم ویا حذف بشه . چون اینطوری میتواند صندلی اای به جا مونده از سهمیه مذکور را در قالب پردیس های خودگردان به دانشجویان پولی اختصاص بدهد و پول بیشتری بگیرد .
اره دقیقا خدا نبخشه که اینجور دم کنکور به مااسترس وارد میکننن
کسانی که به سهمیه ایثارگران اعتراض میکنند اگر خدای نکرده باز هم مشکلی برای مرزهای کشور پیش بیاید کنج عافیت را برمیگزینند. و همینکه خطر رفع شد مجددا زلبکار میشوند.اتصاف و مروت هم چیز خوبیه
این جریان هدفش مشخصه . در درجه اول تهی کردن دانشگاه ها از حضور فرزند شهید و ایثارگر و روحیه فداکاری ، و در درجه دوم برچیده شدن حقوق قانونی تصویب شده
خانواده های ایثارگر و در نهایت خانواده های شهدا .
من با اینایی که نسبت به اندک سهمیه خانواده های ایثارگر ادعا و طلب دارن حاضرم مناظره کنم . اگر باقی مونده سهمیه ۲۵ درصدی شهدا حق ایثارگران نیست پس حق چه کسی است ؟!
خیلی جالبه ماجرا ... از یکطرف با تحریک کانال هایی مثل آمدنیوز شروع شد و از طرف دیگه با سیگنال مثبتی که وزیر علوم برای مخالفان سهمیه ایثارگران ارسال نمودند ، ادامه پیدا کرد . ما هم نشستیم و تماشا کردیم تا وقاحت به حدی رسید که کاغذ و دست نوشته های هماهنگ بر ضد قشر بزرگ مدافعان کشور بلند شد و سوژه همان آمدنیوز و رسانه های تحریک کننده ...
وقتی پدر من رفته و سینه خودشو سپر بلای کشور کرده حقش خیلی بیشتر از ۵ درصد سهمیه کنکوره . یه عده نه تنها با فرهنگ ایثار و شهادت مشکل دارن بلکه حتی با قانون مملکت هم سر ستیز دارن . برید ماده ۹۰ قانون برنامه ششم را کامل بخوانید . و قانون را تا جایی قبول نداشته باشید که صرفا منافع خودتان تامین میشود ‌.
تنها انگیزه دشمنی با انسانیت ، ایثار ، عشق و محبت ؛ نبود وجدان و خوی اشرافیگری مسئولان و بعضی از مردم لجوج میباشد...

قدرشناسی....؟؟
توروقران صدای مارو به گوش نماینده ها برسونین من که اول خدا ودیگر هیچ کاری از دستم برنمیاد شما که دستتون میزسه توروخذا نذارین که تاثیرسهمیه کم بشود
فاش نیوز عزیز به عنوان تنها نماینده خبری ایثارگران لطفا دغدغه مطرح شده در کامنت کاربران سایت را با جناب آقای زاهدی رئیس کمسیون آموزش و حجت الاسلام نوروزی رئیس کمسیون ایثار در میان بگذار .
چیشد پس کی تکلیف این حد نصاب سهمیه ها ی 25درصد روشن میشه ،اخه ببینید ده روز مونده به کنکور چه استرسی به ما وارد کردند ،گفتن امروز مجلس تصمیم میگیره من که هرچی اخبارو.دنبال کردم چیزی ندیدم
امروز افزايش تراز به ٨٥ درصد تصويب شد
فردا راي گيري واسه ادغامه
تصویب شد حدنصاب روبردن بالا متاسفانه
بیچاره ها ندیدند چه کشیدیم ومیکشیم .
ادغام کار صحیحی بود که درر مصوبا اخیر مجلس انجام شد . سهمیه ۲۵ درصد به جمعیت بسیار کم ‌آنام با ترار قبولی ۷۰ درصد از نمره کل و نیز سهمیه ۵ درصد برای جمعیت بسیار زیاد رزمندگان آنهم با تراز ۸۰ درصد ار نمره کل ناجوانمردانه بود و امروز اصلاح شد و عدالت بین اقشار مختلف ایثارگران برقرار شد
سلام. اول اینکه تصویب این طرح درست یک هفته قبل از کنکور کاملا غلطه. دوما چرا جانباز 5 درصدی با بالای 50 مساوی شه؟؟ یکی مثل من و خیلی های دیگه تا حالا با پدر یا خانواده به گردش و مسافرت نرفتیم چون پدرهامون جانباز اند و نمیتونن تحمل کنن و از نظر روحی و عصبی هم فشار های زیادی دارن. بازم خدا رو شکر ک ما رو فرزند چنین مردانی کرد که رفتن جنگ و از ناموس کشور دفاع کردن.....
سلام به دخترم گفتم حالا که خانواده جانبازان سهمیه دارن ، من دیگه برای کلاس کنکور خرج نکنم .
دخترم گفت ولی اگر من با سوادتر در دانشگاه قبول بشم بهتره
و اینطوری شد که من قانع شدم
بنام خدا حامی خون شهدا غیزانو یاران همسر جانبازم هر روز از کمبود داردو و بی مهریهای بیمه دی چندین بار به اغما رفته من بربر شدن این غیور مرد را ندارم کسی که زمانی فرمانده گردان تخریب لشکر عاشورا بود حال که چشمو بای وسلامتی خودرا تقدیم انقلابو وطن و ملت غیور ودر راه خدا نثار این نظام نموده عشقش فقط ولایت است از وقتی کار دارو درمان به بیمه دی داده شده او تحت فشار مضاعف شده شما را بخدا بگویید داروهای این دلاور 70 درصد از بنیاو 95 در صد کلی از سباه باید زود بمیرد من دست یاری به سوی که ببرم که این اسوه ایفپثار اکنون بستری خانه و بیمارستان چه کند ماکه سهمیه ای ازاینها نخواستیم یا بول و مالو منالی نمیخواهیم اقلل حق درمان و داروی اورا درست و حسابی انجام بدهند و بیمه دی بعلت سهل انگاری که از مرکز دستور اوده دارو کم بدهید مسئول بیمه دی حیدری میگوید از ارومیه حرفم را میزنم اگر این کار ادامه بیدا کند همسرم از دستم میرود ایشان الان یک سر دار سباه هست سر داری از ان خودشان داروهای اورا بدهند که جانباز 70 درصد هم هستن که نزدیک 100در صد شده ان لطفا با بیمه دی اختلافاتتان را حل کنید وگرنه بدهید دست بیمه ایران
با سلام البته سهمیه های هیئت های علمی که فرزندان خود را از دانشگاه های در درقز اباد در رشته اب یاری گیاهان دریایی به دانشگاه های تهران با تغییر رشته در رشته های پزشکی و مهندسی منتقل می کند اشکال ندارد و یا دادن حق اشتغال به برخی که در ادارت مشغولند و حقوق انها پول چایی دفتر مدیر کل هم نمی شود شرعا و قانون اشکال دارد و نمایندگان محترم ؟؟؟؟ به دنبال قطع انان هستند و یا با تحریک برخی تحت عنوان دانش جو دادن سهمیه به خانواده شهید و جانباز و یا رزمنده را از اعظم کبایر می دانند و نعوذا بالله رتبه دانشگاه های ما را که هم طراز با دانشگاه های اروپا و امریکای شمالی پایین میاورد . موش بخوره شما رو که اینقده دنبال احقاق حقوق مردمید . دعا کنید که این پرده برون نیفتد که نه تو مانی . البته من همیشه هستم تو بر فکری به حال خودت بکن
سلام اقا این نماینده شیروان که شرین کاری کرده و میگه حق اشتغال تبصره 2 رو قطع کنید تا شاید کار دولت سامان پیدا کن و مجلس ، مجلس بشه کیه
شمار وبه خدا کاری کنید وزارت علوم و بهداشت و جناب خدایی هر طور شده می خوان تراز سهمیه ایثارگرانو افزایش بدن تا صندلی ها خالی بمونه بفروشن به ازاد یعنی قشنگ کلاه بزرگی سر ایثارگران می زارن بعد جالبه می گن سهمیه ایثارگرانو ظرفیتشو کم نمی کنن خب وقتی شما ترازو بالا می بری سهمیه ایثارگران نابود می کنید اخه من که پدرم جانباز ۴۰ و پدرم موجی شدید چه گناهی کردمم؟؟ سهمیه ۵ رو حذف کنید تا همه چی مثل سابق بشه سهمیه بالا۲۵ نباید هیچ تغییری بکنههه بنیادم اصلا هیچ کاری نمی کنه فاش نیوز شما صدامونو بریون
با سلام جالب است تاکنون هیچ اعتراضی در رسانه ها و یا محافل دیگر نسبت به سهمیه فرزندان اساتید دانشگاه با عنوان سهمیه هیات علمی صورت نگرفته آیا چنین افرادی که با تراز پایین صرفا بواسطه حضور پدر در دانشگاههای مطرح پذیرش می شوند در حق سایر دانش آموزان با تراز بالاتر اجهاف نکرده اند؟ از این دست سوالات و تشکیک کردن ها بسیار وجود دارد پس اگر استدلالی برای اثبات سهمیه هیات علمی وجود دارد به مراتب استدلال قوی تری برای سهمیه ایثارگران و رزمندگان وجود دارد. باید برای استدلال های بی مایه برخی نمایندگان نسبت به تغییر سهمیه ایثارگران تاسف خورد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi