شناسه خبر : 60121
سه شنبه 26 تير 1397 , 12:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

درخواست اسرای عراقی از ایران

رژیم بعث عراق از آغاز تا پایان جنگ تحمیلی برای جلوگیری از تسلیم شدن نیروهایش به رزمندگان اسلام و برای تخریب وجهه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، همواره چنین تبلیغات می‌کرد که ایران هنگامی که نیروهای عراقی را به اسارت درمی‌آورد آنها را کشته و مثله می‌کند یا به شکنجه آنها می‌پردازد که البته این گونه تبلیغات در موقع جنگ آن هم از رژیم عراق که خود به هیچ یک از حقوق انسانی پایبندی نداشت، بعید نبود.

اما رفتار رزمندگان اسلام با نیروهای عراقی به طور معمول اسلامی و انسانی بود و در برخی از مواقع حتی از نیروهای خودی بیشتر به آنها توجه می‌شد. رزمندگان در هنگام اسیر کردن نیروهای عراقی با آنها رفتاری کاملا انسانی و مطابق حقوق بشردوستانه داشتند. رفتار انسانی نیروهای ایرانی به گونه‌ای بود که تعدادی از اسرای عراقی در دوران اسارت خواستار پناهندگی می‌شدند.


در سندی نمونه‌ای از درخواست اسرای عراقی به چشم می‌خورد:

تاریخ شمسی
۴ شهریور ۱۳۶۶
تاریخ میلادی
۲۶ اوت ۱۹۸۷

نامه مورخ ۲۶ آگوست ۱۹۸۷ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران خطاب به دبیرکل

احتراماً، به پیوست متن نامه تعدادی از اسیران عراقی جنگ را که درخواست اقامت در جمهوری اسلامی ایران نموده‌اند به پیوست ارسال می‌نمایم.

محمدجواد ظریف ـ کاردار موقت هیئت نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل

پیوست
همان‌طور که مطلعید در ۱۶ مارس ۱۹۸۷ جمهوری اسلامی ایران به دلایل اسلامی و بشردوستانه با آزادی یک طرفه ۱۰۲ اسیر معلول عراقی جنگ موافقت کرد که ما ۲۶ نفر از اسیران جنگی مذکور از بازگشت به عراق اجتناب کرده و از جمهوری اسلامی ایران درخواست پناهندگی نمودیم که این درخواست را مقامات ایرانی پذیرفتند.

ما به دلایل بسیاری از بازگشت به عراق خودداری کردیم، اگر چه زنان، کودکان و والدین ما در عراق هستند. یکی از دلایل متقاعد کننده ما در گرفتن این تصمیم، به‌خاطر فشار شدیدی است که در عراق حاکم است. به‌علاوه هیچ فضای اسلامی در عراق وجود ندارد و آینده رژیم بعثی عراق نامعلوم است. به این دلایل بازگشت و زندگی در عراق را غیرممکن دیدیم و از همین رو از ایران درخواست پناهندگی نموده که در حقیقت عداوت رژیم بعثی عراق علیه ما برانگیخته شده است.

اکنون رژیم عراق در واکنش جدی به خاطر پناهندگی ما در ایران، خانوادهای ما را تحت فشار فیزیکی و روانی قرار داده است.

بنابراین از جناب‌عالی درخواست می‌نماییم به‌عنوان یک مقام مسئول به عراق فشار آورده تا اذیت و آزار خانوادهای ما را متوقف ساخته و ما را از محل و سلامتی خانواده‌هایمان مطلع سازید.

اسیران عراقی جنگ، مهمان جمهوری اسلامی ایران

۱ـ جاسم منشاد

۲ـ عبدالکاظم شادی جاسم

۳ـ عامر ساجت محسم

۴ـ عبدالرزاق قاسم شامی

۵ـ عباس سلمان حسن

۶ـ صلاح مهدی عبدالحسین

۷ـ کریم جابر راضی

۸ـ محمد موسی احمدوی

۹ـ سالم شیاد جاسم الجنابی

۱۰ـ خالد محمد سوحان

۱۱ـ خلیل جاسر خلیل الجبوری

۱۲ـ عبدنور لطیف ظاهر

۱۳ـ عیدان رمضان فرحان

۱۴ـ حمزه ابوالهیجامی

۱۵ـ عبدالجواد کاظم اسدی

۱۶ـ طه عوید ناصر

۱۷ـ نافع کاظم شاغاتی

۱۸ـ علی حسین عبدالرکابی

۱۹ـ حازم احمد نجیب

۲۰ـ سیدشایع جبار عطیه

۲۱ـ رحیم جهم مخیلف المالکی

۲۲ـ احمد عبداللطیف عاصی

۲۳ـ حسین حسن سحبوک

۲۴ـ سامی عادل داخل

۲۵ـ حامد جابر الحلفی

۲۶ـ عبدالحسین محمد جغارا».

منبع: ایسنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi