شناسه خبر : 60415
پنجشنبه 11 مرداد 1397 , 15:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در وصف جانباز شهید علی عسکری

دبیر انجمن پیشکسوتان سپاس:

جانباز شهید علیرضا علی‌عسکری از مصادیق مؤمنین راسخ بود.

شهید علی عسگری

مراسم گرامی‌داشت بازماندگان پیشکسوت در عرصه جهاد و شهادت با محوریت جانباز شهید حاج علیرضا علی‌عسگری با حضور جمعی از پیشکسوتان اطلاعات و امنیت برگزار شد.

 به گزارش ایسنا، محسن شیرازی دبیر انجمن پیشکسوتان سپاس که در خبرگزاری دفاع مقدس سخن می‌گفت در سخنانی بیان کرد: امیدوارم برگزاری این جلسات یادآور خاطرات کسانی باشد که راه جهاد و شهادت را در پیش گرفته‌اند تا ما بتوانیم راه خود را به واسطه آن‌ها پیدا کنیم.

وی افزود: راه پر فراز و نشیبی در پیش رو داریم، باید با عهدی که با ولی فقیه خود بسته‌ایم پابرجا باشیم. شهید علیرضا علی‌ عسگری از مصادیق افرادی است که می‌شود به واسطه آن‌ها راه را پیدا کرد. من از سال ۵۸ با این بزرگوار آشنا شدم، البته یکدیگر را کم می‌دیدیم چرا که محل خدمت ما تغییر می‌کرد. خاطرات تلخ و شیرینی از او در ذهن ما به یادگار مانده است.

شیرازی با اشاره به برخی از ویژگی‌های جانباز شهید علیرضا حاج علی‌عسگری توضیح داد: او عنصری بسیاری متعهد، فعال و پرکار بود. هیچ‌گاه حاج علیرضا را در آرامش و قرار ندیدم و دائم در تلاش بود، ‌ از سوی دیگر محبت فراوانی به همکارانش داشت. این جانباز شهید از مصادیق مؤمنینی بود که با عزم راسخ به سوی هدفشان گام برمی‌دارند.

دبیر انجمن پیشکسوتان سپاس توضیح داد: این انجمن کمتر از ۱۰ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. رسالت ما این است تا از خانواده شهدا و جانبازان در عرصه اطلاعات و امنیت تکریم کنیم، از همین رو برگزاری نشست‌های سالانه، یادواره‌های شهدای استانی، ‌ نشست‌های همدلی، برگزاری اردوهای راهیان نور، تهیه فیلم و مستند، انتشار کتاب و فعالیت اندیشکده حکمت مهدوی بخشی از اقداماتی است که توسط این انجمن شکل گرفته است.

در ادامه این مراسم ابراهیم مداح از فرماندهان اطلاعات و عملیات در دوران دفاع مقدس بیان کرد: سال ۱۳۶۲ شهید دقایقی از جبهه خوزستان به قم آمد، آن زمان شهید حاج علی‌عسگری فرمانده یگان حفاظت سپاه قم بود و شهید دقایقی هم جانشین ایشان. اواخر سال ۱۳۶۳ که ترکیب مناطق بزرگ تشکیل شد، شهید حاج علی‌عسگری تصمیم گرفت که به اهواز و قرارگاه کربلا بیاید. حدودا اوایل سال ۶۴ بود که به قرارگاه آمد و در بخش طرح‌ریزی عملیات والفجر ۸ به کارهای حفاظت و اطلاعات پرداخت. او در این پیروزی بزرگ نقش بسیار مهمی را ایفا کرد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: علاقه‌مند بودن به گمنامی، استحکام و ثبات و در اعتقادات، تسلط بر قرآن، داوطلب شدن برای انجام کارهای پیش پا افتاده، سستی نکردن در انجام کار بخش از ابعاد شخصیتی شهید حاج‌ علی‌عسگری را تشکیل داده بود.

در ادامه این مراسم دانش‌پژوه از زندانیان دوران انقلاب یادآور شد: من از طفولیت با شهید حاج علی‌عسگری آشنا بودم با این که یکسال از او بزرگ‌تر بودم، اما او همیشه مسئول من بود. سال ۴۹ یا ۵۰ بود که همراه او به درس‌های استاد قرائتی رفتیم. خانواده متدین داشت که از امام تقلید می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: زندگی شهید حاج‌ علی عسگری دو وجه عمومی و خصوصی دارد، وجه عمومی آن انسانی کاسب بود که در قم داروهای گیاهی می‌فروخت و فعالیت انقلابی می‌کرد. وجه دیگر او نیز انسانی مبارز بود که توانست در زیر شکنجه‌های شکنجه‌گران دوران پهلوی دوام بیاورد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به انجام کارهای اطلاعاتی بپردازد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم جعفری از اعضای تشکیل دهنده واحد اطلاعات و بررسی‌های سیاسی سپاه استان قم یادآور شد: در یادواره‌هایی که شرکت کرده‌ام، هدفم این نبوده که از کسی قدیس بسازم چون تصور می‌کنم گاهی درباره شهدا که صحبت می‌شود، جوانان ناامید می‌شوند، بنابراین باید توجه کنیم که تنها ۱۴معصوم داشتیم که از جانب خدا انتخاب شده بودند و این راه برای همه باز است.

وی افزود: وقتی از شهید علیرضا علی‌عسگری صحبت می‌کنیم یک چشم‌مان غمناک است و یک چشم دیگرمان شادمان، چرا که محال بود در مجلس روضه یا فاتحه‌ای شرکت کنیم و او زیر گوشم چیزی نگوید و ما نخندیم. من انسانی جدی بودم، اما از نظر فردی حاج‌ علی‌عسگری من را تغییر داد.

جعفری ادامه داد: شخصیت شهید علی‌عسگری استثنایی بود، با او در سال ۵۸ آشنا شدیم. از آنجایی که برادرم در کمیته مشترک ضد خرابکاری دستگیر شده بود، حاج علی‌عسگری او را می‌شناخت. ما سال‌ها با یکدیگر همکار بودیم و ارتباطمان تا این اواخر ادامه داشت. ما واحد اطلاعات و بررسی‌های سیاسی سپاه قم را تشکیل دادیم. آن زمان جریان‌های مختلفی فعالیت داشتند که ضرورت داشت آن‌ها بررسی شوند. حاج علی از جریانات سیاسی قم و افرادی که عضو گروه‌ها هستند، آشنایی کامل داشت.

وی با اشاره به ترور شخصیت‌ها در سال ۶۰، گفت: با فراگیری ترورها توسط منافقین، حفاظت از شخصیت‌ها مطرح شد و حاج علی‌عسگری مسئولیت آن را به عهده گرفت. یادم می‌آید در سال ۶۰ خودم ۹ بار خانه عوض کردم، چرا که منافقین به دنبال ترور افراد بودند. آن زمان تازه ازدواج کرده بودم و ایشان زحمت بسیاری برای من کشید.

جعفری در پایان گفت: آقای عسگری یک انسان دین‌باور بود که راه نجات دین می‌دانست. او در طول دوران زندگی‌اش به دلیل شکنجه‌هایی که دیده بود از زخم معده رنج می‌برد.

در بخش پایانی این مراسم احمد حاج‌علی یادآور شد: حاج علی‌عسگری مرد عمل بود. او شعار نمی‌داد و کارها را خودش انجام می‌داد، ما نیز باید از او درس بگیریم و حرکت کنیم. باید بدانیم که اگر اکنون او بود چه کاری انجام می‌داد.

وی یادآور شد: ما باید حرکت کنیم و در میان جوانان روشنگری داشته باشیم. ما الگویی همچون سلمان فارسی را داریم که باید برای جوانان از او سخن بگوییم تا بدانند چگونه راه خود را پیدا کنند.

در پایان این مراسم از خانواده جانباز شهید حاج علیرضا علی‌عسگری از پیشکسوتان عرصه اطلاعات و امنیت تقدیر شد.

انتهای پیام

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi