شناسه خبر : 59861
یکشنبه 10 تير 1397 , 10:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایران بزرگ‌ترین قربانی تروریسم و مهم‌ترین حامیِ مبارزه با تروریست‌­ها

سال 1360، سالی کم‌­نظیر و استثنایی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بود. این سال آغشته به خون شهدای بسیاری است. در این سال ترورهای منجر به شهادت و ترورهای ناکامی اتفاق افتاد که چون ترورشدگان و ترورشوندگان از میان شخصیتهای برجسته انقلابی بودند انتظار می‌­رفت نهال نوپای انقلاب را فلج کند اما نتیجه ترورها برعکس شد و خواب دشمنان قسم‌­خورده انقلاب اسلامی و ایادی و اذنابشان را آشفته و ذلت و شکست نصیبشان کرد.
ماجرای ترور رهبر انقلاب
ششم تیر 1360 ترور ناکام مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌­ای اتفاق افتاد.
خبرگزاری دانشجویان ایران«ایسنا» در ۵ تیر ۱۳۹۴ ماجرای ترور معظم‌­له و وقایع پس از آن را چنین تشریح می­‌نماید:
«زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد ابوذر مشغول سخنرانی است، ضبط صوتی بین مردم دست به دست می‌شود تا به دست جوانی جلوی صف می‌رسد. او ضبط صوت را روی تریبون می‌گذارد و دکمه ضبط را فشار می‌دهد و می‌رود. ضبط، صدای تق‌تق می‌دهد و بلندگو سوت می‌کشد. سخنران کمی خودش را جا‌به‌جا می‌کند و عقب می‌کشد تا شاید سوت بلندگو قطع شود. ضبط صوت در میانه حرف‌های امام جمعه وقت تهران، منفجر می‌شود.
محافظ‌ها تا به خودشان می‌آیند، می‌بینند امام جمعه روی زمین افتاده. مصدوم را با خودروی بلیزر سفید رنگی به درمانگاهی در میدان قزوین می‌برند؛ کاری از پزشکان درمانگاه ساخته نیست، تنها کپسول اکسیژن و پرستاری را همراه خودرو می‌کنند تا به بیمارستان بهارلو بروند.
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، در بیمارستان بهارلو سریع به اتاق عمل منتقل می‌شود و پزشکانی چون دکتر محجوبی، دکتر زرگر، شیبانی و منافی برای مداوای مصدومی که دچار سوختگی، شکستگی استخوان دنده، پارگی عروق و شکستگی دست راست شده بود، گرد هم می‌آیند. بیمارستان بهارلو امکانات و امنیت لازم را ندارد، بنابراین ایشان را با هلی‌کوپتر به بیمارستان قلب می‌برند. در راه چند بار ضربان قلب، صفر می‌شود و نمایشگر، خط ممتد را نشان می‌دهد.
عمل جراحی در بیمارستان قلب، سه ساعت طول می‌کشد و بعد ایشان را به سی‌سی‌یو منتقل می‌کنند. پس از چند روز پزشکان متوجه می‌شوند دست راست از کار افتاده است.... حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیش از 40 روز در بیمارستان بستری می‌مانند و بعد با آسیب دائمی دست راست، مرخص می‌شوند.»
به این ترتیب حضرت آیت‌الله خامنه‌­ای به عنوان شهید زنده و جانباز سرافراز انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران نائل گردیدند.
پیام جانبخش و روح­‌افزای
امام خمینی
حضرت امام در روز هفتم تیر 1360 پیامی عمومی هم صادر نمودند که از رسانه­‌ها پخش شد. امام در این پیام اعمال جنایتکارانه دشمنان اسلام را محکوم و سلامتی آیت‌الله خامنه‌ای را از درگاه احدیت خواستار گردیدند. تعابیر عظیمی که امام امت در این پیام درباره آیت‌الله خامنه‌­ای به کار بردند به روشنی از جایگاه اعلای معظم­له در قلب امام و شیفتگان و دلدادگان انقلاب اسلامی و خدمات ارزنده ایشان در سنگرهای مختلف پرده برمی­‌دارد.
در این پیام آمده است: «اکنون دشمنان انقلاب با سوء قصد به شما که از سلاله رسول اکرم و خاندان حسین بن علی هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبهه جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنه انقلاب می­‏باشید، میزان تفکر سیاسی خود و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند. اینان با سوء قصد به شما عواطف میلیون‌ها انسان متعهد را در سراسر کشور بلکه جهان جریحه­‏دار نمودند. اینان آن قدر از بینش سیاسی بی‏­نصیبند که بی­‏درنگ پس از سخنان شما در مجلس و جمعه و پیشگاه ملت به این جنایات دست زدند، و به کسی سوء قصد کردند که آوای دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمین جهان طنین­‏انداز است.»
در پایان پیام این عبارات عظیم و پرافتخار‌ درج گردیده است: «من به شما خامنه­‏ای عزیز، تبریک می‏­گویم که در جبهه­‏های نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت نموده، و از خداوند تعالی سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم.»
پیام امام ساعت دو بعد از ظهر هفتم تیر پخش شد.
دکتر میلانی‌نیا رادیو را گذاشت بیخ گوش آقا. آن‌ موقع ایشان به هوش بودند؛ روح تازه‌ای انگار در وجودشان دمید، جان گرفتند.(به نقل از: چند سکانس از یک ترور، پایگاه اطلاع‌­رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه­‌ای)
دریای فروتنی و ولایتمداری
امام و امت یکپارچه نگران آیت‌الله خامنه‌­ای بودند و سیلِ ابراز احساسات میلیونی مردم در آن برهه جاری بود.معظم‌­له در برابر این همه عواطف و احساسات پاک امام و امت دریایی از فروتنی و ولایتمداری و عشق به خمینی را متجلی نمودند. ایشان در 11 تیر 1360 در اولین مصاحبه پس از حادثه ترور فرمودند:
«هر وقت به یاد این می‌افتم که این حادثه موجب شده امام عظیم‌الشأن ما اظهار لطف کنند و در پیامشان اظهار دل‌سوزی بکنند و ملت بزرگ و قهرمان ما دست به دعا بردارند و دعا کنند، در خودم احساس شرمندگی می‌کنم. در راه انجام وظیفه، این‌گونه حوادث حوادثی نیست که این همه لطف و محبت و بزرگواری را چه از سوی امام، چه از سوی امت و همچنین از سوی کارکنان و کارمندان این واحدهای پزشکی که واقعاً شب و روزشان را در این کار گذاشته‌اند، این همه اظهار شد.»
اوج تواضع و ایثار و انقلابیگری
در خاتمه این سخنان معظم‌­له با عباراتی در اوج تواضع و ایثار و انقلابیگری فرمودند: «من بدین‌ وسیله از همین‌ جا عرض سلام و ارادت بی‌پایان خودم را خدمت امام امت می‌کنم و به ایشان عرض می‌کنم که در مقابل حوادثی این‌چنین، ما هیچ انتظاری نداریم و توقعی نداریم که کمترین رنجشی به خاطر ایشان بنشیند.»
در ادامه فرمودند: «ما معتقدیم که «سر خمّ می‌سلامت شکند اگر سبویی».
حادثه هفتم تیر و دستاوردهای عظیم
و حیرت­‌انگیز آن
یک روز پس از ترور نافرجام رهبری، حادثه هفتم تیر اتفاق افتاد و انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی منجر به شهادت آیت‌الله بهشتی دبیرکل حزب و ۷۲ تن از یاران امام گردید.
دشمنان انقلاب اسلامی و جیره‌­خواران پست و حقیرشان انتظار داشتند با این ترور کمر انقلاب بشکند و کار نظام یکسره شود چرا که شهید بهشتی از استوانه‌­های بزرگ نظام به همراه تعداد زیادی از مسئولان عالی‌رتبه نظام را به شهادت رسانده بودند اما نتیجه عکس گرفتند و حادثه هفتم تیر دستاوردهای عظیم و بی‌شماری در پی داشت و بطور شگفت­‌انگیزی موجبات مستحکم‌تر شدن ریشه نهال نوپای انقلاب اسلامی گردید.
رهبر انقلاب تقریباً هر سال در سالگرد حادثه هفتم تیر سخنرانی داشته و این مناسبت را گرامی داشته و در مورد اهمیت و ابعاد و دستاوردهای عظیم و کم‌­نظیر آن روشنگری فرموده‌­اند. بعنوان نمونه ایشان در 6 تیر 1394 در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهدای استان تهران رهنمودهای مفصل و مبسوطی در این زمینه فرمودند.
معظم­‌له در این دیدار برکات و دستاوردهای متعدد این حادثه را برشمرده و تشریح فرمودند. دستاوردهایی که معظم‌­له در این سخنرانی ذکر نمودند عبارتند از: ملّت متّحد شد؛ مسیر انقلاب در یک مسیرِ واقعی و صحیح قرار گرفت، دشمنان ملّت افشا و رسوا شدند، مباشران و مؤیدان و دستهای پشت پرده این جنایت بزرگ در داخل و خارج از کشور افشا شدند، نشاط معنوی و ابتهاج معنوی مردم، نشان دادن قدرت و قوّت و رسوخ انقلاب در اعماق جامعه، دشمنان حساب کار خودشان را کردند و فهمیدند که با این انقلاب نمی‌شود خشن برخورد کرد چون جواب نمی‌دهد، افشاگری قدرت‌های استکباری مدّعی حقوق بشر.
سالی خونین اما نویدبخش
سال ۶۰ با همه‌ فراز و نشیب‌ها، درگیری منافقین و بنی‌صدر با جمهوری اسلامی، موج ترورها، حادثه‌های هفتم تیر، هشتم شهریور و سختی‌های جبهه‌های جنگ رو به پایان است. ۲۸ اسفند امام‌جمعه‌ محبوب تهران که در نتیجه‌ این ترور ناکام ۹ ماه از نمازجمعه دور مانده بود، به محراب نمازجمعه برمی‌گردد. آیت‌الله خامنه‌ای با برشمردن سختی‌هایی که مردم و انقلاب در این سال پشت سر گذاشته‌اند، سال ۶۰ را «سال ایثارها و شهادت‌ها» و «سال خرج‌کردن ارزنده‌ترین سرمایه‌ها» و کارنامه‌ی این سال را «کارنامه‌ای خونین، سرخ‌رنگ، پردرد و پررنج؛ اما خوش‌عاقبت و نویدبخش و گرم‌کننده» معرفی می‌کند.(چه کسانی آیت‌الله خامنه‌ای را ترور کردند؟، پایگاه اطلاع­‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌­ای)
بدون شک یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شد جمهوری اسلامی ایران این تهدیدات بزرگ را به فرصت تبدیل نموده و موجبات استحکامِ هر چه بیشتر نهال انقلاب را فرهم آورد رهبری امام خمینی است.
امام خمینی(ره) جو به وجود آمده در اثر ترورها را به نحو احسن مدیریت نموده و با پیام‌ها و رهنمودهای جانبخش و حماسی­‌شان در آن برهه شور انقلابی و روحیه شهادت­‌طلبی در جامعه را شعله­‌ورتر نمودند و این ترورها را به پشتوانه‌­ای عظیم و بی‌­بدیل برای عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل نمودند.
بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می­‌شود
امام خمینی در همان آغازین روزهای پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی (14اردیبهشت 1358) فریاد برآورده بودند که: «این انقلاب باید زنده بماند، این نهضت باید زنده بماند، و زنده ماندنش به این خونریزی‌هاست. بریزید خونها را؛ زندگی ما دوام پیدا می‌­کند. بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می­‌شود.»
امام خمینی جریان اصیل انقلاب را با بهره­‌گیری از هفتم تیر و حوادث مشابه آن تعیین نمودند. به فرموده امام خامنه­‌ای: «امام بزرگوار جریان اصیل انقلاب را با بهره‌گیری بجا و مناسب از این حادثه [تعیین کرد]، آن مسیر را در مقابل ملّت ایران قرار داد، و راه انقلاب را - که همان اوایل داشت منحرف می‌شد و می‌خواستند آن را به شرق و غرب بچسبانند - تعیین کرد، انقلاب را نجات داد؛ این، برکت این حادثه بود.»06/04/1394
17هزار شهید ترور
پس از سال 1360 نیز موج ترورها در سطحی گسترده ادامه یافته است. جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قربانی تروریسم است و تا کنون هفده هزار شهید ترور تقدیم اسلام نموده است.
این ترورهای کور و ددمنشانه علیرغم خسارات جانکاه و گسترده­‌شان ره‌آورد عظیمی داشته است. رهبر انقلاب در این زمینه می­‌فرمایند:
«17 هزار شهید ترور، در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شده است. خب، این دو طرف دارد: یک طرف افشاگری نسبت به آن‌چهره‌هایی است که امروز ادّعای ضدّیت با تروریسم می‌کنند و این آینه‌ای است در مقابل ادّعای باطل آنها و نشان می‌دهد که چقدر اینها دروغگویند، چقدر اهل دغلند، چقدر خبیثند، چقدر پستند که از تروریست‌های جرّار این حمایتها را می‌کنند؛ درعین‌حال ادّعا می‌کنند که ضدّ تروریسم هستند و با تروریسم مخالفند؛ این یک طرف قضیّه است. یک طرف دیگر این است که یک ملّتی که هفده هزار شهید ترور داده است - غیراز شهدایی که در دفاع مقدّس داده - درعین‌حال مستحکم ایستاده است در خدمت انقلاب، در راه انقلاب، در مواجهه‌‌ با دشمنان انقلاب. عظمت این انقلاب، عظمت این ملّت با این شهادتها ظاهر شده. این «وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنون»، بشارت است؛ بشارتی است که به ملّت ایران دارند می‌دهند؛ بشارتی است که به مسلمانها دارند می‌دهند. این معارفی است که ما در کتابها داشتیم، در ذهنها داشتیم، این شهدای عزیز ما - این فرزندان شما، همسران شما، پدران شما - در واقعیّت خارجی، اینها را مشخّص کردند، تجسّم بخشیدند، به ما نشان دادند، به نسلهای آینده نشان دادند.»
مبارزه با تروریسم
تکلیف تخلف‌ناپذیر جمهوری اسلامی
سخن آخر و کوتاه سخن آنکه جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قربانی ترور و مهم‌ترین حامی مبارزه با تروریست­ها بوده و هست و خواهد بود.
در پیام رهبر انقلاب به همایش بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم به تاریخ سوم تیر 1390 آمده است: «به عنوان ملتی که در سه دهه‌‌ گذشته متحمل خسارت‌های سنگین از تروریسم خشن شده است، مبارزه با این پدیده شیطانی را تکلیفی تخلف‌ناپذیر برای خود می‌دانیم و تلاش در راه این مبارزه‌‌ بزرگ را با قدرت ادامه خواهیم داد بحول الله و قوته.»

منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi