شناسه خبر : 60126
چهارشنبه 17 مرداد 1397 , 10:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی مبسوط از صندوق قرض الحسنه شاهد

صندوق شاهد از زبان مسئولان و ایثارگران

یکی از راههای تأمین نیازمندی های افراد جامعه، گسترش و تعمیق فرهنگ الهی قرض الحسنه است که در اقتصاد اسلامی دارای جایگاه ویژه ای است.

فاش نیوز - یکی از راه های تأمین نیازمندی های افراد جامعه، گسترش و تعمیق فرهنگ الهی قرض الحسنه است که در اقتصاد اسلامی دارای جایگاه ویژه ای است.

صندوق قرض الحسنه شاهد طبق اهداف اعلامی، با هدف رفع برخی از نیازهای جامعه ایثارگری تأسیس و ارائه تسهیلات به خانواده های معظم شهدا و ایثارگران را سرلوحه کار خود  قرار داده است هر چند که بخش بزرگی از جامعه ایثار بر خلاف آن فکر می کنند و از عملکرد آن راضی نیستند.

 بر اسا مندرجات پورتال این صندوق، صندوق قرض الحسنه شاهد با انگیزه تامین اهداف تعیین شده در اساسنامه  و ارائه خدمات موثر با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران در تاریخ 21 تیر سال 1372 فعالیت خود را آغاز کرد. با توجه به افزایش حجم فعالیت ها و ضرورت ایجاد شخصیت حقوقی  مستقل؛ این صندوق در تاریخ 11/12/1375 تحت شماره 9369  با مبلغ 000/000/500/7 ریال سرمایه اولیه در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و آگهی آن نیز از طریق روزنامه رسمی انتشار یافت. نظر به گستردگی جغرافیای فعالیت و ضرورت ارائه خدمات موثر در اعطای وام قرض الحسنه به خانواده های معظم شاهد و ایثارگران، در سال 1376 تعداد 26 مدیریت شعب و پس از آن به تعداد 32 مدیریت شعب در کل کشور افزایش یافت. همچتین در اجرای فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر ادغام نهاد های ایثارگری، صندوق قرض الحسنه شاهد با صندوق ایثار ( جانبازان ) ادغام و ضمن تطبیق با وضعیت جدید سعی و تلاش خود را بر  ارائه تسهیلات به خانواده های شاهد جانبازان متمرکز کرد.

منشور اخلاقی صندوق

به ادعای مسئولان صندوق قرض الحسنه شاهد، در منشور اخلاقی صندوق بر کمک های مالی به صورت اعطای وام های قرض الحسنه با کارمزد کم و مدت زمان پرداخت سه ساله تاکید شده است  و برای اثبات این مدعا آمده است"بر این باوریم خانواده های معظم شاهد و ایثارگران سرمایه واقعی صندوق هستند و تلاش می کنیم ضمن تکریم و جلب رضایت ایشان، در پی تحقق اهداف صندوق باشیم. اصلی ترین هدف صندوق ارزش آفرینی و ارائه خدمات صادقانه بوده و همین اصل مبنای ارزیابی فعالیت های ما در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به جامعه هدف می باشد. همچنین حفظ عزت و منزلت خانواده های معظم شاهد و ایثارگران، یکی از اهم مسئولیت های ما به شمار رفته و مصمم هستیم خدمات قابل را با کیفیت مطلوب و به شیوه ای مناسب در اختیار آنان قرار دهیم." اگر چه عضویت در آن اختیاری محسوب نمی شود و بنیاد شهید راسا ورود می کند.

نحوه انتخاب اعضاء هیئت امناء

هیئت امناء صندوق قرض الحسنه شاهد متشکل از پنج نفر از معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران و یک نفر به عنوان بازرس است که به صورت مستقیم توسط معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید انتخاب می شوند و ریاست هیئت امناء نیز بر عهده قائم مقام بنیاد شهید می باشد.

اعضاء هیئت امناء

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن کاویانی راد رئیس هیئت امناء

محمدتقی شریعتی عضو هیئت امناء

سعید عندلیبی عضو هیئت امناء

مهدی ایزدی عضو هیئت امناء

سید منصور میر مرادی عضو هیئت امناء

 

نحوه انتخاب اعضاء هیئت مدیره

هیئت مدیره صندوق قرض الحسنه شاهد مرکب از پنج نفر که خارج از هیأت امناء است می باشد که با پیشنهاد رییس هیأت امناء و تصویب اعضاء برای مدت دو سال انتخاب می شوند.

حداقل 3 نفر از اعضاء هیأت مدیره از پرسنل بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است و تا انتخاب هیئت مدیره جدید، هیئت مدیره سابق کماکان مسئولیت اداره صندوق را بر عهده خواهد داشت.

اعضاء هیئت مدیره

محمود تبریزی رئیس هیئت مدیره

افشین سفاهن عضو هیئت مدیره و مدیرعامل

سهراب تاجگردون عضو هیئت مدیره

محمود مولوی زاده عضو هیئت مدیره

جعفر علی اکبری عضو هیئت مدیره

 

عضویت در صندوق قرض الحسنه شاهد

باتوجه به پرداخت اولین حقوق به خانواده شهدای مدافع حرم، شهدای منا، شهدای مبارزه با اشرار و تروریست ها، این عزیزان به عضویت صندوق قرض الحسنه شاهد در آمده و می توانند از خدمات این صندوق بهره مند شوند.

مجمع سالیانه صندوق قرض الحسنه شاهد

ادعا شده است که در چند سال اخیر فعالیت‌ های خوبی در این صندوق انجام شده و رشد کمی و کیفی مناسبی را به دنبال داشته است. در همین راستا چشم‌ انداز آینده صندوق بر اساس افزایش 50 هزار عضو و تعداد وام‌ ها تعریف شده است. صندوق قرض الحسنه شاهد در سال 1395 با پرداخت حدود 130 هزار فقره وام به ارزش بیش از 14 هزار میلیارد ریال موفق به ثبت رکورد در حوزه پرداخت تسهیلات در طول 20 سال فعالیت خود شد.

همچنین طبق مصوبه  صندوق، ایثارگران شاغل در دستگاه های اجرایی کشور و کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران می توانند از خدمات این صندوق و وام های قرض الحسنه آن بهره مند شوند.

افشین سفاهن مدیرعامل صندوق قرض ‌الحسنه شاهد طی گزارشی از فعالیت‌ های این صندوق در زمینه افزایش تعداد اعضای آن گفته است: برای اعضای جدید به ترتیب کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران، کارکنان مراکز و سازمان‌ های تابعه بنیاد و ایثارگران شاغل در وزارتخانه‌ ها و دستگاه‌ های اجرایی در اولویت عضویت قرار دارند.

وی در گفت‌ وگو با پایگاه اطلاع‌ رسانی بنیاد شهید «ایثار» نیز در رابطه با سابقه فعالیت صندوق قرض الحسنه شاهد گفته است: این صندوق به منظور گسترش و تعمیق فرهنگ الهی قرض الحسنه، ایجاد و تقویت روحیه تعاون و مشارکت جامعه ایثارگری و تأمین نیازهای ضروری آنها در تاریخ ۱۱ اسفند سال ۱۳۷۵ تأسیس شد و پس از ادغام سه نهاد ایثارگری در سال ۱۳۸۴، صندوق قرض الحسنه شاهد دایره خدمات خود را علاوه بر خانواده ‌های معظم شاهد و به جانبازان حقوق بگیر از بنیاد نیز تعمیم داد.

به گفته سفاهن تمامی خانواده‌ های شاهد و جانبازان دارای درصد ایثارگری که از بنیاد شهید و امور ایثارگران حقوق دائم و مستمر دریافت می ‌کنند و عضو هستند، امکان استفاده از تسهیلات این صندوق را دارند.

 ضمناً علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب آگاهی بیشتر در خصوص تاریخچه و حوزه فعالیت صندوق، آشنایی با اعضاء هیئت امناء و هیئت مدیره و نیز اطلاع از قوانین و مقررات، دستور العمل‌ها، منشور نامه و ... به وب سایت صندوق قرض الحسنه شاهد به نشانی www.sandoq-shahed.ir مراجعه نمایند.


سفاهن در خصوص نحوه مراجعه متقاضیان دریافت تسهیلات به این صندوق و اطلاع از میزان پس انداز خود گفت: هر ایثارگر برای آگاهی از وضعیت حساب پس انداز و نحوه دریافت وام خود می ‌تواند به یکی از دفا‌تر بنیاد شهید و امور ایثارگران در سراسر کشور مراجعه و با استعلام از نماینده صندوق، ضمن دریافت اطلاعات مورد نیاز اقدام به تکمیل فرم درخواست وام کند.

 پس از ثبت تقاضا و ارسال به مرکز و انجام کنترل‌ های نهایی، پس از 48 ساعت وام به حساب متقاضی واریز می ‌شود.
مدیرعامل صندوق قرض الحسنه شاهد همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته در این صندوق گفت: از جمله اقداماتی که در چند سال اخیر در این صندوق صورت گرفته است می‌توان به حذف مرزهای جغرافیایی در ارائه خدمات به جامعه هدف، ارتقاء سیستم‌های مالی، حسابداری و حسابرسی، ارائه آموزش ‌های تخصصی برای کارکنان، کاهش نرخ کارمزد به سه دهم درصد برای یک دوره ۳۶ ماهه، افزایش سقف تسهیلات برای تمام گروه‌های ایثارگری، تجهیز امکانات اداری و رایانه ‌ای، انجام بازرسی‌های مداوم و مستمر از مناطق تحت پوشش و برگزاری سمینارهای سالانه روسای مناطق اشاره کرد.


وی تصریح کرده است: صندوق قرض الحسنه شاهد وفق قوانین بانک مرکزی مشمول صندوق ‌های تک شعبه ای خواهد بود و کلیه صورت‌ های مالی صندوق هر ساله توسط نهادهای نظارتی از جمله سازمان حسابرسی، بانک مرکزی و ... مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد. خوشبختانه اخذ مطلوبیت از سازمان حسابرسی و عدم هرگونه گزارش منفی از بازرسان، موید صحت و سلامت در اجرای امور است.

همچنین رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، صندوق قرض الحسنه شاهد را دارای موثرترین نقش در تامین احتیاجات جامعه ایثارگری به شمار آورده است. حجت الاسلام شهیدی در دیدار با مدیران و کارکنان صندوق قرض الحسنه شاهد و مرکز راهبری و سیاست گذاری امور اقتصادی به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس این صندوق اظهار داشته است: با توجه به اینکه صندوق قرض الحسنه شاهد با اعطای تسهیلات قرض الحسنه در راستای برطرف نمودن مشکلات جامعه ایثارگری گام برمی دارد، مایه آرامش و آسایش و به عنوان بازوی توانمند بنیاد در تامین احتیاجات ایثارگران است و اثربخشی غیرقابل انکاری دارد.

 

 

نظرات متفاوت ایثارگران درباره صندوق قرض الحسنه شاهد

اخیرا عده ای از اعضای تشکل راست قامتان درباره این صندوق مشکل پیدا کرده اند، خیلی ها در این مورد سوالاتی دارند و گفته می شود مبالغی که از حقوق ایثارگران و جانبازان کسر و در صندوق جمع آوری می شود سرنوشت نامعلومی دارد. همچنین می پرسند وام هایی که داده می شود بر چه مبنا و اساسی است.

به طور مثال، یکی از جانبازان که چندی پیش رفته بود وام بگیرد به او گفته شد مبلغی بابت سود کم خواهد شد و وقتی هم وام را دریافت کرد مقداری قابل توجه از وام او را همان ابتدای کار برداشت کرده بودند.

این در حالی است که پرسنل صندوق، کارمندان بنیاد شهید هستند و از آن حقوق می گیرند. البته در استان ها  این گونه نیست  و افراد و پرسنل آن بحشی از وظایف خود را انجام می دهند و مبلغی جزئی می گیرند. اما بطور کلی بحث هایی وجود دارد.

صتدوق هم باید گردش مالی اش را شفاف کند و بعد هم واقعا در جهت منافع جامعه ایثارگری باشد. سقف وامش بعد از این همه دریافت حق عضویت، مناسب نیست و آیین نامه اش متعلق یه سال 94 است.

یک ایرادی که قبلا در سایت صندوق شاهد وجود داشت و اخیرا  گویا برطرف شده این است که چرا  کسورات،  اقساط، حق عضویت  و...در فیش حقوقی نمایش داده نمی شد و  در جریان تحقیق و تفحص از بنیاد هم این انتقاد مطرح بود اما تاکنون دلیل موجهی برای  آن اعلام نشده است.

آنها مدعی این موضوع بودند که سیستم قادر  به این کار نیست، اما سوالی که در اینجا باید پاسخ داده شود این است که چطور سیستم می تواند کسورات  و ...را درج کند اما در این مورد عاجز است.

مسئولان صندوق ایراد کار را  از بخش انفورماتیک می دانستند اما الان خود صندوق آمده بطور مستقل یک سیستم نصب و اعلام کرده هر که وارد  آن شود می تواند یک کد بگیرد. همچنین  می تواند ببیند تا حالا چقدر وام گرفته است و صورت حساب های مالی  و سپرده  گذاری خود را ببیند؛ اما چیزی که وجود دارد بی اعتمادی در میان جامعه هدف است؛ چرا که  به صورت شفاف مشخص نیست مسئولان صندوق با این پول ها چکار می کنند.

آنها در پاسخ به این انتقاد عنوان می کنند که نمی توانند سرمایه گذاری کنند، چرا که کار سرمایه گذاری در اساسنامه صندوق پیش بینی نشده است. اساسنامه را هم اگر چه  تغییر داده اند، اما هنوز در معرض دید عموم قرار نگرفته است و اگر سایت شاهد را مشاهده کنید چیزی به اسم اساسنامه نمی بینید.

درست است که یک عده وام می گیرند و وام دادن صندوق منطبق با سرمایه اش نیست و کمبود هایی دارد اما اینکه مبالغ در سیستم بانکی سپرده گذاری می شود خودش یک ایراد اساسی است و نباید پول افرادی که اخذ و سپرده گذاری می شود در این گونه مسیر طی شده باشد و الان باید بیایند جواب بدهند که روال کار به چه شکل است.

بر این مبنا اعضای هیئت مدیره باید پاسخگو باشند و  صورت های مالی شفاف را در معرض دید عموم قرار دهند.  چرا که همانطوری که از اسم آن پیدا است صندوق قرض الحسنه ایثارگران است و امر پنهانی نباید داشته باشد. باید مشخص شود که گردش مالی اش چقدر است و تاکنون چقدر وام داده  و درآمد کسب کرده است.

این آیتم ها از نقطه نظر شفافیت، بسیار مهم است. سوق دادن سرمایه به سوی یک بانک خاص(...) و قرار دادن آن در مسیری با سود کم، بسیار شبه انگیز است چرا که همان طور که می دانید بانک ها آزادند هر نوع معامله ای را حتی به عنوان معامله دوم، در چارچوب روابط بانکی انجام دهند و پول کلانی را  به جیب بزنند. اینها نکاتی است که احتمال مفاسد اقتصادی در آنها بسیار زیاد است.

وحید نظری یک مراجعه کننده به صندوق قرض الحسنه شاهد که از روند کاغذ بازی آن عصبانی به نظر می رسید به خبرنگار ما گفت: متاسفانه برخی از مسئولان صندوق در روز روشن به مردم  دروغ می گویند و پول ما را پیش خودشان نگه داشته اند و سودش را به جیب می زنند. بابت وام ضامن می خواهند. ما بجای شما خجالت می کشیم.

فرد دیگری که عضو صندوق شاهد است می گوید: من که تا حالا چیزی به اسم وام در صندوق شاهد نه دیدم و نه شنیدم، فکر نکنم این حرف ها هم صحت داشته باشد. راستش سر در نمی آورم، سال های آزگار پول ما در صندوق خوابیده و ما هم از هیچ چیز خبر نداریم. من هزار مشکل مالی دارم و می خواهم مبلغ سرمایه ام را بگیرم و تسویه کنم. چرا پول مرا نمی دهند؟ من حالا پول لازم دارم.

به گفته یوسف که یک مراجعه کننده به صندوق شاهد است چندین سال است که مسئولان، دیگر موجودی واقعی را در فیش درج نمی کنند. منظورم مانده ما در صندوق است ...فیش چند سال پیش را داشتم، وقتی نگاه کردم ... هرماه مبلغ 40هزارتومان کسر و واریز به صندوق شده  اما موجودی صندوق تغییری نکرده و به صورت ثابت در فیش هر ماه درج شده است. علت چیست نمی دانم.

احدی که خود را جانباز مراجعه کننده به صندوق معرفی می کند می گوید: صندوق که به بچه های جبهه و جنگ کمکی نمی دهد .وام گرفتگان هم که بعضاً در اصل با معیشت رزمندگان و جانبازان 5درصد مخالفند؟ !یعنی هیچی .خوش به حال حقوق بگبران .یایید برای یک بار هم که شده مشکل را ریشه ای حل کنید. برای مملکت اسلامی خوب نیست که ایثارگرانش در مضیقه باشند. امنیت کشور مرهون ایثارگران است،  پس به دادشان برسید همانطور که به داد مملکت رسیدند.

یک جانباز ویلچری که بر اثر گرمای هوا قطرات عرق بر پیشانی اش نشسته بود می گفت: من به عنوان یک ایثارگر مبلغی به عنوان سپرده نزد صندوق شاهد دارم که مثل هر صندوق دیگر می توانم طبق ضوابط وام دریافت کنم. من تاکنون سه بار از این صندوق وام گرفته ام و زمانی به دادم رسید که بهترین دوستانم دست رد به سینه ام زدند. هشت سال پیش از 2تومن وام گرفتم تا سری آخر که حدودا 6تومن وام دادند که 2.5فعلا بدهکارم. یه سر زدن به بنیاد محل پرونده و نمایندگی صندوق کافی است تا یک شخص دوباره در نوبت وام قرار بگیرد و جا دارد در این جا از زحمات عزیزان این صندوق تشکر کنم.

مهدی، مراجعه کننده ای که متوجه صحبت های ما شده بود نیز می گفت: من فرزند شهید هستم و ده میلیون تومان بابت رهن خانه نیاز دارم ولی صندوق به ما وام نمی دهد.

آقایی که خود را کاردان معرفی می کند نیز اظهار می می کرد: ببینید اعطای وام سلیقه ای و دست رییس بنیاد مربوطه است و کل وام ها بیمه هستند؛ نه ضامن می خواهد و نه چیز دیگری. لطفا جهت شکایت از بنیاد به کمیسیون ماده 16 واقع دربنیاد شهید استان مراجعه کنید تا وام شما سوخت نشود.

 

مرد میانسالی که خود را نادری معرفی می کرد گفت: من فرزند شهید هستم که عضو صندوق شدم و در حال حاضر مبلغی کسر می شود. مدارک را آماده کرده ام، قسطش هم ماهیانه از حقوقم کسر می شود ولی متأسفانه باید یک همسر شهید که عضو صندوق هست معرف من بشود اما من مشکل دارم.

کسی هم که خود را فرزند شهید معرفی می کند به میان جمع ما وارد می شود و می گوید: من هم فرزند شهیدم, مشکل شما را دارم. اگر ساکن تهران هستید می توانیم ضامن هم بشویم و مشکل مان را حل کنیم.

 

رضا خوش طینت از مراجعه کنندگان به صندوق در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد علت مراجعه به صندوق قرض الحسنه شاهد اظهار داشت: ای مسئولان که اکنون مشغول فعالیت در بنیاد شهید هستید تو را به خدا احساس مسئولیت داشته باشید. شما با خون این شهدا تکیه بر مسند قدرت زده اید! بترسید از اینکه روز قیامت شهدا جلویتان را بگیرند که اینقدر هر روز یک حرف می زنید و عمل نمی کنید. صندوق قرض الحسنه شاهد به نام ایثارگران است که از جمله مهمترین آنها فرزندان شهدا هستند که چند سال است حقوق هایشان دست شماست، بعد با منت هم که وام می دهید. او ادامه می دهد: در این تنگناهای اقتصادی حداقل مبلغ وام را به 20 الی 30 میلیون برسانید که اینقدر اسیر بانک ها و سودهای سرسام آور نشویم. والله پولی که بانک ها می دهند مثل نزول است و از نظر بنده هیچ فرقی نیست بین بانک و کسی که نزول می دهد؛ حداقل ما را به این پول ها نجس نکنید. خدا شما را به راه راست هدایت کند.

این در حالی است که برخی هنوز در پیچ و خم های اداری دریافت وام گرفتار هستند. در این خصوص یک مراجعه کننده می گفت: من فرزند شهید هستم و با بنیاد شهرستان که تماس گرفتم گفتند شما فرزندان شهدا نمی توانید عضو صندوق قرض الحسنه بشوید و در مورد وام مسکن هم می گویند تعداد زیادی هنوز در نوبت پرداخت هستند.

او می گوید: من هم فرزند شهیدم اما متاسفانه هر سال سود سهام کمتر می شود و تا حالا هیچ گونه اطلاعی در مورد وام صندوق نداشتم. مطمئنا از مسوولین بنیاد هم که بپرسیم راهنمایی درست و حسابی نمی کنند.
 

خانم دیگری که برای استرداد سهام مادر فوت شده اش به صندوق مراجعه کرده بود نیز می گفت: مدت سه ماه است که مادرم فوت شده است و از بنیاد کرمان پرونده مرحومه را کامل کردیم و به تهران فرستادیم اما هنوز خبری نشده است و نمی دانیم چکار باید بکنیم. آخر چرا ما را اذیت می کنند.

علی اصغر خان احمدی از دیگر مراجعه کنندگان به میان صحبت هایش وارد می شود و می گوید: من فرزند شهید هستم. به خون شهدا قسم برای مخارج زندگی زن و بچه هایم مانده ام و هیچ درآمدی ندارم.

خانم زارع، دیگر مراجعه کننده که با کودک خردسال خود به محل صندوق آمده بود سکوت خود را می شکند و ادامه می دهد: من هم فرزند شهیدم اما متاسفانه هر سال سود سهام کمتر می شود و تا حالا هیچ گونه اطلاعی در مورد وام صندوق نداشتم، مطمئنا از مسوولین بنیاد هم که بپرسیم راهنمایی نمی کنند و به هر کسی که دلشان می خواهد وام می دهند. من برای عمل پیوند قرنیه 10میلیون تومان وام می خواستم گفتند بیا وام 12 درصد بدهیم. این وام را که جای دیگر هم می دادند نیاز نبود بنیاد بدهد. به خدا به درد دل ایثارگران برسید نه اینکه فقط به تعدادی از ایثارگران بها بدهید.

«حسن» از کارکنان بنیاد شهید وارد حرف هایشان می شود و می گوید: دوستان! صندوق شاهد مختص افراد حقوق بگیر از بنیاد است چرا که ماهانه حق عضویت از حقوق آنها کسر و فعلا تا سقف 15 میلیون وام پرداخت می کنند احمدیان جانباز 30 درصد در تائید صحبت های او می گوید: صندوق شاهد موظف است که تسهیلات صندوق را به کسانی که اعضای صندوق هستند پرداخت کند. اگر عزیزانی از حقوقشان مبلغ چهل یا پنجاه هزار تومان کسر می شود، کافی است به صندوق ایثار شهر محل سکونت خود مراجعه کنند و سرمایه موجودی خود را بخواهند. پس از آن تا سه برابر موجودی بدون هیچ بروکراسی و ضامن تسهیلات خواهند گرفت و شک نکنند سریعتر کارشان راه خواهد افتاد.

مراجعه کننده ریز اندامی که خود را سید معرفی می کند معترضانه می گوید: به خدا ده بار خودم مراجعه کردم، همش از سر خودشان باز می کنند.

سید ادامه سخنان خود را پی می گیرد و می گوید: من یکی از جانبازان هستم؛ موعد دریافت وامم رسیده بود ولی چون ماه اسفند بود ماند برای بعد از عید. ماه اول پرداخت نکردند، ماه دوم گفتند دیگر برنامه پرداخت وام تغییر کرده و باید منتظر باشیم تا سال دیگر که باقیمانده اقساط به شش قسط برسد بعد پرداخت می کنیم. حالا با این همه بدهی به این و آن چکار کنیم. آخر این کار درست است که یکدفعه بگویند برنامه تغییرکرده است؟ نباید قبلا اعلام کنند تا آدم تکلیفش را بداند تا پیش دیگران شرمنده نشود؟

 سید غرولند کنان ادامه می دهد: خودشان جای گرمی نشسته اند برایشان خیالی نیست که ماها چه می کشیم. حالا بخاطر این کارهای نادرستشان باید به دیگران جواب پس بدهیم، شاید هم با این وضعیت بد جسمانی به بازپرسی هم خوانده شویم. اشکال ندارد آنها که مثل ماها حقوق نمی گیرند که بفهمند ماها چی می کشیم. ان شاالله آن دنیا جوابمان را بدهند. آن دنیا دیگر مثل اینجا نیست که فوری بخشنامه صادر کنند. اشکال نداره ما هم خدایی داریم ...

مراجعه کننده دیگری با نام لطف الله در حالی که به اتفاق فرزند نوجوان خود منتظر نوبتش بود در پاسخ به خبرنگار ما که از او پرسید چرا به صندوق شاهد مراجعه کردی گفت: بنده برادر شهید هستم و از آنجایی که پدر و مادرم به دلیل کهولت سن تمامی کارهایشان را به این حقیرسپرده اند و من نیز از خدا می خواهم لیاقت این کار را داشته باشم. همیشه این صندوق کمک بزرگی در مشکلات برایم بوده است و من از مسئولان آن تشکر می کنم.

حسین محمدی نیز در مقابل پرسش خبرنگار ما با عصبانیت خطاب به مسئولان بنیاد می گوید: این همه دروغ و دغلبازی بس است. این ها که حق فرزند شهید و جانباز و آزاده است، خجالت بکشید. من فرزند شهیدم. بنیاد هیچ کاری برایم نکرده است. یک وام دادند رفتم بانک، آنقدر دغل بازی داشت نتوانستم وام بگیرم. من خودم هم می توانم بروم بانک و وام دوازده درصدی بگیرم، لازم نیست این قدر خودتان را به زحمت بیندازید! دو تا ضامن کارمند و یک سند خانه برای یک وام سی تومنی؟! از اول هم می رفتم بانک بهم میدادند لازم نبود .

روبروی درب اصلی ورود به بنیاد، آقای امامی خود را از فرزندان شهدای دوران دفاع مقدس معرفی می کند و با خوشرویی به سووالات ما در مورد صندوق قرض الحسنه شاهد پاسخ می دهد و می گوید: من دوبار از این صندوق در حادترین شرایط زندگی ام، وام گرفتم ولی مشکلی که هست این است که در فیش حقوقی مانده وام و همچنین باقیمانده کسورات را نمی زنند.

بنده به عزیزان پیشنهاد می کنم در صورت کاغذ بازی اداری به بنیاد منطقه خود مراجعه کنند؛ اگر جوابی نگرفتند به ریاست بنیاد کل  در میدان هفت تیر مراجعه کنید. ان شاا...مشکل حل می شود.
این جانباز دوران جنگ که به اتفاق دختر دانشجویش به بنباد آمده بود گفت: بعضی از این کارکنان بنیاد به آخرت فکر نمی کنند و پیش خود تصور دارند این میز و صندلی برای صدارت همیشه پا برجاست اما باید بدانند «عاقبت هر کس که بالاتر نشست» این است که «استخوانش سخت تر خواهد شکست».

اگر شهدا می دانستند کسانی امروز به اسم شهید و شهادت به ایثارگران بی توجهی می کنند همان روزهای اول آنها را از سایرین جدا  می کردند.

 بروید از نزدیک یک بررسی بکنید ببینید چقدر وام دادند. اصلا تعدادی از خانواده ها متوجه نمی شوند که در صندوق شاهد خبری هست. من خودم فرزند شهیدم و سی سال است که پدرم شهید شده است، فقط یک مرحله وام گرفتم آن هم با هزار بدبختی؛ چرا چون جزو ... نبودم.

محمد مصطفوی مراجعه کننده دیگر به جمع ما ملحق می شود و رشته سخن را به دست می گیرد و می گوید: من فرزند جانباز هستم و پدرم فوت شده است. تا به حال هم هیچ ریالی بابت سود سهام خودم دریافت نکردم و الان احتیاج به وام دارم و زندگی ام از هم پاشیده است.

فرید الله نوری که خود را از جامعه ایثارگران استان ایلام معرفی می کند به جمع ما می آید و ادامه سخن را چنین بازگو می کند: ما که خیری از این ذخیره شاهد ندیدیم، من الان چهل سالم است، چه استفاده ای از آن می خواهم بکنم؟! تا الان استفاده نکردم، از این به بعد به چه دردم خواهد خورد. ده بار بیشتر فرم پر کردم که به من بدهند ندادند که ندادند، ولی این را بدانید که پدران ما رفتند برای این که الان شما راحت پشت میز و پای کولر گازی لم بدهید.

جانباز25درصدی در تائید سخن او می گوید: صندوق قرض الحسنه شاهد پول ایثارگران را بلوکه کرده است. مدیرانش سود هنگفت آن را به جیب خود زده اند و به سهامدارنش هیچ سودی پرداخت نمی کنند و از طرف دیگر، از وام های پرداختی 5درصد بهره می گیرند.

بحث عملکرد صندوق شاهد در میان حاضران بالا گرفته بود و مختاری جانباز50 درصد می گفت: صندوق ذخیره شاهد برای همه خوب است ولی اگر بحق ازش استفاده شود و برای وام‌ های ضروری برای جانبازان و خانواده شهدا که احتیاج دارند می تواند مشکل گشا باشد.

او ادامه داد: به تمام خانواده شهدا و جانبازانی که حقوق بگیر بنیاد هستند وام صندوق هر سه سال، سه برابر موجودی وام بدون سود پرداخت می شود. خودم تا به حال تا ۸ میلیون تومان گرفتم که چند روز پیش رفتم تقاضا کردم گفتند شده ۱۵ میلیون تومان. ولی خودم گفتم باشد سال دیگر، چون برج دوی سال بعد ۱۷میلیون می شود و برادرانی که حقوق بگیر بنیاد نیستند باید یک ضامن جانباز یا خانواده شهید معرفی کنند. چون قسط و پس انداز از ضامن کسر می شود و همیشه هم خود بنیاد واریز می کند و به بانک ارجاع نمی دهد.

برادرانی که گفتند فرزند شهید هستند و اگر مادر یا پدر از بنیاد حقوق می گیرند صد درصد به شخص حقوق بگیر وام  را می دهند و بر عکس حرف بعضی ها، این صندوق واقعا به درد جانبازان و خانواده شهدا می خورد. باید فقط حساب داشته باشید و یا یک حقوق بگیر بنیاد معرفی کنید.

وام صندوق شاهد به چه گروهی از ایثارگران باید پرداخت شود؟

اما گذشته از سخنان موافق و مخالف و نظرات مردم آیا چارچوبی برای پرداخت وام از سوی صندوق شاهد تعریف شده است؟ در این مورد، براساس دستورالعمل شماره ۴۰۰۳۸ مورخ ۱۳۹۵/۷/۱ سقف تسهیلات قرض الحسنه پرداختی به گروه ایثارگری به این شرح می باشد:

۱- درصورت وجود اعضاء تحت پوشش صندوق و حقوق بگیر از بنیاد که دارای مازاد پس انداز و یا تعداد پرونده باشند حداکثر وام پرداختی متناسب با گروه ایثارگری و تا سقف مبلغ ۱۷۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال (یکصد و هفتاد میلیون ریال) خواهد بود.

 ۲- با عنایت به افزایش سقف وام کلیه گروه ایثارگری، تسویه حساب زود هنگام تا سقف )یک سوم) تسهیلات پرداختی حسب جدول جدید قابل اعمال می باشد.

 ۳- با توجه به افزایش مراجعه حضوری و تماس های تلفنی اعضاء به مرکز حتی المقدور از ارجاع و هدایت اعضاء به مرکز جلوگیری به عمل آید این امر باعث اختلال در انجام امور جاری و تاخیر درپرداخت ها خواهد شد.

 ۴- براساس مجموعه مقررات اجرایی صندوق، جهت ثبت تقاضای وام رعایت کسر سرانه حداقل برای دو ماه آخر بایستی مدنظر قرارگیرد. ضمنا برای آن دسته از اعضایی که قبلا کسورات پس انداز داشته ولی در ماه های اخیر کسورات آن ها به دلایلی کسر نشده ، لازم است پس از پیگیری و بروز رسانی کسر سرانه پس انداز و نیز کثر اقساط وام قبلی درصورت وجود نسبت به ایجاد و ثبت وام جدید اعضا اقدام نمایند.

 ۵- هرگونه واریز نقدی توسط اعضاء به حساب های این صندوق نزد بانک عامل تحت هیچ شرایطی مجاز نمی باشد. لذا کسورات مربوط  به  وام و پس انداز اعضاء حقوق بگیر توسط بنیاد از حقوقشان کسر وغیر حقوق بگیران از حقوق ضامنین آنها توسط بنیاد کسر می گردد.

 تبصره: در خصوص یک نفر ضامن برای اعضاء غیر حقوق بگیر تنها افرادی که بواسطه ایثارگری شان از بنیاد شهید و امور ایثارگران حقوق مستمری دائم دریافت می نمایند به عنوان ضامن مورد قبول می باشد.

گروه ایثارگری مشمول دریافت وام از صندوق قرض الحسنه شاهد ۱- همسران شهدا ۲- جانبازان ۷۰ درصد به بالا ۳- جانبازان ۵۰ تا ۶۹درصد ۴- والدین شهدا ۵- جانبازان ۲۵تا ۴۹درصد ۶- همسران جانبازان و آزادگان متوفی ۷- حاضنین فرزندان جانبازان یا آزادگان متوفی(معلول، محجور، صغرسن وبیمار صعب  العلاج) ۸- حاضنین فرزندان شهدا (معلول، محجور، صغر سن و بیمار صعب العلاج) ۹- نامادری شهدا ۱۰- همسران شهید مزدوج فاقد فرزند ۱۱- فرزندان شهدا (اناث مجرد یا مطلقه) ۱۲- والدین متارکه ای (تقسیم حقوق) ۱۳- جانبازان زیر۲۵درصد (مستمری بگیر) ۱۴- فرزندان جانباز متوفی (اناث مجرد یا مطلقه) ۱۵- همسران شهدا(د و یا چند پرونده ایثارگری) ۱۶- جانبازان۷۰درصد به بالا (دو یا چند پرونده ایثارگری) ۱۷- جانبازان ۵۰ تا۶۹ درصد (دو یا چند پرونده ایثارگری) ۱۸- والدین شهدا (دو یا چند پرونده ایثارگری) ۱۹- جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد (دو یا چند پرونده ایثارگری) ۲۰- همسران جانبازان و آزادگان متوفی (دو یا چند پرونده ایثارگری) ۲۱- همسران شهید مزدوج فاقد فرزند (دو یا چند پرونده ایثارگری) ۲۲- والدین متارکه ای تقسیم حقوق (دو یا چند پرونده ایثارگری) ۲۳- سایر فرزندان شهید

 

تشکیل صندوق قرض ‌الحسنه شاهد از برنامه‌ های بنیاد شهید و امور ایثارگران بود تا خانواده ‌های شاهد و ایثارگر استقلال مالی در زندگی داشته باشند.
در ابتدای تشکیل این صندوق، والدین و همسران شهدا زیر پوشش قرار گرفتند و بعد از دو سال فرزندان شهدا نیز تحت حمایت این صندوق شدند.
در ابتدای تاسیس، عضو شدن جامعه ایثارگران در این صندوق اختیاری بود و به دلیل ویژگی ‌های این صندوق، مورد استقبال این قشر قرار گرفت.
همچنین با ادغام بنیاد جانبازان و بنیاد شهید و امور ایثارگران ، جانبازان حقوق بگیر بنیاد و همسران متوفی جانبازان عضو این صندوق قرار گرفتند.
اولین اعتبار در تشکیل صندوق یاد شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در قالب مشارکت تسهیلات به استان‌ های سراسر کشور تخصیص یافت.
در ابتدا مادران و همسران شهدا با عضو شدن در این صندوق، مبلغ 250 تومان از حقوق آنها کسر و به عنوان پس ‌انداز به حساب صندوق واریز ‌شد تا به آنها 20 تا 30 هزار تومان وام پرداخت شود.
در ادغامی که بین بنیاد جانبازان و بنیاد شهید صورت گرفت، مبلغ پرداختی وام به جانبازان 600 هزار تومان، والدین شهدا یک میلیون تومان و همسران شهدا یک و نیم میلیون تومان افزایش یافت.
همچنبن به هر یک از اعضا به جز فرزندان شاهد تا سه برابر پس ‌اندازشان تا سقف 15 میلیون تومان وام پرداخت می‌ شد.
مدت بازپرداخت وام نیز سه ساله است و با پرداخت دو سوم مانده بدهی، می‌ توانند دوباره از صندوق وام دریافت کنند.

 
کد خبرنگار: 18
اینستاگرام
صندوق به يك اصلاحات اساسي نياز دارد تا منطبق با سرمايه گذاري اعضا بتواند در خدمت آنان باشد و از اعمال سليقه ها و تحميل هزينه هاي اضافي به ايثارگران جلوگيري شود .
سلام اگر دقت کنید ماده هشت میگه:
۸- حاضنین فرزندان شهدا (معلول، محجور، صغر سن و بیمار صعب العلاج)
من حاضن ندارم ولی معلولم و نصف حقوق پدرم رو به من میدن. به منم وام نمیدن چون حاضن ندارم در حالی که من نصف حقوق پدرم رو میگیرم هر چقدر هم اصرار میکنم میگن آیین نامه جدید که از دوره جدید یعنی ورود آقای شهیدی به بنیاد ابلاغ شده من فرزند شهید معلول که حقوق بگیر بنیاد هستم و از سال 92 به قبل می تونستم وام صندوق دریافت کنم الان حق استفاده از وام صندوق شاهد رو ندارم.شما خودتون قضاوت کنید.درد من اینا نیست درد من رئیس یا بازیجه این بنیاد که خودشون از فرزندان شهداست هستن.یعنی نوک پیکان انتقاد به خودمون برمیگرده. یعنی چی که من حقوق بگیر بنیاد نباید و نمی تونم از بنیاد وام صندوق شاهد دریافت کنم در حالی که آورده اصلی این صندوق از جیب شهدا و جانبازان پرداخت شده .
امیدوارم این مشکل در آینده حل بشه که البته بعید میدونم در دولت آقای روحانی و ریاست آقای شهیدی بر بنیاد این کار انجام بشه
.وسلام
به نام خدا
‼️ موج جدید مطالبه گری جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان شروع شد و تا احقاق کلیه حقوق خود خاموش نخواهد شد:
مطالبات و خواسته های قانونی از فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی:
۱-حذف عبارت بالای ۲۵ درصد در تمامی قوانین ایثارگری بخصوص حذف از لایحه جامع و تسری کلیه امتیازات جانبازان بالای ۲۵ درصد به جانبازان زیر ۲۵ درصدخدمات رسانی به ایثارگران
۲-اجرای فوری و بی قید شرط سند خدمت
رسانی به رزمندگان ۳- پذیرش درصد های جانبازی تعیین شده از طرف کمیسیون های پزشکی نیروهای مسلح، توسط بنیاد شهید بدون کاهش درصد
صندوق ،‌بانك دي و بخشهاي اقتصادي حيات خلوتي براي سوء استفاده مديران شده است
گلایه هایی از یادگاران عصر ایثار / یادداشت

رضا علیپور - سراپا اگر زرد و پژمرده ایم ولی دل به پاییز نسپرده ايم اگرچه در منشور اخلاقی بنیاد شهید و امور ایثارگران، می توان به مطالعه موردی همچون توجه به کرامت و منزلت انسانی، احترام، عدل و انصاف در برخورد با همکاران و جامعه ایثارگر، رعایت نظم، وقت شناسی، مسئولیت پذیری مواجه شد اما این مهم روز به روز کمرنگ و کمرنگتر شده است.

در فاصله ماه های اخبر شکایات متعددی مبنی بر فقدان مستندات پرونده ای ایثارگران، مسدود شدن های بی دلیل پرونده های افراد، تأخیرهای آزاردهنده و مشکل آفرین در پاسخگویی به مکاتبات و مطالبات ایثارگران و توسعه بوروکراسی ناصواب که به هیچ وجد با وضعیت جسمانی و روحی ایثارگران تناسبی ندارد در شبکه های مجازی و رسانه ها زمزمه می شود که در جای خود جای تأمل دارد.

نگاه ابزاری به مخاطبان این نهادها و بی توجهی در مواقع نیاز آنها، جز بدبینی به سازمان های ارزشی که پاسدار فضیلت ها و آرمان های اعتقادی این انقلاب هستند چه دستاوردی می تواند داشته باشد؟

جای تأمل است در شرایطی که دولت بر استقرار نظام سامانه های اینترنتی و پرهیز از آمد و شدهای غیر ضرور که توأم با صرفه جوییها و سرعت عمل است تأکید دارد، چرا یک نهاد با ارجاع بی دلیل ایثارگران به مرکز و شهرستان ها که عموما از عوارض جسمی در رنج و عذابند مایه سرخوردگی و نارضایتی آنها را فراهم می آورد.

باید بدانند اگر ابثارگری تقاضای گواهی، معرفی به بیمارستان، کمیسیون پزشکی و... می کند، نه ناشی از دلخوشی آنها که صرفا از ناگزیری و تکالیف اداری است راهی بیابیم که این بادگاران صديق هشت سال دفاع مقدس که عمر گران خویش را برای امنیت و رفاه امروز ما تقدیم کردند بیش از این به ناگواری روزگار نگذرانند.
سلام
بنده از ابتدای تاسیس صندوق عضو بوده‌ام و چندین وام هم از صندوق گرفتم ، امسال که برای وام رفتم گفتند یک ضامن باید بیاری ...گفتم من مستمری بگیر هستم و قبلا نیازی به ضامن نبود گفتند حتمآ باید حقوق بگیر حالت اشتغال باشه و از بنیاد حقوق بگیرد ...
بخدا قسم آنقدر اذیت شدم تا توانستم یک ضامن با این شرایط پیدا کنم.
چرا جانبازی که حدود ده سال مستمری بگیر بنیاد هست باید ضامن بیاورد؟
همه شما به سایرین هم بگید درمورد هفت سال بدون قرارداد،قیمت مشکوک وبیش از سه برابر اولیه و غیر کارشناسی، آماده نبودن سندجهت ارائه به بانک وتقسیط وام، اعمال وحرکات غیر انسانی با اعضا اصلی و واقعی شرکت تعاونی مسکن بنیاد شهید وامور ایثارگران یزد،ظلم به مردم واقدام ناجوانمردانه در مورد چک ها،انجام ندادن تعهدات ،نواقص فراوان ساخت وساز....تخلفات متعدد وپرداخت جریمه ها از جیب مردم، طرح شکایات واهی از سوی شرکت و سرگردانی مالباختگان در داد سرا و دادگاه،وصرف هزینه و وقت ما و داد گستری،با پول ما بر علیه ما،دروغ وتحریف ،لابی گری وجعل وفساد و تبعیض ،،تعاون و اطاق تعاون چرا شرکت تعاونی را منحل کردند،بنیاد شهید چرا بعد از هفت سال که اینها بهره برداری وسودها البته به نفع خودشان نه اعضاوسهامداران اصلی که ولی نعمتشان بودند، بردند، حالا یادش افتاده از شرکت شکایت کند ،بیش از هشتصد خانواده شهید و ایثارگر ونخبه،جای پیمانکار ومالک عوض شده، چون اگر به نفع ما بود متری پانصد هزارتومان الآن نمیشد یک میلیون و چهار صد هزارتومان آن هم هنوز علی الحساب...آیا این مسکن مهر بوده ومهرش به ما رسیده ؟!!!یا هرمی بوده وسودش به نام شهدا به کام شرکا بوده است.
از زد و بند و تبانی بیزاریم......
کسی به خواسته ایثارگران توجه نمی کند !این صندوق به ظاهر شاهد و ایثارگر ،موسسه مالی عده ای فرصت طلب و راه بلد شده !!!
من بعنوان یک جانباز 70درصد ،حدودا "7/5میلیون سرمایه دارم اما 12میلیون وام به من پرداخت کردند !بارها اعتراض کرده ام ولی کسی توجهی نداره ؟ در محله ما خانم های محله یک صندوق دارندکه تسهیلات دهی به مراتب بهتر و بیشتری نسبت به این صندوق شاهد دارد مثلا"کسی 1/5میلیون سرمایه داشته باشد 5میلیون وام بدون بهره دریافت میکند .
قضاوت با ایثارگران عزیز،به نظر شما کدام صندوق بهتر و رو راست تر هستش ؟
پس میشود نتیجه گرفت در صندوق به ظاهر قرض الحسنه بنیاد خبر هایی هست که آقایان حتی به ایثارگران اجازه وارد شدن به آن ساختمان را هم نمی دهند ! صورت وضعیت ایثارگران را هم که مشخص و معلوم نمی کنند ؟؟؟؟؟؟؟
سلام خودشان می گویند که سه برابر موجودی بنده 7000000 میلون موجودی در صندوق دارم ولی پیش 1500000 میلون نمی دهند چرا دورغ می زنند بخدا همش دورغ خدا لعنت کند شما بی دردها را که از نام ما رزمندگان دفاع مفدس سواستفاده می کنید بخدا بنیاد باید منحل بشه وما جانبازان به نیرو مسلح برویم واین همه کارمند بنیاد برای چه است ادم هر وقت داخل بنیاد می ره حالش بهم می خوره اینها فقط وفقط فکر خود هستند
خوش به حال دوستان شهیدمان و همه شهیدان عزیز که این رو.زها رو ندیدند
درمورد عضویت ایثارگران که غیر از بنیاد حقوق میگیرند از صندوق شاهد قم سوال کردم گفتند هنوز چنین موردی بما ابلاغ نشده
سلام
ايا جانباز مستمري بگير بنياد براي گرفتن وام از صندوق بايد ضامن داشته باشد يا خير ؟
ایثارگران عزیز پیرو صحبت با یکی از فرزندان شهید هرچه سریعتر از صندوق شاهد انصراف بدهند چرا که بودجه آنها به صورت مخفی در راه خواسته های مدیران وقت صندوق صرف برنامه های شخصی شان می شود از این موارد می توان به راه اندازی مرکز آموزش و وبینار اشاره کرده که ظاهرا برای آموزش پرسنل است اما هیچ کدام از آموزش های برگزار شده ربطی به پرسنل ندارد جهت صحت این امر به راه اندازی وبینارهای شخصی و اپلیکیشن ها باید اشاره کرد که برای تبلیغات شخصی و دوره های آموزشی شخصی مدیران وقت انجام می شود چندین دوره بانکداری و مدیریت بازرگانی برای کسب مدرک شخصی شان راه اندزای کرده اند. همه در سایت موجود است از بنیاد پیگیری کنید، هرچه سریعتر به سایت صندوق و شبکه ها مراجعه کند و از واحد مالی هم مدارک موجود است
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi