شناسه خبر : 60161
جمعه 29 تير 1397 , 11:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خواص و خنکای طالبی!

شاید شما هم لذت نوشیدن یک لیوان آب طالبی خنک را در فصل تابستان تجربه کرده اید! این میوه یکی از پرطرفدارترین میوه های فصل تابستان است.

سعیده نام آور ( کارشناس تغذیه و رژیم درمانی و ارشد مشاوره ) - طالبی... نام میوه آشنایی که تابستان ها به اشکال مختلف، مهمان خانه ها می شود... فالوده، برش خورده، آبمیوه، داخل بستنی و ... یکی از صیفی‌جات که شیرین و آبدار بوده و ریشه آن در کشور فرانسه و الجزایر است.

طالبی میوه ای خنک و آبدار است که با داشتن آب، فیبر و موادمغذی زیاد، میتواند برای بدن بسیار مفید باشد! طالبی یکی از پرطرفدارترین میوه های فصل تابستان حتی در آن سوی دنیاست و به خاطر عطر و طعم دلپذیرش بسیار محبوب است. نام انگلیسی آنCantaloupe است که از نام یک دهکده در ایتالیا به نامCantalup گرفته شده که در این محل طالبی برای اول بار در سال 1700 میلادی کاشت شده است. طالبی متعلق به خانواده خیار و کدو است.

گرمک و طالبی، شبیه خربزه هستند و از جهت غذا و پزشکی شباهت زیادی به خربزه دارند با این تفاوت که پیش از خربزه می رسند و لطیف تر هستند و هضم آنها آسان تر است. طالبی و گرمک از میوه های پرآب فصل تابستان است. طالبی شیرین و خوشبوتر از گرمک است. قسمت های مورد استفاده طالبی و گرمک عبارتند از:میوه و تخم میوه.

باتوجه به تعاریف مذکور، خالی از لطف نیست که بدانیم طالبی دارای چه مواد مغذی ای از جمله ویتامین ها و مواد معدنی ست.

- طالبی یکی از بهترین منابع ویتامین A است و مملو از بتا کاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. در یک فنجان آب طالبی فقط 56 کالری انرژی وجود دارد ولی 129% نیاز روزانه ما به ویتامین A را تامین می کند که تاثیر آن در بهبود بینایی و پوست بدن بر همه واضح است.

طالبی با داشتن پیش ساز ویتامین آ، یعنی بتاکاروتن که یک آنتی اکسیدان بسیار عالی است، از سرطان پیشگیری می کند، کلسترول را کاهش می دهد و درصد بیماری های قلب و عروق را کم می کند.

ارزش تغذیه ای طالبی

طبق نمودار بالا طالبی منبع غنی ویتامین هایA وC  ومنبع بسیار خوب ویتامین B6  و پتاسیم ومنبع خوبی از سایر مواد مغذی ذکر شده است.

- طالبی یکی از غنی ترین میوه های حاوی ویتامین C است. طالبی علاوه بر ویتامین های A  وC حاوی مواد مغذی مفید دیگری مثل پتاسیم، اسید فولیک (B9) ، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین های B  ازجمله اسید پنتوتنیک یا B6 ،B3 ،B5 وB1 است.

- از همین جا اثر آرامش بخشی طالبی را میتوان متوجه شد. داشتن ویتامین B1 و B6 که در ایجاد آرامش و داشتن حس خوب موثر است و مخابرات عصبی را به عهده دارند.

- چون ویتامین های B در افزایش اشتها موثرند ، بنابراین طالبی نیز در افزایش وزن کودکان و نوجوانان و افراد لاغر تاثیرگذار است.

- طالبی به دلیل داشتن فیبر و آب زیاد در رفع یبوست و هموروئید ناشی از یبوست موثر است.

- طالبی هم به عنوان بهبود دهنده پوست خوردهش ده و هم میتوان پوست طالبی را به عنوان ماسک بر پوست های چرب استفاده کرد.

- خوردن طالبی باعث حفظ آب بدن و جلوگیری از گرمازدگی و تشنگی در فصل گرم می شود.

- میوه های دارای پتاسیم همچنین در کاهش فشار خون و جلوگیری از بیماری های قلبی بسیار نقش مثبتی دارند.

- خوردن طالبی برای افراد دارای دیابت با احتیاط توصیه شده و توصیه می شود که روزی که یک برش 300 گرمی طالبی مصرف شود، دیگر میوه های بسیار شیرین مانند هندوانه و خربزه و موز و انگور نباید مصرف شود.

- همچنین فیبر زیاد طالبی، افراد دچار زخم یا ورم معده ( گاستریت ) را دچار مشکل می کند.

طالبی را میتوان به صورت میوه خنک برش زده، طالبی رنده شده یا فالوده خانگی یا یخ، آب طالبی و طالبی بستنی و ژله و طالبی مصرف نمود.

انتخاب طالبی

 برای خرید یک طالبی خوب و رسیده، با کف دست به آن ضربه بزنید. باید یک صدای تو خالی داشته باشد. وقتی آن را در دست می گیرید، باید نسبت به اندازه اش سنگین به نظر برسد و هیچ نقطه له شدگی یا نرم شدگی نداشته باشد. پوست آن باید به رنگ کرم یا زرد مایل شده باشد ( رنگ سبز پوست نشانه کال بودن آن است). محل اتصال آن به ساقه باید کمی نرم باشد و باقی مانده ساقه باید به راحتی کنده شود. یکی دیگر از نشانه های رسیده بودن طالبی بوی ملایم شیرینی است که از پوست آن به مشام می رسد.

نوش جان

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام

...

کیلویی ۳ هزار تومان .

ما که پول نداریم .

اصلاً بچه های جبهه و جنگ را حقوق ندادند که بخرند .

گفتند رزمندگان و جانبازان بالاخص ۵% از بنیاد اخراج .

که خودشان طالبی و هندونه را با هم بخورند .

بخورید و بترکید .

راحت شویم .

از شکل ترسناکتان .

ای رزمنده ستیزان دشمن بشر .

...
سلام
به به خدا چی خلق کرده!
به به چه عکس های جذاب و خوشمزه ای!

...

ایران را قحطی می گیرد .

غذا و دارو ناپیدا میشود .

اگر جلوگیری نکنید .

مرغ منجمد در فروشگاه ها نایاب شد .
و در گوگل بزنید مرغ منجمد .
می بینید که همه مرغ داری ها و همه سرد خانه ها :
تبلیغ برای فروش و صادرات مرغ منجمد گذاشته اند .
معنی و مفهوم آن اینست که برای کسب دلار :

آذوقه مردم ایران را به حراج گذاشته اند .

کوتاهی کنید :

قحطی ایران را فرا میگیرد .

و طاعون می آید .

...
سلام ابجی دلم براتون تنگ شده ولی خیلی کار دارم . بعد میام سراغتون . قشنگ یه جایی هستم که به خودم می گم مرگ یه بار شیون یه بار باید بفهمم کی به کیه ؟ حالا بگدریم .
یادش بخیر ان وقتا ننه مون این خربزه یا طالبی را قاچ می کرد بعد می ذاشت تو یخچال خنک می شد تا برای ناهار بخوریم . اما حالا از خوردن یه تیکه اش وحشت دارم ... چرا ؟
چون نمی دونم این حساسیت در به در از کجا پیداش شد . تخمه های توشم سرخ نی کرد برای روزهای جمعه ... یادتونه یه فیلم نشان می داد که یه نوجوان بود و فیلش ... آی چه می چسبید خوددن این تخمه ها پای این فیلم .
حال حاجی چطوره ... ول کن بابا این رمزی حرف زدن ... منطورم از حاجی آقای ساقی هست . خوب مواظبش باشید . اگه یه مو از سرش کم بشه .... وای به حال کارکنان سایت ... وای به حالت آقای دکتر حقوق دان که منو با این استرس ها آشنا کردی ... که یک تن طالبی خوردن برای کاهش کابوسهایم افاقه نداره ...
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi