شناسه خبر : 59999
دوشنبه 18 تير 1397 , 16:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جهان در سوگ رونق بخش مذهب!

جهان اسلام علی الخصوص شیعه، در 25 شوال سال 148 قمری، در سوگ شهادت امام معصومی به سوگواری می نشیند که به همت او و پدر تاجدارش دین جعفری را نه تنها از خطر تحریف و فراموشی نجات داد که در اقدامات امویان بود بلکه با طرح مباحث اصولی و عمیق در تمام موضوعات جهان باعث رونق مکتب تشیع شد.

 او در 17 ربیع الاول سال 82 هجری قمری در مدینه چشم گشود و از سن دو و بعضا می گویند پنج سالگی تحت آموزش علوم دینی نزد پدرش امام پنجم ، محمد باقر (ع) قرار گرفت . لازم به ذکر است در دوره خلفای اموی کلاس های درس و بحث علوم دینی امامان معصوم فقط در مدینه برگزار می شد . زیرا حکام اموی اجازه تشکیل این کلاسها را در جای دیگر نمی دادند اما مدینه شهر پیامبر(ص) بود و مشهور ، امویان جرات صدمه زدن به امامان معصوم را در این نقطه نداشتند.
در شرح بازی های جعفربن محمد (ع) گفته می شود ، بازی هایش با بچه های هم سنش نیز خاص بود و باعث وادار کردن همه به تفکر می شد . مثلا یک کلمه ای را بیان می فرمود که مابقی می بایست بر همان وزن کلماتی را پی در پی تکرار کنند .

 او از سن ده سالگی مشغول آموزش علوم هندسه ، جغرافیا ، هیئت و...در محضر پدر شد . روزی ولید بن عبدالملک وارد شبستان مسجد شد و در کنار شاگردان امام محمد باقر (ع) ایستاد . در آنجا طفلی را دید که درباره جغرافیا و وضع زمین و ستارگان سخنانی بیان می کند . با تعجب از اطرافیان خود پرسید : این طفل چه کسی است ؟ حاکم مدینه که حاضر بود جواب داد : این جعفر فرزند محمد بن علی است . دقایقی نگذشته بود که ولید با حیرتی بیشتر مجبور شد که اعتراف نماید فرزند امام بزودی از دانشمندان دنیا خواهد شد .
باری ، طولی نکشید که علم جعفر بن محمد (ع) چنان رو به فزونی گرفت که قرنها قبل از ایراد گرفتن دانشمند غربی یعنی کوپرنیک به نظریه گردش خورشید به دور زمین ، امام نظریه اش را بیان کرد و گفت این دیدگاه اشتباه است . در حالی که آن زمان فقط دوازده سال بیشتر نداشت . او مسائلی دیگری هم درباره فیزیک ، نجوم ، شیمی ، ریاضیات و موضوعات دیگر بیان فرمود که علاوه بر توجه اش بر آموزش علم و دانش به نوعی بیانگر  علم لدنی او نیز هست . امامت جعفر بن محمد(ع) از سال 114 قمری آغاز شد .

 امام خود نیز از فضای موجود که دوره درگیری برای انتقال حکومت اموی به عباسی بود استفاده کرد و کلاس های درس و تدریس دایر نمود که هزاران مشتاق داشت . شیوه او بحث آزاد بود که باعث شد شاگردانش با اشتیاق بیشتری پای درس او حاضر شوند و از همین راه توانست یک نهضت علمی و مذهبی عمیقی را در مکتب تشیع برجا بگذارد و با تربیت کردن دانشمندان شیعی بی شماری باعث تقویت و وسعت گرفتن مکتب جعفری شد. در این دوران فرقه های متعددی قد علم کرده بودند که بر رهبانیت محض تاکید داشتند و در مکانهایی عزلت گزیده بودند و مشغول عبادت بودند . این افراد هیچ گاه یک کار تولیدی  انجام نمی دادند و هیچ فعالیت مثبت اجتماعی از آنها صورت نگرفت . امام این شیوه را مغایر روح اسلام می دانست و معتقد بودند این روش باعث فقیر و ضعیف شدن جامعه مسلمانان شده و در مقابل جوامع دیگر قادر به مقاومت نخواهند بود . اما در محضر درس امام مطالبی عنوان شد که امروز بعد از قرنها هنوز هم پژوهندگان راهش را حیرت زده می کند . از منظر امام همه علوم ارزشمند بودند اما موارد استفاده آنها گاهی ارجعیت آموزش دارد مثل پزشکی و علوم دینی . از جمله مواردی که در طب بیان فرمود می توان به موارد ذیل اشاره کرد : کاهش عمر انسان به دست خودش ؛ شیر دادن نوزاد در حالی که سرش سمت چپ باشد ، بیمار شدن سلولهای سالم به واسطه تابش نور روشن از سلولهای بیمار ...
از امام صادق (ع) رساله هایی در علم کیمیا هست تحت عنوان رساله فی علم الصناعه و الحجر المکرم و دیگر آنکه او هزار سال پیش از پریستلی و لاوازیه مطرح کرد در آب چیزی هست که می سوزد .
ما ایرانیان مفتخریم اگر محضر درس امام 4000 شاگرد داشت، پانصد نفر از آنها ایرانی بودند که از محضر این استاد معصوم فیض می بردند . جابربن حیان ، شاگرد صاحب نام اوست که مناظره های مشهوری با امام (ع) دارد و او را به عنوان پدر علم شیمی می شناسند و دامنه اعتبار نام او از جهان اسلام فراتر رفته و در دانشگاه های غرب آثارش را تدریس می نمودند و جورج سارتون درباره اش بیان می کند که جابر بن حیان بزرگترین دانشمند در صحنه علوم در قرون وسطی است .
تحقیق و تفحص در زندگی امام ششم (ع) این نکته را می رساند که اسلام چه اندازه به علم و دانش اهمیت می داد . بر این اساس شایسته است که دوستداران مکتب شیعه جعفری بیش از هر زمان شیوه امام و تاکید حضرتش را در تولید علم و اهتمام آن امام همام در آموختن علم سرلوحه خود قرار دهند که این مهم در کلام مقام معظم رهبری نیز به نیکی آمده است : "باید علم پیدا کنید ، علم که پیدا کردید پنجه قوی پیدا خواهید کرد . کسانی که دارای پنجه قوی هستند دست شما را می پیچانند . جوانهایتان را به علم تشویق کنید ؛ این کار مهم است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi