شناسه خبر : 60099
دوشنبه 25 تير 1397 , 11:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تشریح وضعیت درمانی جانبازان شیمیایی سردشت

محمدرضا صدیقی مقدم در خصوص وضعیت فعلی جانبازان شیمیایی سردشت و اقدامات صورت گرفته گفت: پس از توافقات صورت گرفته بین بنیاد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شده است این وزارتخانه تمهیدات لازم جهت صدور مجوزهای قانونی کلینیک، آزمایشگاه، داروخانه و تأمین نیروی تخصصی مورد نیاز را انجام دهد. البته شهرستان سردشت علاوه بر کلینیک ویژه جانبازان شیمیایی دارای بیمارستانی با 125 تخت بستری واجد بخش‌های داخلی، جراحی، کودکان، ICU، CCU، اورژانس، آزمایشگاه، رادیولوژی، پلی کلینیک تخصصی در رشته‌های داخلی، قلب، کودکان، جراحی زنان و زایمان، اعصاب و روان، رادیولوژی، پوست و مو، عفونی، بینایی‌سنجی و روانشناسی بالینی است.

وی افزود: کلینیک جانبازان شیمیایی در حال حاضر از طریق بیمه تکمیلی تمامی خدمات خود را به‌صورت رایگان به جانبازان شیمیایی و سایر گروه‌های ایثارگری ارائه می‌کند. این کلینیک با حضور یک پزشک عمومی و 7 متخصص و داشتن داروخانه و آزمایشگاه در حیطه بیماری‌های چشمی، داخلی، عفونی، پوست، ارتوپدی، طب فیزیکی، داخلی و مغز و اعصاب، آمادگی لازم را جهت ارائه خدمت به خانواده‌های معزز شاهد و ایثارگران داراست.
مدیرکل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به حضور تیم تخصصی پزشکی در این شهرستان گفت: علاوه بر روال جاری کلینیک، هرساله تیم تخصصی و فوق تخصصی با همکاری اداره کل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاه شاهد از تهران به منطقه اعزام می‌شود و علاوه بر اجرای برنامه درمانی، تشکیل پرونده سلامت، برنامه‌های آموزشی جهت جانبازان شیمیایی و خانواده‌های گرامی آن‌ها برگزار می‌کند. در طول اجرای این طرح آن دسته از بیمارانی که نیازمند اقدامات بیشتر تشخیصی و درمانی باشند برحسب نیاز و با هماهنگی بنیاد استان به مرکز استان و یا به تهران اعزام می‌شوند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.


صدیقی مقدم درباره وضعیت پرونده جانبازان سردشت گفت: در سال‌های پس از جنگ طی فراخوانی که از ساکنان شهر سردشت جهت تشکیل پرونده به عمل آمد، بسیاری از افرادی که قادر به تهیه مدارک بالینی و مستندات مجروحیت خود بودند در بنیاد تشکیل پرونده داده و پس از شرکت در کمیسیون‌های پزشکی مشمول درصد جانبازی شدند و تا سال 1380 حدود 600  جانباز شیمیایی در شهرستان سردشت شناسایی و واجد درصد جانبازی شدند.
وی ادامه داد: از آن به بعد و بر اساس پروتکل‌های تشخیصی تعیین‌شده جهت شناسایی مصدومینی که فاقد مدارک بالینی و یا مستندات مثبت در رابطه با مجروحیت شیمیایی بودند، از سال 1380 تا 1392 جمعاً 12 نوبت کمیسیون پزشکی در شهرستان سردشت برگزار شد که بالغ بر 10 هزار و 340 نفر از متقاضیان مصدومیت شیمیایی توسط تیم‌های اعزامی کمیسیون پزشکی بنیاد مورد معاینه و بررسی قرار گرفته‌اند.
مدیرکل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: از سال 1392 به بعد نیز متقاضیان کمیسیون پزشکی شهرستان سردشت به‌تناوب در کمیسیون‌های برگزار شده در مرکز استان آذربایجان غربی شرکت کرده و تعیین وضعیت شده‌اند و در حال حاضر شهرستان سردشت دارای 2213 نفر جانباز بوده که قریب به 1400 نفر از آنان جانباز شیمیایی هستند.
صدیقی مقدم با بیان اینکه مواجهه با گاز خردل و یا بمباران‌های شیمیایی الزاماً دلیل بر وجود آسیب و یا عارضه ریوی، چشمی یا پوستی در فرد نیست افزود: بسیاری از این افراد در حال حاضر هیچ‌گونه علائم و شواهد بالینی قابل انتساب به عوامل شیمیایی به‌کاررفته در بمباران‌های مذکور را ندارند و یا با روش‌های تشخیصی موجود قابل شناسایی نیستند.
وی در انتها گفت: به استناد قانون حمایت از مصدومین شیمیایی و پروتکل تشخیصی تدوین شده با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، اداره کل کمیسیون پزشکی آمادگی دارد افرادی که تاکنون در کمیسیون‌های پزشکی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و یا دچار تشدید علائم و عوارض شده‌اند را مجدداً معاینه و بر اساس موازین علمی اعلام نظر کند.

منبع: ایسنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi