شناسه خبر : 60097
دوشنبه 25 تير 1397 , 11:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جنگ ۳۳روزه به روایت خبرنگاراسراییلی

آنچه خواهید خواند نوشته‌ای است از «عمیر ربابورت» خبرنگار نظامی روزنامه صهیونیستی «معاریف» که در تاریخ 29 ژوئن 2007 در روزنامه «معاریف»به چاپ رسید. این خبرنگار گزارشی از روزهای جنگ 33 روزه در سال 2006 را به رشته تحریر درآورده و اینگونه روایت می‌کند:

                                               ****

... روز نوزدهم جولای، و یک هفته پس از آغاز جنگ، به تیم کوچکی از واحد ویژه «ماگلان» (این واحد یکی از واحدهای ویژه پیاده در ارتش اسراییل است که مخصوص عملیات‏های خرابکاری و نفوذ در خارج از مرزهای فلسطین اشغالی می‏‌باشد. واحد مذکور در دهه 80 میلادی تأسیس گردیده است.) اعلام شد که آماده رویارویی با حزب‏‌الله در جایی که نامش هم فاش نشد باشد. این تیم در چارچوب سلسله‌ عملیات‏‌های نزدیک مرز، قرار بود مجری یکی از اولین عملیات‏های زمینی جنگ باشد. هدف کاملاً کوچک و محدود بود و آن هم ساکت کردن شلیک موشک‏های کاتیوشا و خمپاره‌‏هایی بود، که بدون وقفه به طرف خانه‏‌های منطقه صهیونیست ‏نشین «افیفیم» و فرماندهی ارتش اسراییل در مجاورت این منطقه در خاک اسراییل، شلیک می‌‏شد.

نقطه رهایی نیروها از «روستای جل الدیر» در صد متری مرز که پیش از عقب‌‏نشینی اسرائیل در سال (2000) پایگاه «شاکید» (متعلق به ارتش اسراییل) نام داشت، تعیین شد. کار این نیروی هجده نفره، مشخصا احداث یک برج دیدبانی برای تعیین و شناسایی مواضع شلیک موشک‏‌های حزب‌‏الله بود. آنان خود را با شاخه‏‌های درختان و علف‏‌ها استتار کرده بودند. برای پوشش و پشتیبانی آنان نیز، چهار تانک که در فاصله دورتر مستقر شده بودند، تخصیص داده شد.

نیروها با طلوع آفتاب حرکت خود را آغاز کردند و ساعت 11:40 بود که متوجه شدند در داخل یک پایگاه بزرگ حزب‏‌الله هستند که حتی کوچک‏ترین حرکتی در آن دیده نمی‌‏شود. در همین حین یکی از سربازان نارنجکی را به درون یکی از کانال‏‌ها پرتاب می‏‌کند که چند لحظه بعد، همین نارنجک به سویش پرتاب می‌شود و با انفجار آن، از چند طرف تیراندازی شروع می‌‏شود. سرگرد «العیازر» فرمانده واحد «ماگلان» با سرتیپ «تگال هیرس» فرمانده لشکر «الجلیل» تماس می‏‌گیرد و به او می‏‌گوید: «هر کابلی را که در منطقه می‏‌بینی قطع کن، چرا که نیروهای حزب‏‌الله از آن برای تماس از نقطه‌‏ای به نقطه دیگر استفاده می‏‌کنند»

ترس و وحشت در «جل الدیر» حکم‏ فرماست. اما مجالی برای فکر باقی نمی‌‏ماند. نبرد در میان صخره سنگ‏ها در جریان است. «یوناتان هداسی» گروهبان یکم «ویوتام گالبوع» گروهبان یکم اولین کشته شده‌‏های ارتش اسراییل در عملیات زمینی جنگ دوم لبنان (موسوم به جنگ 33 روزه) هستند. هواپیماها و هلی‌‏کوپترها پس از این واقعه، برای پوشش عملیات نجات مجروحان، دره میان «شاکید» (جل - الدیر) و «أفیفیم» را بمباران می‏‌کنند.

در روستای «زرعیت» و در اتاق جنگ واحد ماگلان، برخی از سربازان زن همدیگر را در آغوش گرفته و گریه می‏‌کردند. در پی ناکامی واحد ماگلان در استقرار در موقعیت جل الدیر (تل‏شاکید)، فرماندهی نیروهای مهاجم به این نتیجه رسید که روستای «مارون الرأس» را که بلندترین نقطه آن 917 متر بالاتر از سطح دریاست و به مناطق «تل‏شاکید» و «أفیفیم» اشراف دارد را تصرف نماید.

همزمان با نبرد نیروهای حزب‏‌الله با قوای «ماگلان» در «جل الدیر»، نیروهای تیپ چتربازان به فرماندهی سرهنگ «حاگی مردخای» نیز به منطقه «عیتا الشعب»، واقع در نزدیکی محل ربوده شدن «رگو» و «گلدواسر» (دو اسیر اسراییلی در دستان حزب‌‏الله) حمله ‏ور شدند و گردان شناسایی «دروزی»ها موسوم به «حیرف» نیز به روستای «مروحین» که با مقاومت چندانی مواجه نشد. لازم به ذکر است واحد ضد چریک «اگز» (واحد ویژه ضدچریک اگز یکی دیگر از واحدهای ویژه است که در سال 1995 و در پی تشدید اوضاع مناطق اشغالی لبنان، برای نبرد در مناطق جنوبی لبنان و رویارویی با حزب‏‌الله به وجود آمد. لازم به ذکر است، واحد مذکور یکی از یگان‏های تیپ ویژه گولانی به شمار می‌‏آید. ) نیز از سوی فرماندهی «لشکر 19» مأمور تصرف یکی از مخفیگاه‏‌های حزب‌‏الله در دامنه ارتفاعات روستای «یارون»، در برابر روستای «زرعیت» در اسراییل (فلسطین اشغالی) شد. عملیات «مارون الرأس» در شب چهارشنبه و پنج‏شنبه 19-20 تموز آغاز شد و نیروهای گردان شناسایی و اطلاعات چترباز، توانستند با فرماندهی سرگرد «نمرود ألونی» بر بخش شمالی روستا مسلط شوند.

این گردان توانست سی و چهار هدف را در روستا، با موشک مورد هدف قرار داده و نابود سازد. حزب‌‏الله نیروهای خود به روستای مجاور یعنی «بنت حبیل» منتقل ساخت و با خبرهایی که می‏‌رسید معلوم شد، فرمانده حزب‏‌الله در محور «مارون‏‌الرأس» کشته شده است.

«یگان 504» (واحد اطلاعات و جمع‏‌آوری اخبار که متشکل از نیروهای سازمان امنیت داخلی (شاباک) و عناصری از ارتش لبنان جنوبی - که پس از عقب‏‌نشینی سال 2000 منحل شد - می‌‏باشد. این واحد اکنون نیز به فعالیت خود ادامه می‏‌دهد و با جذب جاسوسان بومی لبنان، به کسب اخبار و اطلاعات می‏‌پردازد.) طی بازجوئی از یکی از ساکنان محلی که در حال گشت‏‌زنی بود، توانست به ساختمانی که «ایستگاه شنود حزب‏‌الله» در آن مستقر بود، دست پیدا کند. ساختمانی که در ظاهر هیچ شباهتی به ساختمان نظامی نداشت. در این ساختمان پرونده‏‌های مفصلی در مورد منطقه و فرماندهان ارتش اسراییل به دست آمد که در میان آنان پرونده مفصل و ویژه‏‌ای از «گال هیرش» فرمانده "لشکر 91" الجلیل بود.

به علت مقاومت در برخی از دیگر نقاط روستای «مارون‏‌الراس»، در مواجهه با نیروهای تیپ چتربازان، به سرهنگ دوم «مردخای کهانا» فرمانده واحد «اگز» ابلاغ شد که به کمک نیروهای تیپ مذکور بشتابد. «کاهانا» یکی از فرماندهان شاخص ارتش اسرائیل بود. او فرزند رهبر جنبش «کاخ» خاخام «مئیر کهانا» بود. سرانجام در هشتمین روز جنگ، واحد «اگز» که واحد ویژه جنگ در مناطق جنوب لبنان بود، با سه گروهان وارد «مارون الراس» شد.

ساعت سه و نیم بعد از ظهر بود که جنگ شدت پیدا کرد و یکی از نیروهای گروهان «ب» واحد «اگز» در مواجهه با یکی از نیروهای حزب‏‌الله در مدخل ورودی یک ساختمان کشته شد. سرگرد «بنیامین هیلمان» فرمانده گروهان «ج» نیز که با ماشین از منطقه شمالی اسرائیل به طرف «بنت جبیل» حرکت کرده بود، مورد اصابت یک موشک ضد تانک «ساگر» قرار گرفت و به همراه هشت سرباز دیگر کشته شدند. مشکلی که وجود داشت، عدم توفیق واحد مذکور به همراه تیپ چتربازان در تصرف کامل روستا بود.

تاریکی شب و مجروحان و یک مفقود نیز، مزید بر علت بود. با پرواز هواپیماهای بدون سرنشین و تعیین موقعیت سرباز گمشده، نیروهای پیاده توانستند، جسد او را بیابند و با بازگشت او، کابوس واحد «اگز» پایان یافت. وقتی به فرمانده این واحد ابلاغ شد که عقب‏‌نشینی کند، با این شرط موافقت کرد که کماندوهایش حداقل برای مدت چند ساعت، نقطه‏‌ای از روستا را به صورت نمادین تصرف کنند تا یأس و ناامیدی بر آنان غالب نگردد.

منبع: فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi