شناسه خبر : 60522
سه شنبه 16 مرداد 1397 , 12:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خاطرات سرلشکر صفوی از شهید ردانی‌پور

 ۱۵ مرداد مصادف با سالروز شهادت شهید مصطفی ردانی پور فرمانده قرارگاه فتح سپاه است. به همین مناسبت به مرور خاطرات سردار سرلشکر سید یحیی (رحیم) صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا از این شهید بزرگوار پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام مصطفی ردانی‌پور جزء آن شهدای عالی‌مقام روحانی بود که در شهر‌های مختلف فعالیت داشت. او در ابتدای پیروزی انقلاب مدت‌ها در شورای فرماندهی سپاه یاسوج، (منطقه بویراحمد) شروع به فعالیت کرد، و بعد با آغاز حرکت‌های ضد انقلاب در کردستان جزو اولین گروه‌هایی بود که به منطقه کردستان رفت. مدت‌ها در کردستان به عنوان یک طلبه، هم کار تبلیغ و ارشاد و ترویج احکام اسلامی را انجام داد و هم به عنوان مجاهد فی‌سبیل‌الله در جنگ با ضد انقلاب شرکت کرد.

ردانی پور سهم به سزایی در نگهداشتن رزمندگان در منطقه کردستان و در تبلیغ اسلامی و کلاس‌هایی که برای مردم آنجا گذاشته می‌شد، داشت. با شروع جنگ وی بدون اینکه یک لحظه فرصت را از دست بدهد به منطقه جنوب رفت. زمانی که او یک مقدار نسبت به مسائل کردستان حساس شده بود به اتفاق آیت‌الله طاهری اصفهانی خدمت امام راحل مشرف شد و از امام کسب تکلیف کرد. حضرت امام (ره) به وی فرمودند که شما باید بروید به کردستان و کار انجام بدهید.

با حکم امام (ره) عازم کردستان شد

او با حکم امام (ره) در کردستان فعالیتش را آغاز کرد. با شروع جنگ تحمیلی همراه با عده‌ای از برادران که از کردستان به جنوب رفتند، او هم به این منطقه رفت. آن روز‌ها سپاه منطقه ۲ در منطقه‌ای به اسم دارخوئین در نزدیکی آبادان مستقر شده بود. او هم در همان منطقه شروع به فعالیت کرد و مدت‌ها با نیرو‌های رزمنده در خطی که به «خط شیر» (اولین خط منظمی بود که رزمندگان درست کرده بودند)، در مقابل لشکر سوم عراق به مبارزه پرداخت.

رزمندگان که مدت بیش از شش ماه در این خط مستقر بودند فقط با نوحه‌ها و دعا‌های او روحیه می‌گرفتند.

منبع روحیه رزمندگان و فرماندهان در جبهه بود

افراد از سمت راست: شهید حسن باقری – برادر احمدی – سردار صفوی – سردار شهید مصطفی ردانی پور (ایستاده) – سردار غلامعلی رشید – برادر افقری – شهید مجید بقایی – سردار بزرگ زاده – سردار حسین خرازی – سردار رضا حبیب الهی

شهید ردانی‌پور در ۲ جبهه جهاد اکبر و جهاد اصغر موفق بود. او جهاد اکبر را در خودش پیاده کرده بود و در طول جنگ تحمیلی و عملیات‌های مختلفی که انجام شد در میان رزمندگان اسلام حضور داشت و آن‌ها را به اخلاص و به احکام الله دعوت می‌کرد و از طرف دیگر یک مبارز مجاهد به تمام معنی و نمونه یک فرمانده لشکر اسلام به معنی واقعی بود.

شهید ردانی‌پور نقش موثری در حماسه دارخوئین، عملیات شکسته شدن حصر آبادن (ثامن‌الائمه) و عملیات طریق‌القدس که منجر به آزادسازی بستان و قسمت شمالی آن شد، داشت.

وی یکی از پایه‌گذاران لشکر امام حسین (ع) محسوب می‌شود. او همچنین در تربیت رزمندگان نیز نقش اساسی داشت.

روحیه گرفتن فرماندهان از شهید ردانی‌پور

در عملیات طریق‌القدس در منطقه جنوبی رودخانه کرخه ما با مشکلاتی مواجه شده بودیم و جلسه‌ای با حضور عده‌ای از برادران ارتش و سپاه تشکیل شد. در مرحله دوم عملیات چزابه ما می‌خواستیم عملیات فتح‌المبین را شروع کنیم، ولی عراقی‌ها پاتک شدیدی به ما زدند. در آن جلسه فرماندهان سپاه هم حضور داشتند. برادران ارتشی که از مصیبت پیش آمده بسیار نگران و ناراحت بودند شروع به گفتن ناراحتی‌هایشان کردند. شهید ردانی پور با استفاده از آیه‌های قرآن، روایات و احادیث اسلامی چندین نمونه را ذکر کرد و گفت که خداوند ما را آزمایش می‌کند و در این بلا‌ها و مصائب می‌سنجد. پس از سخنرانی شهید ردانی پور در جمع فرماندهان، روحیه عجیبی در میان حاضران ایجاد شد. این شهید بزرگوار در پایان این جلسه، مراسم عزاداری و دعاخوانی برپا کرد.

شهادت

او در طی دوران دفاع مقدس چندین مرتبه زخمی شد و تا سرحد شهادت پیش رفت. وی در حقیقت شهید زنده‌ای بود که همواره به دنبال شهادت می‌دوید.

شهید ردانی‌پور همچون سپر محکمی تا آخرین قطره خونش در مقابل دشمن ایستاد و سرانجام در حالی که دو هفته از مراسم ازدواجش گذشته بود، در منطقه عملیاتی حاج عمران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi