شناسه خبر : 59991
یکشنبه 17 تير 1397 , 10:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بزک بزرگترین جنایت آمریکایی‌ها علیه ایران توسط BBC فارسی

30سال پس از حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانی صورت گرفت؛بزک بزرگترین جنایت آمریکایی‌ها علیه ایران توسط BBC فارسی

خبرگزاری فارس: بزک بزرگترین جنایت آمریکایی‌ها علیه ایران توسط BBC فارسی

در سالروز حمله هوایی ناوآمریکایی به هواپیمای ایرانی که منجر به جان باختن ۲۹۰ سرنشین آن شد، BBC فارسی و برخی رسانه‌های دیگر تلاش کردند تا این جنایت را در حد یک اشتباه ساده پایین بیاورند.

بی‌بی‌سی فارسی هفته پیش،در سالروز حمله هوایی ناو آمریکایی به هواپیمایی ایرانی به شماره پرواز IR655 یک فیلم کوتاه 2 دقیقه ای را با توضیح «برای نخستین‌بار پس از سی‌سال: روایتی از عرشه ناو آمریکایی که به ایرباس ایرانی شلیک کرد» روی خروجی خود قرار داد.

 

بی‌بی‌سی سعی کرد با انتشار این فیلم کوتاه که راوی آن تصویربردار سابق نیروی دریایی آمریکا و از شاهدان ماجراست، این لکه ننگ را از چهره آمریکا  پاک کند و خدمه ناو آمریکایی  را پشیمان از جنایتشان نشان دهد.

 

* ادعاهای آمریکایی‌ها درباره ایرباس ایرانی
رودی پاهایو مدعی است که سربازان آمریکایی، ایرباس ایرانی A300 را به دلیل شباهتش با هواپیمای جنگیF14 و همچنین خارج شدن هواپیما از رادار هدف قرار داده‌‌اند.
اما این نخستین ادعای آمریکایی‌ها در این باره نیست چرا که اسناد منتشر شده در طول این سال‌ها نشان می‌دهند دولت آمریکا در همان زمان تصمیم گرفته بود سقوط هواپیما را «خطای انسانی»، خلبان هواپیمای ایرانی جلوه دهد.

به طوری که حتی در سوم جولای 1988 (مصادف با 12 تیرماه 1367) و ساعاتی پس از حمله آمریکایی ها به پرواز 655  و جان باختن تمام 290 سرنشین پرواز تهران - دوبی، «ویلیام کرو»، فرمانده وقت ستاد مشترک نیروی دریایی آمریکا در نشست خبری وزارت دفاع آمریکا ادعاهایی را مطرح کرد.
این فرمانده آمریکایی مدعی شد:
1- مسیر پرواز هواپیمای ایرانی، مستقیم به سمت پایین و رو به ناو «یواس ‌اس وینسنس» بوده است
2- ایرباس ایرانی با سرعت 450 گره دریایی در حال حرکت بوده است
3- هواپیمای ایرانی 9000 پا از سطح دریا ارتفاع داشته است
4- ایرباس ایرانی از دالان هوایی خودش خارج شده بوده است

دن هوارد یکی از سخنگوهای پنتاگون هم مدعی شده بود که هواپیمای ایرانی سیگنال کد 2 را که مشابه سیگنال‌های دریافتی از هواپیماهای جنگی بوده ارسال کرده است. (نقل از رزونامه بوستون گلوب، 20 آگوست 1988)

 

* رنگ باختن ادعاهای آمریکایی‌ها

اما 7 هفته بعد از این جنایت، گزارش 53 صفحه‌‌ای ستاد مرکزی فرماندهی وزارت دفاع آمریکا منتشر شد که تقریباً تمامی مواردی که مقام‌های آمریکایی بر اساس آن استدلال می‌کردند عامل شلیک به ایرباس ایرانی خطا در تشخیص هواپیمای مسافربری از جنگنده اف‌14 بوده، زیر سوال رفت.
گزارش هیئت تحقیق پنتاگون نشان داد: 
اطلاعات سامانه راداری پیشرفته «ایجیز» که در رزم‌ناو «وینسنس» وجود داشته سرعت پرواز هواپیما را در حد 380 گره دریایی ثبت کرده بود نه 450 گره دریایی.
 همچنین این اطلاعات نشان داد: هواپیمای ایرانی نه تنها در حال کاهش ارتفاع به کمتر از 9000 پا و حرکت به سمت ناو نبوده بلکه هواپیما در حال افزایش ارتفاع و پرواز به ارتفاع 14000 پایی بوده که در ارتفاع 13500 پایی بر اثر اصابت موشک ساقط شده است.
مکالمات ثبت‌شده از کابین خلبان هواپیما هم نشان داد کاپیتان «محسن رضائیان»، خلبان پرواز 655 لحظاتی قبل از شلیک موشک تصمیم برای پرواز به ارتفاع 14000 پایی را به اطلاع سه برج مراقبت که با آنها در تماس بوده رسانده است. (نقل از روزنامه اسپوکسمن‌ریویو، 16 جولای 1988)


 نکته قابل توجه دیگر آن که، رزم‌ناو «وینسنس» و بسیاری از هواپیماها، مجهز به یک سیستم شناسایی کد گذاری شده رادیویی موسوم به «شناسایی دوست یا دشمن» (IFF) هستند که پس از درخواست کدشناسایی و دریافت پاسخ مورد نظر، نظامی بودن یا غیرنظامی بودن هواپیما را تشخیص می‌دهند. سیگنال کد 2 مربوط به هواپیماهای نظامی و کد 3 مربوط به هواپیماهای مسافربری است. گزارش هیئت تحقیق پنتاگون تصریح کرد که برخلاف دن هوارد که مدعی شده بود هواپیمای ایرانی سیگنال کد 2 را به اشتباه فرستاده، ناو «وینسنس» از هواپیمای ایرباس ایرانی «سیگنال کد 3» که مربوط به هواپیماهای مسافربری بوده را ثبت کرده بود.


اتاق فرمان ناو آمریکایی

 

ادعای دیگر فرمانده وقت نیروی دریایی آمریکا و راوی فیلم بی‌بی‌سی «خارج شدن هواپیمای ایرانی از دالان هوایی بود» اما در گزارش پنتاگون به صراحت آمده است: «پرواز شماره 655 ایران‌ایر (هواپیمای ایرباس 300) در حال اوج گرفتن از محدوه مجاز مسیر هوایی، A-59، از فرودگاه بندرعباس به سمت دوبی بوده است.» (نقل از «تحقیقات رسمی پنتاگون درباره سقوط پرواز شماره 655 ایران‌ایر، مورخ 19 آگوست 1988)
گزارش «سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی» (ایکائو) در دسامبر سال 1988 هم مشخص کرد که ناو «وینسنس» هنگام شلیک موشک با نقض قوانین بین‌المللی کاملاً داخل آبهای ایران بوده است. سه سال بعد هم دریا سالار «ویلیام کرو» در اظهاراتی متناقض با بیانات اولیه‌اش، در برنامه تلویزیونی «نایت‌لاین» این موضوع را تأیید کرد.

فارغ از تمام و اسناد منتشر شده و تجهیزات پیشرفته ای که آمریکایی ها در اختیار داشتند این سوال به وجود می آید که این نطامیان کارکشته آمریکایی ها چگونه متوجه تفاوت ظاهری ایرباس a300 با هواپیمای جنگی 14 f نشدند؟
طول ایرباسa300 : پنجاه و چهار  متر، طول بال: 45 متر و ارتفاعش:16.5 متر در حالی که طول هواپیمای جنگیF14: بیست متر طول بال: 11 تا 19 متر و ارتفاعش 5 متر است.


همچنین به تازگی مجله آمریکایی «وایس» بر اساس اسنادی که طبق قانون آزادی اطلاعات به دست آورده، همکاری انگلیس و آمریکا برای پرده گذاشتن بر واقعیت‌های شلیک موشک به پرواز مسافربری شماره 655 شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را افشا کرد.


نامه رئیس‌جمهور آمریکا به نخست‌وزیر انگلیس درباره حمله به هواپیمای ایران


نامه «مارگارت تاچر» به «رونالد ریگان» درباره حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایران

 

* بزک آمریکایی‌ها توسط بی‌بی‌سی و یک سوال

نکته پایانی آن که بزک‌کنندگان این جنایت تاریخی باید به این سوال جواب بدهند که چرا «جورج بوش» پدر که در آن زمان معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود، علنا عنوان کرد هرگز از ایران عذرخواهی نمی‌کند و از آن مهم تر اینکه چگونه آمریکایی ها به ویلیام راجرز کاپیتان ناو وینسنس پس از این اشتباه غیرقابل توجیه که منجر به جان باختن 66 کودک و 53 زن و در مجموع 290 ایرانی و غیرایرانی شد، مدال شجاعت اهدا کردند؟

به نقل از فارس

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi