شناسه خبر : 60527
یکشنبه 21 مرداد 1397 , 09:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش مصور از مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره تجلیل از خبرنگاران برتر رسانه‌ های ایثارگری

اختتامیه چهارمین جشنواره تجلیل از خبرنگاران برتر رسانه‌ ها و فعالان مجازی در حوزه ایثار و شهادت در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

فاش نیوز - مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره تجلیل از خبرنگاران برتر رسانه‌ ها و فعالان مجازی در حوزه ایثار و شهادت با حضور «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام «سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی» نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امورایثارگران، میهمانان و همچنین هییت داوران این جشنواره و جمعی از خبرنگاران اصحاب رسانه صبح دیروز در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره تجلیل از خبرنگاران برتر رسانه‌ ها و فعالان مجازی در حوزه ایثار و شهادت با پخش صوت دلنشین آوای قرآن با صدای شهید «غلامعلی ترابی» آغاز شد.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی که در آستانه روز خبرنگار در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و با اشاره به نقش و جایگاه خبرنگاران درجامعه گفت: خبرنگاران رشته حیاتی ارتباط در جامعه هستند. رسانه‌ ها طبق کارکردهای متعدد از قبیل کسب و انتقال اطلاعات، تعامل اجتماعی، فرصت سازی برای تفریح و فراغت و ... فعالیت می‌کنند. البته یکی از کارکردهای مهم رسانه ها هویت یابی است. زیرا ما در عصری هستیم که مخاطرات فرسایش هویت را در اجزای مختلف حس می‌کنیم. این فرسایش هویتی را هم قدرت‌های سیاسی و اقتصادی و هم امپراطوری‌های رسانه‌ای در دنیا به همراه می‌آورند.

وی در ادامه گفت: امروز ما در معرض فرسایش باورها و هنجارهای دینی قرار داریم. همچنین در معرض خطر فرسایش هویت ‌های جمعی همچون خانواده و جمع‌ های قومیتی هستیم. در واقع فرسایش‌های سه گانه هویت ملی، هویت دینی و هویت جمعی فرسایشی است که برای ملت و جامعه ما خطرناک است.

صالحی با اشاره به  اهمیت رسالت رسانه‌ها در این خصوص نیز متذکرشد: اگر رسانه‌ ها می ‌خواهند به کارکرد اجتماعی خود تعهد جدی‌ تری داشته باشند، باید فرسایش‌ها را جدی بگیرند. فرهنگ احسان، ایثار و شهادت در واژه‌ هایی همچون فداکاری، نیکوکاری و از خود گذشتگی می‌ تواند در هر سه حوزه هویت ملی، دینی و جمعی به کمک ما بیاید و در کانون این هویت‌ها قرار بگیرد.

وزیر ارشاد همچنین گفت: اگر ایران در این چند هزار سال گذشته با هجمه‌ های دشمنان پابرجا باقی مانده است به خاطر داشتن فرهنگ احسان، ایثار و شهادت است. مردم در فضای اقلیم پرخطر و دشمنان پرخطرتر، با این سه مفهوم در دوره‌ های مختلف تاریخی، ایران را حفظ کرده اند و یثارگران 8 سال دفاع مقدس نمادهای زرینی برای مردم هستند. هزاران خاطره‌ای که هر کدام اسطوره‌اند.

پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمدعلی شهیدی محلاتی نیز دربخشی از سخنان خود گفت: آنچه که باعث شد تا فرهنگ کشور ما باقی بماند، همان فرهنگ ایثار و شهادت بود. طبق فرموده مقام معظم رهبری که باید این فرهنگ در جامعه  نهادینه شود، این وظیفه برعهده بنیاد شهید و خبرنگاران و اصحاب رسانه است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین گفت: گرد غربت بر جامعه ایثارگران نشسته است، شما موظفید این غربت را از چهره‌ هایشان بزدایید.

وی ضمن تشکر از تمام فعالانی که در این حوزه کار کرده‌اند گفت: بنده معتقدم گام‌ هایی که برداشته شده برای شهیدان، جانبازان و آزادگان مان کافی نیست.

حجت الاسلام شهیدی محلاتی با اشاره به موضوع سهمیه ایثارگران نیز گفت: اخیرا مجلس شورای اسلامی موضوع سهمیه ایثارگران در کنکور را مورد بحث قرار داده است. برخی قلم‌ ها نوشتند که با این روش افت تحصیلی خواهیم داشت؛ اما ما این حرف را نمی‌ توانیم قبول کنیم. درحال حاضر حدود 9 هزار نخبه در جامعه ایثارگری داریم، 1200 استاد دانشگاه، 154 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر که 20 درصد آنان دانشجوی ممتاز هستند. 40 هزار دانش آموز شاهد و ایثارگر داریم که 60 درصد آن‌ها ممتاز هستند. در آزمون پذیرش دستیاری پزشکی از میان 14 هزار داوطلب 10 نفر حائز رتبه برتر شدند که دو نفر بدون احتساب سهمیه ایثارگری حائز رتبه شده بودند. از 100 نفر اول کنکور سراسری در سال جاری 22 نفر از جامعه ایثارگری حائز رتبه شدند که نفر اول رشته انسانی نیز فرزند یک جانباز است.

ریاست بنیاد شهید در پایان سخنان خود گفت: از خبرنگاران می‌خواهم ما را یاری کنند. این وظیفه ما تنها نیست. وظیفه بنیاد شهید، توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است که این فرهنگ ریشه در عاشورای امام حسین(ع) دارد. هدف بنیاد شهید، خدمت به ایثارگران است و ما در این راستا از نقد صحیح استقبال می‌کنیم.

در ادامه «علیرضا کریمیان» رییس روابط عمومی بنیادشهید با ارایه آمار آثار ارسال شده به چهارمین جشنواره تجلیل از خبرنگاران و فعالان حوزه ایثار و شهادت گفت: 1350اثر از 734فعال این حوزه در بخش‌های مختلف خبر، گزارش، مصاحبه، عکس، فیلم خبری و فعالیت مجازی از مطبوعات، سایت‌های خبری، خبرگزاری‌ها به دبیرخانه بنیادشهید ارسال شد.

وی در ادامه گفت: هر سال دو جشنواره توسط بنیاد شهید برگزار می‌ شد که یکی در اسفندماه و به مناسبت روز بزرگداشت شهدا برای فعالان در عرصه فضای مجازی، و دیگری در روز خبرنگار با عنوان «تجلیل از خبرنگاران برتر و فعالان رسانه‌ ای» که امسال این دو جشنواره با هم ادغام شدند.

کریمیان همچنین متذکر شد: در گستره استانی جشنواره 474 شرکت کننده و در گستره سراسری 260 نفر شرکت کردند که مجموعا 831 اثر از استان‌ ها و 519 اثر در گستره سراسری به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که این 136 مقاله و یادداشت، 142 عکس خبری، 50 گزارش و برنامه رادیویی، 190 خبر و گزارش تلویزیونی بود که بنا به نظر هییت داوران، درمجموع  به 70فعال این حوزه جوایزی تعلق گرفت.

در خاتمه، چهارمین جشنواره تجلیل از خبرنگاران حوزه فرهنگ ایثار و شهادت با انتخاب بهترین های این آثار و  با تقدیر از خبرنگاران برگزیده بخش های مختلف، خبر، گزارش، مصاحبه، عکس و بخش ویژه بزرگداشت روز شهید با اهدای لوح تقدیر و تندیس این دوره از جشنواره به کار خود پایان داد.

حاشیه ها:

*از همسر و فرزند خردسال شهید «حمیدرضاحسینی» خبرنگار شهید شبکه بین المللی خبر سیما و از شهدای فاجعه منا، همچنین خبرنگاران که در این مراسم حضور داشتند و از از ریاست بنیادشهید و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند که نگذارید فاجعه منا فراموش شود" نیز تقدیر به عمل آمد.

* تعدادی از خبرنگاران برگزیده جوایز خود را به پدران و برادران شهیدشان تقدیم کردند.

*حضور خبرنگاران برگزیده استان های دور و نزدیک در این جشنواره حکایت از گستره این فرهنگ در اقصی نقاط میهن اسلامی داشت که توجه بسیاری از شبکه های مختلف سیما را به خود جلب  نمود.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi