دوشنبه 18 تير 1397 , 16:19
جهان در سوگ رونق بخش مذهب!
جهان اسلام علی الخصوص شیعه، در 25 شوال سال 148 قمری، در سوگ شهادت امام معصومی به سوگواری می نشیند که به همت او و پدر تاجدارش دین جعفری را نه تنها از خطر تحریف و فراموشی نجات داد که در اقدامات امویان بود بلکه با طرح مباحث اصولی و عمیق در تمام موضوعات جهان باعث رونق مکتب تشیع شد.
او در 17 ربیع الاول سال 82 هجری قمری در مدینه چشم گشود و از سن دو و بعضا می گویند پنج سالگی تحت آموزش علوم دینی نزد پدرش امام پنجم ، محمد باقر (ع) قرار گرفت . لازم به ذکر است در دوره خلفای اموی کلاس های درس و بحث علوم دینی امامان معصوم فقط در مدینه برگزار می شد . زیرا حکام اموی اجازه تشکیل این کلاسها را در جای دیگر نمی دادند اما مدینه شهر پیامبر(ص) بود و مشهور ، امویان جرات صدمه زدن به امامان معصوم را در این نقطه نداشتند.
در شرح بازی های جعفربن محمد (ع) گفته می شود ، بازی هایش با بچه های هم سنش نیز خاص بود و باعث وادار کردن همه به تفکر می شد . مثلا یک کلمه ای را بیان می فرمود که مابقی می بایست بر همان وزن کلماتی را پی در پی تکرار کنند .
او از سن ده سالگی مشغول آموزش علوم هندسه ، جغرافیا ، هیئت و...در محضر پدر شد . روزی ولید بن عبدالملک وارد شبستان مسجد شد و در کنار شاگردان امام محمد باقر (ع) ایستاد . در آنجا طفلی را دید که درباره جغرافیا و وضع زمین و ستارگان سخنانی بیان می کند . با تعجب از اطرافیان خود پرسید : این طفل چه کسی است ؟ حاکم مدینه که حاضر بود جواب داد : این جعفر فرزند محمد بن علی است . دقایقی نگذشته بود که ولید با حیرتی بیشتر مجبور شد که اعتراف نماید فرزند امام بزودی از دانشمندان دنیا خواهد شد .
باری ، طولی نکشید که علم جعفر بن محمد (ع) چنان رو به فزونی گرفت که قرنها قبل از ایراد گرفتن دانشمند غربی یعنی کوپرنیک به نظریه گردش خورشید به دور زمین ، امام نظریه اش را بیان کرد و گفت این دیدگاه اشتباه است . در حالی که آن زمان فقط دوازده سال بیشتر نداشت . او مسائلی دیگری هم درباره فیزیک ، نجوم ، شیمی ، ریاضیات و موضوعات دیگر بیان فرمود که علاوه بر توجه اش بر آموزش علم و دانش به نوعی بیانگر علم لدنی او نیز هست . امامت جعفر بن محمد(ع) از سال 114 قمری آغاز شد .
امام خود نیز از فضای موجود که دوره درگیری برای انتقال حکومت اموی به عباسی بود استفاده کرد و کلاس های درس و تدریس دایر نمود که هزاران مشتاق داشت . شیوه او بحث آزاد بود که باعث شد شاگردانش با اشتیاق بیشتری پای درس او حاضر شوند و از همین راه توانست یک نهضت علمی و مذهبی عمیقی را در مکتب تشیع برجا بگذارد و با تربیت کردن دانشمندان شیعی بی شماری باعث تقویت و وسعت گرفتن مکتب جعفری شد. در این دوران فرقه های متعددی قد علم کرده بودند که بر رهبانیت محض تاکید داشتند و در مکانهایی عزلت گزیده بودند و مشغول عبادت بودند . این افراد هیچ گاه یک کار تولیدی انجام نمی دادند و هیچ فعالیت مثبت اجتماعی از آنها صورت نگرفت . امام این شیوه را مغایر روح اسلام می دانست و معتقد بودند این روش باعث فقیر و ضعیف شدن جامعه مسلمانان شده و در مقابل جوامع دیگر قادر به مقاومت نخواهند بود . اما در محضر درس امام مطالبی عنوان شد که امروز بعد از قرنها هنوز هم پژوهندگان راهش را حیرت زده می کند . از منظر امام همه علوم ارزشمند بودند اما موارد استفاده آنها گاهی ارجعیت آموزش دارد مثل پزشکی و علوم دینی . از جمله مواردی که در طب بیان فرمود می توان به موارد ذیل اشاره کرد : کاهش عمر انسان به دست خودش ؛ شیر دادن نوزاد در حالی که سرش سمت چپ باشد ، بیمار شدن سلولهای سالم به واسطه تابش نور روشن از سلولهای بیمار ...
از امام صادق (ع) رساله هایی در علم کیمیا هست تحت عنوان رساله فی علم الصناعه و الحجر المکرم و دیگر آنکه او هزار سال پیش از پریستلی و لاوازیه مطرح کرد در آب چیزی هست که می سوزد .
ما ایرانیان مفتخریم اگر محضر درس امام 4000 شاگرد داشت، پانصد نفر از آنها ایرانی بودند که از محضر این استاد معصوم فیض می بردند . جابربن حیان ، شاگرد صاحب نام اوست که مناظره های مشهوری با امام (ع) دارد و او را به عنوان پدر علم شیمی می شناسند و دامنه اعتبار نام او از جهان اسلام فراتر رفته و در دانشگاه های غرب آثارش را تدریس می نمودند و جورج سارتون درباره اش بیان می کند که جابر بن حیان بزرگترین دانشمند در صحنه علوم در قرون وسطی است .
تحقیق و تفحص در زندگی امام ششم (ع) این نکته را می رساند که اسلام چه اندازه به علم و دانش اهمیت می داد . بر این اساس شایسته است که دوستداران مکتب شیعه جعفری بیش از هر زمان شیوه امام و تاکید حضرتش را در تولید علم و اهتمام آن امام همام در آموختن علم سرلوحه خود قرار دهند که این مهم در کلام مقام معظم رهبری نیز به نیکی آمده است : "باید علم پیدا کنید ، علم که پیدا کردید پنجه قوی پیدا خواهید کرد . کسانی که دارای پنجه قوی هستند دست شما را می پیچانند . جوانهایتان را به علم تشویق کنید ؛ این کار مهم است.