شناسه خبر : 59798
چهارشنبه 06 تير 1397 , 10:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بیشتر برگزیدگان شعر دفاع مقدس، بانوان بودند

در اختتامیه دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس که در باغ کتاب تهران برگزار شد، حجت الاسلام محمد زمانی گفت:40 سال از پیروزی انقلاب و 30 سال از پایان جنگ می گذرد، اما محافل و برنامه‌هایی چون شعر دفاع مقدس به برکت خون شهدا جاری و ساری است.

به گفته دبیر دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، آثار بسیار خوبی به نخستین کنگره رسید و بررسی شد. در دومین وره هم شاعران خوبی شرکت کرده اند و برترین ها کسانی هستند که یا در دوران دفاع مقدس نوجوان بوده اند یا پس از دوره جنگ متولد شده اند اما بر اساس آثار خلق شده بر اساس هشت سال دفاع مقدس چون "دختر شینا"، "گلستان یازدهم" و "راز درخت کاج" به سرودن شعر دفاع مقدس پرداخته اند.

حجت الاسلام زمانی به دو ویژگی دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس اشاره و بیان کرد:نخستین ویژگی، شرکت فراگیر بانوان شاعر در این کنگره بود تا آنجا که نیمی از شرکت کنندگان، خانم بودند. دومین ویژگی، وفاداری به سه کتاب انتخاب شده بود تا آنجا که مطالعه برخی اشعار نشان می داد که شاعر، بارها و بارها این کتاب ها را خوانده استگالبته این ارتباط در شعرهای کلاسیک، کاملا ملموس و در شعرهای یپید و نیمایی ناملموس تر بود.

پس از آن مجمدعلی مجاهدی با اشاره به شیوه برخورد پیامبر(ص) با شاعران گفت: وقتی به صدر اسلام و نحوه کار رسول اکرم با اهل ادب و شعر نگاه می کنیم به نتایج جالبی می رسیم. برای مثال می گویند پیامبر شاعر نبودهددر حالی که برخی سروده ها در ادبیات عرب، مسلما به پیامبر تعلق دارد.
این شاعر آئینی در ادامه بیان کرد: پیامبر در بیشتر غزوات خود برای آن که اصحاب و سربازان، روحیه بگیرند، اوزان کوتاهی می سرود که در ادبیات عرب به آن شعر گفته نمی شود چراکه واحد شعر عربی، بیت است نه مصراع.

مجاهدی به این که مرتبه ای بالاتر از شهادت وجود ندارد اشاره و بیان کرد: ما باید به من واقعی خود برسیم. شهدای ما مسیری 5 طی کردند که پایان ن لقای خداوند بود.
در این مراسم پیام وزیر ارشاد قرایت شد؛

عباس صالحی، فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت برگزاری دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس پیامی به شرح زیر صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

دوران حماسه ساز هشت سال دفاع مقدس ملت قهرمان ایران اسلامی، ثمره‌ای بالنده از فرهنگ ایثار و شهادت را برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم به جای گذاشته است. دیباچه دفاع مقدس، برگ‌های زرینی از تبلور آیین و مرام انسان های پاک باخته‌ای است که اتصال به ملکوت را رهین ایمان خود دانسته‌اند .

کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، دریچه‌ای گشوده رو به خیال انگیزترین خاطرات از جانفشانی‌ها و دلاوری‌های رزمندگان اسلام است. ذوق، قریحه و اندیشه تعالی بخشی که از نسل دفاع مقدس برآمد، جامعه را به خلق ادبیاتی امید آفرین و همچنین بستر سازی مناسب برای رشد باورهای عمیق دینی و مذهبی در قالب شعر سوق می‌دهد .

شعر جنگ، زبان روایتگر خاطره‌های ماندگار از ایثار و فداکاری است. خاطراتی که الفبای آن با رشادت و فرهنگ آن با شهادت عجین است.

به دست اندرکاران این کنگره ارزشمند درود می‌فرستم و از خداوند متعال توفیق روز افزون این عزیزان را مسالت دارم. امیدوارم برگزاری این گونه رویدادها از این دست بستر ساز شناخت بهتر همه وجوه دوران دفاع مقدس و تصویرگر عواطف پاک مردم شریف کشورمان باشد.

سیدعباس صالحی

لازم به ذکر است دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با موضوع نقش بانوان در پاسداشت دفاع مقدس و با محوریت 3 کتاب «دختر شینا»، «گلستان یازدهم» و «راز درخت کاج» برگزار شد که در مجموع 650 اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال شد و 272 اثر شامل 118 قطعه شعر در بخش کلاسیک، 105 قطعه شعر در بخش سپید و قالب‌های نو، 21 شعر در قالب ترانه و 28 قطعه شعر کودک، به بخش نهایی داوری راه یافتند که آثار برگزیده در هر بخش معرفی و از صاحبان آن تقدیر شد.
حجت الاسلام طه محمدی نماینده ولی فقیه در همدان نیز دقایقی کوتاه به ایراد سخن پرداخت.

منبع: فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi