شناسه خبر : 60444
پنجشنبه 18 مرداد 1397 , 13:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

باید به دنبال اموری چون ماده ۳۹ قانون جامع برای ایثارگران دوید!

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در راستای اصلاح ماده ۳۹ به زودی بحث و بررسی اصلاح ماده ۳۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را آغاز می کند.

فاش نیوز-کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به زودی بحث و بررسی اصلاح ماده 39 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را آغاز می کند.

 به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده ایثارگر مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با 5 سال توقف و بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1391 به مدت 4 سال به طور آزمایشی به اجرا در آمد.

 رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در راستای اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی، قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب جلسه مورخ ۳/۴/۱۳۸۶ کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مطابق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت چهار سال در جلسه علنی مورخ ۵/۶/۱۳۸۵، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال و با تأیید آن مجمع در تاریخ ۲/۱۰/۱۳۹۱ و قید ابقاء فوت قوانینی که از سال ۱۳۸۶ تا ۲/۱۰/۱۳۹۱ به نفع ایثارگران به تصویب مجلس رسیده بود برای اجرای آزمایشی به مدت چهار سال از تاریخ تأیید مجمع اجرایی شد.

 سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این قانون ایثارگر به کسی اطلاق می‌شود که برای استقرار و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی انجام وظیفه نموده و شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده شناخته شود.

 وی با اشاره به ماده۳۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران متذکر شد: براساس ماده 39 حقوق و مزایای حالت اشتغال مستخدمان شهید، مفقودالاثر، اسرا، آزادگان و جانبازان از کارفتاده کلی دستگاه‌ها، اعم از کشوری و لشکری براساس قوانین و مقررات استخدامی نیروهای مسلح محاسبه می‌شود و حقوق و مزایای اسرا، آزادگان و جانبازان از کارافتاده کلی توسط دستگاه مربوط و حقوق و مزایای شهدا و مفقودالاثرها توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران باید پرداخت شود.

به گفته رییس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی بر اساس تبصره ۲ قانون خدمات رسانی به ایثارگران، حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی موضوع مواد (۳۸) و (۳۹) این قانون در صورت اشتغال در دستگاه های موضوع بند (الف) ماده (۲) این قانون قطع می شود اما باتوجه به شرایط اقتصادی کشور ما در برنامه ششم توسعه هم آورده ایم که حقوق و مزایای جانبازان بایستی مورد توجه ویژه قرار بگیرد و در آنجا بحث طرح معیشت را ذکر نموده ایم اگر چه در این ماده هم بحث حقوق و مزایای شغلی نیز مطرح است.

وی با بیان اینکه اگر چه این طرح، طرح خوبی است اما چون بار مالی و حقوقی دارد اگر دولت با آن مخالفت کند در صحن علنی رای نخواهد آورد، مگر اینکه دوستان ما در مجلس کمک و یک مقداری دولت هم به مسئولیت خود عمل کند و الا برای اصلاح آن مشکل خواهیم داشت.

 رییس فراکسیون ایثارگران مجلس دهم یادآور شد: حقوق و مزایای پرسنل وظیفه و نیروهای داوطلب غیرشاغل که به صورت بسیج مردمی از سوی مراجع ذیصلاح (نیروی مقاومت بسیج، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، کمیته امداد امام خمینی(ره)، جهاد سازندگی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه و جمعیت هلال احمر) که در دوران دفاع مقدس به جبهه اعزام و به دلیل حضور در منطقه و یا بر اثر ترور، شهید، مفقود الاثر، جانباز و یا از کار افتاده کلی شده اند، طبق مقررات باید همطراز کادر نیروهای مسلح تعیین و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت شود.

محجوب: به تضعیف ایثارگران رای نمی دهیم

 علیرضا محجوب نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه بررسی و رسیدگی به وضعیت ایثارگران از وظایف مجلس شورای اسلامی و به خصوص کمیسیون اجتماعی است اظهار داشت: من از محتوای پیشنهاداتی که به کمیسیون ارائه شده است اطلاعی ندارم تا بتوانم در مورد پیشنهاد موافقان و مخالفان طرح اظهار نظر کنم.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم با بیان اینکه تا پیشنهاد به دست ما نرسد نمی توانیم نقد کنیم و حق نداریم فکر کسی را نخوانده پیشگویی کنیم تاکید کرد: عرض من این است که از هر پیشنهادی که برای بهبود شرایط  آحاد جامعه و به خصوص ایثارگران باشد به عنوان عضوی از کمیسیون اجتماعی استقبال می کنم و از هر طرحی که به تضعیف بینجامد نه فقط حمایت نخواهم کرد بلکه به آن رای هم نخواهیم داد.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی اقتصادی وضعیت جامعه ایثارگری چگونه خواهد بود، تصریح کرد: جامعه ایثارگری از همه باحیاتر است چون خود را صاحب کار می داند و بسیاری از آنها مشکلاتشان را بیان نمی کنند. بنابر این به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی باید قوانین حمایتی را برای این قشر تاثیرگذار جامعه بیشتر کنیم.

کد خبرنگار: 18
اینستاگرام
آمدی؟جانم بقربانت!!!...!!!.....ولی حالاچرا؟!؟!؟!...!!!!!!!!!!
با سلام
برای اجرایی شدن ماده 39 چند اشکال مهم است و اصل بسیار مهم عدالت باید رعایت شود .
- اینکه احکام طبق قانون نیروهای مسلح زده شود ولی دستگاههای اجرایی ملزم به پرداخت شوند خودش در اجرا غیرعملی است و قطعا به صورت ناقص اجرا خواهدشد.
برای مثل جانباز حالت اشتغال هیات علمی وزارت علوم با حقوق بالا و جانباز حالت اشتغال اموزش و پرورش با حقوق حداقلی را مقایسه کنید، و ان وقت حکم جدید نیروهای مسلح که برای اولی کاهش محسوب میشه و برای دومی افزایش .
دراین جا این سوال مطرح است : ایا باید این ماده به صورت ناقص و فقط برای جانبازانی که حقوق پایین تر از نیروهای مسلح می گیرند اجرا شود ؟
اگر جواب بله است چرا باید تبعیض باشد بین دو جانباز که هر دو در محل کار حضور ندارند و درحال استراحت هستند ؟
- مشکل اصلی تر اینکه ایا تا بحال بودجه ناشی از افزایش حقوق جانبازان طبق اشل حقوقی نیروهای مسلح تا بحال در هیچ دستگاه دولتی پیش بینی شده است ؟ که جواب را همه می دانند و خیر است .
- با اجرای ماده 39 ،حقوق جانباز حالت اشتغال بسیاری از دستگاهها، از حقوق جانبازان شاغل همان دستگاه بیشتر خواهد شد که خودش غیر عادلانه است و باعث کاهش انگیزه در سایر کارکنان دولت خواهد بود .
- با اجرای ماده 39 فرصت بسیار خوبی برای ایثارگرنما ها ایجاد خواهد شد تا بتوانند از قوانین ناقص به نفع خود بهره برداری کنند .
راهکار اینکه :
- با توجه به اینکه اکثریت جانبازان حالت اشتغال به شرایط بازنشستگی رسیده و در صورت تایید رای حالت اشتغال که همان از کار افتادگی کلی است ، جانبازان حالت اشتغال می تواند بازنشسته گردند و پرداخت حقوق نیز به صندوق بازنشستگی همان جانباز واگذار شود و سپس:
- حقوق ناشی از کار با حقوق ناشی از ایثارگری باید تفکیک شود
- حقوق ناشی از ایثارگری کلیه ایثارگران و خانواده شهدای عزیز به تناسب حضور در جبهه و درصد جانبازی به وزارت امورایثارگران و با عنوان " حقوق ایثار" بصورت عادلانه و متمرکز پرداخت شود .
تا همه مردم و همه ایثارگران عدالت را احساس کنند.
به خدا هرچه را تا امروز در خصوص تصویب لایحه حمایت از ایثارگران در برنامه ششم می گویند همه اش دروغ است فقط ایثارگران را مسخره می کنند بعنوان مثال بنده کار مند وزرات جهاد کشاورزی هستم مزایای ارتقاء یک مقطع تحصیلی به ما دادنند بعد از شش ماه با تمسخر به به بهانه بار مالی ومشخص نشدن محل تامین بودجه آن قطع کردند
با سلام
متاسفانه در ادارات و صندوق بیمه جهت اجرا و احتساب سوابق رزمندگی که جز مشاغل سخت محسوب گردیده متاسفانه تاکنون در احکام اداری اجرایی و منظور نگردیده است متمنی است پیگیری فرمایید. چرا اجرا نمی گردد.
سلام و احترام من فرزند شهید هستم با 29 سال سابقه در آموزش ورورش. تقاضای یک سال ارفاقی برای بازنشتگی دادم ولی به بهانه عدم تامین ملی زیر بار ان نمی روند. لطفا راهنمای فرمایید. آیا باید ار طریق دیوان عدالت اداری اقدام کنم.؟ با سپاس
چرا در آموزش و پرورش کارکنان زیر 25 درصد از مزایای ماده 51 محرومند؟ شاهد و بالای 25 از این امکانات استفاده میکنند ! جرا بین ایثارگران تبعیض قائل میشوید ؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi