شناسه خبر : 60109
سه شنبه 26 تير 1397 , 09:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شورش های فرانسه ۲ کشته برجا گذاشت

جشن پیروزی فرانسه در مسابقات جام جهانی فوتبال که با جشن روز ملی فرانسه (13 و 14 ژوئیه) همراه شد، با شورش سراسری تماشاچیان فرانسوی و مرگ دست کم دو تن و بازداشت بیش از 500 نفر تبدیل به عزا شد. طبق گزارش‌های رسمی، فرانسوی‌ها 845 خودرو را هم به آتش کشیدند.

9 درصد از جمعیت 68 میلیونی فرانسه مهاجرند و اکثر مهاجران نیز در حومه شهرها و محله‌های فقیرنشین زندگی می‌کنند.
بیشتر اعضای تیم ملی فرانسه در جام جهانی 2018 روسیه نیز از ملیت‌های آفریقایی هستند طوری که به نوشته رسانه‌ها، این تیم، «تیم ملی» نبود بلکه تیمی بود متشکل از فرانسه و مستعمرات آفریقایی سابقش! نگاه تحقیرآمیز دولت و جامعه فرانسه به این اقلیت مهاجر، در طول سال‌های متمادی مثل آتش‌فشانی در پوسته‌های زیرین جامعه فرانسه می‌جوشد و هر چند وقت یک بار به بهانه‌ای این آتش‌فشان فوران می‌کند.
این بار پیروزی فرانسه در فینال جام جهانی 2018 و قهرمانی این کشور، بهانه‌ای شد برای فوران این خشم. همراه شدن جشن این پیروزی با جشن ملی 13 و 14 ژوئیه اما، بر شدت این فوران خشم افزود.
وزارت کشور فرانسه می‌گوید در اثر این شورش و هرج و مرج در جریان این جشن‌ها، دست‌کم ۸۴۵ دستگاه خودرو به آتش کشیده شد و ۵۰۸ تن نیز بازداشت شدند. «دیلی میل» نیز گزارش داده در جریان اعتراضات 2 نفر کشته شده‌اند. سال گذشته نیز در مراسم جشن ملی فرانسه ۸۹۷ خودرو به آتش کشیده شد. در مقابل، شمار بازداشت‌شدگان از ۳۶۸ تن در سال 2017 به ۵۰۸ تن در سال جاری رسیده است.  طبق گزارش وزارت کشور فرانسه، در این دو شب (14و13 ژوئیه 22 و 23 تیر) ۲۹ تن از نیرو‌های پلیس نیز زخمی شده‌اند.
حدود یازده هزار نیروی پلیس و ژاندارم به مناسبت جشن‌های چهاردهم ژوئیه و همین طور دیدار پایانی جام جهانی فوتبال در سراسر این کشور مستقر شده بودند.
طبق گزارش‌های منتشر شده بسیاری از شهرهای فرانسه به‌ویژه پاریس شاهد هرج‌و‌مرج و شورش بود و مردم با ریختن به فروشگاه‌ها اقدام به تخریب اموال عمومی و غارت آنها کرده‌اند. به نوشته رویترز، پلیس برای متفرق کردن مردم اقدام به پرتاب گاز ‌اشک‌آور کرده و شمار زیادی از آنها را هم دستگیر کرده است.
 فیلم‌ها و تصاویر منتشرشده از خیابان شانزلیزه پاریس نشان می‌دهند عده‌ای در حال آسیب زدن به خودروها و اموال عمومی هستند. عده‌ای هم اقدام به پرتاب سنگ و سایر‌ اشیاء به سمت پلیس کرده‌اند.
پلیس فرانسه همچنین اعلام کرده تنها دوشنبه شب ۲۹۲ نفر در سراسر این کشور در ارتباط با رویدادهای پس از پیروزی در فینال جام جهانی بازداشت شده‌اند. ۴۵ تن از نیروهای پلیس نیز زخمی شده‌اند.درگیری‌های مشابهی هم در دیگر شهرهای فرانسه از جمله لیون و مارسی گزارش‌ شده است.
بیش از ۱۱۰ هزار نیروی پلیس در سراسر فرانسه بسیج شده بودند تا امنیت دو رویداد مهم یعنی جشن ملی استقلال این کشور (در روز شنبه ۱۴ ژوئیه) و فینال جام جهانی را در روز پس از آن تأمین کنند اما گویا در این امر، موفق عمل نکرده‌اند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi