شناسه خبر : 60116
سه شنبه 26 تير 1397 , 11:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

انتشار روزشمار «آغاز جنگ نفتکش‌‏ها»

حجت‌الله کریمی مدیر مطالعات تاریخی و روزشمار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اعلام این خبر که کتاب سی و یکم از مجموعه بزرگ روزشمار جنگ عراق و ایران با عنوان «آغاز جنگ نفتکش‌ها» به‌زودی انتشار خواهد یافت، به تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: این کتاب را دکتر محمود یزدان فام طی چهار سال پ‍‍ژوهش مستمر تدوین و تألیف کرده است و اکنون مراحل پایانی آماده‌‏سازی برای انتشار را سپری می‌‏کند.

روزشمار «آغاز جنگ نفتکش‌‏ها» منتشر می‏‌شود

وی در خصوص بازه زمانی سی و یکمین جلد از روزشمار جنگ ایران و عراق، بیان کرد: این کتاب شامل 81 روز از دوران جنگ تحمیلی می‏‌شود که در آن حوادث و رخدادهای مربوط به 63/2/1 تا 63/4/19 درج‌شده است.

مدیر مطالعات تاریخی و روزشمار مرکز در مورد محتوا و محورهای مهم این کتاب با تأکید بر اینکه بازه زمانی کتاب، دوره بعد از عملیات خیبر است، گفت: اخبار، تفاسیر و تحلیل‏‌های مربوط به نتایج و پیامدهای عملیات خیبر در این کتاب بازتاب یافته و بخش قابل‌توجهی از مطالب را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به این مطلب که جلسات طراحی و برنامه‏‌ریزی فرماندهان برای اجرای عملیات آتی بخش دیگری از محتوای کتاب را شامل می‏‎شود،‌ مهم‏ترین موضوع این اثر را آغاز جنگ نفتکش‏‌ها از سوی رژیم بعثی عراق به‌منظور قطع درآمدهای نفتی ایران عنوان کرد و افزود: مطالب و اخبار مربوط به توافق غیرمستقیم ایران و عراق با میانجیگری دبیر کل سازمان ملل متحد برای قطع حملات به مناطق غیرنظامی از دیگر محورهای این کتاب است که به‌تفصیل به آن پرداخته‌شده است.

کریمی در پایان به منابع کتاب سی و یکم روزشمار جنگ ایران و عراق اشاره و تأکید کرد: نویسنده برای خلق این اثر از منابع و اسناد متنوع، وسیع و اختصاصی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و نیز بولتن‌‏ها، نشریات ادواری، روزنامه‎های یومیه، کتاب‏‌ها و تحقیقات جدید، مجموعه اسناد سازمان ملل متحد استفاده کرده است.

تاریخ شفاهی امیر دریادار عباس محتاج کلید خورد

امروز یکشنبه 24 تیر، اولین جلسه تاریخ شفاهی امیر دریادار عباس محتاج در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس کلید خورد.

امیر دریادار عباس محتاج؛ فرمانده قرارگاه کربلا در عملیات والفجر 8 - که منجر به تصرف فاو گردید- مسئولیت‌های دیگری ازجمله فرماندهی سپاه منطقه 1، منطقه 5 و منطقه 7 کشور را نیز در کارنامه خود دارد.

نتایج گفت‌وگو با امیر دریادار محتاج که از زمان تولد و سیر زندگی‌شان تا دوران انقلاب و مسایل و درگیری‌های بعد از انقلاب تا جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است، در قالب کتاب «تاریخ شفاهی فرماندهان» پس از اتمام روانه بازار نشر می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi